2008-04-23, 16:57
Medlem
JointOfStyxs avatar
skall börja med Sertralin nu mot depresion, ångest m.m.

men är det någon som har erfarenhet av det och alkohol? såg i början av tråden att det ska funka med i bruksanvisningen står det att man icke ska förtära alkohol under behandling så man vill ju vara på den säkra sidan

och.. Sertralin och cannabis?

tacksam för svar
Citera
2008-04-23, 19:33
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JointOfStyx

men är det någon som har erfarenhet av det och alkohol? såg i början av tråden att det ska funka med i bruksanvisningen står det att man icke ska förtära alkohol under behandling så man vill ju vara på den säkra sidan

tacksam för svar

Ingen större fara med alkohol, man blir lite mer lättpåverkad. Ta det lite lungt och känn hur d känns.

Sertralin och cannabis lär inte vara någon fara, prova lite lungt som sagt.

Med detta sagt rekommenderar läkare ofta att man tar det lungt med alkohol inte pga några direkta effekter av SSRI + alkohol utan snarare för att alkohol i sig är dåligt för den psykiska hälsan...tänk bakfylla osv.
Citera
2008-04-24, 13:55
Medlem
JointOfStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Ingen större fara med alkohol, man blir lite mer lättpåverkad. Ta det lite lungt och känn hur d känns.

Sertralin och cannabis lär inte vara någon fara, prova lite lungt som sagt.

Med detta sagt rekommenderar läkare ofta att man tar det lungt med alkohol inte pga några direkta effekter av SSRI + alkohol utan snarare för att alkohol i sig är dåligt för den psykiska hälsan...tänk bakfylla osv.

okey, tack så mycket för svaret!
tänker förmodligen för säkerhets skull vänta ett tag tills jag är inne i kuren innan jag ger mig på alkohol, och då som du säger, tänker jag ta det väldigt försiktigt.

Peace
Citera
2008-04-26, 12:55
Medlem
Det enda som har hänt under de veckor som jag har käkat sertralin är att den vita såsen uteblir men det är egentligen positivt då jag inte har en partner .
Citera
2008-04-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JointOfStyx

tacksam för svar

Åt Sertralin under en period och tror inte heller det är någon större fara rent fysiskt. Cannabis var inte heller något problem. Men...

...innan jag började med SSRI fick jag jävulsk "bakfylleångest". Inte de första tio åren jag festade med alkohol, men på senare år. Och med Sertralin försvann den! Bra kan tyckas, men det blev samtidigt mycket lättare att fortsätta supa, som om inget hade ändrats.

Sertralin tar ju inte bort orsakerna till att man känner sig nedstämd eller deprimerad, om det inte bara handlar om "kemisk obalans". Alkohol och andra droger kan vara ett sätt att fly från en konfrontation med sig själv och sina problem. Efter x antal års krökande/rökande/[enter drug of choice] brukar kropp och psyke säga ifrån. Lyssnar man inte då och börjar ta det lugnare kan man hamna i ett beroende. Sertralin kan ta bort en del av de där varningssignalerna.

Så sup på, men med måtta.
Citera
2008-10-17, 17:23
Medlem
Hur påverkas aptiten av Sertralin? Jag har tidigare haft en del problem med mat och ska precis påbörja en Sertralinkur men både "Vanliga: aptitförlust (anorexi)" och "Vanliga: ökad aptit" står med som biverkningar på bipacksedeln. Jag vet att allting är individuellt men är det något som är vanligare än det andra? Jag kommer börja med 25 mg om dagen för att om en vecka gå upp till 50 mg och jag har ingen tidigare erfarenhet av SSRI.

Hjälp. (:
Citera
2008-10-17, 23:27
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoauto
Åt Sertralin under en period och tror inte heller det är någon större fara rent fysiskt. Cannabis var inte heller något problem. Men...

...innan jag började med SSRI fick jag jävulsk "bakfylleångest". Inte de första tio åren jag festade med alkohol, men på senare år. Och med Sertralin försvann den! Bra kan tyckas, men det blev samtidigt mycket lättare att fortsätta supa, som om inget hade ändrats.

Sertralin tar ju inte bort orsakerna till att man känner sig nedstämd eller deprimerad, om det inte bara handlar om "kemisk obalans". Alkohol och andra droger kan vara ett sätt att fly från en konfrontation med sig själv och sina problem. Efter x antal års krökande/rökande/[enter drug of choice] brukar kropp och psyke säga ifrån. Lyssnar man inte då och börjar ta det lugnare kan man hamna i ett beroende. Sertralin kan ta bort en del av de där varningssignalerna.

Så sup på, men med måtta.

Jo tack jag känner igen mig i det där. Söp som en gris i 4 år och BOOM nu sitter jag med panikångest. Har börjar käka SSRI för att få bort dom värsta symptomen och kunna ta mig över ytan för att ändra på mitt liv totallt till det bättre,man får se det som en flytväst när man som mest behöver det i sitt liv.
Citera
2008-11-10, 01:52
Medlem
Strafbombers avatar
Har fått Sertralin Hexal utskrivet och skall bruka 25mg den första veckan. Hur lång tid tog det innan bieffekterna dök upp för er? Det jag känt av efter två dagar är muntorrhet och tandgnissel.
Citera
2008-11-10, 20:28
Medlem
H0gg3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strafbomber
Har fått Sertralin Hexal utskrivet och skall bruka 25mg den första veckan. Hur lång tid tog det innan bieffekterna dök upp för er? Det jag känt av efter två dagar är muntorrhet och tandgnissel.

Märke ingen skillnad på den väldigt låga dosen, vid 50mg (efter 1 vecka på 25mg) mår man rätt kasst efter några dagar. Det blir dock bättre så sluta inte äta dom. Varje ökning av dosen är ganska jobbig.
Citera
2009-07-29, 19:11
Medlem
Jag har käkat dom i 10 år utan uppehåll med lite varierande doser. Just nu har jag 125 som jag tänker trappa ner till noll...eller minska iaf.
Jag har inte haft några sexuella biverkningar om dosen varit under 100, och ingen viktuppgång- tvärtom.
Men man blir ju rätt avstängd känslomässigt ju mer man ökar dosen..kan ju vara rätt skönt ibland men just nu känner jag mej helt död.

Det blir väl olika för alla hur man reagerar på dom... Men när jag började käka zoloft , och några mån. i början tyckte jag att det kändes som att det var varmt inne i huvudet..och jag mådde illa och var en aning speedad.
Och såna där blixtar genom kroppen har jag kännt vid låga doser.
Citera
2009-09-16, 18:06
Medlem
Tycker det är mycket negativt i denna tråd.

jag började med sertralin för 2 dar sen jag är laddad och detta kommer funka mot min social fobi och allmän-ångest, ångest

rapporterar när det blir bättre !
Citera
2009-10-23, 12:10
Medlem
bjuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
Tycker det är mycket negativt i denna tråd.

jag började med sertralin för 2 dar sen jag är laddad och detta kommer funka mot min social fobi och allmän-ångest, ångest

rapporterar när det blir bättre !

Hur har det gått då?
Jag började med min kur idag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in