Citat:
Ursprungligen postat av JointOfStyx
skall börja med Sertralin nu mot depresion, ångest m.m.
men är det någon som har erfarenhet av det och alkohol? såg i början av tråden att det ska funka med i bruksanvisningen står det att man icke ska förtära alkohol under behandling så man vill ju vara på den säkra sidan
och.. Sertralin och cannabis?
tacksam för svar

Åt Sertralin under en period och tror inte heller det är någon större fara rent fysiskt. Cannabis var inte heller något problem. Men...
...innan jag började med SSRI fick jag jävulsk "bakfylleångest". Inte de första tio åren jag festade med alkohol, men på senare år. Och med Sertralin försvann den! Bra kan tyckas, men det blev samtidigt mycket lättare att fortsätta supa, som om inget hade ändrats.
Sertralin tar ju inte bort orsakerna till att man känner sig nedstämd eller deprimerad, om det inte bara handlar om "kemisk obalans". Alkohol och andra droger kan vara ett sätt att fly från en konfrontation med sig själv och sina problem. Efter x antal års krökande/rökande/[enter drug of choice] brukar kropp och psyke säga ifrån. Lyssnar man inte då och börjar ta det lugnare kan man hamna i ett beroende. Sertralin kan ta bort en del av de där varningssignalerna.
Så sup på, men med måtta.