Citat:
Ursprungligen postat av
dovAkin
Går i tankarna att leasa nu när dem infört boendeparkering i Stockholm och bilen måste vara skriven på mig vilket innebär en försäkringskostnad på 1300:- per månad, helförsäkring då bilen är relativt ny ändå.
Köpte bilen av mina päron för 40 och ger dem 1000:- i månaden för den, har betalat av 10 hitills.
detta innebär en månadskostnad på 2300:-+boendeparkering.
Kollar på Ford och funderar på en Fiesta/Focus dem kostar mellan 1700-2000:- i månaden med försäkring och allt.
Bilen är värd 50-60 000:-
Säljer jag bilen och betalar skulden till päronen så har jag 20 000:- över om jag sålt den för 50. Detta innebär alltså 10 månader betalning för bilen.
Jag har haft körkort sedan i Maj så försäkringen på mig blir dyr i vilket fall som helst så tycker leasing känns som ett bra alternativ för mig?
Jo. Privatleasing kan vara nåt för dig. Det du ska tänka på är att du verkligen är säker på att du har en ekonomi över tre år som klarar att bära leasingkostnaden, då det i princip är omöjligt att bryta avtalen i förtid.
Var noga och kolla runt innan du bestämmer dig. Olika handlare och olika märken har olika saker som ingår. Hos vissa kan försäkringen ingå i månadskostnaden medan de hos andra inte gör det. Kolla även om skatten ingår, men det tror jag inte den gör.
Välj inte för liten bil, ej heller för stor. Skulle rekommendera något i Polo eller Yaris storleksklass. Betydligt mer bil än en Aygo men samtidigt smidig i stan. Dessa funkar även (hyfsat) på motorväg. Tar du större blir det lätt mycket dyrare.