Citat:
Ursprungligen postat av
Roidbert
För att tjäna pengar, och jag trivs dessutom med mitt jobb, trots att det är skadligt för min macho-image

. Jag har fler omanliga faktorer, t.ex. mitt alltför intellektuella sätt att argumentera, men jag kompenserar för dem genom att klä mig som en hårding, använda solglasögon inomhus samt kedjeröka utanför ICA på samma gång som jag kastar arga blickar på alla män som går in för att handla.
Hoppas verkligen du skämtade i din sista mening. Din bild av manlighet påminner om Kenny Powers i Eastbound and down (en parodi om manlighet, egocentrering och skör självkänsla).
Du behöver för övrigt inte vara så orolig över ditt "intellektuella sätt att argumentera"...
Citat:
Fast det här är ju hela grejen, att man undermedvetet ser någonting som manligt eller omanligt. Ingen tänker "Fan, Conny är så jävla cool för att han röker och riskerar att dö i lungcancer! Jag vill vara lika cool som han!". Nej, de tänker bara - undermedvetet - "Fan, vad Conny är cool!" när de ser honom tända en cigg utanför macken. Rökning ses som ett manligt beteende, huvudsakligen eftersom det är ett riskbeteende, och män som tar risker upplevs som manliga.
Väldigt få - om någon - kommer att erkänna det här, för att det låter så absurt när man säger de undermedvetna tankarna rakt ut, och folk vill gärna vara intellektuella när de diskuterar (även på Flashback), men det är precis så det fungerar. Jag länkade t.ex. till en artikel att glasögon försämrar ens chanser hos det motsatta könet tidigare, ifall du är intresserad.
Går du i mellanstadiet? När är det coolt att röka? I den omgivningen jag befinner mig i anses det om något som en dålig ovana. Jag har inga problem att erkänna om jag hade någon sådan hemlig bild av rökare; möjligen kan jag kanske känna mig lite cool när man enstaka gånger har hängt utanför något fönster i en lägenhet på 5 våningen och blossat en cigg/jazztobak. Men det enda jag tänker när jag ser folk i vardagen gå med i en cigarett i handen är att de har dålig självkontroll. Vad fan är manligt med det? Jag antar att det för dig är lika manlig att slira runt parkeringen i en Volvo 240, det är ju också ett riskbeteende.

Jag kan intyga dig, det är inte en generell uppfattning, det finns en stor grupp som tycker att dessa är töntar nr. 1.
Hittade också studien du länkade till. Notera, jag innan sagt att det finns uppfattningar om stereotyper, jag har inte förnekat det. Det jag har förnekat är att den sammanvägda bilden har någon större betydelse för om man får ligga eller inte, och att det viktigaste av allt handlar om attityd! Om du förändrar dig p.g.a. någon annans skull, då är du en pushover. Det är betydligt viktigare att bevara sin självkänsla, än att irra omkring och börja röka och tro att du blir coolare av det. Du blir inte coolare av det, men människans tendens att generalisera bildar den stereotypen (enligt dig iaf...). Saken med stereotyper är dock att det bara är en placeholder. Därmed har det väldigt lite betydelse i sin heltid där man interagerar med en person, och våran frågeställning i tråden låter: Hur får Markunator ligga? Att du svarar att svaret är rökning, är direkt skrattretande. Vi vill inte bygga upp en fasad. Värdelöst! Vi vill bygga upp TS.
För övrigt (från studien):
Citat:
The results show that faces without glasses were seen more attractive and more likeable than faces with full-rim glasses. Faces with rimless glasses did not differ from faces without glasses in their attractiveness or likability rating.
Det handlar alltså inte om glasögon, utan "nördglasögon". Dessutom så bedömdes studien endast utifrån bilder, de medverkande som bedömde attraktivitet interagerade aldrig med personerna med glasögon. Jag tror vi kan vara ganska övertygande om att resultaten hade varit betydligt mindre entydiga då.