Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-12-21, 22:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag ska göra löksill och har köpt sån här Abbas inläggningssill: https://abba.se/content/Products/Inläggningssill/5350001409_Abba_Inl_sill_Urvattn_420g_1000x1039.jp g.

Tidigare när jag har gjort löksil har jag bara sköljt av sillfiléerna (noga förvisso) men de kanske behöver avsaltas i kallt vatten ett par timmar? Behövs det, vad blir bäst?
Citera
2016-12-21, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag ska göra löksill och har köpt sån här Abbas inläggningssill: https://abba.se/content/Products/Inläggningssill/5350001409_Abba_Inl_sill_Urvattn_420g_1000x1039.jp g.

Tidigare när jag har gjort löksil har jag bara sköljt av sillfiléerna (noga förvisso) men de kanske behöver avsaltas i kallt vatten ett par timmar? Behövs det, vad blir bäst?

Har du ens läst på burken?
Citera
2016-12-21, 23:42
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Som din andra marsipan du la på, så gör jag också.
Det man gör är och sträcker på den så det blir slätt och fint, och tar bort lite överflöd.
Du körde vaniljstång i vaniljkrämen?
När man gör vaniljkräm med äggulor, så är det en farozon och det är för hög värme främst.
Sen ska den bli rätt hård, så följer man recept så kan den se rätt hård ut.

Det som jag anser gör en rätt tråkig Prinsesstårta så mycket godare(den köpta), är främst ens vaniljkräm med vaniljstång.
Som tar den från ok till riktigt god.

Men det är skoj att de uppskatta det, och hoppas våra tips har hjälpt dig.

Precis, hålla på att sträcka och pilla runt så blev det bra tillslut. Japp gjorde på vaniljstång. Det jag klantade mig lite med var att jag hittade först inget recept på vaniljsås som ska vara till tårta som inte använde vaniljpulver så jag sökte upp ett för vanlig vaniljsås (till paj) som då inte hade potatismjöl i sig. Jag var dock väldigt noga med att först koka vaniljstången med mjölk och grädde och sedan vända ner äggsmeten utan att koka. Tog ett tag innan jag kom på varför såsen aldrig tjocknade trots att den var varm. La sedan i 1,5 msk mjöl och då tjocknade den till fort som tusan. Blev ändå väldigt bra resultat för att vara första tårtan. Det bästa tipset kom ju du med, som sa att jag skulle baka egen tårta!
Citera
2016-12-22, 06:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Precis, hålla på att sträcka och pilla runt så blev det bra tillslut. Japp gjorde på vaniljstång. Det jag klantade mig lite med var att jag hittade först inget recept på vaniljsås som ska vara till tårta som inte använde vaniljpulver så jag sökte upp ett för vanlig vaniljsås (till paj) som då inte hade potatismjöl i sig. Jag var dock väldigt noga med att först koka vaniljstången med mjölk och grädde och sedan vända ner äggsmeten utan att koka. Tog ett tag innan jag kom på varför såsen aldrig tjocknade trots att den var varm. La sedan i 1,5 msk mjöl och då tjocknade den till fort som tusan. Blev ändå väldigt bra resultat för att vara första tårtan. Det bästa tipset kom ju du med, som sa att jag skulle baka egen tårta!
Tack
Jag tycker själv prinsesstårta är vansinnigt menlös tårta(den köpta då)
Men gör man den själv med vaniljstång och en lite tyngre botten(som den då blir när man gör hemma), så blir det helt plötsligt det en riktigt bra tårta.
Du skulle sökt på vaniljkräm, så hade du fått upp recept att gå efter.

Nästa gång så kanske du kan pröva Sävagårdens mockatårta, en väldigt enkel tårta.
Det är bara en sockerkkaksbotten med kaffe.
Sen grädde med kaffe och rostad mandel, en del garnerar bara med mandel, men jag har det även i lagerna också.
Görs med fördel dagen före, men utan gräddlagret utanpå tårtan.
Citera
2016-12-22, 13:37
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tack
Jag tycker själv prinsesstårta är vansinnigt menlös tårta(den köpta då)
Men gör man den själv med vaniljstång och en lite tyngre botten(som den då blir när man gör hemma), så blir det helt plötsligt det en riktigt bra tårta.
Du skulle sökt på vaniljkräm, så hade du fått upp recept att gå efter.

Nästa gång så kanske du kan pröva Sävagårdens mockatårta, en väldigt enkel tårta.
Det är bara en sockerkkaksbotten med kaffe.
Sen grädde med kaffe och rostad mandel, en del garnerar bara med mandel, men jag har det även i lagerna också.
Görs med fördel dagen före, men utan gräddlagret utanpå tårtan.

Håller med dig att köpt prinsesstårta är riktigt tråkig. Mockatårta lät ju som en smarrig bakelse, dessutom en inte allt för vanlig smak. Ska definitivt prova den nästa gång. Tack för all hjälp
Citera
2016-12-23, 18:38
Medlem
JustZlatans avatar
Blir det bra om man tinar frysta räkor i ugnen?
Citera
2016-12-23, 18:45
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Med ugnsfläkt (om du har sådan) utan värme och med öppen lucka.
http://www.toastskagen.se/ingredienser/rakor/tina-rakor/
Senast redigerad av Rati 2016-12-23 kl. 19:08.
Citera
2016-12-23, 18:53
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Brukar spola mina djupfrysta räkor i durkslaget med kallt vatten.
Ugnen tror jag inte på.
Citera
2016-12-23, 21:13
Medlem
Amarths avatar
Vad heter den där ätbara bägaren man brukar ha krämig sallad i? Vanligt till julbordet.
Citera
2016-12-23, 21:29
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amarth
Vad heter den där ätbara bägaren man brukar ha krämig sallad i? Vanligt till julbordet.
Tänker du på krustader kanske?
Citera
2016-12-23, 21:34
Medlem
Amarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tänker du på krustader kanske?

Precis! Tackar.
Citera
2016-12-25, 14:35
Medlem
JustZlatans avatar
En av mina favoriträtter är Flygande Jakob. Den här gången tänker jag göra egen chilisås; hur gör jag det?

Brukar ni använda grädde eller crème fraîche eller både och?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in