2017-01-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Är det nån här som kommer ihåg/känner igen deras lära att den stora skaran även kallades "the spiritual gentiles", (andliga hedningar)? Att först så sades det att de stod utanför templet (endast den lilla skaran var inne i templet) och den stora skaran var placerad på "förgården", men att det ändrats fram och tillbaka utmed åren.

Denna irrlära var nån gång runt 70-talet. Ska se om jag kan hitta nåt om detta i deras artiklar om jag orkar.

Ska se om jag kan hitta det du efterfrågar. Tills vidare står följande i bibeln, som TTSP vet han är chanslös på.

I Upp. 7 betecknar just dessa 144.000 de troende som ännu finns på jorden medan den stora församlingen är i himmelen inför Guds tron (jfr. också Upp. 4:2; 19:1)!

Vid Kristi återkomst kommer himmel och jord att bli ett och Gud skall själv bo hos oss (Upp. 21:3).

Så Jehova har fattat noll som vanligt
Citera
2017-01-18, 19:00
Medlem
Vi läser i Guds Ord att Jesus ”skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen” (Apg. 1:11); och ”han kommer med molnen, och varje öga skall se honom, även de som har genomborrat honom,” (Upp. 1:7); och ” när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden.” (1 Tess. 4:16, 17)

Jesus skall alltså komma tillbaka, fysiskt, synligt för alla, också för dem som har genomborrat honom.

Detta är likt en mängd annat bevis från bibeln att JV är fulla av skit. De hävdar att Jesus redan anlänt 1914, men...ehh....han är osynlig! Ha ha Visa stödet för det TTSP...men han kan inte det. Förlorar varje duell , för han vet att JV är lögnare och vakttornet säger att de är det själva.
Citera
2017-01-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, men du svarar inte på frågan om Jehovas vittnen utesluter på grund av frosseri.

avfallit, en före detta äldste påstår att det "finns inget sådant ståndpunktstagande mot fetma till följd av frosseri"

Håller du med honom eller inte?

Jag vet inget fall av uteslutning p g a frosseri. Men.......jag ser det på ett annat sätt....att utesluta någon som tröstäter för att den mår dåligt vore grymt...även om vederbörande missköter sitt tempel/sin kropp. Men jag känner inte till många fall av avsiktligt förstörande av kroppen..........jag hoppas att JV kunde vara lika tillmötesgående mot dem som inte fixar att sluta snusa eller röka.
Känner du till något fall av uteslutning för frosseri?

Men OK, du inser likaväl som jag att olika former av destruktivitet bemöts olika.....vilket är mest destruktivt och hälsovådligt; att väga 160 kg eller att lägga in en prilla?
Citera
2017-01-18, 19:16
Medlem
Citat:
Nej, det finns även dom som frossar, så som jag från början sade:

Du läser inte mina inlägg, eller så "missförstår" du medvetet, jag tror på det senare.

Men, ni talar förbi varandra....frågan är om t ex tröstätning eller hetsätning eller bulimi är detsamma som frosseri. Vi vet mer om ätstörningar nu än vad man gjorde på bibelns tid. Även om det kanske är inkonsekvent av dem så tycker jag ändå det är av godo att inte JV rutinmässigt utesluter medlemmar med hetsätning/bulimi.........låt oss glädjas åt att organisationen är förstående på det området.
Citera
2017-01-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men, ni talar förbi varandra....frågan är om t ex tröstätning eller hetsätning eller bulimi är detsamma som frosseri. Vi vet mer om ätstörningar nu än vad man gjorde på bibelns tid. Även om det kanske är inkonsekvent av dem så tycker jag ändå det är av godo att inte JV rutinmässigt utesluter medlemmar med hetsätning/bulimi.........låt oss glädjas åt att organisationen är förstående på det området.

De visar stor "förståelse" för pedofili också
Citera
2017-01-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
De visar stor "förståelse" för pedofili också

Jepp, det är sant.

Men, detta är främst för att man inte vill skandalisera organisationen. En policy som funkade tills internet kom. Nu går det inte att mörka.

Men 1006 registrerade JV-pedofiler i enbart Australien är påfallande många........detta tyder på att många JVn är sexuellt störda.....vilket inte är ovanligt bland religiösa människor.
Citera
2017-01-18, 19:30
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nej, det finns även dom som frossar, så som jag från början sade:

Du läser inte mina inlägg, eller så "missförstår" du medvetet, jag tror på det senare.

Hur kan man "frossa omedvetet"? Jag tror jag ställde den frågan till dig redan men du svarade så klart inte.

Har ni TLC's serie "My 600 lbs life" i Sverige? Se några avsnitt på den, finns även att hitta på nätet och säg mig sen hur "omedvetna" dessa människor är.

Ttsp, vet du vad ett "beroende" är? Man är alltså helt medveten om skadorna men ens begär gör så att man fortsätter ändå. Det kan vara mat, droger, shopping, spelande, vad-som-helst.

När det kommer till ett "matberoende" så är det svårt att helt undvika mat eftersom en matberoende person -måste- äta ändå, annars dör den ju. Till skillnad mot tex en alkoholist. Den -måste- inte dricka alkohol för överlevnad utan kan helt vända drogen ryggen när den väl bestämt sig att sluta.

Jag rekommenderar att du forskar lite i detta, speciellt eftersom du har så många frågor. Kunskap är ingen börda. Eller vad säger jag...kunskap ÄR en börda om man är ett vittne. Sorry!
Citera
2017-01-18, 19:34
Medlem
Citat:
Jepp, det är sant.

Men, detta är främst för att man inte vill skandalisera organisationen. En policy som funkade tills internet kom. Nu går det inte att mörka.

Men 1006 registrerade JV-pedofiler i enbart Australien är påfallande många........detta tyder på att många JVn är sexuellt störda.....vilket inte är ovanligt bland religiösa människor.

Japp finns youtube klipp där avhoppare och de som besökt rikets sal vittnar om en närmast pervers fokusering på sexualitet och att äldste ursäktar sig med ord som att "ögonen är tjuvar".
Citera
2017-01-18, 19:55
Medlem
Citat:
Jag vet inget fall av uteslutning p g a frosseri.

Du svarar fortfarande inte på min fråga, är det sant att Jehovas vittnen utesluter dom som frossar?

avfallit påstår att man inte utesluts på grund av frosseri:

Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Bland Jehovas vittnen är det "bevisat" att det är farligt att snusa och därmed uteslutningsgrundande, däremot finns inget sådant ståndpunktstagande mot fetma till följd av frosseri.

Är du så ryggradslös att du inte kan motsäga dom som motsäger Jv?
Citera
2017-01-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Hur kan man "frossa omedvetet"? Jag tror jag ställde den frågan till dig redan men du svarade så klart inte.

T.ex. genom att man har anlag för det, som artikeln sade:

"Övervikt kan vara en följd av sjukdom. Ärftliga faktorer kan också bidra till fetma. Vi bör också komma ihåg att fetma är ett fysiskt tillstånd medan frosseri har med sinnesinställningen att göra."
http://wol.jw.org/en/wol/dsync/r1/lp-e/r14/lp-z/2004807
Citera
2017-01-18, 19:59
Medlem
Citat:
Snurra inte in er på fetma nu när det finns så många andra JV lögner som avslöjats och som TTSP inte ens vågar bemöta, för de är så körda på de punkterna.

Se bakåt i tråden om de 144 000 och så vidare. TTSP är utklassad på de punkterna, så låt honom inte få detaljsnacka om frosseri och mat, det är det JV vill, flytta fokus från deras irrläror till obetydliga detaljfrågor.

Vem bryr sig om fetma när JV är falska profeter?
Finns det sanna profeter?
Citera
2017-01-18, 20:02
Medlem
Citat:
Snurra inte in er på fetma nu när det finns så många andra JV lögner som avslöjats och som TTSP inte ens vågar bemöta, för de är så körda på de punkterna.

Se bakåt i tråden om de 144 000 och så vidare. TTSP är utklassad på de punkterna, så låt honom inte få detaljsnacka om frosseri och mat, det är det JV vill, flytta fokus från deras irrläror till obetydliga detaljfrågor.

Vem bryr sig om fetma när JV är falska profeter?

Vad anser du om påståendet att Jehovas vittnen inte utesluter frossare? Läs detta påstående:

Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Bland Jehovas vittnen är det "bevisat" att det är farligt att snusa och därmed uteslutningsgrundande, däremot finns inget sådant ståndpunktstagande mot fetma till följd av frosseri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in