2016-10-28, 12:10
Medlem
Ducadreams avatar
Hur blir man provvakt? Finns det kriterier/krav man måste uppfylla för att få vara en provvakt?
Citera
2016-10-28, 12:53
Medlem
dovAkins avatar
Fattar inte får man ha en vanlig armbandsklocka eller ej?
Citera
2016-10-28, 13:01
Medlem
Kluttys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Fattar inte får man ha en vanlig armbandsklocka eller ej?

En vanlig går bra.
Citera
2016-10-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Vad skulle vara problemet med en enklare visitering vid ingång till salen?
Tar några minuter extra, men det kan vara värt det för att få bukt med fusket.

Angående störningautrustning så vet jag inte hur det fungerar i praktiken samt vilka priser och tillstånd som gäller. Det var bara en tanke jag hade, inte som så att jag kräver en införsel av det.

Enkel visitering tar ca 1-3 minuter per högskoleprovdeltagare. Det är 30-35 st i vissa grupper per provledare. Hade du tänkt dig att provledarna skulle ta ca 30-90 minuter före varje provpass till visitering? Eller hade du tänkt dig att provdeltagarna inte skulle få rast så att visitering sker endast på morgonen?

Sen förstår jag inte ens vad du ska visitera efter? En sådan visitation som du förespråkar skulle aldrig hitta elektronik som är så liten.

Störningsutrustning stör ut trådlös kommunikation, hur fan hade du tänkt dig att detta skulle fungera på tex kungsholmens gymnasium? Tror du boende och bolag i fastigheter granne med skolan skulle acceptera två lördagar per år utan internet/telefoni?
Senast redigerad av Macatho 2016-10-28 kl. 13:17.
Citera
2016-10-28, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hur blir man provvakt? Finns det kriterier/krav man måste uppfylla för att få vara en provvakt?

Förmodligen inga kriterier. Dock så kan det vara så att det är samma som för att vara lärare, alltså att du inte får ha grejer i ditt brottsregister.
Citera
2016-10-28, 13:17
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Enkel visitering tar ca 1-3 minuter per högskoleprovdeltagare. Det är 30-35 st i vissa grupper per provledare. Hade du tänkt dig att provledarna skulle ta ca 30-90 minuter före varje provpass till visitering? Eller hade du tänkt dig att provdeltagarna inte skulle få rast så att visitering sker endast på morgonen?

Störningsutrustning stör ut trådlös kommunikation, hur fan hade du tänkt dig att detta skulle fungera på tex kungsholmens gymnasium? Tror du boende och bolag i fastigheter granne med skolan skulle acceptera två lördagar per år utan internet/telefoni?

Just därför man istället skulle göra provet i en dator där varje deltagare får olika frågor och där svarsalterativen är olika. Då kan fuskrisken minskas radikalt.
Citera
2016-10-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Just därför man istället skulle göra provet i en dator där varje deltagare får olika frågor och där svarsalterativen är olika. Då kan fuskrisken minskas radikalt.

Ja men visst vore väll det smutt? Hur hade du planerat att lösa det i praktiken?

Förmodar att det skulle vara görbart med billiga paddor, skulle även lösa de logistiska problemen med alla jävla pappersprov.

Dela ut 75000 paddor till provdeltagarna, dessa är uppkopplade till internet men eftersom paddorna har properitär programvara så kommer provdeltagarna inte åt någonting förutom just provet. Svaret skickas sedan till en databas som fixar rättningen etc. Som komplement får även provdeltagarna ett pappersprov i vilket svarsalternativen ej är markerade med ABCDEF...

Kostnad: 150 miljoner. Kanske värt det? Jag vet inte, rätt många personer som hanterar proven just nu skulle ju kunna få sparken iaf.

Dock får man lite samma problematik som med elektronisk röstning. Titta här tex:
https://www.youtube.com/watch?v=w3_0x6oaDmI
Senast redigerad av Macatho 2016-10-28 kl. 13:26.
Citera
2016-10-28, 14:44
Medlem
Citat:

Sen förstår jag inte ens vad du ska visitera efter? En sådan visitation som du förespråkar skulle aldrig hitta elektronik som är så liten.

Haha 1-3min per provdeltagare? Är du rolig eller?
Har du varit på konsert? Hockeymatch?
Det tar cirka 10sekunder för en enkel visitering och i detta fall skulle det handla om att kolla i öronen och runt halsen/ fickor om det finns några sladdar eller liknande.
Det får ju då ta den tid det tar. 10min innan varje provpass.
Om det kan minska fuskandet så är det värt att dagen blir 50minuter längre.

Eller har du andra idéer för att beivra fuskandet?
Citera
2016-10-28, 14:50
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ja men visst vore väll det smutt? Hur hade du planerat att lösa det i praktiken?

Förmodar att det skulle vara görbart med billiga paddor, skulle även lösa de logistiska problemen med alla jävla pappersprov.

Dela ut 75000 paddor till provdeltagarna, dessa är uppkopplade till internet men eftersom paddorna har properitär programvara så kommer provdeltagarna inte åt någonting förutom just provet. Svaret skickas sedan till en databas som fixar rättningen etc. Som komplement får även provdeltagarna ett pappersprov i vilket svarsalternativen ej är markerade med ABCDEF...

Kostnad: 150 miljoner. Kanske värt det? Jag vet inte, rätt många personer som hanterar proven just nu skulle ju kunna få sparken iaf.

Dock får man lite samma problematik som med elektronisk röstning. Titta här tex:
https://www.youtube.com/watch?v=w3_0x6oaDmI

Script till befintliga datorer i befintliga datasalar?
Citera
2016-10-28, 15:24
Medlem
"fyll sedan i motsvarande ruta under varje siffra (vid B)". Vad fan är poängen med det? Ska man fylla i den vita symbolen på alla siffror? Urbota korkat
Citera
2016-10-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
"fyll sedan i motsvarande ruta under varje siffra (vid B)". Vad fan är poängen med det? Ska man fylla i den vita symbolen på alla siffror? Urbota korkat
Antar att du syftar på personnr? Isåfall är det för att det ska kunna läsas in via datorer och inte behöva göras manuellt (antar jag?).
Citera
2016-10-28, 15:39
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Är det tillåtet med stiftpenna eller måste det vara en hederlig träpenna (blyerts)?
Stiftpenna är såklart tillåtet att använda för svarshäftet så länge stiftet är av blyerts.

Jag brukar använda bläckpenna fr uträkningarna i frågehäftet och stiftpenna för att fylla i svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in