2017-01-06, 21:53
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Jag tror ärligt talat inte att du är införstådd med hur otroligt krävande heltidsstudier på universitetet är (även för en person utan dina svårigheter), så därför oroar det mig att du nu verkar ha bestämt dig för att hoppa av den mindre kursen du hade planerat in den här terminen, för att sen gå från noll till hundra i höst. För den här mindre kursen hade varit ypperlig träning inför heltidsstudierna och gett dig ett hum om vad självständigt arbete på universitetsnivå innebär. För med undantag för spanskakursen häromåret så har du inte pluggat sen grundskolan, vilket väl snart är sju år sedan, och då i en specialklass med extrapedagog om jag förstått saken rätt.
Det här är väldigt sant. Jag har goda kunskaper i att båda klara och inte klara studier och jag vet också hur det ser ut i aspergerklasser i grundskolan (men ej gymnasium, aldrig jobbat med gymnasieaspon, men troligen rätt likt högstadiet).

Alltså. På universitet finns det ingen som har som ansvar att påminna dig om saker etc. Utan de kanske säger att "kursregestrering sker via vårt intranät, inloggning får du vid studenthelpdesken, inlämning av hemtentamen sker via kurshmesidan på intranätet, senast den 27/1, lycka till!" sen blir det liksom inga mer påminnelser. Ibland är informationen faktiskt helt urusel och man får själv söka reda på en massa skit som inlämningsdatum, litteratur etc (det är inte alltid så, men det händer).

Vidare är det inte något man klarar av om man bara pluggar när man "känner för det", utan räkna med att behöva läsa MINST 50 sidor tråkig kurslitteratur om dagen vid heltidsstudier. Beroende på vad det är för studier, period etc så kan du behöva läsa mer. Många böcker ska man inte heller läsa allt i utan man måste själv utifrån vad föreläsaren har pratat om kunna avgöra vad som är relevant.

Jag vet en kille med asperger (han sa att han hade det) som började avbryta föreläsaren och ville att han skulle gå tillbaka etc, men såna ignoreras ganska fort. Det stör nämligen alla andra om man ska hålla på och gå tillbaka för att EN person inte hann läsa.

Studierna kommer inte göras i din takt utan i en av universitetet vald takt. Informationen kommer inte anpassas till dig utan vara samma som alla får, och ibland är den knapphändig. Du förväntas själv hantera anskaffningen av rätt litteratur osv.

Jag säger inte att du inte ska studera på universitet, jag menar bara att du nog ska gå på den där 25% kursen. Det är inte som att du kommer ha sjukt mycket mindre för dig i höst, då du ska plugga 100%, utan det är bara ett sätt för dig att skjuta upp det hela.
2017-01-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsteve2
JÄVLAR! Här händer det grejer, kul!

Ja, fast inte lika mycket grejer numera, tyvärr. Jag kommer inte att läsa universitetskursen (jag har markerat att jag inte vill läsa kursen), och jag kommer inte att träna MMA, bara jujutsu. Jujutsun krockar dock med buggen, så jag ska prova salsa i stället.

Citat:
Ursprungligen postat av OTGenesis
Har läst många inlägg här nu som skvallrar om att du har bra koll på ord men kass koll på resten. Du missar m.a.o. 93 % av kommunikationen (förmodligen något mindre men ändå betydande andel). Det betyder att man inte kommer få ligga. Ist för att slösa energi och döda gnistan på dig och/eller att förklara sig för dig kommer ev. tjejer ist låta sig bli uppraggade av killar som inte har det problemet.

Så vad fan ska jag göra, då? Är det helt kört, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Du planerar för att inta 1700 kcal per dygn. Nu vet jag inte hur stort energiunderskott det ger, men om ditt basala behov är 2500 (kanske högre om du är överviktig), så har du en negativ energibalans om 800 kcal. Bra. Det bör på sikt påverka vikten.

Det är ungefär 550 kaloriers energiunderskott, faktiskt.

Citat:
1 gram protein motsvarar 4 kcal. 170 gram motsvarar alltså 680 kcal. Så det betyder att du har 1020 kcal kvar upp till din energibudget. Det är betydligt mycket mer än ingenting!

Tipset är att balansera dessa 1020 mellan protein, fett och kolhydrater. Men undvik skräpkolhydrater och undvik farligt fett.

Vänta...så jag får alltså äta mer protein än 170 gram? Eftersom jag ska balansera de återstående 1 020 kalorierna med protein också? Jag förstår inte.

Dessutom fattar jag fortfarande inte hur jag ska kunna räkna ut vad jag ska äta för att komma upp i rätt mängd protein.

Citat:
Ursprungligen postat av mrsteve2
Efter att ha läst chatten håller jag med. hon är INTE intresserad. Försök inte göra några närmanden. Det kommer bara skrämma iväg henne.

Det var för fem månader sen. Jag ska ta det försiktigt, men jag tänker inte ge upp. Du har inte ens träffat oss. Du känner oss inte. Du vet ingenting om det här, faktiskt.

Citat:
Vad du letar efter är helt irrelevant i sammanhanget, eftersom hon har gjort det solklart att hon inte är intresserad av dig. Det måste du respektera! Det finns inget värre än killar som inte backar i den situationen, eftersom man känner sig kvävd och börjar tycka att killen är creepy. Ärligt talat, av chattkonversationen att döma, så verkar hon inte ens intresserad av att umgås med dig som polare, utan mer för att hon tycker synd om dig som inte har några andra vänner.

Okej, tack för din åsikt - men hon vill visst vara min polare; hon har sagt det till mig. Inte bokstavligen, men hon har sagt det. Dessutom, som jag sa precis här ovan, så sa hon detta för fem månader sedan. Jag menar inte att hon är intresserad av mig nu heller, men hon kanske kan bli det! Jag vill hur som helst inte prata mer om det här. Ni alla kan skriva om det, men jag tänker inte svara på det.

Förresten, skulle du kunna vara snäll och försöka göra dina inlägg lite kortare hädanefter, så att de blir lättare att svara på? Fatta dig kort? Det vore toppen, tack.

Citat:
Har du visat dom chatten? Om inte, gör det.

Jag har visat en av dem chatten, ja. Den andra har inte sett den ännu, dock.

Citat:
Jag tror ärligt talat inte att du är införstådd med hur otroligt krävande heltidsstudier på universitetet är (även för en person utan dina svårigheter), så därför oroar det mig att du nu verkar ha bestämt dig för att hoppa av den mindre kursen du hade planerat in den här terminen, för att sen gå från noll till hundra i höst. För den här mindre kursen hade varit ypperlig träning inför heltidsstudierna och gett dig ett hum om vad självständigt arbete på universitetsnivå innebär. För med undantag för spanskakursen häromåret så har du inte pluggat sen grundskolan, vilket väl snart är sju år sedan, och då i en specialklass med extrapedagog om jag förstått saken rätt.

Jag ska ta upp det här med min studievägledare nästa vecka.

Jag läste spanska i tre terminer, i tre olika kurser. Innan dess läste jag även evolutionsbiologi. Jag måste läsa något som kan ge mig något i höst, och om det innebär att det är ett heltidsprogram på UU, så må så vara.

Citat:
att du inte hittar inne på ICA

DET GÖR JAG VISST.

Citat:
Och det här är bara ett av tusentals exempel i tråden där du visat att du har enorma svårigheter med bland annat spatialt- och abstrakt/logiskt-tänkande, etc.

Jag vet inte ens vad det betyder, eller på vilket sätt jag har visat att jag har de enorma svårigheterna. TALA KLARSPRÅK, SNÄLLA!

Citat:
Varför är du så anti att byta stad? Om du nu ändå ska flytta hemifrån i vår, så kan du väl lika gärna överväga andra alternativ än det nuvarande?

Det finns inte en chans i hela världen att jag flyttar till en annan stad, kan vi inte bara ta och släppa det här nån jävla gång? Tack!

Citat:
vilket skulle vara en sundare mjukstart för eget boende än den inplanerade flytten till lägenheten i vår, där din mamma (!) ska sova hos dig några dygn i veckan

Nej nej nej nej nej nej NEJ!!! Så är det inte alls! Både min mamma och min pappa ska komma dit en dag i veckan i början av den tiden som jag bor i den nya lägenheten! Sluta påstå att jag har sagt saker som jag inte har sagt!

Citat:
Jag tror inte att du förstår hur osund relation du har till din mamma. Ingen av er är villiga att klippa navelsträngen, vilket är något som kommer skrämma bort varenda tjej som kommer i din väg.

Det här är helt enkelt inte sant. Du vet inte vad fan du snackar om. Sluta låtsas vara psykolog.

Citat:
Nu råkar du ha tur att kunna leva gott på ditt bidragsfusk

DET FINNS INGET JÄVLA BIDRAGSFUSK!!!

Jag tänker inte prata mer om det här. Försök inte ta upp det igen.

Citat:
Daglig verksamhet/MISA ska fixa ett jobb åt mig, trots att jag redan försökt att få ett genom dom i sex (!) år

JAG HAR INTE ALLS FÖRSÖKT MED MISA I SEX ÅR, JAG FÖRSÖKTE MED DEM I BARA TVÅ ÅR INNAN DET FÖLL IHOP! RESTEN AV TIDEN HAR JAG HÅLLIT PÅ MED DAGLIG VERKSAMHET!!!

Citat:
Men eftersom du vägrar söka allt som du anser vara "skitjobb" (ditt uttryck), vilket för övrigt är det enda du är kvalificerad till utan utbildning och med ett helt blankt CV, så kan vi inte hjälpa dig så mycket mer än så.

Jag har inte utbildat mig för att jag inte har vetat vad jag skulle utbilda mig till! Jag ska göra det i höst. På heltid. På universitetet. Möjligtvis på folkhögskolan.

Menar du att om jag gör skitjobb så kan jag få jobb som inte är skitjobb?

Jag vet inte ens vart jag ska gå för att hitta jobb! Kan ni ge mig några råd, snälla?!
2017-01-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Gå tillbaka och läs då?

Citat:
Kolla back i tråden. Vardagssamtal var en av grejerna iaf, kör på den.

Men herregud, hur fan ska jag kunna hitta det?! Jag vet ju för helvete inte ens i vilken jävla månad det var!

Citat:
Alla får ligga är bra, men om jag var du hade jag i första hand inriktat mig på aspoböcker som förklarar saker som ögonkontakt etc. När du behärskar sådant kan alla få ligga bli relevant, men gör som du vill.

Du skulle ha varit tydligare. Just nu läser jag Alla får ligga, och det är ingenting att diskutera.

Citat:
Jag konstaterar bara att det är ett sätt som vi hade kunnat avgöra det på. Jag hade själv inte velat spela in någon video. Ett ljudklipp kanske?

Kanske - men bara kanske. Hur skulle jag dela det ljudklippet med er i så fall? Vad skulle jag säga i det?

Citat:
Att du inte vill ladda upp ett ljudklipp på 1 min där du säger några meningar förstår jag, men överväg att fråga någon annan än din mamma.

Jo, jag kanske visst kan ladda upp ett ljudklipp, men vem skulle jag fråga annan än min mamma (eller pappa)? Mina kusiner? De har också känt mig i hela mitt liv. Alltså, det finns en kille som jag har lyckats bli vän med via Flashback, kanske jag kan fråga honom...?

Citat:
Jaja, du kan komma. Men då måste du klara att åka till Linköping själv och där byta till en buss etc. Du kan behöva sova på en soffa etc. Man vet aldrig hur det blir.

Jag måste medge att jag är ytterst tveksam och skeptisk till det här (för att uttrycka det jävligt milt). Jag tänker inte säga aldrig, men jag kommer att behöva enormt mycket mer övertalning för att ens överväga det här.

Citat:
Jag förstår vad du säger, jag konstaterar bara att jag inte tänker lova dig att det jag säger att du ska göra kommer leda till ligg. Jag säger bara att det kommer öka dina chanser. Jag kan inte ens garantera att jag kommer få ligga igen (låg senast i morse ), men jag kan konstatera att mina chanser för att få ligga igen är mycket goda.

För helvete! Kan du sluta snacka om hur mycket du får knulla?! Hur mycket vill du att jag ska hata mig själv, egentligen?! Alltså, när fan är du nöjd?! Kan du inte försöka visa lite medkänsla, snälla?!

Citat:
Lyssna kanske? Man kan t.ex. strunta i att försöka maximera mängden bidragspengar man ska få. Man kan ta så att det räcker för ett drägligt liv. Varför? Jo, för att det finns människor som behöver de andra pengarna bättre än du.

Fram till dess att jag får ett jobb eller CSN så behöver jag de pengarna. Därför tänker jag inte läsa kvartsfartskursen i vår. Det blir för mycket att bli av med pengarna och flytta in i en egen lägenhet (och träna jujutsu och dansa etc.) under samma termin. Det är så det måste bli. Jag vet inte om det är rätt beslut, men det är försent nu.

Citat:
När var senaste gången du gjorde något för någon annan människa? Då menar jag inte att diska efter maten för att det var din tur, utan jag menar när du gjorde något extra för någon annan bara för att den skulle bli glad?

Det kan jag inte ens komma ihåg. Jag har varit så jävla deprimerad det senaste året att jag knappt ens har orkat göra något för mig själv, än mindre för någon annan. Så, för att besvara din fråga: vet ej.

Citat:
1. Tips och råd gällande kontakter, böcker etc för att fixa den sociala biten.
2. Hjälp med att komma på uppdrag/träningsmoment du kan utföra för att bli mer självständig.

Okej, bra, tack! Gör det (men jag vill som sagt inte höra ett knyst till om ditt sexliv)!

Du, skulle du kanske kunna hjälpa mig att skapa nya profiler på dejtingsajter och -appar i vår? Jag vet inte ens vilka sajter och/eller appar jag ska välja...

Citat:
Om det är rätt eller fel får du avgöra, men det är ett faktum att MÅNGA upplever att alkohol gör det lättare att få ligga. Det behöver dock inte gälla dig. Jag tycker det kan vara en hjälp, delvis blir man modigare och båda två kan liksom ha alkoholen som är ursäkt.

Vad fan spelar det för roll om jag och hon är fulla när jag är samma jävla osjälvständiga, oattraktiva, socialt invalida och allmänt jävla värdelösa fitta som jag alltid har varit?

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Du behöver kunna svara bättre än så, det där är faktiskt inget svar på vad mening och värdighet betyder. Jag förstår om du ytligt vill ha ett vanligt liv som alla andra. Men det finns många som har det och är ändå inte tillfreds.

Men för Guds skull, JAG VET FÖR HELVETE INTE VAD FAN JAG SKA SÄGA!!! JAG VET INTE VAD DU VILL HÖRA!!! JAG GER UPP!!!

Jag orkar snart inte mer!!! Jag gör snart slut på hela jävla helvetet!!!
2017-01-06, 22:24
Medlem
(Angående det jag skrev sist i mitt senaste inlägg så vill jag bara tillägga: lugna ner er. Jag tänker inte ta livet av mig (än), så skicka inte hem polisen till mig igen. Okej? Jag är inte såpass långt nedgången än.)
2017-01-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Informationen kommer inte anpassas till dig utan vara samma som alla får, och ibland är den knapphändig.

Du och föreg. skribent gör mkt bra poänger ang. universitet. Ibland är det ju t.o.m så att lärarna medvetet utelämnar viktig info och/eller avsiktligt ger info som är bristfällig, kan dubbel- och feltolkas etc. bara för att testa en.

Men avråder dig inte TS!! Du kan alltid testa UU.

Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Så vad fan ska jag göra, då?

Men snälla du Har ju sagt att du får lära dig att förstå NT's.

Citat:
Är det helt kört, menar du?

Eftersom jag skrev "Gertrud1 skrev till mig att ni med AS kan lära er att förstå NT's manuellt." så borde du förstå att jag själv inte vet om det går eller inte. Så jag vet m.a.o inte om det är helt kört eller inte för dig. Hoppas inte det.

Vet att du har mkt att läsa och svara på osv, så om du (förståeligt) missat det jag citerade ber jag om ursäkt för mitt von oben svar.
2017-01-06, 23:14
Medlem
Citat:
Jag måste medge att jag är ytterst tveksam och skeptisk till det här (för att uttrycka det jävligt milt). Jag tänker inte säga aldrig, men jag kommer att behöva enormt mycket mer övertalning för att ens överväga det här.

Sry för dubbelpost men alltså fattar du att du är jävligt otrevlig just nu? Här blir du erbjuden att komma på fest av en osjälvisk främling som inte har ngt att vinna själv & så säger du att du är ytterst tveksam och behöver enormt mkt mer övertalning för att ens överväga saken. När du säger så spottar du på hans gästvänlighet. Bli bjuden på fest är en förmån och inget man säger att man måste övertalas om. Hade det varit jag som bjudit dig till min stad hade jag dragit tillbaka inbjudan DIREKT.

Alltså din skepsis är så klart logisk men fortf. sjukt otrevlig. Nästa gång LJUG istället. Du kommer nog inte åka till lkpg så säg istället "absolut tack för inbjudan! Hör av mig om det".
2017-01-06, 23:29
Medlem
Citat:
Du och föreg. skribent gör mkt bra poänger ang. universitet. Ibland är det ju t.o.m så att lärarna medvetet utelämnar viktig info och/eller avsiktligt ger info som är bristfällig, kan dubbel- och feltolkas etc. bara för att testa en.

Men avråder dig inte TS!! Du kan alltid testa UU.

Ja, jag ska göra det. Det finns massor av hjälp som folk med mina funktionshinder kan få.

Citat:
Men snälla du Har ju sagt att du får lära dig att förstå NT's.

Hur då?

Citat:
Eftersom jag skrev "Gertrud1 skrev till mig att ni med AS kan lära er att förstå NT's manuellt." så borde du förstå att jag själv inte vet om det går eller inte. Så jag vet m.a.o inte om det är helt kört eller inte för dig. Hoppas inte det.

Det är det inte. Jag måste tro att det inte är det.

Du vet inte hur jag kan "lära mig att förstå NTs manuellt"?

Citat:
Sry för dubbelpost men alltså fattar du att du är jävligt otrevlig just nu? Här blir du erbjuden att komma på fest av en osjälvisk främling som inte har ngt att vinna själv & så säger du att du är ytterst tveksam och behöver enormt mkt mer övertalning för att ens överväga saken. När du säger så spottar du på hans gästvänlighet. Bli bjuden på fest är en förmån och inget man säger att man måste övertalas om. Hade det varit jag som bjudit dig till min stad hade jag dragit tillbaka inbjudan DIREKT.

Alltså din skepsis är så klart logisk men fortf. sjukt otrevlig. Nästa gång LJUG istället. Du kommer nog inte åka till lkpg så säg istället "absolut tack för inbjudan! Hör av mig om det".

Om du tycker att jag är otrevlig så är det ditt problem. Det var inte meningen. Försök se det från min sida:

En vilt främmande människa, som jag aldrig har pratat med i verkligheten, vars namn jag inte känner till och som jag inte ens vet hur han ser ut bjuder in mig på fest i en stad som jag aldrig har besökt och som ligger 2½ timme bort från mitt hem via tåg, för att gå på en fest bland andra helt främmande människor någon gång i framtiden.

Jag har ju aldrig ens åkt så långt på egen hand. Fattar du verkligen inte varför det här låter jävligt läskigt för mig? Ja, jag behöver enormt mycket mer övertalning! Du kallar honom en "osjälvisk främling". Ja, det håller jag absolut med om - men till skillnad från dig så lägger jag betydligt större vikt vid ordet "främling" än vid ordet "osjälvisk" i det här fallet.
Senast redigerad av Markunator 2017-01-06 kl. 23:41.
2017-01-06, 23:45
Medlem
Citat:
Du vet inte hur jag kan "lära mig att förstå NTs manuellt"?

Baserat på mina tidigare inlägg borde du veta svaret på denna fråga.

Citat:
Om du tycker att jag är otrevlig så är det ditt problem.

Nej nej neeeeeeeeeeeeeeeeej Markunator. Att du uppfattas som otrevlig (kan garantera att det inte bara är av mig) är i allra högsta grad DITT problem.

Citat:
En vilt främmande människa, som jag aldrig har pratat med i verkligheten, vars namn jag inte känner till och som jag inte ens vet hur han ser ut bjuder in mig på fest i en stad som jag aldrig har besökt och som ligger 2½ timme bort från mitt hem via tåg, för att gå på en fest bland andra helt främmande människor någon gång i framtiden.

Jag har ju aldrig ens åkt så långt på egen hand. Fattar du verkligen inte varför det här låter jävligt läskigt för mig? Ja, jag behöver enormt mycket mer övertalning! Du kallar honom en "osjälvisk främling". Ja, det håller jag absolut med om - men till skillnad från dig så lägger jag betydligt större vikt vid ordet "främling" än vid ordet "osjälvisk" i det här fallet.

JAG VET! Jag skrev att din skepsis är logisk. Det är väl klart jag fattar att det är läskigt för dig. Det spelar ingen roll, för du är otrevlig. Det ville jag få fram. Alltså människor skiter oftast i dina anledningar. Känner dom att du är otrevlig så är det allt dom uppfattar ÄVEN om de förstår dina invändningar till 100%

Om du inte sätter igång med att försöka förstå NT's kommer du omedvetet stänga dörrar du inte ens visste var öppna!!
2017-01-06, 23:48
Medlem
Citat:
Om du tycker att jag är otrevlig så är det ditt problem. Det var inte meningen. Försök se det från min sida:

Och så undrar du varför du inte har några vänner?
2017-01-06, 23:48
Bannlyst
Markunator, är det du som är med på din profilbild? Eller är det random?
2017-01-07, 00:02
Medlem
Citat:
Och så undrar du varför du inte har några vänner?

Vad var det som var fel med det där, egentligen? Vad var ditt problem med mitt resonemang?

Citat:
Ursprungligen postat av Underutvecklad
Markunator, är det du som är med på din profilbild? Eller är det random?

Ja, det är jag.
2017-01-07, 00:07
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Onygya ville jag skulle förklara - den posten är borta men jag gör det ändå, och svarar dig samtidigt.

Små barn föds utan att kunna skilja på sig själva och omgivningen och ingår i bästa fall en symbios med sin moder där de succesivt lär sig att skilja på sina egna känslor och världen utanför genom moderns spegling av barnets känslor. I denna spegling så lär sig också barnet att känna igen och reglera sina känslor.
När sånt här inte fungerar uppstår psykiska störningar. Markus är däremot inte psykiskt störd han har ett handikapp som försvårat detta, men han är fortfarande inte psykiskt störd.

När barn växer upp så lär de först känna sig själva och sedan andra, och även deras inre värld.

Begreppet "Theory of mind" innebär att förstå en annan människas inre värld.

Om man återgår till små barn så om man sätter 2 åringar bredvid varandra, så leker de visserligen, men de leker inte med varandra utan bredvid. Lite senare börjar de klara av att leka samma lek. Dvs utveckla leken tillsammans. De ger varandra roller, tex mamma och pappa, och spelar dessa roller och förhåller sig till varandra och styr leken tillsammans. Detta kräver Theory of mind, dvs förstå vad som händer inne i den andre.

Om man inte har det så förstår man inte hur otrevlig man är.
Det är det som är hela grejen. Markunator är inte efterbliven, men han har inte den kapaciteten att förstå vad som händer och känns inne i andra. Och uppfattas därför som elak eller otrevlig, men det finns ingen avsikt att vara vare sig det ena eller det andra utan M utgår från sina känslor, för det är det enda han kan beroende på sitt handikapp.

Han kan inte utgå från andras känslor eftersom det är ett mörker ett tomrum, han är blind för andra människors inre liv.

Anledningen att jag gick in i tråden är för att det så ofta blir konflikter. Folk blir irriterade, frustrerade, arga, elaka whatever för att "det inte fungerar". Blinda människor är det så uppenbart att de inte kan se. Aspiesar är det mycket mindre uppenbart att de inte kan se andras inre liv. Men nej de kan inte och förstår inte att de är otrevliga. Ju mer vi känner en människa ju mer kan vi finjustera oss så att vi inte uppfattas som otrevliga och klampar stå. Men här går det alltså inte alls.
(om man inte har theory of mind)

Om vi tar din nästa fråga.
Kärlek, det är en kär - lek.
Egentligen inte så olik barnens som delar en gemensam inre värld. Och som för skeendet framåt i samspel och växelvis, som läser av varandra och anpassar sig till varandra och har precis som barnen som leker mamma och pappa, eller leker doktor ( utan "") så har de en ganska god föreställning om vad som försiggår inne i den andre.

Tänk om någon skulle ta den här förmågan ifrån dig.
Hur skulle du navigera i livet då?

Om helt plötsligt jodens befolkning skulle bytas ut mot utomjordingar som du inte hade en aning om hur du skulle läsa av?

Det skulle vara rätt stressigt och utmattande.

Tänk att dessa tjöt högre och högre åt dig.

Började knuffa dig, och du inte hade en aning om varför och därmed inte hur du skulle få dem att sluta. Nånstans där har du att vara aspie. Jag skulle tippa på att man känner sig oerhört ensam i världen som aspie iom att andra är obegripliga för en.

Svar på frågan - nej han förstår inte. För oss NT's är det heller inte lätt då vi är så inkörda på att vissa saker säger man inte. Vi blir chockade när folk går över den gränsen och vi reagerar. Vi är flockdjur och vi socialiserar varandra, dvs uppfostrar. Men det funkar ju för att vi kan läsa av andras ansiktsutryck på en millisekund. Vi får besked direkt om vi går över en gräns och har därför chans att rätta oss. För en aspie är det vardag vardag, tills någon får ett random utbrott.

Det blir lite som lynnig och dålig parenting, som inte sker i interaktion med barnet utan utifrån eget humör.

Jag har funderat över om man inte kunde göra någon lathund kring det här. Men inte kommit på nåt vettigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in