2017-01-27, 18:18
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag använde mig som exempel då vi är lika på en punkt. Vi båda har råd att lösa restskulden om vi vill. Att ta lånet på 8 år innebär inte att man inte kan lösa det i förtid som vi valde att göra.
Ta mitt exempel. Vi valde 7 år för att hålla nere månadskostnaden. Men ser man till det vanliga bilägandet så byter man bil vart tredje år. Det innebär att de flesta byter in en bil som inte ens är slutbetald, ungefär med samma premisser som leasing, o sedan plockar ut en ny. Sedan gör några som mig o löser hela skulden o äger sedan varenda öre av bilens värde.

Jag ska avrunda här. Jag själv är inte en leasingkund över huvud taget då våra körvanor äter bilar.
Fördelarna med att köpa.
* Du äger din bil o kan avyttra den både före o efter tre år efter eget tycke o smak eller bara för att en förändring sker.
* Din bil är ett kapital du kan ta ut när du vill. Dock har kapitalet en hyffsat hög minusränta.
* Denna punkt la jag till, enbart för att iaf kunna ge dig tre punkter.

Faktum är att jag inte kan ge dig ett riktigt bra råd då du har en äckligt bra ekonomi o därigenom kan köpa en, inte bara ny bil utan även en riktigt dyr bil.
För dig handlar det mest om vad som KÄNNS bäst. Inte vad som är bäst.
Förstår hur du tänker! Tror jag ska åka till bilhandlaren och ställa lite fler frågor också. Har jag verkligen en sådan bra ekonomi dock? Här på Flashback verkar ju alla vara rika så vet inte hur bra jag har det egentligen jämfört med andra. Kanske har möjligheten att spara mycket pengar, men kan ju säga att min liv inte är roligare än så. Har inga vänner eller något som jag umgås med här jag bor. Endast i Stockholm som jag flyttade ifrån för att kunna börja fokusera mer på karriären och mina mål i livet. Åker dit en gång per månad iaf sedan lever jag ett deppliv här resterande tid. Hela helgen nu t.ex kommer jag endast sitta hemma o kolla serier. Inget annat. Kanske lite därför jag känner att jag vill "ha" något i livet. I detta fall en denna bil då eftersom att det är en drömbil.
Citera
2017-01-27, 18:45
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Barca
Förstår hur du tänker! Tror jag ska åka till bilhandlaren och ställa lite fler frågor också. Har jag verkligen en sådan bra ekonomi dock? Här på Flashback verkar ju alla vara rika så vet inte hur bra jag har det egentligen jämfört med andra. Kanske har möjligheten att spara mycket pengar, men kan ju säga att min liv inte är roligare än så. Har inga vänner eller något som jag umgås med här jag bor. Endast i Stockholm som jag flyttade ifrån för att kunna börja fokusera mer på karriären och mina mål i livet. Åker dit en gång per månad iaf sedan lever jag ett deppliv här resterande tid. Hela helgen nu t.ex kommer jag endast sitta hemma o kolla serier. Inget annat. Kanske lite därför jag känner att jag vill "ha" något i livet. I detta fall en denna bil då eftersom att det är en drömbil.
Kan man spara 15 000kr/mån så har man bättre ekonomi än 95% av alla på denna sida. Du sparar undan mer än jag tjänar per månad.
Citera
2017-01-27, 19:11
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Mindre än 125 mil i månaden?
Kommer bli dyra mil att byta bil vart 3:e år.
Hur mycket kör du och står bilen inne eller ute på vintern?

###

Varför blir jag inte förvånad att du tjänar mindre än ett McDonalds-biträde?
Skaffa dig en utbildning, om så bara en snickarutbildning och sluta svara ot.
Menar du att jag kommer att köra mer än 125 mil? Vet inte exakt hur många mil jag kör, men jag kör definitivt inga 125 mil per månad. Jag tankar bilen två gånger per månad (900kr totalt cirka), samtidigt så nollställer jag trippmätaren. Har aldrig kommit upp i 60 mil på en tank. Nuvarande bil står ute på vintern. Garage är inga problem att lösa dock. Hade förmodligen skaffat det om jag har en dyrare bil.
Citera
2017-01-27, 21:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det var den sämsta anledningen till ny bil jag läst.
Ingenting blir bättre av en ny bil. (Annat den praktiska nyttan).
Du måste jobba med livet, ut och sök folk. Lär dig dansa eller vad som helst som drar ut dig från datorn. Och ensamheten.
Säger en som inte träffar någon från de första tjugo åren av sitt liv.

OT, jag vet
Citera
2017-01-27, 21:23
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det var den sämsta anledningen till ny bil jag läst.
Ingenting blir bättre av en ny bil. (Annat den praktiska nyttan).
Du måste jobba med livet, ut och sök folk. Lär dig dansa eller vad som helst som drar ut dig från datorn. Och ensamheten.
Säger en som inte träffar någon från de första tjugo åren av sitt liv.

OT, jag vet
Sa kanske lite. Inte att det var anledningen När man kommer ifrån Stockholm till en mindre stad så är det svårt att hitta folk som man klickar med. Människor och livet här är helt annorlunda. Men jag har accepterat hur mitt liv är sedan en lång tid tillbaka så inget jag bryr mig om. Om allt går som jag vill i livet kanske jag flyttar tillbaka en dag. Men ja detta är OT som sagt
Citera
2017-01-27, 21:49
Medlem
Svårt att dra växlar på det. Men är du inte beroende av bilen, skulle jag skaffa en välskött lite äldre bil av kvalitet. Finns ju lite att välja på men mercedes före 1992 är ju kvalitet rätt i genom om den har gått under 30k mil och är välservad utan rost. Väljer du rätt går värdet upp istället för ner.

Vill du ha problem och förlora pengar, köper du en nyare bil från VAG-koncernen.

Citat:
Menar du att jag kommer att köra mer än 125 mil? Vet inte exakt hur många mil jag kör, men jag kör definitivt inga 125 mil per månad. Jag tankar bilen två gånger per månad (900kr totalt cirka), samtidigt så nollställer jag trippmätaren. Har aldrig kommit upp i 60 mil på en tank. Nuvarande bil står ute på vintern. Garage är inga problem att lösa dock. Hade förmodligen skaffat det om jag har en dyrare bil.
Citera
2017-01-27, 22:01
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Svårt att dra växlar på det. Men är du inte beroende av bilen, skulle jag skaffa en välskött lite äldre bil av kvalitet. Finns ju lite att välja på men mercedes före 1992 är ju kvalitet rätt i genom om den har gått under 30k mil och är välservad utan rost. Väljer du rätt går värdet upp istället för ner.

Vill du ha problem och förlora pengar, köper du en nyare bil från VAG-koncernen.
Köpa en så pass gammal bil kommer jag aldrig göra. Men varför skulle jag få problem med en nyare bil från VAG koncernen? Och jag är beroende utav bil!
Citera
2017-01-27, 22:14
Medlem
Citat:
Köpa en så pass gammal bil kommer jag aldrig göra. Men varför skulle jag få problem med en nyare bil från VAG koncernen? Och jag är beroende utav bil!

Vag har stora kvalitetsproblem.
Köp en ny Volvo V90 cc där förlorar du minst.
Tittar du runt på nätet hittar 10% rabatt rakt av.
Nu är 2017 slutsåld så det är väl runt 6 månaders väntetid?
Mazda cx-3 verkar också ok om du vill ha en mindre bil. Men den drar iväg om du inte nöjer dig med dom billigare varianterna.
Citera
2017-01-27, 22:20
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Vag har stora kvalitetsproblem.
Köp en ny Volvo V90 cc där förlorar du minst.
Tittar du runt på nätet hittar 10% rabatt rakt av.
Nu är 2017 slutsåld så det är väl runt 6 månaders väntetid?
Mazda cx-3 verkar också ok om du vill ha en mindre bil. Men den drar iväg om du inte nöjer dig med dom billigare varianterna.
Men om jag inte vill ha en V90? Tycker den är väldigt ful... Dessutom så vill jag inte ha en sådan pass stor bil. Mindre bil vill jag inte heller ha. Vill kunna sitta bekvämt. Får ont i knäna när jag kör en längre tid i Aygon. Har lite svårt att tro att om jag köper en nyare A5:a att den bara skulle gå sönder från ingenstans. Har inte läst något om det heller.
Citera
2017-01-29, 18:17
Medlem
Det ska bli kul att läsa snyfthistorierna i tidningarna om ett par år hur folk blir rånade av bilfirmorna bara för att det är en 80cm lång repa genom lacken på ena sidodörren och skotthål genom bakluckan. Det booooorde räknas som normalt slitage om man bor i Malmö.

Jag tror bilfirmorna kommer få ett helvete med detta framöver. Säkerligen kommer det bli tvärtom också att folk får betala 23 tusen för ett dörruppslag .

Inget gott kan komma ur detta ....
Citera
2017-01-29, 18:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjeddo
Kan meddela att det inte blev privatleasing för mig och sambon. Mycket på grund av att det tillkom mycket kostnader för nödvändiga saker som inte ingick, till exempel motorvärmare. Skulle vi lägga till det och vinterdäck landade vi på 2975kr/månad istället för 2099 som angavs på peugeots hemsida.

Istället kom vi över en passat 1.8 -05 för 29.000, som visserligen rullat 23500 mil, men då fick vi med nya vinterdäck på originalfäljarna samt en ny uppsättning sommardäck på nya alufälgar. Planen är att köra den bilen fram till hösten och då eventuellt sälja den och lägga lite mer pengar på en nyare bil. Hade motorvärmare ingått i peugeots 2099kr/mån hade vi nog kört på det, men nu känns det ändå som att det blev en bra lösning.
Ja. Det är väl ovan nämnda som ofta är bekymret med privatleasing. Lite som att boka flygbiljett med Ryan Air, allt kostar (fetmycket) extra! Typ bagage mm.

För privatleasing anger ju återförsäljaren den enklaste snik- modellen i sina annonser, vilket gör att C-lås, fyradörrars, AC, vinterdäck, mm kostar fläsk- mycket mer.

Tycker ni gjorde rätt att köpa en begagnad bil. Dock är det ju lite av en chansning, det kan ju vara en citron, men den kan ju också vara jättebra! Har själv förr om åren haft både excellenta och struliga begagnade bilar.

Sen finns det massor med schyssta bilar ni kan välja på till hösten. Om ytterligare några år kommer marknaden svämma över av tre år gamla leasingkärror som gått 3-4500 mil. De flesta i småbilsklassen. Aygo (lite väl liten) Yaris, Polo, Leon, Mini mfl.
Citera
2017-01-29, 18:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Det ska bli kul att läsa snyfthistorierna i tidningarna om ett par år hur folk blir rånade av bilfirmorna bara för att det är en 80cm lång repa genom lacken på ena sidodörren och skotthål genom bakluckan. Det booooorde räknas som normalt slitage om man bor i Malmö.

Jag tror bilfirmorna kommer få ett helvete med detta framöver. Säkerligen kommer det bli tvärtom också att folk får betala 23 tusen för ett dörruppslag .

Inget gott kan komma ur detta ....

Är nog rätt benägen att hålla med! Är ju guld och gröna skogar då man skriver på, men sen när återlämnandet kommer, då är det snålblåst och isvinter!

Till Exempel:
Barnlösa paret i 40 års åldern som hållit sig inom angiven körsträcka och skött bilen exemplariskt. Finns risk att återförsäljaren kommer finna diverse småskavanker som snabbt drar iväg i pengar och blir 25.000 kr. VAD är normalt slitage?? Ja det angivs i många fall i något dokument du får när du beställer bilen, men väääldigt mycket känns godtyckligt.

Sen har vi idioterna som totalt svinat ner bilen och kört sönder den fullständigt som kommer bli sååå förvånade att de får betala för att ungarna svinat ner baksätet, samt för de 14 bucklor och 32 skrapskadorna.

Tror det kan gå bra i många fall med, men känns väldigt godtyckligt. Som sagt, en tre år gammal bil är just tre år gammal. Tror absolut att det kommer finnas de återförsäljare som sätter i system på att mjölka folk på straffavgifter då de påstår att lacken är repig osv fast den bara tappat i lyster på tre år.

Nä, jag tror absolut på att köpa, då kan du sälja när du vill, om behovet ändras, om du behöver större eller mindre eller ingen bil helt plötsligt. Mycket kan hända på tre år. Dessutom behöver du inte oroa dig över körsträcka på samma sätt som vid leasing.

Sen är det ju så, om du vårdar din köpta bil väl, så får du bättre andrahandsvärde än om du totalt kör ner den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in