Citat:
Ursprungligen postat av
Imiron
Framstår som onaturlig gör de flesta som inte tränat bort ordentligt, vilket du inte har, detta har jag vittnen på. Kroppsspråket är en kvalificerad gissnings från min sida utifrån din diagnos och vittnesmål, jag är mycket säker på att jag har rätt.
Så hur tränar jag bort det, då? Vilka ska jag vända mig till?
Citat:
Angående röstläge, informella samtalsregler och kroppsspråk så har jag länkat dig till habilitering som sysslat med det
Jag vet ju inte var du länkade till det! Jag kommer inte ihåg vad det var för nåt? Alltså, kan jag inte bara fråga habiliteringen i stället? Vad exakt ska jag fråga efter, "kognitiv beteendeterapi"?
Citat:
Jag har länkat dig flera böcker som tar upp just kroppsspråk och informella samtalsregler, om man inte gör rätt med dem framstår man som konstig.
Jag har lånat två av de böcker jag har fått tips om (om ovanstående ämnen och andra), och jag äger fem av dem. Jag har kommit halva vägen genom
Alla får ligga. Jag ska försöka läsa mycket mer och mycket oftare fr.o.m. nu.
Citat:
Jag har vidare bett dig lägga upp en video på dig själv när du talar för att faktiskt kunna avgöra om röstläge är ett verkligt problem.
Kommer inte att hända. Jag har redan avslöjat för mycket om mig själv online. Jag tänker inte fläka ut mig på internet mer än vad jag redan har. Inte en chans.
Citat:
Vem man söker sig till om det är så vet jag inte, kanske en logoped? Många med AS talar också mekaniskt, vilket en logoped kanske kan hjälpa en med också.
Okej, en logoped. Problemet är det att mina föräldrar hävdar att jag inte alls har det här problemet. Så, såvida du inte kan ge mig bevis på att du faktiskt
har pratat med två personer som har träffat mig IRL, så tror jag dig inte.
Jag vet att du inte tänker säga vilka de är, men du kanske kan meddela dem att jag vill veta att de faktiskt finns, så får de bestämma själva om de vill bevisa sin existens för mig...?
Citat:
Det jag tycker att du ska göra är att läsa de böcker som riktar sig mot aspergare som jag länkat. Där ska där tänka på de övningar/tips som kommer och försöka använda dem i sociala situationer. Du kan även diskutera dem och öva med din kusin, psykolog, pappa osv. Öva, öva, öva. De får inte vara rädda att säga när du gör fel heller (men de ska så klart berömma dig när du gör rätt också!). Det är dock du som måste börja, det är du som måste läsa böckerna och ta till dig tipsen och tänka på dem och sen säga till din kusin "du, jag har läst det här i den här boken för de med aspergers, kan inte vi öva på det?". Kanske måste du tjata.
Okej, vad bra. Det ska jag absolut göra. Så fort jag hittar övningar i dem!
Citat:
Du kan även ta hjälp av de kurserna habiliteringen har, jag har länkat innan.
Jag är ledsen, men jag kommer inte ihåg vilka det var; skulle du vilja vara snäll och länka dem igen? Jag kommer bara ihåg "Grupp om vardagssamtal"; var det du som tipsade mig om den? Var det verkligen några fler? Jag skulle verkligen vilja veta det, tack.
Citat:
Jaha, då hade vi varit inne på den här resan som vi tjatar om nu, säg att du då åkt med din kusin direkt, två dagar senare åkt själv till Solna, och tre dagar senare till Stockholms C och glidit runt. Då hade jag sagt "shit, bra jobbat, vill du åka till Linköping och gå på studentfest så är du välkommen! Jag bjuder in dig!".
Så, låt mig se om jag har fattat det här rätt: jag behöver bara åka till Stockholms C på egen hand en eller två gånger, så bjuder du in mig på studentfest i Linköping? Okej, men jag måste först åka dit med min kusin; jag har pratat med henne om det i dag. Vi åker dit nån helg snart; kanske nästa helg.
Emellertid så måste jag dock påpeka att tågresan från Uppsala Centralstation till Linköping Centralstation tar 2 ½ timme, så det
måste vara värt det! Jag hade dock absolut klarat av själva
tågresan till Linköping; jag har åkt med SJ regionaltåg flera gånger förut nämligen. Det är främst vad jag ska göra när jag når min destination som jag har problem med...
Citat:
Jag kan aldrig lova att du kommer få ligga. Det kanske aldrig någonsin händer.
Jo, det kommer hända. Jag tänker inte ens överväga
möjligheten att det aldrig någonsin händer. Fattar du vad jag säger?
Citat:
För flickvän finns det lite mer du måste öva på. Alltså hur tvåsamheter fungerar, du är som sagt rätt egocentrisk och tänker mer på vad folk kan göra för dig än vad du kan göra för dig själv eller andra.
Jag vet inte om det är sant IRL, men om det är det så beror det på min Asperger och min depression. Vad ska jag göra åt det?
Citat:
Jag har nu sagt vad jag kan erbjuda (ja, utöver lite stilråd och träningsråd). Take it or leave it.
Jag är ledsen, men jag vet fortfarande inte vad det är. Skulle du kunna tänka dig att skriva en lista över de exakta saker du kan erbjuda mig? Jag har mycket lättare att förstå saker om de står skrivna i en lista, förstår du.
Citat:
Ursprungligen postat av
No6
Jävla trams i denna tråd. Köpa kläder, träna kampsport bla bla... Du lägger ju energi på helt fel saker och kommer stå och trampa på samma plats om ett år, garanterat.
Så vad är
rätt saker, då?
Citat:
Sup dig lagom berusad och gå ut på puben och prata med så många tjejer du kan under kvällen. Även om du inte kommer in i några trosor, så kan det faktiskt vara trevligt att bara sitta och prata skit med någon tjej på fyllan. Men framförallt är det utvecklande för dig personligen.
Jag dricker inte alkohol. Jag vill inte dricka alkohol. Nånsin.
...
Är det fel inställning...?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ogden
Jo, det går.

Att man först måste banta och SEN styrketräna är inget annat än en seglivad myt. Det du ska göra är att styrketräna hårt och ligga på ett kaloriunderskott (1700 kcal, som du gör) och se till att få i dig cirka 2 gram protein/kg kroppsvikt. Nu minns jag inte vad du väger, men visst var det 85, där någonstans? Då räknar du 85 x 2 = 170 gram protein.
Okej, så om jag går upp eller ner i vikt (genom muskelväxt eller fettförlust) så ska jag öka eller sänka antalet proteiner? Hur ska jag bära mig åt för att få i mig rätt mängd proteiner per dag? Jag menar, hur kan jag möjligtvis räkna rätt?!
Citat:
Varför snackar jag nu om detta? Muskelmassa ökar ditt basala energibehov, muskler "kostar" energi för kroppen.
Okej...så jag ska...
inte ligga på ett energiunderskott...? Nu blir jag förvirrad.
Citat:
Jag styrketränade också i maskiner i början. Det ger inte mycket imo. Be den personliga tränaren som du ska ha på gymmet att visa dig styrketräning med skivstång och hantlar. Då framförallt knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, skivstångsrodd och chins.
Det ska jag göra.
Citat:
Om du har svårt att få i dig tillräckligt med protein om dagarna (170 gram ungefär) så köp proteinpulver och drick en proteinshake om dagen.
Det kan jag inte göra; då kommer jag ju knappt att kunna äta nåt den dan! Nä, jag måste komma på nåt annat sätt att få i mig mer protein. Har du nåt förslag?
Citat:
Det som jag tror att Imiron menade är att du äter mer protein när du ligger på ett kaloriunderskott jämfört mot när du ligger på ett kaloriöverskott (då man ofta kostar på sig mer kolhydrater och fett), detta gör att man tappar mer fett och mindre muskler vid en viktnedgång. Ligger man på ett kaloriunderskott och inte ser till att få i sig tillräckligt med protein så kommer man tappa mycket mer muskler.
Okej, jag vet inte om jag riktigt förstår nu heller... Menar du att om jag både ska träna mina muskler och äta bara 1 700 kalorier per dag, så måste jag dessutom äta mer protein än vanligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Koncentrerar dig på en sak i taget, det kommer vara en stor omställning att flytta.
Så du tycker inte att jag ska läsa kursen den här terminen, då? Jag har fram till onsdag att bestämma mig... Alltså, jag skulle ju i och för sig kunna avregistrera mig efter det, så egentligen inte.