2015-03-30, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CLX.
Hur i hela friden kan en halv jordgubbe någonsin räknas som en hel jordgubbe? xD

Jag tycker att det är oklart om den halva räknar som en jordgubbe eller inte eftersom det inte står om den gör det eller inte. Om du har en halv jordgubbe i din hand skulle du säga att du har EN jordgubbe i din hand då eller har du ingen jordgubbe i din hand bara för den är halv?
Citera
2015-03-30, 11:23
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appetiteforcandy
Jag tycker att det är oklart om den halva räknar som en jordgubbe eller inte eftersom det inte står om den gör det eller inte. Om du har en halv jordgubbe i din hand skulle du säga att du har EN jordgubbe i din hand då eller har du ingen jordgubbe i din hand bara för den är halv?
En halv jordgubbe är en halv jordgubbe
Citera
2015-03-30, 11:25
Medlem
Vissens avatar
Citat:

En halv jordgubbe räknas som en halv jordgubbe, vari ligger problemet?

Det är väl tämligen klart att hon hade 15 jordgubbar, åt hälften (7 och en halv kvar) och sedan en halv till så hade hon 7 kvar.
Citera
2015-03-30, 11:40
Medlem
ejakuleras avatar
Citat:
24. Hur många jordgubbar hade Stina?

(1) När Stina ätit hälften av jordgubbarna plus en halv jordgubbe hade hon sju jordgubbar kvar.

(2) Stina åt jordgubbar i en jämn takt, och på 30 sekunder åt hon sex jordgubbar.

Det tog 1 minut och 15 sekunder för Stina att äta upp alla jordgubbar.

Någon mer än jag som tycker att den här uppgifter är väldigt oklar?

Det finns ingenting i alternativ A som säger att den halva jordgubben räknas som en hel jordgubbe eller inte. Därför kan hälften av jordgubbarna både innebära 6 jordgubbar plus en halv som räknas som en hel. Eller så kan hälften av jordgubbarna räknas som 7 stycken plus den halva som inte räknas? Eller är jag ute och cyklar?

Svarade först D att frågan kan besvaras med båda alternativen som var rätt, men ändrade sen till B att den bara kan besvaras med alternativ 2 för att jag tyckte alternativ 1 var så jävla otydlig...
En halv jordgubbe kan väl aldrig vara en hel jordgubbe?
7=(x/2) -0.5
7.5 = x/2
15 = x

Så någonting tänkte jag i alla fall, men jag räknade aldrig ut x eftersom det inte var nödvändigt.
Citera
2015-03-30, 11:43
Bannlyst
Vad tros om normeringen i år? Svårare/lättare att få hög poäng?
Citera
2015-03-30, 11:53
Medlem
Om vi säger att man fick sammanlagt 120/160 rätt denna gången, och hade exakt samma värde förra gången. Bör man förvänta sig samma resultat då som förra gången? (även om andelen av kvantitativ och verbala är annorlunda)
Citera
2015-03-30, 12:06
Medlem
Citat:

Men om vi säger såhär att du har en halv bil. Möjligt att du säger till folk att du har en bil. MEN det kommer inte förändra det faktum att din bil är hälften så stor som en hel bil. Du kan inte heller säga att eftersom du kallar din halva bil för en hel bil så vill du ha betalt för den som man hade fått för en hel bil. Din bil är en halv hel bil. På gott och ont.
Citera
2015-03-30, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Om vi säger att man fick sammanlagt 120/160 rätt denna gången, och hade exakt samma värde förra gången. Bör man förvänta sig samma resultat då som förra gången? (även om andelen av kvantitativ och verbala är annorlunda)
Mer eller mindre, more or less, más o menos, più o meno, et cetera ad infinitum.
Citera
2015-03-30, 12:32
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykla
Haj! Flashbackfärsking reporting in.

Har ett par uppgifter som jag inte alls förstår rättningen på, om någon skulle kunna förklara så skulle jag bli glad!

För det första förstår jag inte hur B på uppgift 38 på provpass 5 kan vara rätt, jag var helt säker på att det var C. Kanske är något jag helt missat.
38. What is the main reason why the child marriage in Cheshire is mentioned?

A Because it was typical of the way children were looked upon.
B Because it was the exception to the rule even in those days.
C Because it illustrates the extensive rights of even very young children.
D Because it reminds us of cultural differences in our own time.

Hallå! Jag kryssade i B och baserade det på

Citat:
As Orme demonstrates, childhood was recognised as a distinct state in both religious and secular law from about 1200. Before puberty, children were exempted from making confession, receiving Communion, paying tithes and church dues and were deemed unable to get married fully and permanently. Child weddings were frowned upon and the Church refused to consider such marriages as binding until the couple reached puberty and could give their own informed consent. Two children from Cheshire who were married in 1552 aged two and three (the groom being so young he had to be carried in his uncle’s arms and have his vows said on his behalf) refused to ratify their marriage when they came of age and it therefore had to be annulled.
Citera
2015-03-30, 12:37
Medlem
Jag fick 41/80 på kvant och 66/80 på verb. Behöver 1,3. Är jag körd tror ni?
Citera
2015-03-30, 13:30
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milllisch
Jag fick 41/80 på kvant och 66/80 på verb. Behöver 1,3. Är jag körd tror ni?

Kan bli tight, men antagligen är du safe. Får vänta på normeringen helt enkelt.
Citera
2015-03-30, 13:49
Medlem
Jag fick 55/80 på kvant och 60/80 på verb. Hur stor är chansen att jag får 1,4?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in