Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 21:14
  #385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vem tror du betalar värdeminskningen på en leasingbil då, du eller leasinggivaren? Värdeminskningen är väl knappast lägre på en bil bara för att den är leasad, eller hur? Självklart är den beräknade värdeminskningen inräknad i leasingavgiften.

Som jag sagt flera gånger tidigare, räknar man på en period om tre år så är det kanske hugget som stucket med köp eller leasing, men behåller man den köpta bilen efter denna treårsperiod så kommer den att kosta dig mindre per månad än vad ett nytt treårskontrakt gör. Totalkostnaden för sex år blir alltså betydligt lägre med en köpt bil vs. en leasingbil.
har aldrig påstått att värdeminskningen inte är med, det jag fokuserade var på totalkostnaden under en treårsperiod, då ser leasingen av en 208:a inte så dum ut.
Citera
2017-08-04, 18:18
  #386
Medlem
godboys avatar
Nu har t o m jag börjat anse att leasing kan vara ett fullgott alternativ till ägande. I a f när det gäller mindre bilar.

Inkl försäkring o service och med 2000 mil om året så hamnar en:
Peugot 208 på ca 2200
En Toyota Yaris på ca 2400
En VW Polo på ca 2500

Då med en bindningstid på tre år.

Så ur bekvämlighetssynpunkt så kan leasing vara väl värt, så även om du tänkt att byta bil efter tre år. Det är faktiskt rätt få som kan betala en ny bil ca 130-160.000 kontant, vilket innebär att man får en lånekostnad då man lånar. Sen är ju fördelen med att äga att du kan behålla den längre eller göra dig av med den fortare.

Dessutom slipper du ju sälja den om du leasar den. Ska du få ut mesta möjliga så bör man ju sälja privat, och bara det är ju skitjobbigt.
Citera
2017-08-22, 11:40
  #387
Medlem
Någon som vet vad för test de gör när man lämnar tillbaka bilen? Ringde idag och bokade tiden för återlämning och killen sa att de kommer först att undersöka bilens in- och utvändigt och sedan köra tester. Är det vanliga motor, broms, koppling, växel osv. tester? Kan det vara något problem där?
Citera
2017-08-26, 14:54
  #388
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Någon som vet vad för test de gör när man lämnar tillbaka bilen? Ringde idag och bokade tiden för återlämning och killen sa att de kommer först att undersöka bilens in- och utvändigt och sedan köra tester. Är det vanliga motor, broms, koppling, växel osv. tester? Kan det vara något problem där?

Vet inte, men du får gärna återkoppla när du varit där. Berätta hur det gick till och om de hittade på dumheter. Då får du gärna berätta om vilket märke du leasat med.

Vanligen så brukar det väl kolla över allmänskicket, interiör, exteriör mm. Men om du bara skött den som man ska så bör det inte vara bekymmer. Gissar bilen är tre år gammal nu, så det är väl knappast en ny bil de förväntar sig i retur.
Citera
2017-08-28, 09:25
  #389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vet inte, men du får gärna återkoppla när du varit där. Berätta hur det gick till och om de hittade på dumheter. Då får du gärna berätta om vilket märke du leasat med.

Vanligen så brukar det väl kolla över allmänskicket, interiör, exteriör mm. Men om du bara skött den som man ska så bör det inte vara bekymmer. Gissar bilen är tre år gammal nu, så det är väl knappast en ny bil de förväntar sig i retur.
Det handlar om en Ford Fiesta och ja, den är 3 år gammal nu. Jag har bokad rekond för säkerhetsskull för jag har aldrig lämnat en leasingbil. Det enda bekymmer jag har just nu är fälgarna. Har trottoarskador på dem men hinner inte laga dem. För se om det ska ställa till några problem vid återlämningen.

Jag återkommer efter att jag har lämnat bilen (bokad återlämningen den 29:e september).
Citera
2017-08-28, 18:22
  #390
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Det handlar om en Ford Fiesta och ja, den är 3 år gammal nu. Jag har bokad rekond för säkerhetsskull för jag har aldrig lämnat en leasingbil. Det enda bekymmer jag har just nu är fälgarna. Har trottoarskador på dem men hinner inte laga dem. För se om det ska ställa till några problem vid återlämningen.

Jag återkommer efter att jag har lämnat bilen (bokad återlämningen den 29:e september).

Tror knappast du behöver reconda bilen, såvida den inte ser förjävlig ut. Men är det massa fläckar invändigt och den har smågrejer som kan trollas bort, så go for it! Lycka till!
Citera
2017-09-01, 12:46
  #391
Medlem
Var på VW med firmabilen och passade på att snacka med en säljare.
VW Passat kombi med DSG, drag, försäk för 3990/månaden låter faktiskt ganska lockande.
Citera
2017-09-29, 15:02
  #392
Medlem
Så, idag kl 13 var bokade tiden. Jag kom till Bilia Renault i Eklanda, Göteborg, kl 13. Kommer in och säger först jag träffar om att jag har bokat en tid för återlämning. Den skrapar skallen och frågar om jag hade bokat tiden för testet. Jag sa att jag har ingen aning men att jag bokade tiden för återlämningen och att hans kollega sa att bilen skulle testas. Han ringer ett par gånger och säger till slut att jag får lämna bilen och att de kommer att testa den och kontakta mig ifall de hittar något. Annars, får jag protokollet per mejl. Så jag väntar nu på dem att kontakta mig.
__________________
Senast redigerad av azzimuth 2017-09-29 kl. 15:42.
Citera
2017-09-30, 08:59
  #393
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Så, idag kl 13 var bokade tiden. Jag kom till Bilia Renault i Eklanda, Göteborg, kl 13. Kommer in och säger först jag träffar om att jag har bokat en tid för återlämning. Den skrapar skallen och frågar om jag hade bokat tiden för testet. Jag sa att jag har ingen aning men att jag bokade tiden för återlämningen och att hans kollega sa att bilen skulle testas. Han ringer ett par gånger och säger till slut att jag får lämna bilen och att de kommer att testa den och kontakta mig ifall de hittar något. Annars, får jag protokollet per mejl. Så jag väntar nu på dem att kontakta mig.

Tack för att du återkopplar i tråden. Jättebra! Jag hoppas inte att du får några bekymmer. Bila Renalut Eklanda känns ju inte direkt seriösa om de har så dålig koll. De ska ju vägleda dig genom processen. Om det är något som kollas innan det faktiska återlämnandet så får de ju se till att informera dig om den saken när du bokar tid för just återlämning.

Men återkoppla gärna om hur det gick! Om bilen är normalt använd, inte nersvinad eller har påtagliga skador så borde det inte vara något bekymmer om de är seriösa.
Citera
2017-09-30, 17:40
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Så, idag kl 13 var bokade tiden. Jag kom till Bilia Renault i Eklanda, Göteborg, kl 13. Kommer in och säger först jag träffar om att jag har bokat en tid för återlämning. Den skrapar skallen och frågar om jag hade bokat tiden för testet. Jag sa att jag har ingen aning men att jag bokade tiden för återlämningen och att hans kollega sa att bilen skulle testas. Han ringer ett par gånger och säger till slut att jag får lämna bilen och att de kommer att testa den och kontakta mig ifall de hittar något. Annars, får jag protokollet per mejl. Så jag väntar nu på dem att kontakta mig.

Du är inte den första som skriver så om bilia. Var en som lämnade tillbaka sin Volvo som skrev på "jagrullar" och lika förvirrat för honom.

Är intresserad om vad fler har för erfarenheter av återlämningar. kommer ju explodera med privatleasade bilar op andrahandsmarknaden nu.
Citera
2017-09-30, 19:11
  #395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nja, inte i månadskostnaden men väl i månadsutgiften. Vad du har kvar i plånboken vid månadens slut kanske blir lika mycket, men när de totala kostnaderna räknas samman så måste ju bilens försäljningsvärde dras av från det du betalat in, dvs. det är pengar tillbaka, något du aldrig får med leasing.

Precis. Det här är något många missar. Om du har en välskött bil och har gjort smarta val vad gäller tillbehör så bjuder du ju leasinggivaren på det extra restvärde den kan betinga.

Om jag köper en bil så lägger jag ju på den utrustning jag vill ha för att äga och trivas med den ett längre tag. Som drag, bränslevärmare, VOC. Sånna tillbehör som mi regel skrivs av helt under leasingtiden. Men exv bilar med drag är eftertraktade på andrahandsmarknaden. Något som jag då skulle skänka bort.

Volvo låter leasingtagaren betala motsvarande 50% nedskrivning av köpesumman. Men är det en bra utrustad och välskött volvo så är den efter 3 år i regel värt 70%-ish av nypris.
Citera
2017-10-02, 09:54
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tack för att du återkopplar i tråden. Jättebra! Jag hoppas inte att du får några bekymmer. Bila Renalut Eklanda känns ju inte direkt seriösa om de har så dålig koll. De ska ju vägleda dig genom processen. Om det är något som kollas innan det faktiska återlämnandet så får de ju se till att informera dig om den saken när du bokar tid för just återlämning.
Ingen har faktiskt någon koll på läget. Jag hämtade bilen på Ford Bilia i Eklanda i 2014 som sedan köptes av Hedin Bil. Jag servade bilen alltid där och besökte dem i augusti för att boka tiden för återlämningen. De sa mig att det är Bilia som äger bilen och jag skall lämna till dem. Så till slut blev det Renault Bilia i Eklanda.

Men allt detta är ingen ursäkt för att Bilia har så dålig koll på läget.

När det gäller vägledning, det var också min tanke. De skulle väl skicka något brev någon månad innan kontraktets slut och berätta om vad som skall hända. Men jag har inte fått något sånt... Om det blir privatleasing igen så blir det definitivt inte hos Bilia...
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Men återkoppla gärna om hur det gick! Om bilen är normalt använd, inte nersvinad eller har påtagliga skador så borde det inte vara något bekymmer om de är seriösa.
Bilen är i toppskick efter rekonden Så jag är inte orolig alls.
__________________
Senast redigerad av azzimuth 2017-10-02 kl. 10:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback