Citat:
Förstår hur du tänker! Tror jag ska åka till bilhandlaren och ställa lite fler frågor också. Har jag verkligen en sådan bra ekonomi dock? Här på Flashback verkar ju alla vara rika så vet inte hur bra jag har det egentligen jämfört med andra. Kanske har möjligheten att spara mycket pengar, men kan ju säga att min liv inte är roligare än så. Har inga vänner eller något som jag umgås med här jag bor. Endast i Stockholm som jag flyttade ifrån för att kunna börja fokusera mer på karriären och mina mål i livet. Åker dit en gång per månad iaf sedan lever jag ett deppliv här resterande tid. Hela helgen nu t.ex kommer jag endast sitta hemma o kolla serier. Inget annat. Kanske lite därför jag känner att jag vill "ha" något i livet. I detta fall en denna bil då eftersom att det är en drömbil.
Jag använde mig som exempel då vi är lika på en punkt. Vi båda har råd att lösa restskulden om vi vill. Att ta lånet på 8 år innebär inte att man inte kan lösa det i förtid som vi valde att göra.
Ta mitt exempel. Vi valde 7 år för att hålla nere månadskostnaden. Men ser man till det vanliga bilägandet så byter man bil vart tredje år. Det innebär att de flesta byter in en bil som inte ens är slutbetald, ungefär med samma premisser som leasing, o sedan plockar ut en ny. Sedan gör några som mig o löser hela skulden o äger sedan varenda öre av bilens värde.
Jag ska avrunda här. Jag själv är inte en leasingkund över huvud taget då våra körvanor äter bilar.
Fördelarna med att köpa.
* Du äger din bil o kan avyttra den både före o efter tre år efter eget tycke o smak eller bara för att en förändring sker.
* Din bil är ett kapital du kan ta ut när du vill. Dock har kapitalet en hyffsat hög minusränta.
* Denna punkt la jag till, enbart för att iaf kunna ge dig tre punkter.
Faktum är att jag inte kan ge dig ett riktigt bra råd då du har en äckligt bra ekonomi o därigenom kan köpa en, inte bara ny bil utan även en riktigt dyr bil.
För dig handlar det mest om vad som KÄNNS bäst. Inte vad som är bäst.
Ta mitt exempel. Vi valde 7 år för att hålla nere månadskostnaden. Men ser man till det vanliga bilägandet så byter man bil vart tredje år. Det innebär att de flesta byter in en bil som inte ens är slutbetald, ungefär med samma premisser som leasing, o sedan plockar ut en ny. Sedan gör några som mig o löser hela skulden o äger sedan varenda öre av bilens värde.
Jag ska avrunda här. Jag själv är inte en leasingkund över huvud taget då våra körvanor äter bilar.
Fördelarna med att köpa.
* Du äger din bil o kan avyttra den både före o efter tre år efter eget tycke o smak eller bara för att en förändring sker.
* Din bil är ett kapital du kan ta ut när du vill. Dock har kapitalet en hyffsat hög minusränta.
* Denna punkt la jag till, enbart för att iaf kunna ge dig tre punkter.
Faktum är att jag inte kan ge dig ett riktigt bra råd då du har en äckligt bra ekonomi o därigenom kan köpa en, inte bara ny bil utan även en riktigt dyr bil.
För dig handlar det mest om vad som KÄNNS bäst. Inte vad som är bäst.
När man kommer ifrån Stockholm till en mindre stad så är det svårt att hitta folk som man klickar med. Människor och livet här är helt annorlunda. Men jag har accepterat hur mitt liv är sedan en lång tid tillbaka så inget jag bryr mig om. Om allt går som jag vill i livet kanske jag flyttar tillbaka en dag. Men ja detta är OT som sagt