2016-11-18, 20:33
  #2017
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Läser just nu boken ”Illusionen om Gud” av vetenskapsmannen Richard Dawkins och håller med honom till hundra procent.
Jag vill gå ännu längre och anser att religiösa människor är mentalsjuka.
Om vi säger att jag skulle påstå att Tomten existerade på fullaste allvar, skulle alla säga att jag var mentalt sjuk. Men när någon säger att Gud finns, ska alla respektera detta som en seriös tro, Var ligger skillnaden? Båda är sagofigurer.
Nu kan visserligen någon invända och säga att ”vi vet ju inte om han finns”, men det vet vi inte med Tomten heller med hundra procents säkerhet.
Eller som författaren Robert M. Pirsig sa: ”När en person lider av vanföreställning kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av en vanföreställning kallas det religion”.

Ja visst är de mentalsjuka men hela vår världsbild är uppbyggd på det så...det är bara att skratta med tills vetenskapen täpper till käften på dom så vi får fred på jorden nån j-la gång!
Citera
2016-11-18, 20:48
  #2018
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ja visst är de mentalsjuka men hela vår världsbild är uppbyggd på det så...det är bara att skratta med tills vetenskapen täpper till käften på dom så vi får fred på jorden nån j-la gång!

Själv tror jag att världens konflikter till stor del orsakas av intolerans -- t ex som den du själv ger exempel på. Och att till den del som religion är orsaken så är det just genom religiös intolerans.

Om ateism nu ska ses som ett fredsskapande alternativ är alltså t ex din intolerans inte någon vidare god start.
Citera
2016-11-18, 21:41
  #2019
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Själv tror jag att världens konflikter till stor del orsakas av intolerans -- t ex som den du själv ger exempel på. Och att till den del som religion är orsaken så är det just genom religiös intolerans.

Om ateism nu ska ses som ett fredsskapande alternativ är alltså t ex din intolerans inte någon vidare god start.

Jag är inte och kommer aldrig vara emot kritik men det börjar bli mer och mer klart att religion är över nu.Vetenskapen börjar komma ikapp!
Religion är bara ett sätt att fängsla oss i en illusion att vi måste följa några skrifter som skrevs för ca 2000 år (man hittade dödahavs-rullarna då) sedan men sumeriska lertavlor (3000 år äldre)talar en annan sanning.(nä jag tror inte på den heller men)

Vad ska du göra åt det?
Citera
2016-11-18, 22:14
  #2020
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Jag är inte och kommer aldrig vara emot kritik men det börjar bli mer och mer klart att religion är över nu.Vetenskapen börjar komma ikapp!
Religion är bara ett sätt att fängsla oss i en illusion att vi måste följa några skrifter som skrevs för ca 2000 år (man hittade dödahavs-rullarna då) sedan men sumeriska lertavlor (3000 år äldre)talar en annan sanning.(nä jag tror inte på den heller men)

Vad ska du göra åt det?

Göra åt vad? Om det är vetenskap du tror dig försvara kan jag inte påminna mig att jag har sett dig skriva något minnesvärt öht på Astronomi eller på Fysik där jag är mest aktiv.

Och hur är det egentligen med konflikten mellan religion och vetenskap? Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder, där t ex allt färre går ur den fd statskyrkan (SvK), samtidigt som våra skolelever presterar allt sämre i en internationell jämförelse (PISA).

Dödahavs-rullarna började förresten hittas 1947 vilket inte riktigt är 2000 år sen. Hur har du det egentligen med den vetenskapliga faktakollen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dahavsrullarna
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2016-11-18 kl. 22:17.
Citera
2016-11-18, 22:26
  #2021
Medlem
Håller helt klart med,,,. Om man bara tänker efter lite när man får höra om vad alla missionärer lovar. Du måste ta avstånd från det här för att få det där. när du dör? Skänk gärna en slant också till våra otroligt rika religioner...
Citera
2016-11-18, 22:40
  #2022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Göra åt vad? Om det är vetenskap du tror dig försvara kan jag inte påminna mig att jag har sett dig skriva något minnesvärt öht på Astronomi eller på Fysik där jag är mest aktiv.

Och hur är det egentligen med konflikten mellan religion och vetenskap? Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder, där t ex allt färre går ur den fd statskyrkan (SvK), samtidigt som våra skolelever presterar allt sämre i en internationell jämförelse (PISA).

Dödahavs-rullarna började förresten hittas 1947 vilket inte riktigt är 2000 år sen. Hur har du det egentligen med den vetenskapliga faktakollen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dahavsrullarna

Så antalet skrivelser på flashback ger en legimitet? Att vi har sämre skolresultat har knappast med att folk inte går till kyrkan att göra - det förstår du eller hur?

Och att han inte menade att Dödahavsrullarna hittades direkt efter de skrevs förstod du också, men kände ändå att du var tvungen att ta de extra sekunderna för att gå in på wikipedia och dra en länk... vad är egentligen poängen?
__________________
Senast redigerad av Upinsmoke 2016-11-18 kl. 22:44.
Citera
2016-11-18, 23:09
  #2023
Medlem
Adsos avatar
Tror man på något som inte finns så lider man av vanföreställningar vilket är en psykisk sjukdom.
__________________
Senast redigerad av Adso 2016-11-18 kl. 23:35.
Citera
2016-11-18, 23:10
  #2024
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Så antalet skrivelser på flashback ger en legimitet?
På FB? Ja, det är nog faktiskt det enda vi har att gå på här. Att öht fråga om något utbildning och jobb osv som annars är mer relevant, är mot FBs regler, eftersom det utgör en risk för användarnas anonymitet. På FB är du helt enkelt bara vad du skriver i dina inlägg. Passar det inte dig, så får du nog leta upp något annat forum. Förstår du?

Citat:
Att vi har sämre skolresultat har knappast med att folk inte går till kyrkan att göra - det förstår du eller hur?
Korrekt, och det var ju ungefär vad jag sa som svar på påståendet att vetenskap allt mer segrar över religion. På vilket sätt syns det?

Citat:
Och att han inte menade att Dödahavsrullarna hittades direkt efter de skrevs förstod du också, men kände ändå att du var tvungen att ta de extra sekunderna för att gå in på wikipedia och dra en länk...
Nej, jag tror faktiskt att han menade precis vad han skrev, kanske t ex för att han är mentalt efterbliven. (Eller är det bara om religiösa man får uttrycka sig så?)

Citat:
vad är egentligen poängen?
Vad i allsin dar har du för poäng själv? Är det om Topic?
Citera
2016-11-19, 08:50
  #2025
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adso
Tror man på något som inte finns så lider man av vanföreställningar vilket är en psykisk sjukdom.
Om du nu inte sitter på beviset som mänskligheten letat efter i tusentals år,
att gud finns eller inte finns, så tycker jag att vi måste utgå från att vi inte vet.
Citera
2016-11-19, 09:25
  #2026
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Korrekt, och det var ju ungefär vad jag sa som svar på påståendet att vetenskap allt mer segrar över religion. På vilket sätt syns det?
Det syns t.ex i religiösa länder som USA där allt fler unga lämnar religionen bakom sig. För 80-talister och senare är siffran uppe i 25% nu som är ateister, agnostiker eller som inte klassificerar sig som någonting alls.
http://www.nytimes.com/2015/05/13/upshot/the-rise-of-young-americans-who-dont-believe-in-god.html?_r=0

Och ditt resonemang att svenska pisa-resultat skulle ha någon relevans får du gärna fördjupa ditt resonemang kring. Vi har nu en väldig mängd invandrarungdomar som är i det närmaste analfabeter när de kommer hit (var det 24.000 afghanska ungdomar förra året allena?) och tittar du på vilka som inte fixar grundskolan och gymnasiet är det en klar överrepresentation av invandrare där, vilket är förståeligt då bristande språkkunskaper och trångboddhet klart reflekterar på studieresultaten.

Så vad är din poäng i den reflektionen?
Citera
2016-11-19, 09:33
  #2027
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted
Om du nu inte sitter på beviset som mänskligheten letat efter i tusentals år,
att gud finns eller inte finns, så tycker jag att vi måste utgå från att vi inte vet.
Nej, vi vet att de gudar som ges i religionerna inte existerar och är påhittade så där har du lite fel. Vi kan inte ens idag med den kunskap vi besitter bevisa att något är omnipotent så då kan vi sluta oss till att det kunde man inte för en 3-3500 år sedan heller och därför är dessa gudar och deras förmågor uppdiktade sagor. Än mindre hävda att gud skapade universum, vilken människa kan bära vittnesmål om det som hände för en 13,8 miljarder år sedan menar du?
Citera
2016-11-19, 11:14
  #2028
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej, det är inga strawman,

Jo. Det är en generalisering.

Citat:
jag rekommenderar starkt att du läser på om logik.

Syfter du till den pådyvlande teismens pseudo-logik? För elementär akademisk logik kan jag redan.

Citat:
En användare diskuterade "normen" och jag försökte förklara att normen faktiskt är den objektiva moralen oavsett om du kallar det för GUD eller icke-GUD eller vad som helst.

Norm är inte objektivitet.

Citat:
Men om vi nu skulle sjukförklara några så är ateisters förnekelser om att dessa också följer förpliktelserna i det verkliga livet ett gott tecken på självbedrägeri.

Diskutera gärna vad ateismen är/inte är vidare och i detaljer på lämplig tråd.

Citat:
Sedan om du vill kalla det för strawman får du självklart göra det

Tackar.

Citat:
men du tillför inte något i diskussionen.

Jodå. Jag påpekar ditt resonemangs invaliditet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in