2017-01-05, 14:16
Han som skrev The game har skrivit en instruktionsbok för det, dock en del fokus på att du ska utmana dig själv för att växa som människa.
Köp bok, gör anta utmaningarna, ta dig ur din box och få även en del tips på hur kvinnor fungerar.
2017-01-05, 22:07
Medlem
Jag har beställt möte med en studievägledare till torsdag nästa vecka nu (den 12:e). Följande måndag (den 16:e) är den första MMA-lektionen. Tisdagen efter det (den 17:e) är det möte med kommunen. Torsdagen efter det (den 19:e) börjar den där kvartsfartskursen på universitetet om livets utveckling på jorden...men jag kommer nog inte att gå den.

Söndagen efter det (den 22:a) är det öppet hus på stället där jag hade tänkt lära mig dans, och måndagen därpå (den 23:e) börjar nybörjarkursen i jujutsu. Onsdagen följande vecka (den 1 februari) börjar kursen i bugg.

Jag tänkte att nästa vecka så ska jag åka in till Stockholm med min kusin och hitta på nåt. Jag måste göra det innan jag kan åka dit själv. Jag måste vänja mig och bli mer bekväm med det. Att åka dit med min kusin är mitt sätt att göra det.

Dessutom ska jag börja skura handfatet och toaletten varannan vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Ok, men vad lägger du in i orden mening och värdighet? Jag förstår känslan, men ju mer man konkretiserar den desto mer kommer man underfund med sig själv om. Och då blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit och må bättre.

(suck)

Mening för mig är att göra nåt mer än jag gör nu. Bo själv. Arbeta eller studera. Göra saker på fritiden. Umgås med folk. Ligga med tjejer. Jag kan inte svara bättre än så.

Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Du ska få ett tips av mig: kolla upp folkhögskolor. I synnerhet sådana som är inriktade på estetisk verksamhet. Dels eftersom dina gymnasiebetyg skvallrar om att du är begåvad inom området och dels eftersom du verkar ha ett stort intresse för bland annat musik, bild, film/teater, och dessutom har författardrömmar.

Okej...alltså, det är inte det jag har tänkt mig. Jag hade verkligen velat gå till UU i höst. Jag tror faktiskt att jag kan klara av det.

Citat:
Ta upp det här med folkhögskolor med din studievägledare och habiliteringen och be om mer information. Under tiden så googlar du själv fram så mycket info du bara kan.

Det ska jag göra!

Citat:
En bekant har gått på en folkhögskola i Bohuslän som han var väldigt nöjd med som heter Billströmska. Den tror jag skulle kunna vara något för dig. Sök på den, men även på andra.

Att gå på folkhögskola i Bohuslän kommer inte på fråga. Det ska vara i Uppsala - absolut inte längre bort än Stockholm.

Citat:
Man är då värd/värdinna, inte en dygnet-runt-vårdare till den besökande gästen, som dina föräldrar är till dig. Och du är för övrigt ingen tillfällig gäst i deras gem, utan gammal mossa som växt fast från golv till tak.

Okej, det här är inte bara taskigt, det är också inkorrekt. Här låter det mest som att du försöker håna mig snarare än hjälpa mig, och du säger det här i ett skede av mitt liv då jag verkligen försöker ta tag i saker och bli mer självständig! Ge dig nu.

Citat:
Du får väga fördelarna mot nackdelarna med att läsa tråden. Vinner nackdelarna så ska du absolut inte fortsätta läsa den.

Just nu är det mest fördelar, turligt nog. Tror jag, i alla fall.

Citat:
Det enda riktigt krävande jag kan komma på som du tagit dig an var att söka jobb på egen hand. Verkligen kudos. MEN...det gav du ju sen upp redan efter EN DAG!

Okej, herregud! Jag ska försöka söka på fler ställen, men det kommer ändå inte att leda till någonting! Jag kommer att behöva hjälp och vägledning för att komma in på ett jobb! Dessutom vet jag inte ens vilka fler ställen jag ska gå till!

Citat:
Gissningsvis för att hon har en helt annan bakgrundshistoria än dig, som garanterat inkluderar en större dos självständighet än vad du har, för ingen arbetsgivare kommer anställa någon som behöver ha sina föräldrar på bluetooth för att lyckas genomföra sitt jobb.

DET BEHÖVER JAG INTE! Anledningen till att mina föräldrar inte riktigt har lärt mig att bli tillräckligt självständig har varit att jag inte har varit tillräckligt intresserad, men nu är jag det!

Citat:
Det är tur att du inte ska ligga inom den närmaste framtiden, för ingen tjej kommer vilja använda din kuk som en mänsklig dildo och föra den ut och in med sin egen hand så att du slipper pumpa själv...

Jag vet inte vem som har sagt till dig att du är rolig, men vem det är så spelar de ett synnerligen grymt spratt på dig...

Citat:
Herregud, Markunator! Nej, nej, nej. Lägg ner! Tjejen är INTE intresserad!

Inte , kanske! Hon kanske kan bli intresserad! Hon verkar redan vara mer bekväm med fysisk kontakt. Jag letar inte ens efter nåt seriöst!

Citat:
Markunator - du har fått din första vän, vilket är fantastiskt. Vårda den vänskapen, acceptera hennes nej, och gå vidare. Du kommer paja vänskapen totalt och skrämma bort henne som vän om du inte backar.

Mina kusiner tycker att jag kan fortsätta, så länge jag går långsamt och försiktigt fram.

Citat:
Ursprungligen postat av OTGenesis
Jag blir också rädd nu. För din skull.

VARFÖR DÅ?!

Citat:
Gertrud1 skrev till mig att ni med AS kan lära er att förstå NT's manuellt. Mitt första och sista råd till dig är att ta reda på hur man gör det.

Okej, jag kanske kan fråga Hab det, då.

Citat:
Ursprungligen postat av mrsteve2
Ok du gör nog bäst i att inte fråga öppet. Enklaste om du vill ha henne i säng är att fråga om hon skulle vilja kolla på film tillsammans och så leder det ena till det andra.

Ja, det kan jag nog göra! Jag måste bara träffa henne några gånger till först.

Citat:
Men se för guds skull till att inte ha föräldrarna hemma.

Det ska jag inte. Om det händer, så händer det antingen när mina föräldrar är borta eller när jag bor ensam.

Citat:
Hur är tjejen i övrigt? Är hon svinsnygg (7-8-9:a?), har mycket kompisar etc? Kul med en tjej-polare iallafall.

Jag vet inte om jag vill sätta betyg på henne, om det är okej för dig. Men ja, hon är snygg - och hon är jättetrevlig och -gullig!
2017-01-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Framstår som onaturlig gör de flesta som inte tränat bort ordentligt, vilket du inte har, detta har jag vittnen på. Kroppsspråket är en kvalificerad gissnings från min sida utifrån din diagnos och vittnesmål, jag är mycket säker på att jag har rätt.

Så hur tränar jag bort det, då? Vilka ska jag vända mig till?

Citat:
Angående röstläge, informella samtalsregler och kroppsspråk så har jag länkat dig till habilitering som sysslat med det

Jag vet ju inte var du länkade till det! Jag kommer inte ihåg vad det var för nåt? Alltså, kan jag inte bara fråga habiliteringen i stället? Vad exakt ska jag fråga efter, "kognitiv beteendeterapi"?

Citat:
Jag har länkat dig flera böcker som tar upp just kroppsspråk och informella samtalsregler, om man inte gör rätt med dem framstår man som konstig.

Jag har lånat två av de böcker jag har fått tips om (om ovanstående ämnen och andra), och jag äger fem av dem. Jag har kommit halva vägen genom Alla får ligga. Jag ska försöka läsa mycket mer och mycket oftare fr.o.m. nu.

Citat:
Jag har vidare bett dig lägga upp en video på dig själv när du talar för att faktiskt kunna avgöra om röstläge är ett verkligt problem.

Kommer inte att hända. Jag har redan avslöjat för mycket om mig själv online. Jag tänker inte fläka ut mig på internet mer än vad jag redan har. Inte en chans.

Citat:
Vem man söker sig till om det är så vet jag inte, kanske en logoped? Många med AS talar också mekaniskt, vilket en logoped kanske kan hjälpa en med också.

Okej, en logoped. Problemet är det att mina föräldrar hävdar att jag inte alls har det här problemet. Så, såvida du inte kan ge mig bevis på att du faktiskt har pratat med två personer som har träffat mig IRL, så tror jag dig inte.

Jag vet att du inte tänker säga vilka de är, men du kanske kan meddela dem att jag vill veta att de faktiskt finns, så får de bestämma själva om de vill bevisa sin existens för mig...?

Citat:
Det jag tycker att du ska göra är att läsa de böcker som riktar sig mot aspergare som jag länkat. Där ska där tänka på de övningar/tips som kommer och försöka använda dem i sociala situationer. Du kan även diskutera dem och öva med din kusin, psykolog, pappa osv. Öva, öva, öva. De får inte vara rädda att säga när du gör fel heller (men de ska så klart berömma dig när du gör rätt också!). Det är dock du som måste börja, det är du som måste läsa böckerna och ta till dig tipsen och tänka på dem och sen säga till din kusin "du, jag har läst det här i den här boken för de med aspergers, kan inte vi öva på det?". Kanske måste du tjata.

Okej, vad bra. Det ska jag absolut göra. Så fort jag hittar övningar i dem!

Citat:
Du kan även ta hjälp av de kurserna habiliteringen har, jag har länkat innan.

Jag är ledsen, men jag kommer inte ihåg vilka det var; skulle du vilja vara snäll och länka dem igen? Jag kommer bara ihåg "Grupp om vardagssamtal"; var det du som tipsade mig om den? Var det verkligen några fler? Jag skulle verkligen vilja veta det, tack.

Citat:
Jaha, då hade vi varit inne på den här resan som vi tjatar om nu, säg att du då åkt med din kusin direkt, två dagar senare åkt själv till Solna, och tre dagar senare till Stockholms C och glidit runt. Då hade jag sagt "shit, bra jobbat, vill du åka till Linköping och gå på studentfest så är du välkommen! Jag bjuder in dig!".

Så, låt mig se om jag har fattat det här rätt: jag behöver bara åka till Stockholms C på egen hand en eller två gånger, så bjuder du in mig på studentfest i Linköping? Okej, men jag måste först åka dit med min kusin; jag har pratat med henne om det i dag. Vi åker dit nån helg snart; kanske nästa helg.

Emellertid så måste jag dock påpeka att tågresan från Uppsala Centralstation till Linköping Centralstation tar 2 ½ timme, så det måste vara värt det! Jag hade dock absolut klarat av själva tågresan till Linköping; jag har åkt med SJ regionaltåg flera gånger förut nämligen. Det är främst vad jag ska göra när jag når min destination som jag har problem med...

Citat:
Jag kan aldrig lova att du kommer få ligga. Det kanske aldrig någonsin händer.

Jo, det kommer hända. Jag tänker inte ens överväga möjligheten att det aldrig någonsin händer. Fattar du vad jag säger?

Citat:
För flickvän finns det lite mer du måste öva på. Alltså hur tvåsamheter fungerar, du är som sagt rätt egocentrisk och tänker mer på vad folk kan göra för dig än vad du kan göra för dig själv eller andra.

Jag vet inte om det är sant IRL, men om det är det så beror det på min Asperger och min depression. Vad ska jag göra åt det?

Citat:
Jag har nu sagt vad jag kan erbjuda (ja, utöver lite stilråd och träningsråd). Take it or leave it.

Jag är ledsen, men jag vet fortfarande inte vad det är. Skulle du kunna tänka dig att skriva en lista över de exakta saker du kan erbjuda mig? Jag har mycket lättare att förstå saker om de står skrivna i en lista, förstår du.

Citat:
Ursprungligen postat av No6
Jävla trams i denna tråd. Köpa kläder, träna kampsport bla bla... Du lägger ju energi på helt fel saker och kommer stå och trampa på samma plats om ett år, garanterat.

Så vad är rätt saker, då?

Citat:
Sup dig lagom berusad och gå ut på puben och prata med så många tjejer du kan under kvällen. Även om du inte kommer in i några trosor, så kan det faktiskt vara trevligt att bara sitta och prata skit med någon tjej på fyllan. Men framförallt är det utvecklande för dig personligen.

Jag dricker inte alkohol. Jag vill inte dricka alkohol. Nånsin.

...

Är det fel inställning...?

Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Jo, det går. Att man först måste banta och SEN styrketräna är inget annat än en seglivad myt. Det du ska göra är att styrketräna hårt och ligga på ett kaloriunderskott (1700 kcal, som du gör) och se till att få i dig cirka 2 gram protein/kg kroppsvikt. Nu minns jag inte vad du väger, men visst var det 85, där någonstans? Då räknar du 85 x 2 = 170 gram protein.

Okej, så om jag går upp eller ner i vikt (genom muskelväxt eller fettförlust) så ska jag öka eller sänka antalet proteiner? Hur ska jag bära mig åt för att få i mig rätt mängd proteiner per dag? Jag menar, hur kan jag möjligtvis räkna rätt?!

Citat:
Varför snackar jag nu om detta? Muskelmassa ökar ditt basala energibehov, muskler "kostar" energi för kroppen.

Okej...så jag ska...inte ligga på ett energiunderskott...? Nu blir jag förvirrad.

Citat:
Jag styrketränade också i maskiner i början. Det ger inte mycket imo. Be den personliga tränaren som du ska ha på gymmet att visa dig styrketräning med skivstång och hantlar. Då framförallt knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, skivstångsrodd och chins.

Det ska jag göra.

Citat:
Om du har svårt att få i dig tillräckligt med protein om dagarna (170 gram ungefär) så köp proteinpulver och drick en proteinshake om dagen.

Det kan jag inte göra; då kommer jag ju knappt att kunna äta nåt den dan! Nä, jag måste komma på nåt annat sätt att få i mig mer protein. Har du nåt förslag?

Citat:
Det som jag tror att Imiron menade är att du äter mer protein när du ligger på ett kaloriunderskott jämfört mot när du ligger på ett kaloriöverskott (då man ofta kostar på sig mer kolhydrater och fett), detta gör att man tappar mer fett och mindre muskler vid en viktnedgång. Ligger man på ett kaloriunderskott och inte ser till att få i sig tillräckligt med protein så kommer man tappa mycket mer muskler.

Okej, jag vet inte om jag riktigt förstår nu heller... Menar du att om jag både ska träna mina muskler och äta bara 1 700 kalorier per dag, så måste jag dessutom äta mer protein än vanligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Koncentrerar dig på en sak i taget, det kommer vara en stor omställning att flytta.

Så du tycker inte att jag ska läsa kursen den här terminen, då? Jag har fram till onsdag att bestämma mig... Alltså, jag skulle ju i och för sig kunna avregistrera mig efter det, så egentligen inte.
2017-01-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Jag har beställt möte med en studievägledare till torsdag nästa vecka nu (den 12:e). Följande måndag (den 16:e) är den första MMA-lektionen. Tisdagen efter det (den 17:e) är det möte med kommunen. Torsdagen efter det (den 19:e) börjar den där kvartsfartskursen på universitetet om livets utveckling på jorden...men jag kommer nog inte att gå den.

Söndagen efter det (den 22:a) är det öppet hus på stället där jag hade tänkt lära mig dans, och måndagen därpå (den 23:e) börjar nybörjarkursen i jujutsu. Onsdagen följande vecka (den 1 februari) börjar kursen i bugg.

Jag tänkte att nästa vecka så ska jag åka in till Stockholm med min kusin och hitta på nåt. Jag måste göra det innan jag kan åka dit själv. Jag måste vänja mig och bli mer bekväm med det. Att åka dit med min kusin är mitt sätt att göra det.

Dessutom ska jag börja skura handfatet och toaletten varannan vecka.

JÄVLAR! Här händer det grejer, kul!

Skriv gärna dina tankar kring det. Var det svårt/enkelt, jobbigt/kul?

När du ska åka med din kusin, ska DU kolla upp saker ni kan göra. Gör lite research och överraska kusinen.

Du behöver inte söka studiemedel etc. Dessutom kommer du in i studentlivet och kan gå på nationer, medlem i föreningar etc.

Gällande dina föräldrar: Om du planerar bjuda hem en tjej, säg bara till dem att de behöver vara borta den kvällen. De kommer att förstå. De kan säkert åka någon annanstans.
2017-01-05, 22:40
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Så du tycker inte att jag ska läsa kursen den här terminen, då? Jag har fram till onsdag att bestämma mig... Alltså, jag skulle ju i och för sig kunna avregistrera mig efter det, så egentligen inte.

Jag tycker att du ska öva dig på att känna efter själv.
Tänka själv kan du ju märker vi.

Jag säger som min gamla tränare sade - prova.
2017-01-05, 23:09
Medlem
Citat:
VARFÖR DÅ?!

Mkt enkelt. Du har uppenbarligen stora kommunikationsbrister (som du säkert redan vet). NT's kommunicerar (förenklat) i kroppsspråk (55%), ton (38%) och ord (7%). Har läst många inlägg här nu som skvallrar om att du har bra koll på ord men kass koll på resten. Du missar m.a.o 93 % av kommunikationen (förmodligen något mindre men ändå betydande andel). Det betyder att man inte kommer få ligga. Ist för att slösa energi och döda gnistan på dig och/eller att förklara sig för dig kommer ev. tjejer ist låta sig bli uppraggade av killar som inte har det problemet.

NT tjejer kommer besvara din oförståelse eller krav på tydlighet ungf. som du svarade KlausStein. Nämligen såhär:

Citat:
(suck)
2017-01-05, 23:36
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Du planerar för att inta 1700 kcal per dygn. Nu vet jag inte hur stort energiunderskott det ger, men om ditt basala behov är 2500 (kanske högre om du är överviktig), så har du en negativ energibalans om 800 kcal. Bra. Det bör på sikt påverka vikten.

1 gram protein motsvarar 4 kcal. 170 gram motsvarar alltså 680 kcal. Så det betyder att du har 1020 kcal kvar upp till din energibudget. Det är betydligt mycket mer än ingenting!

Tipset är att balansera dessa 1020 mellan protein, fett och kolhydrater. Men undvik skräpkolhydrater och undvik farligt fett.
2017-01-06, 16:15
Medlem
Citat:
syntaxxxerror: Herregud, Markunator! Nej, nej, nej. Lägg ner! Tjejen är INTE intresserad!

Citat:
Markunator: Inte då, kanske! Hon kanske kan bli intresserad! Hon verkar redan vara mer bekväm med fysisk kontakt. Jag letar inte ens efter nåt seriöst!

Vad du letar efter är helt irrelevant i sammanhanget, eftersom hon har gjort det solklart att hon inte är intresserad av dig. Det måste du respektera! Det finns inget värre än killar som inte backar i den situationen, eftersom man känner sig kvävd och börjar tycka att killen är creepy. Ärligt talat, av chattkonversationen att döma, så verkar hon inte ens intresserad av att umgås med dig som polare, utan mer för att hon tycker synd om dig som inte har några andra vänner.

Sitt ointresse har hon inte bara visat genom subtila signaler som du inte förstått (men som vi avkodat åt dig), utan hon har dessutom sagt rent ut att hon inte är intresserad! Och du fick det dessutom förklarat för dig av flertalet användare här (efter publiceringen av chatten med henne) att det hon försökte säga var att hon [i]inte/I] vill ha fysisk kontakt med dig. Inte att hon är obekväm med det med folk i största allmänhet.

Du får helt enkelt tro oss här. Hon är inte intresserad av mer än vänskap. Okej? Och att du inte ger dig på den punkten utan tror att det går att tjata sig fram till intresse är inget du vill ta med dig till framtida kontakter med kvinnor. Det är inte bara sjukt oattraktivt, utan creepy och jobbigt.

Citat:
syntaxxxerror: Markunator - du har fått din första vän, vilket är fantastiskt. Vårda den vänskapen, acceptera hennes nej, och gå vidare. Du kommer paja vänskapen totalt och skrämma bort henne som vän om du inte backar.

Citat:
Markunator: Mina kusiner tycker att jag kan fortsätta, så länge jag går långsamt och försiktigt fram.

Har du visat dom chatten? Om inte, gör det.

Citat:
JAG: Vad har du gjort på sistone? Du sa att du och jag och nån till kille skulle träffas och bowla, när tror du att det kan bli av? Kan vi kanske träffas innan dess?

HON: Hej Jag vet inte när det blir , jag har haft fullt upp, har inte pratat med honom än

JAG: Okej, men då kanske bara du och jag kan träffas?

HON: Jag förstår, men jag är inte bekväm med att ses bara du och jag.

JAG: Okej, jag hajar.

HON: Jag förstår om det känns hårt eller dumt

JAG: Okej, tack. Jag bara undrar, om du inte har nåt emot att säga mig: Vad är det som inte gör dig bekväm med att träffa mig ensam? Jag bara undrar ifall det är nåt som jag kanske har sagt eller gjort, i vilket fall jag ber om ursäkt.

HON: Nej det är egentligen inget sånt. Jag är bara lite försiktig, dels för att det kan vara bra att hålla avstånd ifall du är intresserad, och för att jag själv oxå känner att jag vill ha närhet med någon och då inte är bekväm med att spendera tu man hand med någon annan.

JAG: Okej, tack för att du berättar det för mig, [hennes namn]! 🙂

HON: Har oxå flera vänner som jag bara träffas vi två, och vill kunna träffa fler samtidigt, för det känns tråkigt med att bara två hela tiden

JAG: Jaha, okej.

HON: Bara synd att du tog lite illa vid☺️

JAG: Nej, blev mest en smula orolig.

HON: Är du obekväm med en till?

JAG: Nej, inte nödvändigtvis.

HON: Tänker att det kan va ok om det är någon som är lugn och tålmodig, plus vill hjälpa till att kanske öka din vänskapskrets

JAG: Okej, tack för det!

(senare)

JAG: Du, jag undrar en sak, angående nåt som du sa tidigare...

HON: Vad

JAG: Jo, jag undrar vad du menade med det här:

"Jag är bara lite försiktig, dels för att det kan vara bra att hålla avstånd ifall du är intresserad, och för att jag själv oxå känner att jag vill ha närhet med någon och då inte är bekväm med att spendera tu man hand med någon annan."

Vad menade du med allt det? Jag skulle bara vilja få det klart för mig.

HON: Kort. Vill inte ha så många kompis relationer utan att jag har ngt förkållande

JAG: Hur då "utan att du har något förhållande"?

HON: Att jag har typ pojkvän/flickvän. Jag vill ha ngn nära mig som ger fysisk kontakt

JAG: Jaha. Jag förstår dock inte riktigt varför det är en anledning till att du inte kan spendera "tu man hand med någon annan". (Jag menar inget illa, jag skulle bara vilja förstå.)

HON: För det kan kännas som en falsk relation om jag inte får det som gör mig bekväm.

JAG: Vad är det som gör dig bekväm, som skulle få vår relation att inte kännas falsk?
Om du inte har nåt emot att jag frågar det?

HON: För mig ska en relation va för vad den är. 😏 du krånglar till saker nu.

JAG: Förlåt, (hennes namn). Jag menade inte att krångla till det, jag begriper bara inte helt och hållet vad du vill säga.

HON: Jag känner att du inte är bekväm med fysisk kontakt

JAG: Jo, det är jag absolut! Det är skillnad mellan att inte vara van vid nåt och att inte vara bekväm med nåt.
Jag undrar bara vad som har fått dig att tro det om mig. 🙂

HON: Jo men så här i början av relationen är det konstigt, om det känns tafatt. Jag gillar folk som är naturliga i sin fysiska kontakt
Mina egna begär styr vänligheten

JAG: Vad för sorts fysisk kontakt är det du menar att du och jag borde ha för att det skulle bli lättare?

HON: (Mitt namn), det är vad det är. Det blir inte bekvämare just nu mellan oss för att du kan ta på mig lättare. Lär dig upptäcka närhet och bli van med det på ditt sätt.

JAG: Okej... Hur då på mitt sätt?

HON: Det blir definitivt falskt om du gör det bara för att det ska kännas lättare mellan oss
Det du är bekväm med

JAG: Jag tror att du har fel uppfattning om mig. Jag har absolut inga problem med att ha fysisk närhet med någon, och definitivt inte med dig. Jag undrar vad jag kan ha gjort som kan ha fått mig att framstå på det sättet.

HON: Du har framför allt inte varit så fysisk

JAG: Hur då? På vilket sätt har jag inte det? Vad menar du att jag kunde ha gjort?

HON: Jag orkar inte förklara sånt här...det är iaf inget du verkar va naturlig med.
Du tar på mig om du vill ta på mig!

JAG: Jaha, men jag ville ju inte ta på dig första gången vi gick ut tillsammans. Det trodde jag inte alls hade varit okej; jag trodde inte att du skulle vara bekväm med det! Att jag inte gjorde det var av respekt, inte för att jag inte ville det. Jag visste inte att jag borde ha gjort det, eller att jag ens fick det. 😇

HON: Och tänka så är helt ok! Du kände mig mindre
Det blir vad det blir. Tänk inte på vad du borde och inte borde göra. Gör det som känns naturligt

(senare)

HON: Det är lite krångligt för mig att förklara det här med huruvida jag blir bekväm med fysisk kontakt. Jag jobbar på det själv.

JAG: Okej. Jag undrar bara var vi står, om du förstår vad jag menar.

HON: Det är det att jag tidigare varit tvungen att ligga med respektive för att inte bli obekväm...när det gäller den social biten, typ undvika konstiga knäpptysta stunder när ingen säger nåt

JAG: Jaha. Och det har orsakat problem?

HON: Jo, förstår det. Trodde bara att jag varit tydlig med att jag inte var intresserad.

JAG: Jaha.

HON: Den tysta stunden? Ja, kan kännas konstigt att man inte sägerngt

JAG: Förlåt, jag visste inte att du inte var intresserad. Jag måste ha fått en hel del blandade signaler, antar jag.
Fast det är inte ditt fel, eller mitt. Det bara blev så.

HON: Nu vet vi båda iaf.

JAG: Jag bara undrar vad du menade med att du ville ha fysisk kontakt om du inte var intresserad? Jag kanske missförstod det också.

HON: Mm, menade att jag behöver beröring för att relationen inte ska kännas ytlig.

JAG: Jaha, okej. Men det är inga problem; det fixar jag lätt.

HON: Jag är bara van att personer med Asperger ogillar beröring, och ville därför va tydlig med hur jag är bekväm. Du gör huvudsakligen det du är bekväm med. Desamma med mig.
Lol.

(senare)

HON: Det är möjligt jag kan få in ngt bara vi någon gång denna månad iaf

JAG: Hurdå "bara vi"? Bara du och jag, menar du?

HON: Precis. Om ingen annan vill haka på

JAG: Toppen! Så, vad hade du tänkt dig i så fall? 🙂

HON: Fan jag vet inte

JAG: Okej.

HON: Vaddå hade du tänkt ngt speciellt??

JAG: Kan inte riktigt komma på något. Vi skulle kunna ta en fika, gå ut och äta, gå på bio, gå hem till dig eller till mig. ELLER så skulle vi ju kanske kunna bowla, t.o.m.?
Vad säger du om det? Jag menar, du känner säkert till fler saker att göra och ställen att gå till här i Uppsala? ☺

HON: Beror på vad man gillar...biljard finns, middag

JAG: Jaha du! Vilka är några av dina favvoställen?

HON: Så länge man har gemensamma intressen..
Hur menar du?

JAG: Ja, det kanske vi har.
Vilka ställen på stan brukar du gilla att gå till?

HON: Matställen?

JAG: Ja, och ställen där man kan göra olika aktiviteter också.

HON: Gillar sushi
Annars är åkanten bra
Gillar biljard

JAG: Åkanten, okej. Finns det ställen du gillar som inte är matställen också?
Okej, biljard kanske kan vara något.
Men, om vi ska träffas, kan vi kanske göra det nån gång närmsta veckan? 🙂

HON: Ska kolla upp nästa vecka och återkomma när agg vet.
2017-01-06, 16:50
Medlem
Efter att ha läst chatten håller jag med. hon är INTE intresserad. Försök inte göra några närmanden. Det kommer bara skrämma iväg henne.
2017-01-06, 16:55
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Jag vet ju inte var du länkade till det! Jag kommer inte ihåg vad det var för nåt? Alltså, kan jag inte bara fråga habiliteringen i stället? Vad exakt ska jag fråga efter, "kognitiv beteendeterapi"?
Gå tillbaka och läs då?

Citat:
Jag har lånat två av de böcker jag har fått tips om (om ovanstående ämnen och andra), och jag äger fem av dem. Jag har kommit halva vägen genom Alla får ligga. Jag ska försöka läsa mycket mer och mycket oftare fr.o.m. nu.
Alla får ligga är bra, men om jag var du hade jag i första hand inriktat mig på aspoböcker som förklarar saker som ögonkontakt etc. När du behärskar sådant kan alla få ligga bli relevant, men gör som du vill.

Citat:
Kommer inte att hända. Jag har redan avslöjat för mycket om mig själv online. Jag tänker inte fläka ut mig på internet mer än vad jag redan har. Inte en chans.
Jag konstaterar bara att det är ett sätt som vi hade kunnat avgöra det på. Jag hade själv inte velat spela in någon video. Ett ljudklipp kanske?

Citat:
Okej, en logoped. Problemet är det att mina föräldrar hävdar att jag inte alls har det här problemet. Så, såvida du inte kan ge mig bevis på att du faktiskt har pratat med två personer som har träffat mig IRL, så tror jag dig inte.
Ja, jag har då aldrig lyssnat på dig så fan vet jag. Men tänk om jag har rätt, då vore det något du behöver lösa. Om jag har fel så är det lugnt. Att du inte vill ladda upp ett ljudklipp på 1 min där du säger några meningar förstår jag, men överväg att fråga någon annan än din mamma. Det kanske inte är onormalt men allmänt omanligt? Jag har ingen aning, inte hört det själv, men eftersom två personer påtalat det så. Hoppas de har fel dock.

Citat:
Jag vet att du inte tänker säga vilka de är, men du kanske kan meddela dem att jag vill veta att de faktiskt finns, så får de bestämma själva om de vill bevisa sin existens för mig...?
De läser nog tråden.

Citat:
Okej, vad bra. Det ska jag absolut göra. Så fort jag hittar övningar i dem!
Det behöver inte stå "övningar", utan det kanske står "man tar ögonkontakt 1/3 av tiden och resten av tiden tittar man strax över näsan på någon" (jag vet inte om det är så, det där går automatiskt för mig, detta är bara ett exempel), då övar du genom att tänka på detta och försöka följa det när du konverserar.

Citat:
Jag är ledsen, men jag kommer inte ihåg vilka det var; skulle du vilja vara snäll och länka dem igen? Jag kommer bara ihåg "Grupp om vardagssamtal"; var det du som tipsade mig om den? Var det verkligen några fler? Jag skulle verkligen vilja veta det, tack.
Kolla back i tråden. Vardagssamtal var en av grejerna iaf, kör på den.

Citat:
Så, låt mig se om jag har fattat det här rätt: jag behöver bara åka till Stockholms C på egen hand en eller två gånger, så bjuder du in mig på studentfest i Linköping? Okej, men jag måste först åka dit med min kusin; jag har pratat med henne om det i dag. Vi åker dit nån helg snart; kanske nästa helg.
Jaja, du kan komma. Men då måste du klara att åka till Linköping själv och där byta till en buss etc. Du kan behöva sova på en soffa etc. Man vet aldrig hur det blir.

Citat:
Emellertid så måste jag dock påpeka att tågresan från Uppsala Centralstation till Linköping Centralstation tar 2 ½ timme, så det måste vara värt det! Jag hade dock absolut klarat av själva tågresan till Linköping; jag har åkt med SJ regionaltåg flera gånger förut nämligen. Det är främst vad jag ska göra när jag når min destination som jag har problem med...
Om det är värt det? Ja, hur ska jag veta det? Kommer det vara mycket tjejer på förfesten? Jag vet inte, det beror på vilka man festar med. På förfesten är man inne hos någon, där dricker man öl (eller alkoholfritt), snackar, kör någon dryckeslek, minglar runt etc. På "klubbfesten (alltså huvudfesten, ett slags disco)" på säg Flamman eller Kårallen kommer det finnas tjejer. De flesta av dem kommer vara berusade. Det kommer vara hög musik och mycket ljus. Om du kommer ha kul har jag ingen aning om, kanske tycker folk bara att du är konstig och så vill ingen snacka med dig eller så tycker folk att du är helfestlig. Kanske kommer du ändå tycka att det är skittråkigt, att folk är gapiga, att musiken är för hög, att det blir för sent och att du får sova obekvämt. Eller så kommer du ha jättekul eller något där emellan.

Jag kan inte säga till dig att det kommer vara värt det. Jag kan bara erbjuda dig möjligheten att gå på den typen av fest som många i vår ålder gör här.

Citat:
Jo, det kommer hända. Jag tänker inte ens överväga möjligheten att det aldrig någonsin händer. Fattar du vad jag säger?
Jag förstår vad du säger, jag konstaterar bara att jag inte tänker lova dig att det jag säger att du ska göra kommer leda till ligg. Jag säger bara att det kommer öka dina chanser. Jag kan inte ens garantera att jag kommer få ligga igen (låg senast i morse ), men jag kan konstatera att mina chanser för att få ligga igen är mycket goda.

Citat:
Jag vet inte om det är sant IRL, men om det är det så beror det på min Asperger och min depression. Vad ska jag göra åt det?

Lyssna kanske? Man kan t.ex. strunta i att försöka maximera mängden bidragspengar man ska få. Man kan ta så att det räcker för ett drägligt liv. Varför? Jo, för att det finns människor som behöver de andra pengarna bättre än du.

Du kan t.ex. köpa toalettpapper. Istället för att säga "mamma gör det". Så kan du tänka, "vore det skönt för mamma att slippa göra det? Ja, det vorde det nog, därför kan jag göra det för henne, även om jag tycker det är tråkigt, eftersom jag tycker om min mamma och vill att hon inte ska ha det bra".

När var senaste gången du gjorde något för någon annan människa? Då menar jag inte att diska efter maten för att det var din tur, utan jag menar när du gjorde något extra för någon annan bara för att den skulle bli glad?
Citat:
Jag är ledsen, men jag vet fortfarande inte vad det är. Skulle du kunna tänka dig att skriva en lista över de exakta saker du kan erbjuda mig? Jag har mycket lättare att förstå saker om de står skrivna i en lista, förstår du.
1. Tips och råd gällande kontakter, böcker etc för att fixa den sociala biten.
2. Hjälp med att komma på uppdrag/träningsmoment du kan utföra för att bli mer självständig.

Citat:
Jag dricker inte alkohol. Jag vill inte dricka alkohol. Nånsin.

...

Är det fel inställning...?
Om det är rätt eller fel får du avgöra, men det är ett faktum att MÅNGA upplever att alkohol gör det lättare att få ligga. Det behöver dock inte gälla dig. Jag tycker det kan vara en hjälp, delvis blir man modigare och båda två kan liksom ha alkoholen som är ursäkt. Det blir så himla seriöst om man ska ligga nyktra, men om båda är alkoholpåverkade kan det liksom vara något som "bara hände", vilket gör att tjejer kanske har lättare till det. I vårt samhälle är det ju lite tabu med tjejer som har sex för att det är allmänt najs, alkohol är väl ett sätt att iaf delvis (men knappast helt) komma undan den tabun. Typ... Nån tjej här kanske kan svara på detta. Å inte någon nykteristfjant som ska moralisera över det hela, utan vi kan ju alla bara vara överens om att för MÅNGA i 20-årsåldern så sker de första sexuella kontakterna mellan två personer under inverkan av alkohol. Hur det kommer sig för tjejerna och hur de hade sett på att under alkoholrus ligga med någon de inte känner som är nykter får kan ju de svara på.
2017-01-06, 17:22
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
(suck)

Mening för mig är att göra nåt mer än jag gör nu. Bo själv. Arbeta eller studera. Göra saker på fritiden. Umgås med folk. Ligga med tjejer. Jag kan inte svara bättre än så.

Du behöver kunna svara bättre än så, det där är faktiskt inget svar på vad mening och värdighet betyder. Jag förstår om du ytligt vill ha ett vanligt liv som alla andra. Men det finns många som har det och är ändå inte tillfreds.

Vad jag frågar efter är: hur vill du att ditt liv ska se ut? Exempelvis jobb, lägenheter och flickvänner regnar inte från himmelen utan man måste förtjäna allt av det. Inte för att de någonsin kommer som en "belöning" som man har rätt till - det har man aldrig - men för att det aldrig är något du själv kan få bara för att du vill. Företag anställer dig om de har behov av just dig, och då behöver du vara en person som kan ditt yrke, som de kan lita på, som klarar av att vara självständig. Eget hem kan man ha om man är självständig och klarar av att ta hand om sitt hem, införskaffa de resurser som krävs för att bo själv (mat, pengar till hyran, redskap för rengöring, möbler). Ingen gratishjälp finns, det är du som behöver fixa allt. Hyresvärden vräker dig om du inte betalar räkningarna i tid, han skiter i om du har pengar eller varför du inte har några. Tjejer får man endast om man har något att erbjuda dem, typ trygghet, stabilitet och framförallt kärlek. Att man kan offra allt för henne, strunta i sig själv och vad man själv vill för att istället se till bådas bästa. Att vara någon de alltid kan lita på. Har man då inget jobb eller eget hem så kommer det vara ett stort minus som behöver en väldigt bra förklaring.

För att få det som du anser behövs för att ge ditt liv mening så måste du själv först bli självständig, och det innebär att du klarar dig själv, försörjer dig själv. Ingen som fixar något åt dig, ingen betalar något åt dig, ingen sköter något åt dig. Vill du bli det?

Är det självständighet som hade gett ditt liv mening och värdighet? Eller är det något annat?

Edit: Allt annat som ögonkontakt, kroppsspråk, muskler, vikt osv är sekundärt, till och med meningslöst, om du inte från början är en person som drar till dig jobb och tjejer. Är du inte självständig hjälper det inte hur stark du är eller hur mycket du än tittat tjejerna i ögonen.
Senast redigerad av KlausStein 2017-01-06 kl. 17:25.
2017-01-06, 20:48
Medlem
Citat:
Okej...alltså, det är inte det jag har tänkt mig. Jag hade verkligen velat gå till UU i höst. Jag tror faktiskt att jag kan klara av det.

Jag tror ärligt talat inte att du är införstådd med hur otroligt krävande heltidsstudier på universitetet är (även för en person utan dina svårigheter), så därför oroar det mig att du nu verkar ha bestämt dig för att hoppa av den mindre kursen du hade planerat in den här terminen, för att sen gå från noll till hundra i höst. För den här mindre kursen hade varit ypperlig träning inför heltidsstudierna och gett dig ett hum om vad självständigt arbete på universitetsnivå innebär. För med undantag för spanskakursen häromåret så har du inte pluggat sen grundskolan, vilket väl snart är sju år sedan, och då i en specialklass med extrapedagog om jag förstått saken rätt.

Exakt hur studierna kommer se ut i höst är svårt att svara närmare på innan du bestämt dig för vad du ska läsa. Men något som är gemensamt för alla program är kravet på självständighet, med allt vad det innebär.

I dagsläget så klarar du inte ens av att gå till närmaste mataffär och göra en prisjämförelse på toapapper och köpa den billigaste balen, vilket du fick som uppgift av mig för ett tag sedan. Svaret jag fick var att det är dina föräldrar som sköter den biten, att du inte vet hur man gör, att du inte hittar inne på ICA och att du omöjligen kan veta när papperet är på väg att ta slut. Och det här är bara ett av tusentals exempel i tråden där du visat att du har enorma svårigheter med bland annat spatialt- och abstrakt/logiskt-tänkande, etc.

Du har även med din mamma (eller båda dina föräldrar) på alla möten, eftersom du själv säger att du har jätteproblem med minnet och inte klarar av att tillgodogöra dig muntlig information du får vid samtal. Det är istället din mamma som antecknar och lyssnar på vad läkaren, habiliteringen, socialsekreteraren, eller vem det nu kan vara, säger. Nästan alltid samma sak när det gäller att ringa/kontakta Försäkringskassan, etc.
På universitetet så kommer inte din mamma finnas till hands, utan du ska då själv klara av att tillgodogöra dig all muntlig/bildlig information hjärnan bombas med under föreläsningar, lektioner och seminarier, vilket kräver rätt bra simultankapacitet. Du kommer t ex ha seminarier på minst en timme där du ska behålla koncentrationen i en stor aula och inte bara tillgodogöra dig det som sägs/visas på skärmen, utan även anteckna (och där måste du klara av att sålla vad som är viktigt att ta med och inte) samtidigt. Det här är inte som i klassrummet i aspergerklassen där du kan avbryta läraren och be hen förklara allt en gång till, utan här går det går i rask takt.

Bara några av flera punkter som gör att jag tycker att du ska överväga Folkhögskola istället. Inget jag skulle rekommendera framför en konkret utbildning på ett universitet till någon annan, men du har såpass stora svårigheter att jag tror estetisk verksamhet (som du älskar) i lugn, trygg miljö, boendes ihop med andra i internatliknande former (betydligt mer social träning och ökade chanser till att undvika utanförskap jämfört med universitetet). Det finns till och med folkhögskolor inriktade speciellt till aspergare, men det vete fan om det är en så bra idé i ditt fall, då du behöver komma ut i verkligheten en gång för alla.

Citat:
Att gå på folkhögskola i Bohuslän kommer inte på fråga. Det ska vara i Uppsala - absolut inte längre bort än Stockholm.

Jag har själv aldrig gått på folkhögskola och har dålig koll på vad det finns för utbud. Billströmska råkar vara en av få jag känner till och som verkar som klippt och skuren för dig av informationen från min vän och hemsidan att avgöra. Det kanske finns någon här som har gått på Billströmska eller någon annan (gärna estetiskt inriktad) folkhögskola som kan ge Markus mer input?

http://www.billstromska.fhsk.se

Varför är du så anti att byta stad? Om du nu ändå ska flytta hemifrån i vår, så kan du väl lika gärna överväga andra alternativ än det nuvarande? På en folkhögskola så bor du ju ihop med dom andra eleverna och är inte ensam, vilket skulle vara en sundare mjukstart för eget boende än den inplanerade flytten till lägenheten i vår, där din mamma (!) ska sova hos dig några dygn i veckan. Jag tror inte att du förstår hur osund relation du har till din mamma. Ingen av er är villiga att klippa navelsträngen, vilket är något som kommer skrämma bort varenda tjej som kommer i din väg.

Citat:
Okej, herregud! Jag ska försöka söka på fler ställen, men det kommer ändå inte att leda till någonting! Jag kommer att behöva hjälp och vägledning för att komma in på ett jobb! Dessutom vet jag inte ens vilka fler ställen jag ska gå till!

Nu råkar du ha tur att kunna leva gott på ditt bidragsfusk (och nej, bara för att din mamma skriver över sig hos din pappa, men fortfarande bor i er lägenhet minst fyra dagar (ooops, du råkade försäga dig i ett tidigare inlägg) i veckan gör dig inte berättigad till högre bostadstillägg - men dom verkar ju redan ha satt i system sen länge att lura av staten pengar, så det här går ju helt i linje med det), men gemene man kan inte "välja" när hen har lust att söka jobb. Klart att du aldrig kommer få ett jobb med den inställningen. Såvida man inte besitter specialkunskaper inom ett visst yrke som gör en attraktiv på arbetsmarknaden, så finns det ingen som kontaktas och erbjuds jobb, utan det får man söka själv. Du har sökt totalt fyra (!) jobb i ditt liv, vilket ägde rum under en eftermiddag. Sen gav du upp. "Det är ingen idé ändå. Daglig verksamhet/MISA ska fixa ett jobb åt mig, trots att jag redan försökt att få ett genom dom i sex (!) år, utan att det hänt ett dugg."

Du har för övrigt fått massvis med förslag och vägledning här. Men eftersom du vägrar söka allt som du anser vara "skitjobb" (ditt uttryck), vilket för övrigt är det enda enda du är kvalificerad till utan utbildning och med ett helt blankt CV, så kan vi inte hjälpa dig så mycket mer än så. Du har fått massvis med förslag, men antingen så är det "för jobbigt", "för tråkigt" eller "ingen idé".

Citat:
DET BEHÖVER JAG INTE! Anledningen till att mina föräldrar inte riktigt har lärt mig att bli tillräckligt självständig har varit att jag inte har varit tillräckligt intresserad, men nu är jag det!

Dina föräldrar har misslyckats kapitalt, ja, men sen du blev myndig så har ansvaret för att bli självständig faktiskt legat hos dig själv. Och det är snart sju år sedan du blev myndig, så sen dess har du haft ansvar för ditt eget liv. Ett ansvar som du fortfarande inte vill ta fullt ut, utan du klamrar dig fast vid dina föräldrar och är i största allmänhet jävligt lat och bekväm av dig. Långt ifrån allt beror på dina diagnoser, vilket din attityd i tråden bevisar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in