Jag kan absolut hlla med om att religis praxis kan inducera tillstnd som liknar mentalsjukdom.
Men.. det r viktigt att frst att en sdana sjuka tillstnd frekommer ven inom sekulra rrelser..
"Frbundet humanisterna har en ideologi sekularismen. Stat och religion ska vara tskilda. Utmrkt. De frsta som kmpade fr det programmet, med ohyggliga personliga offer, var puritanska sekter i 1600-talets England. De ville dyrka sin gud p sitt stt. De misstrodde biskopar och annan verhet ven vetenskapen. De bidrog till det engelska samhllets sekularisering.
Detta ledde till att judar fick tervnda till de brittiska arna varifrn de frvisats under senmedeltidens religionsfrfljelser. Men mnga puritaner gav upp och tog bten ver Atlanten dr de fick ha sin tro helt i fred.
Humanisterna och dess ordfrande Christer Sturmark gr till attack mot religisa virrlror med samma frenesi som en gng den katolska inkvisitionen.
Jag har svrt att se att ngot av det han str fr gr att frena med anda av tolerans mot oliktnkare och galenskapare som humanister i olika tider har vinnlagt sig
om.
Sturmark kan skert invnda att man fr tro vad man vill, men att den offentliga makten inte ska stdja trosriktningar utan frhlla sig neutralt till dem. Det anser jag med. Sjlva vill emellertid humanisterna komma i tnjutande av statens std till trossamfund. Dr r jag tveksam.
Men kanske r det drfr inte konstigt alls att en av deras unga proselyter, en lycklig ateist, knner sig frlst p biologi (SvD 27/12 2006). Hon uttalar sig som en omvnd.
Faran bestr i att gra vetenskapen till frlsningslra.."
Det skriver Anders Bjrnsson, vetenskapsjournalist och ordfrande i Svenska humanistiska frbundet.
Artikeln i sin helhet:
http://www.expressen.se/debatt/1.634702
Vrt att tnka p..