2017-01-08, 11:54
Medlem
[quote=Varjverumxx|59533089]
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Nej. Jag är inte gudstroende. Gjorde några försök men blev avskräckt ganska snabbt då jag såg vad religionen kan missbrukas. QUOTE]

Vad tror du då skapat oss eller du tror att ingenting har kommit från ingenting utan orsak?

Religionen är ett vitt begrepp.
Kan bara finnas en sanning.

Jag tänker att vi aldrig kan veta exakt hur allt blev till. Att det skulle vara en Gud bakom känns dock väldigt svårt att tro så jag nöjer mig med att acceptera att jag inte får veta.

Vad gäller ordet sanning så upplever vi saker olika och formar det som är sant för just oss själva. Min sanning behöver inte vara din sanning.

Vad gäller absoluta fakta så finns det såklart sant och falskt. Matematiken är ett bra exempel men frågan om eventuell skapare hör definitivt inte till den kategorin anser jag.
Citera
2017-01-08, 11:59
Medlem
Nu har jag svarat på din fråga Varjverumxx. Kan du svara på mina? (Exemplet med kontakt 18 årig som som varit döpt, lämnat församlingen och flyttat hemifrån samt varför barn och föräldrar med olika trosuppfattning inte har så mycket att tala om)
Citera
2017-01-08, 12:23
Medlem
[quote=Cattan|59533222]
Citat:

Jag tänker att vi aldrig kan veta exakt hur allt blev till. Att det skulle vara en Gud bakom känns dock väldigt svårt att tro så jag nöjer mig med att acceptera att jag inte får veta.

Vad gäller ordet sanning så upplever vi saker olika och formar det som är sant för just oss själva. Min sanning behöver inte vara din sanning.

Vad gäller absoluta fakta så finns det såklart sant och falskt. Matematiken är ett bra exempel men frågan om eventuell skapare hör definitivt inte till den kategorin anser jag.

Sant att allt är så komplext att vi inte kan först med våra begränsade hjärnor.

Om ingen skapare finns , då lever vi ca 70 - 80 år och sedan är allt slut.

Finns det en intelligens bakom så får man tänka att denne har meddelat sig till oss om sin avsikt.
Då har vi bibeln som alla har tillgång till.
Citera
2017-01-08, 12:29
Medlem
[quote=Varjverumxx|59533586]
Citat:

Sant att allt är så komplext att vi inte kan först med våra begränsade hjärnor.

Om ingen skapare finns , då lever vi ca 70 - 80 år och sedan är allt slut.

Finns det en intelligens bakom så får man tänka att denne har meddelat sig till oss om sin avsikt.
Då har vi bibeln som alla har tillgång till.

Visst är det så. Trevligt att vi är överens om något

Men väntar fortfarande på dina svar på mina frågor.
Citera
2017-01-08, 12:33
Medlem
Citat:
Nu har jag svarat på din fråga Varjverumxx. Kan du svara på mina? (Exemplet med kontakt 18 årig som som varit döpt, lämnat församlingen och flyttat hemifrån samt varför barn och föräldrar med olika trosuppfattning inte har så mycket att tala om)

Jag tvivlar på att du får ett rakt svar. Varjverumxx skulle med lite finslipning av sitt slingrande bli ett utmärkt politikerämne då vederbörande är en naturbegåvning i konsten att inte svara på frågor.

Ett bra exempel:
"Döpt vid 14, lite väl tidigt.
Man blir inte utesluten om man inte gjort en grov synd utan att ångra det.
Det finns som väl inte så många som blir uteslutna."
Ingen av de tre meningarna är svar på dina frågor om huruvida vittnena bryter kontakten med sina uteslutna barn även om varjverumxx självbelåtet vill låta påskina det.

I den här tråden går det statisktiskt sett 42 visningar på varje skrivet inlägg. Låt oss hoppas att några av de 42 är människor som vill veta mer om JV. Varjverumxx visar dem hur det ligger till, så de kan göra ett medvetet val.

Jag kan svara dig på din fråga. Vittnena avkrävs av organisationen att bryta kontakten helt med familjemedlemmar som lämnar församlingen eller blir utsparkade. De ska enligt en film som visades vid deras sammankomster i somras inte ens svara i telefon när deras uteslutna barn ringer!
Citera
2017-01-08, 12:34
Medlem
[quote=Cattan|59533675]
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx

Visst är det så. Trevligt att vi är överens om något

Men väntar fortfarande på dina svar på mina frågor.

Sorry att jag missat det.
Kan du upprepa dem?
Citera
2017-01-08, 12:41
Medlem
Citat:
Tack för svar fast det är lite kryptiskt.

Är det fel att ha kontakt med barnet om det flyttat hemifrån alltså? I min värld finns det alltid massa saker att prata om i relationen förälder-barn så det låter konstigt. Förklara gärna vad du menar med det också.

Frågorna gällde en döpt ungdom som väljer att lämna församlingen. Du skrev att det inte var fel att ha kontakt om ungdomen bodde hemma men att det då inte fanns mycket att tala om. Det förstår jag inte och inte heller har jag fått svar på om du har annan syn på kontakt beroende på var ungdomen bor.
Citera
2017-01-08, 12:45
Medlem
Om det är så att du personligen har en annan uppfattning än organisationen så har jag inga problem med det. Bara du anger vems åsikt du lägger fram
Citera
2017-01-08, 13:08
Medlem
Citat:
Frågorna gällde en döpt ungdom som väljer att lämna församlingen. Du skrev att det inte var fel att ha kontakt om ungdomen bodde hemma men att det då inte fanns mycket att tala om. Det förstår jag inte och inte heller har jag fått svar på om du har annan syn på kontakt beroende på var ungdomen bor.

Om ungdomen far illa, t ex har det svårt ekonomisk, är sjuk o s v, är man skyldih att hjälpa som förälder.
Samma gäller gamla, att barnen tar hand om sina uteslutna åldrande föräldrar.
Jag har ingen personlig uppfattning.
Den som inte tar hand om sitt barn/föräldrar i ömmande fall .......

Det är en annan sak att ha en andlig kontakt.
De uteslutna avfällingarnavill få det att se ut som om vi är monster.
Senast redigerad av Varjverumxx 2017-01-08 kl. 13:13.
Citera
2017-01-08, 14:21
Medlem
Citat:
Alla som det predikas för har sin möjlighet att välja väg.

Matteus 7:13, 14
13 Gå in genom den trånga porten; därför att bred och rymlig är den väg som leder till tillintetgörelse, och många är de som går in på den; 14 men trång är den port och smal den väg som leder till liv, och få är de som finner den.

Den som valt Guds väg och låtit döpa sig och lovat JHWH Gud evig tro, som sedan inte vill följa den smala vägen, har gjort sitt val av egen fri vilja.
Så då förtjänar man inte vänskap längre? Tar föräldrar i JV hand om sina barn fastän dom inte är döpt? Varför?
Citera
2017-01-08, 14:22
Medlem
Citat:
Om ungdomen far illa, t ex har det svårt ekonomisk, är sjuk o s v, är man skyldih att hjälpa som förälder.

Hur ska det gå till om de som är kvar i församlingen följer organisationens "råd" och inte ens svara i telefon när den uteslutne anhörige ringer? Då lär det bli svårt att veta om det behövs hjälp...
Citera
2017-01-08, 14:48
Medlem
Citat:

Får inte ihop ditt svar. Andlig kontakt är i min värld att man ber och utövar andra religiösa aktiviteter tillsammans. God kontakt behöver inte ha några andliga inslag alls. Att bara hjälpa till i nödsituationer eller då man är skyldig att hjälpa till är långt ifrån att ha god kontakt tänker jag. Frågar därför vad du lägger för innebörd i orden andlig kontakt? Anses ex vanlig vänskaplig kontakt där man pratar om vardagliga saker vara andlig kontakt? Om svaret är nej så borde ju god kontakt kunna upprätthållas om man undviker att prata om religion, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in