Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-01, 15:37
Medlem
En väldigt dum fråga. Men stekte häromdagen en bit entrecote med rosmarin, vitlök, smör och så vidare. Ja, smaken var ju gudomlig! Och jag tänker mig definitivt att laga steak någon annan gång framöver (kallas det inte för biff på svenska?). Dock undrar jag om det finns en annan sorts steak som inte är seg? Med seg menar jag absolut inte att köttet är segt, utan att det inte ska finnas "senor" som är helt jävla omöjligt/obehagligt att tugga? Vad är det för kött då jag ska köpa?

Danke!
Citera
2016-05-01, 15:39
Medlem
Sverige08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
En väldigt dum fråga. Men stekte häromdagen en bit entrecote med rosmarin, vitlök, smör och så vidare. Ja, smaken var ju gudomlig! Och jag tänker mig definitivt att laga steak någon annan gång framöver (kallas det inte för biff på svenska?). Dock undrar jag om det finns en annan sorts steak som inte är seg? Med seg menar jag absolut inte att köttet är segt, utan att det inte ska finnas "senor" som är helt jävla omöjligt/obehagligt att tugga? Vad är det för kött då jag ska köpa?

Danke!
Haha, skojar du nu? Oxfilé, ryggbiff!
Citera
2016-05-01, 17:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk

Danke!
Det som dom kallar steak, är just liknande bitar som entrecote, oxfile osv...
Och inte det vi kallar stek, som är större helt stekta köttbitar.

Om du inte vill ha senor, så får du titta på köttet, då man aldrig vet.
Rostbiff klarar du dig rätt bra ekonomiskt på, sen har man biff och lite sånt som funkar.
Sen hoppar man upp lite i kostnad, så har du rostas, sen entrecote och sist oxfilé i prisstegen.
Citera
2016-05-03, 23:35
Medlem
Jingos avatar
Är ny på att inhandla kött så har några noob-frågor i tankarna;

Ifall någon har lagat asiatiskt(japanskt/kinesiskt osv) så undrar jag vad för styckdelar i nöt som är bäst att köpa för det ändamålet. Delvis bra bitar som man kan skära tunt för t.ex wok eller rice bowls.

Till det undrar jag också vilka styckdelar som oftast går för ett okej pris och hur jämförelsen i pris är mellan delikatessbutik och vanlig butik(ex. Ica), är det superdyrt i delikatessbutik eller finns det billiga alternativ där?

Några andra tips om köttinhandling? Kyckling och fläsk brukar ju gå för billigt och man kan göra mycket med en kotlett t.ex, men finns det några guldklimpar man kan ta nytta av? T.ex kött en slaktare "säljer av" för ett billigt pris eller någon speciell styckdel som ofta ligger i rabatt.

Eller ligger nötkött aldrig under 100-120kr/kg om det inte är grytbitar?
Citera
2016-05-08, 14:50
Medlem
JustZlatans avatar
Hur långe håller mozarella efter att man har öppnat förpackningen? 100 gram mozarella är ibland för mycket för en portion. Man häller ju ut saltlagen, så då kanske den inte håller alls?
Citera
2016-05-08, 15:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jingo
Är ny på att inhandla kött så har några noob-frågor i tankarna;

Ifall någon har lagat asiatiskt(japanskt/kinesiskt osv) så undrar jag vad för styckdelar i nöt som är bäst att köpa för det ändamålet. Delvis bra bitar som man kan skära tunt för t.ex wok eller rice bowls.

Till det undrar jag också vilka styckdelar som oftast går för ett okej pris och hur jämförelsen i pris är mellan delikatessbutik och vanlig butik(ex. Ica), är det superdyrt i delikatessbutik eller finns det billiga alternativ där?

Några andra tips om köttinhandling? Kyckling och fläsk brukar ju gå för billigt och man kan göra mycket med en kotlett t.ex, men finns det några guldklimpar man kan ta nytta av? T.ex kött en slaktare "säljer av" för ett billigt pris eller någon speciell styckdel som ofta ligger i rabatt.

Eller ligger nötkött aldrig under 100-120kr/kg om det inte är grytbitar?

Njurtapp sägs vara billigt, men jag har inte lyckats hitta den styckdetaljen själv. Lite grövre i fibrerna än vad man vill ha i en del rätter, men borde passa till nästan vad som helst av det jag läst enligt andra. Kanhända den säljs under ett annat namn eller åker i kvarnen, har inte sett den i butik i alla fall.
Citera
2016-05-13, 22:52
Medlem
wemas avatar
Det här är väl mer en fråga om redskap än om själva maten, men tycker inte att en sådan enkel fråga förtjänar en egen tråd.
En stektermometer jag kan tjoppa ner i det övre ventilhålet på en webergrill utan inbyggd termometer. Finns det? Dvs en analog termometer som inte kräver installation i locket och mäter temperatur upp till 300. Jag har en digital, men den mäter jag redan köttet med, vill ha koll på omgivningen också. Finner ju bara varianter för innertemperatur upp till 120.

Det finns varianter som man ställer direkt på gallret med kapacitet upp till 300, men då måste man ju upp med locket. Det vill jag undvika.

Tack på förhand grillgurus där ute!
Citera
2016-05-14, 00:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Det här är väl mer en fråga om redskap än om själva maten, men tycker inte att en sådan enkel fråga förtjänar en egen tråd.
En stektermometer jag kan tjoppa ner i det övre ventilhålet på en webergrill utan inbyggd termometer. Finns det? Dvs en analog termometer som inte kräver installation i locket och mäter temperatur upp till 300. Jag har en digital, men den mäter jag redan köttet med, vill ha koll på omgivningen också. Finner ju bara varianter för innertemperatur upp till 120.

Det finns varianter som man ställer direkt på gallret med kapacitet upp till 300, men då måste man ju upp med locket. Det vill jag undvika.

Finns ju en mängd termometrar som fixar 300 grader.

Och söker du på på nätet får du ju en mängd termometrar att välja på.
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=weber+grill+thermometer+replacement
Citera
2016-05-16, 21:55
Medlem
Brmcs avatar
Jag har fått för mig att jag vill laga något med dijon i pulverform. Går det att göra själv eller får man gott och väl beställa hem pulvret?
Citera
2016-05-17, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wema

Det finns flera digitala som mäter upp till 300°C och som är tillräckligt bra. Bara att sticka ner termoelementet genom ventilen i locket och låta den hänga där. Så gör jag när jag använder min grill som inte har termometer i locket.
Citera
2016-05-21, 10:23
Medlem
Isnatts avatar
Min fläkt mäktar inte med oset när jag friterar här hemma. Det luktar i hela lägenheten (har kolfilter) och det luktar även dagen efter. Finns det nåt sätt att bli av med stanken såhär dagen efter? Har vädrat och ska köra filterna i diskmaskinen..
Citera
2016-05-21, 11:18
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Min fläkt mäktar inte med oset när jag friterar här hemma. Det luktar i hela lägenheten (har kolfilter) och det luktar även dagen efter. Finns det nåt sätt att bli av med stanken såhär dagen efter? Har vädrat och ska köra filterna i diskmaskinen..
Svårt att göra något åt i efterhand. Köp nya filter. Kol filter blir inte bra för att du diskar dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in