Sen jag kom tillbaks till Sverige, känns det som att jag bara springer. Springer och springer bort från nåt mycket obehagligt. Springer och springer bort, bort och bort ...
Nåväl, när jag tar en paus springandet, bör jag väl kanske hålla mig till trådens ämne.
Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Mycket intressant iaktagande. Inga nyheter i sig, men att det publiceras i något slags annat media än flashback, avpixlat eller fria tider är ju intessant alltså. Dom 4 Stora tidningarna sitter ju med tummen i häcken på varandra, så där kommer det ju inte mycket, särskilt inte internationella jämförelser som ju kräver att man vågar se utanför södermalm(!).
Du ska inte gnälla på Södermalm

.
Vi är inte alla hipsters med oljade skägg, gubbkepsar och för korta byxor. Men visst, på Södermalm tar många för givet att allt redan är klart. Alla sanningar är sagda och det finns inget längre att diskutera. Verkligheten är därvidlag ytterst ointressant och den som kommer dragandes med sån grå materia, avfärdas allt som oftast som dödsknarkarrasist. Men all vi som bor här är inte sådana. Såna som jag springer.
Och jag springer och springer. Allt fortare och fortare. Bort från jag vet inte riktigt vad. Bara bort ...
... och kan samtidigt inte släppa det som
sjelvebastedreng skrev för en vecka sen. Inte ens när jag springer.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Det kan kanske här vara läge att stanna upp och fundera över media som en yrkeskår, likt snickare, skomakare eller skogsarbetare. Alla yrkeskårer utvecklas kollektivt. De bär en kultur samtidigt som de förändrar densamma. Färdigheter tillkommer och färdigheter försvinner. Det som en gång försvunnit kommer inte nödvändigtvis tillbaka. Byggnadssnickare kan inte skränka sågar eller slipa handhyvlar idag. Skomakare kan inte tillverka skor. Skogsarbetaren övar i simulator. De färdigheter som faller i kollektiv glömska är och förblir borta. Så även medias förmåga till någorlunda hederlig granskning av samtiden, likaväl som forum för diskussion och debatt om denna. Etablerad media kanske jag ska tillägga.
Hur känner man nu i dag inom media? Hur mår man? Hur resonerar man? När nu djävlulen själv vunnit presidentvalet i USA? Hur funderar och planerar man, och hur agerar man, nu när det otänkbara inträffat? The Donalds seger tycks ha dragit ur nåt slags propp vad gäller samhällsananlysen hos delar av svensk media. Bara ta Jan Guillou som exempel, som
fasligt hänvisar till. Hur tänker han i dag, denne äkte kommunist som i sann sovjetanda anser sig veta vad folket behöver samtidigt som han anser sig ha rätt att själv leva ett lyxliv? Hur tänker en sådan person? Det står att läsa i Aftonbladet.
Citat:
Ursprungligen postat av
fasligt
Hoppsan. Jan Guillou börjar vakna upp och försöka göra sig relevant igen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle23996322.ab
Så där ja. Visserligen är allt huvudsakligen SD:s och övriga högerns fel men en känga åt islamismlobbyn är alltid välkommen, ety de muslimska dårfinkarna utgör det största säkerhetshotet och står för den största skadeverkande erosionen av ett västerländskt fungerande samhälle.
Janne känner nog marken rämna under honom. Kanske springer också han? Visst har han tidigare varit tydlig, men inte så här tydlig. Han låter som Proletärens ledarsida. Det är klasskampen som är det viktiga, inte nånting annat alls. Samtidigt stämmer det han skriver. Dagens svenska vänster är utifrån ett rationellt synsätt obegripligt nog lierad med extremreligiösa mörkermän. Nu är ju i och för sig kommunister rent allmänt att betrakta som mörkermän, och däri ligger kanske den gemensamma nämnaren hos vissa i dagens Sverige, men traditionellt har till och med den svenska vänstern tagit avstånd från allt vad religiositet hetat.
Och jag fortsätter att springa. Stöter i virtuella lyktstolpar, galna vänsterenusiaster och socialdemokratiska betonghäckar i form av väghinder i form av artiklar i allas vår favorit Aftonbladet. Alla unvisade.
Först Anders Lindberg.
https://unvis.it/aftonbladet.se/leda...cle23990094.ab
Anders Lindberg ställer frågan vad som händer om SD går om M?
Ja, vad händer då? Anders Lindberg resonerar sig via valet 2002 framåt till i dag, och konstaterar att det är fel av moderaterna att försöka sno tillbaka väljare från SD. Istället borde moderaterna omvärdera sitt nya tonläge. Enligt Anders Lindberg har man alltid varit de välbeställdas parti – no shit – och därmed har man enligt Anders Lindberg egentligen ingen legitimitet alls.
Citat:
Att försöka sälja detta som en motkraft till etablissemanget, och som ett parti som lyssnar på ”vanligt folk”, är att gapa över väldigt mycket.
Kvar står han och resten av vänstern med säkra sympatier bara från islamister och kurdiska nationalister och andra generationens sydamerikanska kommunister som alla hatar Sverige av hela sitt hjärta, utom de svenska ekonomiska bidragen dårå. Och börjar moderaterna fiska i grumliga vatten kan till och med fler LO-medlemmar än i dag börja vända sig mot vänsterns uppenbara islamist- och identitetskramande. Därför måste moderaterna besinna sig. Annars blir Anders lessen. Det är dock oklart varför Anders tror att moderaterna ska bry sig om vad han tycker. Kanske borde Anders börja springa ...
Själv springer jag vidare ...
... och bumpar in i lyktstolpen Fredrike Virtanen ...
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle23990151.ab
... sniff, sniff, aaah ....
Han drömmer sig bort med hjälp av årets julklapp, VR-glasögona. Med dem för ögona slipper han befatta sig med svenskarnas oro över sitt eget land. Den oro som han betraktar som overklig. Och för att anknyta till tråden kan jag hänvisa till inlägget av
longbow4y
Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Är det nästa nyord? Overkligheten. Är overkligheten det nya inneordet? Är overkligheten den nya verkligheten?
Ska man gå efter Fredriks näsa är det så. Verkligheten är overklig för den inbitne sniffande mångkulturalisten. Hur det verkligen står till med sjukvårdsköer, bidragsfusk av utlänningar, utländska minderåriga som drar runt och tafsar och emellanåt gör mer och värre saker än så, mord på öppen gata med automatvapen i Sveriges tre största städer. Den verkligheten tycker Fredrik är jättejobbig. Att den verkligheten är verklig, tycker Fredrik är så obehaglig, att han sätter på sig ett par VR-glasögon och drömmer sig bort. Särskilt verkligheten att vi svenskar får allt svårare att träffa läkare, allt svårare att träffa tandläkare, får stå allt längre i vårdköer, stå allt längre i vårdköer för åkommor som för något år sedan ansågs akuta och behandlades omedelbart, men i dag ses som åkommor som kan anstå. Särskilt verkligheten att vi svenskar finns på riktigt, är för Fredrik jobbig.
Citat:
VR-glasögonen är kongeniala med samtiden: ett makalöst tekniskt framsteg som vi lyxkonsumerar och känner oss behöva för att skydda oss från den skrämmande verkligheten, från andras och egen oro.
I den sköna nya världen tas vi emot med värme. Vi står högst upp på Himalaya och njuter av den trygga svindeln. Allt är underbart. Tills vi går in i en stolpe.
Fredrik gillar inte verkligheten. Tror han kan undkomma både verklighet och ansvar genom att ta på sig årets julklapp. Att han och andra redan stolpat in i en rejält byggd lyktsolpe, har han inte ens fattat. Och jag tror att han precis som Anders Lindberg är precis lika byxis över att behöva stå till svars för hur han själv betett sig gentemot andra. Skitnervös faktiskt för att en dag själv bli behandlad lika illa som han behandlat andra illa. De kanske borde springa tillsammans ...
Och jag springer vidare. Tillsammans med Virtanen, Lindberg och Guillo. Springer och springer ...
... och snubblar över betonghindret Lena Melin. Betonghäcken nummer ett på progressiva Aftonbladet. Som ägnar sig åt önsketänkande. Och väl egentligen inte är så mycket att orda om. Men ändå.
Citat:
Och risken är överhängande att domen blir hård när Donald Trump, Marine Le Pen, Nigel Farage, Jimmie Åkesson och deras gelikar lämnat scenen och förhoppningsvis ersatts av människor med större empati. Det kan vi räkna med, hur obehagligt det än kommer att bli.
Hon dagdrömer sig bort från domen över sig själv. Ingen av hennes hatobjekt har nåt att säga till om i Sverige. De är inte ens intresserade av att bestämma över Sverige, utom Jimpa kanske. Och oavsett hur det går i framtida val i Sverige, kommer Lena Melin och andra hatare inte att slippa undan. Är man tillräckligt elak, gäller bara det uråldriga
Öga för öga, tand för tand. Det du ansåg att du kunde göra mot mig, det får du nog vara så god att acceptera att jag gör mot dig. Så kommer det att bli till slut och till sist, till och med för de goda på Aftonbladet och annorstädes.
Och jag springer och springer för att undkomma denna idioti. Som tycks råda i dagens Sverige. Springer och springer och springer. Och i pauserna tänker jag, funderar jag över, lite hur dessa vänsteraktivister, kommunister och allmänna demokratiföraktare ser på sig själva, när nu marken under dem börjat rämna. Och jag tror man är rädda. Inte för att Sverige ska spricka eller upphöra att existera som välfärdsland nummer ett i världen, utan mest utifrån perspektivet att man helt plöstligt upptäckt att man kanske inte för evigt kommer att stå på den förgängliga maktens sida. Man sluggar numera vilt omkring sig. Mot helt andra partier, mot verkligheten själv, mot sina hittillsvarande allierade och mot sig själva.
Och jag fortsätter att springa ...
Överdriver som vanligt. Men i bland måste man överdriva, för att driva hem poängen. Egentligen tycker jag om Lena, Anders och Fredrik och önskar dem alla tre allt gott. Janne däremot är jag lite kluven till, KGB-agent som han en gång var. Men låt gå, jag önskar också honom allt gott, i Det Nya Sköna Sverige.
Och jag springer och springer ...