2015-12-03, 09:07
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Om du pluggar så kan ett första steg vara att försöka gå ut på någon nation med dina kursare efter nästa tenta.

Tänkte precis samma. Det enda sättet att bli bättre på att umgås i sociala sammanhang är väl att faktiskt göra det. Lite obekvämt i början bara kanske. En öl eller två kanske hjälper att bryta isen också, och det är ju mer regel än undantag under pluggtiden.
2015-12-03, 09:34
Medlem
Prometeuss avatar
Jag har personligen ingen asp-diagnos, men jag har vissa drag åt det hållet, och jag har lyckats ganska bra med att både bli en mer dräglig person och att få kvinnor jämfört med hur jag var i din ålder.

Hur hanterbar är din asperger? Har du asperger så saknar du en del av den automatiska känslan för sociala situationer som andra har, men de flesta kan kompensera för denna automatiska känsla med en mer medveten inläsning av situationer. Du kan t.ex. bli bättre på att faktiskt kolla efter det kroppsspråk som används. Vanligtvis bör man satsa på sina styrkor i livet, men för dig kommer det vara kritiskt att du lyckas väga upp dina brister så mycket som möjligt.

En annan sak att öva på som kan vara ett problem är att tänka mer flexibelt, att se saker ur flera perspektiv, många med asperger har en tendens att fastna i vissa principer eller tankar, vilket kan vara socialt problematiskt. Ett exempel ur mitt eget liv är en kompis som troligtvis har asperger, han ogillar religion till den grad att han inte kan sätta sin fot i en kyrka, ens för en släktings dop. Han fastnar i tanken att religion är dåligt och vägrar tänka "jag behöver inte acceptera religionen för att faktiskt befinna mig i kyrkan, jag kan göra det för min släktings skull utan att ge efter i min (icke)trosuppfattning".

En bra grej vore om du hittade/har en kompis som kan vara brutalt ärlig mot dig, som säger till dig om du håller långa monologer om saker ingen bryr sig om, om du är socialt klumpig eller vad det nu kan röra sig om.

När det gäller det mer praktiska så är väl nätdejting ganska lämpligt? Läs på om hur man lyckas bra med det, våga chansa, stäm träff så snart som möjligt och se varje misslyckande som en triumf eftersom du vågade misslyckas (jag är jättefeg på det viset). Läs/lyssna på klassikern "How to win friends and influence people", den är guld för en aspie. Bli en attraktiv man. Träna, res, gör saker, bli så framgångsrik och intressant du kan i livet så kommer tjejerna som en bonus.

Det här är en grov generalisering, men som man spelar det ingen större roll hur du ser ut, evolutionärt sett så är män attraktiva om de kan ge trygghet åt sin partner, och det kan ta flera former, pengar, social status/kompetens, god fysik eller helt enkelt klassiska manliga drag som att framstå som en person som kan hantera vad som helst.
2015-12-03, 10:53
Medlem
zympishs avatar
Ta hjälp av din kusin. Be henne ta med dig på fest och försök komma i konversationer med hennes vänner och bekanta. Gå dock inte och tänk en massa och stressa över det, de kommer komma. Handlar om att lära känna nya människor, sen kommer det!
2015-12-03, 12:05
Medlem
TheMasterApes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahbitch
Om man är en osäker jävla tönt, kanske. Lägg ner.

Även vad du tycker är irrelevant. Vad du kallar game-utövare är irrelevant. Game fungerar oavsett vad någon av er säger.
2015-12-03, 16:01
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMasterApe
Även vad du tycker är irrelevant. Vad du kallar game-utövare är irrelevant. Game fungerar oavsett vad någon av er säger.

Game? Vad är det?
2015-12-03, 17:51
Medlem
TheMasterApes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Game? Vad är det?

Ordet kommer ifrån boken The Game. Game är dock inte att bara läsa The Game och sen gå ut köra fulknep. Game i sin helhet är konsten att nå mer eller mindre alla typer av social framgång.
2015-12-03, 21:54
Medlem
Adelaides avatar
Har du provat nätdejting? Kan leda till det ena och det andra.
2015-12-04, 01:14
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ordet kommer ifrån boken The Game. Game är dock inte att bara läsa The Game och sen gå ut köra fulknep. Game i sin helhet är konsten att nå mer eller mindre alla typer av social framgång.

Du menar att man möter människor där de befinner sig på olika plan o försöker bygga olika typer av relationer med dem? Inte behöver man läsa böcker för att klara det...
2015-12-04, 07:18
Medlem
TheMasterApes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Du menar att man möter människor där de befinner sig på olika plan o försöker bygga olika typer av relationer med dem? Inte behöver man läsa böcker för att klara det...

Somliga behöver det. TS tex.
2015-12-04, 08:37
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Som titeln säger: Jag är en 24 år gammal, heterosexuell ung man som aldrig har legat med, kysst eller över huvud taget gjort någonting med en tjej.

Jag har Aspergers syndrom, vilket innebär att jag har svårt med det sociala, och dessutom har jag levt den större delen av mitt liv i en liten småstad där det inte har funnits mycket möjlighet att hitta någon. Sedan två månader tillbaka bor jag däremot i Uppsala (tillsammans med mina föräldrar), där jag har mycket större möjlighet att hitta någon, men jag vet fortfarande inte hur jag ska gå tillväga för att göra detta.

Jag känner inte riktigt någon här i stan som kan introducera mig till någon, utom min fem år äldre tjejkusin. Jag skulle i och för sig kunna be henne om hjälp med att komma ut på fester eller nåt. Fast vad mer kan jag göra? Är det någon som bor i Uppsala som har några tips? Jag börjar bli galen av sexuell svält här!
Du får inte gnälla till dig nånting, det är lika med socialt självmord. Du är död för mig om du gör det.
2015-12-04, 13:10
Medlem
Citat:
Svar nej. Jag tillför det som behövs. Hoppas du kan leva med det.

Du har inte skrivit saker riktade till mig, men du brukar skriva med dåliga energi till folk här har jag sett....varje gång. Hur menar du att det tillför och behövs att du klankar ned på folk som redan sitter i en dålig sits osv? ge råd då iställlet. Inte bara ''ryck upp dig''
2015-12-04, 13:21
Medlem
TheMasterApes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokencase
Du har inte skrivit saker riktade till mig, men du brukar skriva med dåliga energi till folk här har jag sett....varje gång. Hur menar du att det tillför och behövs att du klankar ned på folk som redan sitter i en dålig sits osv? ge råd då iställlet. Inte bara ''ryck upp dig''

Jag säger sanningen. Jag säger hur man ska gå till väga i vissa situationer och vad som händer om man inte gör det. Nog är det hårt, men verkligheten är hård och jag är realist. Vad ska jag annars göra, än att berätta sanningen? Ta hänsyn till dig och din uppfattning om dålig energi? Vara en floskelmaskin och en lögnare? Det kommer inte ske.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in