Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-22, 10:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det är mer en konsistens- än smakfråga.
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Även konsistens kan vara en smakfråga.
Känner att dina svar inte gett mig något vidare.

Någon annan som har ett mer initierat svar?
Citera
2018-12-22, 10:48
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Känner att dina svar inte gett mig något vidare.

Så kan det vara. Vissa kan man inte hjälpa. Lycka till med riddarna!
Citera
2018-12-22, 12:33
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Vilken sås passar bäst till schnitzel?

Jag har brun, bearnaise, cafe de paris, svampsås, hollandaise, curry, vitlök och tikka masala att välja mellan...
Citera
2018-12-22, 12:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Vilken sås passar bäst till schnitzel?

Jag har brun, bearnaise, cafe de paris, svampsås, hollandaise, curry, vitlök och tikka masala att välja mellan...

Du använder såspulver, eller..? Både Bearnaise och Café de Paris passar. Men det enklaste är brynt smör, och så några droppar citron på varje schnitzel precis vid serveringen. Om du steker dem i smör, så får du automatiskt brynt smör kvar i pannan som du kan använda som det är.
Citera
2018-12-22, 13:23
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du använder såspulver, eller..? Både Bearnaise och Café de Paris passar. Men det enklaste är brynt smör, och så några droppar citron på varje schnitzel precis vid serveringen. Om du steker dem i smör, så får du automatiskt brynt smör kvar i pannan som du kan använda som det är.
Använder inte uteslutande smör vid stekning - utan en blandning av smör, solros- och rapsolja - "Kockens Val" som den heter...

Prövar väl med Bearnaise eller Café de Paris och lite pressad citron då - tack för tipset!
Citera
2018-12-22, 13:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Använder inte uteslutande smör vid stekning - utan en blandning av smör, solros- och rapsolja - "Kockens Val" som den heter...
Frågan är om du använder något smör alls. Jag googlade på "Kockens val" och fick fram:
Citat:
Rapsolja 79%, SMÖROLJA 8%, solrosolja 7%, linfröolja, fullhärdad rapsolja, salt (0,7%), emulgeringsmedel (SOJALECITIN), naturlig SMÖRAROM, A- och D-vitamin.
https://www.milda.se/produkter/milda-kockens-val/
Citera
2018-12-22, 13:41
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Frågan är om du använder något smör alls. Jag googlade på "Kockens val" och fick fram:

https://www.milda.se/produkter/milda-kockens-val/
Ok, det kanske inte är nåt riktigt smör alls då - dock funkar den finfint att steka i - bättre än t.ex. olivolja eller flytande Becel som jag har använt tidigare...
Citera
2018-12-22, 13:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ok, det kanske inte är nåt riktigt smör alls då - dock funkar den finfint att steka i - bättre än t.ex. olivolja eller flytande Becel som jag har använt tidigare...
Testa att ha både vanligt smör och sedan rapsolja hemma.

Schnitzlar fungerar utmärkt att steka i rapsoljan, som man häller ut när de stekt nästan klart. Sedan sänker man värmen och steker färdigt med lite smör. Det som blir kvar i pannan serverar man dem med.

Min favorit är dock att inte ha någon sås eller sky alls, bara citron, ansjovis och rejält med kapris.
Citera
2018-12-22, 13:49
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Testa att ha både vanligt smör och sedan rapsolja hemma.

Schnitzlar fungerar utmärkt att steka i rapsoljan, som man häller ut när de stekt nästan klart. Sedan sänker man värmen och steker färdigt med lite smör. Det som blir kvar i pannan serverar man dem med.

Min favorit är dock att inte ha någon sås eller sky alls, bara citron, ansjovis och rejält med kapris.
Är det gott att ha ansjovis på en schnitzel?
Citera
2018-12-22, 13:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Mycket. För mig är det klassikern: https://www.koket.se/wienerschnitzel-med-ansjovis
Citera
2018-12-22, 13:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Om "Fattiga riddare": https://sv.wikipedia.org/wiki/Fattiga_riddare

Egentligen ska man använda bröd som blivit lite torrt, men påverkar det smaken till det bättre?

Frågan är om det är någon vits med att skiva upp brödet som ska användas, och låta det ligga framme en tid?
Jag kan tänka mig att gammalt bröd var hur denna rätt uppstod.
Sen desto torrare nått är, desto mer suger det upp.
Så det är väl den skillnaden då, att det suger upp mindre pannkakssmet.

Var så länge sedan jag gjorde fattiga riddare, men jag tror jag testat färskt bröd.
Men kan inte påminna mig nått om det, så bara antar det inte var någon större skillnad som var värd och minnas.

Annars är konsistens en av de viktigare i matlagning, då rätt konsistens kan lyfta en rätt otroligt mycket.
En dålig kan sänka rätten helt.
Citera
2018-12-22, 17:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, det passar faktiskt, även om det låter konstigt! Sardeller också. Man kan t.ex. göra ett kryddsmör med sardeller och kapris: 2-3 sardeller och två msk kapris till 60 g rumsvarmt smör. Rör (eller mixa) ihop det bara, forma till en rulle, slå in i smörpapper och låt stå i kylen ett par timmar (minst) före servering. Skär sedan i skivor, och lägg en skiva på varje schnitzel vid serveringen!
Senast redigerad av Merwinna 2018-12-22 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in