2017-01-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Nej. Jag är inte gudstroende. Gjorde några försök men blev avskräckt ganska snabbt då jag såg vad religionen kan missbrukas.

Vad bra att ingen inom jv skiljer sig bara för att parterna har olika tro. Hur är det med en förälder som har ett barn som lämnar jv och går med i katolska kyrkan, får de hälsa på och umgås med sitt barn?

Menar du ett vuxet barn som är ett döpt Jv eller en som bara väljer en annan tro.
I det sista fallet har man god kontakt.
Har själv en son som är ateist och vårt umgänge är gott.
Citera
2017-01-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Menar du ett vuxet barn som är ett döpt Jv eller en som bara väljer en annan tro.

Vad trevligt att du har god kontakt med din son.

Hur blir det om ens son är döpt som 14-åring och sedan lämnar vid 18 års ålder. Har ni då också gott umgänge?
Citera
2017-01-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Jag har inte fått svar på frågan. Eftersom frågan är obekväm för dig skickade du en länk till en broschyr som inte heller svarar på frågan.

Frågan är tudelad och lyder:

Om ett vittne vägrar att besvara en hälsning från en som lämnat församlingen och istället vänder ryggen till och går därifrån, vem tar då avstånd från vem?
Om en som lämnat församlingen ville ha fortsatt kontakt med dig, hur skulle du då göra?

Du har inte svarat på någon av dessa delfrågor, utan bara pratat om annat.

Kan du vara så vänlig att svara direkt på frågan?

Var i lagen står det att man måste hälsa på allt och alla och du har deklarerat att du tagit avstånd, då får man accepteraditt val att du inte vill ha med oss att göra.

Jag debatterar inte.
Citera
2017-01-08, 10:35
Medlem
Citat:

Jag hade nog också blivit ateist om jag var din son...bra jobbat!
Citera
2017-01-08, 10:42
Medlem
Citat:
Var i lagen står det att man måste hälsa på allt och alla och du har deklarerat att du tagit avstånd, då får man accepteraditt val att du inte vill ha med oss att göra.

Jag debatterar inte.

1) Det står inte i lagen att man måste hälsa på alla. Däremot är det faktiskt klassat som mobbing att frysa ut någon.

2) Det var du som tog upp frågan då du hävdade att jag tagit avstånd fast jag sa att jag inte hade det. Nu när svaret på frågan blir obekvämt för dig, vill du plötsligt inte diskutera vidare i det ämne du själv valt utan skickar en helt ovidkommande broschyr, precis som en förälder vars barn frågar "Mamma, hur blir barn till?" svarar: 'Här, ta en kaka, sitt tyst och ät.'

Nu har du fått många chanser att förklara dig, men du väljer att avstå. Det är bra. Om någon härinne eventuellt varit intresserad av JV, har du visat hur totalt oresonliga de kan vara.

Svaret på frågan lyder: "Den som vänder sig om och vägrar hälsa, är den som tar avstånd."
Det är uppenbart att svaret på följdfrågan om hur du skulle göra lyder: "Jag skulle vägra ha kontakt med någon som varit döpt och lämnat församlingen, om det så vore mitt eget barn"
Citera
2017-01-08, 11:11
Medlem
Citat:

Jag debatterar inte.

Vilket ynkligt svar från ett hjärntvättat Jv! Vederbörande hade gjort sin rörelse en tjänst genom att hålla helt tyst i stället.
Citera
2017-01-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
1) Det står inte i lagen att man måste hälsa på alla. Däremot är det faktiskt klassat som mobbing att frysa ut någon.

2) Det var du som tog upp frågan då du hävdade att jag tagit avstånd fast jag sa att jag inte hade det. Nu när svaret på frågan blir obekvämt för dig, vill du plötsligt inte diskutera vidare i det ämne du själv valt utan skickar en helt ovidkommande broschyr, precis som en förälder vars barn frågar "Mamma, hur blir barn till?" svarar: 'Här, ta en kaka, sitt tyst och ät.'

Nu har du fått många chanser att förklara dig, men du väljer att avstå. Det är bra. Om någon härinne eventuellt varit intresserad av JV, har du visat hur totalt oresonliga de kan vara.

Svaret på frågan lyder: "Den som vänder sig om och vägrar hälsa, är den som tar avstånd."

3. Det är uppenbart att svaret på följdfrågan om hur du skulle göra lyder: "Jag skulle vägra ha kontakt med någon som varit döpt och lämnat församlingen, om det så vore mitt eget barn"

1. Det är du själv som tagit avstånd.

2. Jasså du är utesluten, vilket är det nu?

3. Nu när jag förstår att du faktiskt tagit avstånd så är vår kontakt bruten p g a din vilja att ta avstånd.
Men välkommen tillbaka.
Citera
2017-01-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Vilket ynkligt svar från ett hjärntvättat Jv! Vederbörande hade gjort sin rörelse en tjänst genom att hålla helt tyst i stället.

Ok, jag tystnar.
Citera
2017-01-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Vad trevligt att du har god kontakt med din son.

Hur blir det om ens son är döpt som 14-åring och sedan lämnar vid 18 års ålder. Har ni då också gott umgänge?

Döpt vid 14, lite väl tidigt.
Man blir inte utesluten om man inte gjort en grov synd utan att ångra det.
Det finns som väl inte så många som blir uteslutna.
Det är inte fel att ha kontakt med sitt barn, även om man inte har så mycket att tala om.
Om 18 åringen flyttat hemifrån är det en annan sak.
Citera
2017-01-08, 11:43
Medlem
[quote=Cattan|59532362]Nej. Jag är inte gudstroende. Gjorde några försök men blev avskräckt ganska snabbt då jag såg vad religionen kan missbrukas. QUOTE]

Vad tror du då skapat oss eller du tror att ingenting har kommit från ingenting utan orsak?

Religionen är ett vitt begrepp.
Kan bara finnas en sanning.
Citera
2017-01-08, 11:47
Medlem
Citat:
Döpt vid 14, lite väl tidigt.
Man blir inte utesluten om man inte gjort en grov synd utan att ångra det.
Det finns som väl inte så många som blir uteslutna.
Det är inte fel att ha kontakt med sitt barn, även om man inte har så mycket att tala om.
Om 18 åringen flyttat hemifrån är det en annan sak.

Tack för svar fast det är lite kryptiskt.

Är det fel att ha kontakt med barnet om det flyttat hemifrån alltså? I min värld finns det alltid massa saker att prata om i relationen förälder-barn så det låter konstigt. Förklara gärna vad du menar med det också.
Citera
2017-01-08, 11:50
Medlem
Citat:
1. Det är du själv som tagit avstånd.

2. Jasså du är utesluten, vilket är det nu?

3. Nu när jag förstår att du faktiskt tagit avstånd så är vår kontakt bruten p g a din vilja att ta avstånd.
Men välkommen tillbaka.

Är du på allvar så korkad som du låter påskina här?

Jag har ibland under tiden som vittne vid dörrarna stött på folk som varit arg på vittnena efter att ha talat med såna som du. Jag ville inte tro att det var sant, att det fanns vittnen som betedde sig så illa och konsekvent slingrade sig och bytte samtalsämne såfort frågorna blev obekväma. Själv såg jag det som en hederssak att svara, även om jag visste att svaret inte skulle bli populärt.

Jag har inte tagit avstånd från någonting, bara begärt mitt utträde ur församlingen. (Alltså är jag inte utesluten. Har du förmåga att fatta skillnaden?)
Du tar under punkt tre avstånd från mig av den orsaken.

Tänk att du inte ens hade ryggrad nog att svara på mina frågor, det är riktigt lågt. Eberhard hade rätt. Du gör din församling en tjänst genom att vara tyst.

Tror du på allvar att jag vill komma tillbaka till människor som beter sig som du? Som kastar bort årtionden av vänskap och tillochmed förnekar sina egna barn när de inte vill vara med i samma klubb längre? Det är vämjeligt.

"utan naturlig tillgivenhet" var det. Du är med och uppfyller den profetian här och nu. -2 Tim. 3:1-5

Jesus sa att den som inte kom med samma lära skulle vara som en uppbördsman eller en av nationerna. Det vore ett kristet sätt att hantera dem som lämnar - betrakta dem som vem som helst. Din syn är inte kristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in