Citat:
Vad innebär det egentligen att jag inte ska identifiera mig med mina diagnoser?
Jag ska försöka förklara.
Du
har en diagnos, men du
är inte din diagnos. Du är en
autonom person - din diagnos är inte ditt
jag. Ett hinder som du måste komma över är att sluta identifiera dig med ditt funktionshinder. Hänger du med? Du är först och främst Markus. Inte Markus, med AS. Innan du separerar din person från din diagnos så kommer du fortsätta låta diagnosen definiera vem du är och vad du kan och inte kan. Det blir väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att träna/jobba på att bli bättre inom dom områdena som du vill förbättra, om du inte separerar dom från din person.
Vi kan ta en liknelse: se dig själv som ett träd. Från trädet så spretar det grenar åt alla håll. Grenarna utgörs av allt det som är du. Både positiva och negativa karaktärsdrag. Vissa grenar tillhör AS, andra grenar har inget alls med AS eller din depression att göra. En del grenar är tjockare, andra är tunnare kvistar. På en del grenar växer det mycket löv, på andra ingenting. Om du istället väljer att se din diagnos på det här sättet; som en del av dig, istället för att se dig själv som ett träd utan grenar, där trädet är "Markus med AS", så kommer det bli mycket lättare för dig att se dig själv som en egen individ, oberoende av vad du har för diagnos.
Dels så kommer det bli lättare att jobba på varje enskild gren. Och dels så kommer du förstå att du är så mycket mer än bara din diagnos och svårigheterna som kommer med den! Du har så många andra grenar på det trädet som inte har med någon diagnos att göra.
Om du anammar den synen så kommer du troligtvis också lättare komma ur offerrollen och se att du är betydligt mer än din diagnos. Och att situationen därför är långt ifrån hopplös - tvärtom! Du kan välja vilka grenar du är nöjd med och vill behålla och vilka du vill trimma ner eller försöka såga av.
Men du kommer ingenstans av att fortsätta se dig som ett offer. Och det skrev du klart och tydligt till mig i förrgår att du gör. Citat:
"men jag är ett offer". Så länge du är fast i den synen på dig själv så lägger du över ansvaret för ditt liv hos andra. Det är sant att du inte fick någon bra start i livet och att hjälpen du får av dina föräldrar stjälper snarare än hjälper dig, men om du inte kliver ur identiteten som hjälplöst offer så kommer du inte framåt.
Citat:
Men, men - jag börjar i terapi om knappt två veckor, jag ska läsa flera självhjälpsböcker, jag opererar snart mina ögon, jag håller på att gå ner i vikt, jag har sökt till några kurser till i vår, jag har prenumererat på evenemang på de olika studentnationerna här i Uppsala (jag ska dessutom gå på några av dem), jag ska snart på möte hos kommunen, det är snart jul, och efter jul ska jag, mina föräldrar och två av mina kusiner ha ett möte där vi lägger upp en plan tillsammans för vad jag ska göra härnäst.
Så helt nattsvart är det väl inte.
Skitbra, verkligen svinbra. Det är med den här inställningen du kommer framåt! Vi är alla skitstolta över dig!