2017-01-07, 00:11
Medlem
DoraFs avatar
Markunator, du har ju läst på universitet tidigare. Tre terminer spanska och en kurs i evolutionsbilogi.
Eftersom du tänker läsa på universitetet igen undrar jag:

Vad var det som gick bra med studierna?
Vad gick dåligt?
Trivdes du på universitetet?
2017-01-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Markunator, du har ju läst på universitet tidigare. Tre terminer spanska och en kurs i evolutionsbilogi.
Eftersom du tänker läsa på universitetet igen undrar jag:

Vad var det som gick bra med studierna?
Vad gick dåligt?
Trivdes du på universitetet?

Jo, jag trivdes bra. Det gick bra, för det mesta. Jag vet inte vad jag ska svara på angående vad som gick bra och vad som gick dåligt, ärligt talat...
Senast redigerad av Markunator 2017-01-07 kl. 00:39.
2017-01-07, 00:18
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Om du tycker att jag är otrevlig så är det ditt problem. Det var inte meningen. Försök se det från min sida:

En vilt främmande människa, som jag aldrig har pratat med i verkligheten, vars namn jag inte känner till och som jag inte ens vet hur han ser ut bjuder in mig på fest i en stad som jag aldrig har besökt och som ligger 2½ timme bort från mitt hem via tåg, för att gå på en fest bland andra helt främmande människor någon gång i framtiden.

Jag har ju aldrig ens åkt så långt på egen hand. Fattar du verkligen inte varför det här låter jävligt läskigt för mig? Ja, jag behöver enormt mycket mer övertalning! Du kallar honom en "osjälvisk främling". Ja, det håller jag absolut med om - men till skillnad från dig så lägger jag betydligt större vikt vid ordet "främling" än vid ordet "osjälvisk" i det här fallet.

Nu kan vi börja göra nåt åt saken.

Ja det är hans problem, hans känslor sitter i honom och är för honom att hantera - men i förlängningen blir det ditt problem.

Grejen är att NT's alltid lindar in sina ord i bomull (Nej nu ljög jag, det finns störda NT's som njuter av att vara elaka, men jag lämnar dem utanför det jag ska säga generellt om NT's nu)
Vi försöker leva utan att stöta i varandras vassa kanter. Därav bomullen.

Bomullen betyder att vi sållar bort precis allt ur vårt språk som kan uppfattas som kritik (när vi talar till sådana vi bryr oss om, här på flashback skiter folk i det mer eller mindre)

Vi tar också hänsyn till människors känslor. Det svåraste för alla är att känna sig avvisade, så det är vi extra försiktiga med. Om någon erbjuder något så säger man alltså aldrig - nej jag vill inte ha.
Utan regeln är att först säga Tack vad snällt av dig att erbjuda, sedan så lindar man in i bomull varför man tackar nej.

Jag förstår absolut varför du tackar nej.

Men eftersom det är ovanligt att erbjuda sådant så uppskattar folk "gesten" Hm hur ska jag förklara det då. Det finns fysiska gester - det är sådana som visar riktning eller mening oftast. Sedan finns det bildliga gester och den här visar att han kan anstränga sig lite extra. Alltså har man theory of mind då kan man gissa mer eller mindre bra varför man gör saker.
Vissa gissar därför att han gör det för att vara snäll.
De förväntar sig då att du skall besvara den gesten och vara snäll tillbaka.
Dvs tacka och säga - ¨åh vad snällt.

(jag gör inte samma tolkning, theory of mind är just theory, och det är en gissning, och inte ett facit. Vissa saker råder det dock konsensus om. Oavsett Imirions avsikter så är det lämpligt att tacka för erbjudandet)
Senast redigerad av Gertrud1 2017-01-07 kl. 00:37.
2017-01-07, 00:23
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Du vet inte hur jag kan "lära mig att förstå NTs manuellt"?

Jag tror att du kan få lite hjälp i några av böckerna som är för AS.

Sedan måste du få hjälp av någon att förklara skillnaderna som jag just gjorde.
Det måste vara någon som förstår hur ni funkar och förstår hur vi funkar, utan det så är man inte medveten om skillnaderna. Som jag har skrivit i tråden så tror jag det borde gå, jag som person behöver dock en infallsvinkel. Såsom nu ett konkret tillfälle där det blir krock för att ni inte förstår varandra. Då kan jag förklara hur det är för dig, och hur det är för den andre.

Men jag blir lite sugen på att skriva en sådan bok om det inte finns. Men i så fall så skall den bli bra.
Jag vet inte hur just du förstår det jag förklarade ovan?
2017-01-07, 00:25
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jo, jag trivdes bra. Det gick bra, för det mesta. Jag vet inte vad jag ska svara på vad som gick bra och vad som gick dåligt, ärligt talat...

Det är bra att du trivdes på universitet eftersom du tänker börja studera igen så småningom.
Det är okej att du inte kan svara på mina frågar. Jag ska försöka mer konkret

Du hade säkert föreläsningar och seminarier. Gick du på dem?
Klarade du av att anteckna på föreläsningarna och förstå vad läraren sa?
Gick det bra att läsa studielitteraturen och minnas vad som stod?
Jag gissar att du klarade dina tentor. Stämmer det?
2017-01-07, 00:29
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jo, jag trivdes bra. Det gick bra, för det mesta. Jag vet inte vad jag ska svara på vad som gick bra och vad som gick dåligt, ärligt talat...

Dora ställer en jättebra fråga. Om man får svaret på dessa frågor så vet man en massa saker med theory of mind.

OM du trivdes bra, skall du såklart söka dig dit igen.
Om det gick bra - samma sak. Gör det du mår bra av - inte det som någon tycker är rätt.
Det du mår bra av är rätt.

Frågan vad som gick dåligt, kan ge svar på en massa saker. Främst kanske vad du behöver mera hjälp med.

Jag förstår att frågorna från KlausStein och Dora verkar meningslösa för dig, men de är ganska smarta.

Om man formulerar om det till mer specifika frågor så kommer det att gå lättare för dig att svara.
Men jag är för trött ikväll.

Fick du bra betyg?
Tyckte du om dem i din grupp?
Tyckte du om läraren?
Var tentorna svåra?

edit ser att Dora formulerade om sig och det var hennes frågor så hon gör det bättre än jag
2017-01-07, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Theory of mind

Bra svar. Jag skrev lite dåligt...Kan gissa mig till att TS inte fattar. Det blev lite talspråk från min sida.

Problemet är också att NT's skiter i problematiken. TS behöver NT's (om det nu inte löser sig med AS tjejen eller så) men NT's behöver inte honom. NT's klarar sig med andra NT's och behöver för att tala klarspråk inte bry sig om att försöka förstå honom.

Citat:
Ja det är hans problem, hans känslor sitter i honom och är för honom att hantera - men i förlängningen blir det ditt problem.

Vill bara reservera mig lite. Jag skiter totalt i om TS är otrevlig egentligen. Det är inget problem för mig liksom. Jag skrev det för hans skull...men det föll tyvärr för döva öron. Borde han inte förstå nedanstående?

"JAG VET! Jag skrev att din skepsis är logisk. Det är väl klart jag fattar att det är läskigt för dig. Det spelar ingen roll, för du är otrevlig. Det ville jag få fram. Alltså människor skiter oftast i dina anledningar. Känner dom att du är otrevlig så är det allt dom uppfattar ÄVEN om de förstår dina invändningar till 100%"
2017-01-07, 01:01
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OTGenesis
Bra svar. Jag skrev lite dåligt...Kan gissa mig till att TS inte fattar. Det blev lite talspråk från min sida.

Problemet är också att NT's skiter i problematiken. TS behöver NT's (om det nu inte löser sig med AS tjejen eller så) men NT's behöver inte honom. NT's klarar sig med andra NT's och behöver för att tala klarspråk inte bry sig om att försöka förstå honom.
Ja det är ju den bittra sanningen

Citat:
Vill bara reservera mig lite. Jag skiter totalt i om TS är otrevlig egentligen.
Jag vet, det har varit så mycket gränslöst i tråden så jag var bara extre tydlig.

Citat:
Det är inget problem för mig liksom. Jag skrev det för hans skull...men det föll tyvärr för döva öron. Borde han inte förstå nedanstående?

"JAG VET! Jag skrev att din skepsis är logisk. Det är väl klart jag fattar att det är läskigt för dig. Det spelar ingen roll, för du är otrevlig. Det ville jag få fram. Alltså människor skiter oftast i dina anledningar. Känner dom att du är otrevlig så är det allt dom uppfattar ÄVEN om de förstår dina invändningar till 100%"
Jag tror det kan vara bra att tala om vad som är otrevligt.

@ TS
I det här fallet uppfattas det som otrevligt eftersom du hoppar över det sedvanliga - tack för din vänlighet men - då kan folk tycka du är dryg och otacksam.

Men det tycker jag inte du är Markunator. Jag beundrar dessutom ditt tålamod.
2017-01-07, 01:05
Medlem
Så mycket att kommentera ska försöka fatta mig kort. Först ville jag skriva suuuuuuper!!! Så ska de se ut, bra jobbat! Sen verkar det som att det inte blev så mycket som du tänkt och framförallt att universitetskursen inte blev av vilket är MYCKET synd! Som jag skrivit innan håller jag helt med de som tror att det hade varit mycket bra att mjukstarta studierna innan hösten. Det stämmer att du antagligen kan få visst stöd men bara det i sig är en process som tar tid och inte är speciellt smidig.

Att dina föräldrar inte gjort dig mer självständig för att du "inte varit intresserad" är...förlåt...men bullshit. Det är deras jobb som föräldrar och de har varit överbeskyddande. De kan man förstå men de skulle ha lärt dig färdigheter och sedan tagit ett steg tillbaka och låta dig försöka - och misslyckas om nödvändigt - utan inblandning. Kärleksfullt knuffat dig ut i livet. Du ser att alla här lifter fram det som de viktigaste för att du ska må bra och nå dina mål, att du blir mer självständig och oberoende av dina föräldrar. Det är grundförutsättningen för allt det andra.

Ett annat exempel, det är helt ok att börja öva genom att åka med din kusin, men se till att du får ta så mycket ansvar så möjligt, att hon visar dig saker och att du hela tiden är "med" så att du hon inte bara fixar allt. Tanken är ju att du ska lära dig och bli bekväm att göra det själv snart. Jag har tidigare erbjudit att bolla andra resor du kan klara själv först. Inom Uppsala eller närmare. Men det lämnades okommenterat.

Sen blir jag faktiskt lite ledsen, Imiron är den som jag sett som hjälp dig mest, haft rak ton och verkligen varit riktigt jävla schysst på alla områden du behöver hjälp. Och så skriver du så otrevligt. Det är supernice av honom att bjuda in en person han inte träffat till sina vänner, sova över. Det är inte många som skulle göra det för någon sådär bara. Och vad är tacken? Han ska övertala dig? Det är förbaskat otrevligt och oförskämt rent ut sagt!

JA vi förstår ALLA ditt perspektiv vid det här laget. Att du tycker att det är läskigt, ovant, aldrig gjort nått liknande etc etc etc men det är inte det det här handlar om. Det är tonen i ditt svar.

Du borde skrivit nått i stil med ”Fan vad schysst TACK! Nu har jag ett mål att kämpa mot, hoppas det kan bli av snart” Samma sak med att han får ligga, det är ingen personlig skymf mot dig, det är en motivation! Ni är ungefär lika gamla, ska båda plugga på universitetet och kanske gå på fest ihop….vad kan hända då, du kan snart vara i hans skor. Se det så!

Du frågade vad vi har att erbjuda och som jag skrivit innan och Imiron också tydliggör igen är just att hjälpa dig att utmana dig själv så du kan ta dig ur din isolering. Jag skrev om övningar där du kan rapportera till oss hur det gått och få hjälp att utforma dom – för det viktiga är att drivkraften kommer från dig! Vi kan och vill inte tvinga dig till något. Och det är bara du som kan veta vad som blir "lagom" jobbigt. Linköping, för stort nu. Ok. Hur tar vi oss till att du kan klara det? Åka till Stockholm själv först. EXAKT det skrev Imiron också. Vi kan hjälpa dig på massa andra sätt också, du väljer såklart, alla möjliga råd, tids och livserfarenhetsgrejer. Vad kan man hitta på på en dejt? Träningsråd? Smakråd? Hjälpa navigera universitetsvärlden? Input på dejtingsideprofil. Testat Tinder förresten? Nån interaktion som blev konstig - hur förstå. You name it.
Jag har även skrivit flera gånger att du behöver mer proffessionellt systematiskt stöd från psykolog/teraput.

MEN du måste själv göra saker också du lägger över för mycket ansvar på andra tex saker du lika lätt kan kolla själv eller som ”övertala mig”. Vi hjälper dig ju gärna uppenbarligen, men bara du kan leva ditt liv.

Sorry blev långt ändå!
2017-01-07, 01:14
Medlem
Citat:
Ja, fast inte lika mycket grejer numera, tyvärr. Jag kommer inte att läsa universitetskursen (jag har markerat att jag inte vill läsa kursen), och jag kommer inte att träna MMA, bara jujutsu. Jujutsun krockar dock med buggen, så jag ska prova salsa i stället.

Mitt tips: prioritera om! Är en kvällskurs i salsa verkligen viktigare än universitetskursen? Här bör du nog tänka om och tänka mindre med kuken och mer på framtiden.

Citat:
Det var för fem månader sen. Jag ska ta det försiktigt, men jag tänker inte ge upp. Du har inte ens träffat oss. Du känner oss inte. Du vet ingenting om det här, faktiskt.

Okej, tack för din åsikt - men hon vill visst vara min polare; hon har sagt det till mig. Inte bokstavligen, men hon har sagt det. Dessutom, som jag sa precis här ovan, så sa hon detta för fem månader sedan. Jag menar inte att hon är intresserad av mig nu heller, men hon kanske kan bli det! Jag vill hur som helst inte prata mer om det här. Ni alla kan skriva om det, men jag tänker inte svara på det.

"Det var för fem månader sen." Och absolut ingenting har hänt sen dess, vilket bara bevisar det jag försöker säga. Face the facts: du är friendzonead, min vän. Hon är inte intresserad! Punkt slut.

Om en tjej uttryckligen säger "jag är inte intresserad" och "jag känner mig inte bekväm med dig" och det sen inte händer något som motsäger det månaderna efteråt, så kan du vara 1000% säker på att inget intresse finns från hennes sida. (Och du är ju för övrigt inte romantiskt intresserad av henne heller, utan vill bara ligga.) Det finns inga tvetydigheter eller "mixade signaler". Hur många gånger har ni setts sen dess? 3-4 gånger, om ens det? Samtliga gånger har varit stela möten där hon inte ens velat ge dig en hej- eller hej då-kram och ni har som jag förstått det inte umgåtts på tu man hand, hemma hos någon av er, sen dess, utan det har varit "fika på stan". Hade tjejen haft minsta lilla pytteintresse så hade hon initierat hembesök för längesen.

Som sagt: du kommer skrämma iväg henne permanent om du inte respekterar att hon bara vill vara din vän. Backa helt från alla vidare raggningsförsök och nöj dig med att du har fått en fin vän i henne. Skulle hon ångra sig i framtiden så säger hon till, jag lovar. Under tiden så respekterar du hennes önskan om att bara vara vänner.

Citat:
Förresten, skulle du kunna vara snäll och försöka göra dina inlägg lite kortare hädanefter, så att de blir lättare att svara på? Fatta dig kort? Det vore toppen, tack.

Okej. Ska jobba på det!

Citat:
Jag läste spanska i tre terminer, i tre olika kurser. Innan dess läste jag även evolutionsbiologi. Jag måste läsa något som kan ge mig något i höst, och om det innebär att det är ett heltidsprogram på UU, så må så vara.

Ingen här avråder dig från att läsa på universitetet. Däremot så råder vi dig att läsa kursen i vår, så att du får upp din studievana.

Citat:
DET GÖR JAG VISST.

Och ändå går du inte och köper den där toarullen? Märkligt.

Citat:
Jag vet inte ens vad det betyder, eller på vilket sätt jag har visat att jag har de enorma svårigheterna. TALA KLARSPRÅK, SNÄLLA!

Det är exakt det här som Imiron och jag har försökt förklara kommer bli problematiskt på universitetsnivå: du kommer inte ha Flashback eller dina föräldrar på bluetooth som kan förklara allt åt dig, utan du förväntas snappa upp och tillgodogöra dig information själv, och det du inte förstår ska du själv ta reda på. T ex genom att googla, som i det här fallet (du förstod inte vad jag menade med spatial förmåga - då googlar du helt enkelt begreppet.)

Du kommer för tusan bli utkastad ur aulan om du ska skrika "TALA KLARSPRÅK!" varje gång det inte är något du förstår. Nu förstod du inte begreppet "spatial". Då ska inte din första reaktion vara att svära och be mig förklara vad det är, utan det ska vara att googla (tar 3 sekunder). Om det är något du inte förstår under en föreläsning så skriver du upp det och ringar in det (vilket i mitt fall hade betytt = kolla upp).

När du googlat det jag nämnde så kan vi ta diskussionen. Okej? Och lägg av med ovanan att använda versaler när du blir frustrerad. Det ser inte speciellt trevligt ut när du ständigt skriker och gastar på folk i forumet.

Citat:
Det finns inte en chans i hela världen att jag flyttar till en annan stad, kan vi inte bara ta och släppa det här nån jävla gång? Tack!

Vad jag kan minnas så har det aldrig tagits upp. Däremot så har vi diskuterat att resa till andra städer.

Citat:
Nej nej nej nej nej nej NEJ!!! Så är det inte alls! Både min mamma och min pappa ska komma dit en dag i veckan i början av den tiden som jag bor i den nya lägenheten! Sluta påstå att jag har sagt saker som jag inte har sagt!

Same shit, different name.

Citat:
Det här är helt enkelt inte sant. Du vet inte vad fan du snackar om. Sluta låtsas vara psykolog.

Du ber om råd = får ett = blir sur.

Citat:
DET FINNS INGET JÄVLA BIDRAGSFUSK!!!

(Om det är tillåtet för dig att använda versaler i tid och otid, så tänker jag också lägga mig ner och skrika!) ATT BO HELT GRATIS HOS FÖRÄLDRARNA OCH ÄNDÅ PLOCKA UT 5000 SPÄNN (SOM GÅR RAKT IN PÅ DITT SPARKONTO) EXTRA FRÅN FÖRSÄKRINGSKASSAN I BOSTADSTILLÄGG TILL PÅSTÅDD HYRA ÄR FAN VISST BIDRAGSFUSK, OM ÄN ETT MER RAFFINERAT UTFORMAT SÅDANT!

Citat:
JAG HAR INTE ALLS FÖRSÖKT MED MISA I SEX ÅR, JAG FÖRSÖKTE MED DEM I BARA TVÅ ÅR INNAN DET FÖLL IHOP! RESTEN AV TIDEN HAR JAG HÅLLIT PÅ MED DAGLIG VERKSAMHET!!!

Same shit, different name. Misa är också daglig verksamhet, om än under ett annat namn.

http://www.misa.se/kontakta-oss/uppsala/

Citat:
Jag har inte utbildat mig för att jag inte har vetat vad jag skulle utbilda mig till! Jag ska göra det i höst. På heltid. På universitetet. Möjligtvis på folkhögskolan.

Har du kollat upp naturvetenskapligt basår på Folkhögskolan jag länkade till? Med den i bagaget öppnar sig universitetsutbudet och framtidsutsikterna rejält.

Citat:
Menar du att om jag gör skitjobb så kan jag få jobb som inte är skitjobb?

Det var inte riktigt det jag menade, nej, men det du säger är en annan infallsvinkel på det jag sa, som stämmer bra. Man får jobba sig upp här i världen. Och som vän till flertalet företagare/rekryterare så kan jag säga att arbetslivserfarenhet från McDonald's väger tyngre än många tramsjobb, då en bra referens därifrån betyder att personen inte är rädd i att hugga i, har bra simultankapacitet och kan hålla flera bollar i luften samtidigt, är "serviceminded" och bra med människor. Dvs allt det du inte är just nu, men är för "fin" för att lära dig den hårda vägen, eftersom du vägrar ta vad du kallar "skitjobb".

Dessutom ser ALLT i jobbväg bättre ut på CV:t än ingen arbetslivserfarenhet alls. Just nu har du inget CV. Det är inget en arbetsgivare kommer se som ett plus när du söker jobb, även om det är efter en yrkesutbildning.

Citat:
Jag vet inte ens vart jag ska gå för att hitta jobb! Kan ni ge mig några råd, snälla

Du har fått massvis med råd! Men här kommer en ny lista att tacka nej till (jag tar enbart med jobb som är rimliga att få om man är 25 år, inte har någon utbildning eller körkort och som aldrig har jobbat):

1. Städare/lokalvårdare på t ex ett sjukhus (många företag kör runt till kunderna och då krävs körkort)
2. Lagerarbete
3. McDonald's, Burger King, Max, etc.
4. Diskare eller någon form av köksbiträde (restauranger, storkök)
5. Till våren/sommaren/hösten: bärplockare
6. Reklam-/tidningsutdelare
7. Telefonsäljare
8. Ställningsbyggare
9. Asfaltsläggare
10. Allroundarbetare på typ ICA eller Claes Ohlson
2017-01-07, 01:22
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Men för Guds skull, JAG VET FÖR HELVETE INTE VAD FAN JAG SKA SÄGA!!! JAG VET INTE VAD DU VILL HÖRA!!! JAG GER UPP!!!

Jag frågar dig inte vad du vill ha, så som jobb, flickvän etc. Jag frågar dig vem du vill vara, hur du vill leva ditt liv. Det är vem du är som i slutändan leder fram till det du vill ha, så vill du exempelvis ha jobb och flickvän är det mycket viktigare att du ändrar ditt sätt att vara än att du bara trånar efter det du vill ha.

Ta exempelvis självständighet. Du kommer varken få jobb eller flickvän utan att vara självständig, du kommer heller inte kunna bo själv utan att vara självständig. Vill du vara självständig? Varför, varför inte?
2017-01-07, 01:30
Medlem
Citat:
Jag tror det kan vara bra att tala om vad som är otrevligt.

Inser att du har rätt i det och samtidigt att jag verkligen inte har tålamod för den här tråden så jag vill bara önska ts lycka till samt skriva en sista sak!

Ts jag bor också i Uppsala och pluggar på UU. När jag började läsa tråden tänkte jag också (även om det låg långt bort att faktiska fråga) att vafan klart du ska hänga med på fest i min korridor för det brukar vara sjukt livat och kul men efter att ha läst det du skrev till svar till Imiron har jag ångrat mig helt. Nej jag försöker inte leka värsta coola festfixaren som kan få alla dina drömmar att gå i uppfyllelse och det är inte hela världen att missa en stökig fest med en främling men samtidigt har du inte råd att vara kräsen i dagsläget och det hade ändå varit en bra start på studietiden.

Varför jag skriver detta är för att det är mitt sista försök att motivera dig till att ta det jag skrivit tidigare på allvar för det är jävligt viktigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in