Citat:
Ursprungligen postat av
Servigin
Precis, hålla på att sträcka och pilla runt så blev det bra tillslut. Japp gjorde på vaniljstång. Det jag klantade mig lite med var att jag hittade först inget recept på vaniljsås som ska vara till tårta som inte använde vaniljpulver så jag sökte upp ett för vanlig vaniljsås (till paj) som då inte hade potatismjöl i sig. Jag var dock väldigt noga med att först koka vaniljstången med mjölk och grädde och sedan vända ner äggsmeten utan att koka. Tog ett tag innan jag kom på varför såsen aldrig tjocknade trots att den var varm. La sedan i 1,5 msk mjöl och då tjocknade den till fort som tusan. Blev ändå väldigt bra resultat för att vara första tårtan. Det bästa tipset kom ju du med, som sa att jag skulle baka egen tårta!
Tack

Jag tycker själv prinsesstårta är vansinnigt menlös tårta(den köpta då)
Men gör man den själv med vaniljstång och en lite tyngre botten(som den då blir när man gör hemma), så blir det helt plötsligt det en riktigt bra tårta.
Du skulle sökt på vaniljkräm, så hade du fått upp recept att gå efter.
Nästa gång så kanske du kan pröva Sävagårdens mockatårta, en väldigt enkel tårta.
Det är bara en sockerkkaksbotten med kaffe.
Sen grädde med kaffe och rostad mandel, en del garnerar bara med mandel, men jag har det även i lagerna också.
Görs med fördel dagen före, men utan gräddlagret utanpå tårtan.