2016-10-28, 10:04
  #48865
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Frågan är hur det skulle fungera att ha ett digitalt prov som görs av cirka 75-80k personer på samma gång.
Det är även alltför enkelt att någonting händer under provets gång, fel på internet, elektricitet, hackningar och liknande.
I jämförelse med dagens möjligheter att fuska så tror jag det är värt en förändring. Jag föraktar fuskare.

Edit: Det blev en jävla konstig mening. Det jag menade är att det verkar vara så lätt att fuska med dagens papperssystem, att det vore värt eventuella risker med tekniska problem etc att ändra provet till en digital form. Det måste givetvis finnas rutiner för om strömmen går (reservupplagor med nya frågor att göra om t ex).
__________________
Senast redigerad av Teleslinga 2016-10-28 kl. 10:07.
Citera
2016-10-28, 10:13
  #48866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
I jämförelse med dagens möjligheter att fuska så tror jag det är värt en förändring. Jag föraktar fuskare.

Edit: Det blev en jävla konstig mening. Det jag menade är att det verkar vara så lätt att fuska med dagens papperssystem, att det vore värt eventuella risker med tekniska problem etc att ändra provet till en digital form. Det måste givetvis finnas rutiner för om strömmen går (reservupplagor med nya frågor att göra om t ex).
Jag håller med angående fuskarna. De ska avrättas.
Men det finns nog bättre sätt att beivra fusket. Exempelvis visitering, störningsutrustning, bättre leg-koll och så vidare.


Ni som skrev provet i våras, klassar ni det som ett "enkelt" eller "svårt" prov?
I jämförelse med andra tidigare prov det vill säga.
Citera
2016-10-28, 10:17
  #48867
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Jag håller med angående fuskarna. De ska avrättas.
Men det finns nog bättre sätt att beivra fusket. Exempelvis visitering, störningsutrustning, bättre leg-koll och så vidare.


Ni som skrev provet i våras, klassar ni det som ett "enkelt" eller "svårt" prov?
I jämförelse med andra tidigare prov det vill säga.

Nu vet jag inte om detta är Off topic, det finns väl trådar för fuskdiskussion. Förvisso tycker jag detta kan gå in under allmänna åsikter om högskoleprovet.

Ja, intressant med visitering. Det borde gå lätt att upptäcka fusk, t ex öronsnäckor och koppartrådar runt halsen. Men hur skulle man kunna ta det ännu längre för att förbättra säkerheten?

Jag har bara gjort ett prov och lyckades alldeles utmärkt utan att fuska, så jag har tyvärr inget att jämföra med.
Citera
2016-10-28, 10:31
  #48868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Nu vet jag inte om detta är Off topic, det finns väl trådar för fuskdiskussion. Förvisso tycker jag detta kan gå in under allmänna åsikter om högskoleprovet.

Ja, intressant med visitering. Det borde gå lätt att upptäcka fusk, t ex öronsnäckor och koppartrådar runt halsen. Men hur skulle man kunna ta det ännu längre för att förbättra säkerheten?

Jag har bara gjort ett prov och lyckades alldeles utmärkt utan att fuska, så jag har tyvärr inget att jämföra med.
Ja jag tycker också att det ingår i den allmänna diskussionen om högskoleprovet då det påverkar oss som inte fuskar.

Men som jag skrev, om man inför en visitering där man kommer upptäcka diverse halsband och sladdar/mobiltelefoner så har man kommit åt de digitala fuskarna.
Sen kan man börja kolla noggrannare på legitimationen. Som det är idag så slår de bara ett öga på den, men om man istället börjar känna på och granska så bör man enkelt kunna hitta falska leg.

För en sak är säker, någonting måste göras mot fusket. Det kommer inte räcka att man nu får skriva under på heder och samvete att man ej fuskat.
Fusket påverkar oss som gör provet på ett hederligt sätt, då vär normerade poäng blir lägre pga ju fler fuskare som får höga poäng.
Citera
2016-10-28, 10:36
  #48869
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Ja jag tycker också att det ingår i den allmänna diskussionen om högskoleprovet då det påverkar oss som inte fuskar.

Men som jag skrev, om man inför en visitering där man kommer upptäcka diverse halsband och sladdar/mobiltelefoner så har man kommit åt de digitala fuskarna.
Sen kan man börja kolla noggrannare på legitimationen. Som det är idag så slår de bara ett öga på den, men om man istället börjar känna på och granska så bör man enkelt kunna hitta falska leg.

För en sak är säker, någonting måste göras mot fusket. Det kommer inte räcka att man nu får skriva under på heder och samvete att man ej fuskat.
Fusket påverkar oss som gör provet på ett hederligt sätt, då vär normerade poäng blir lägre pga ju fler fuskare som får höga poäng.
Ibland känner jag att det bara är att lägga ner hela skiten. Man kommer aldrig att komma åt fuskarkräken. Men - det vore väldigt synd för oss som valt att inte fuska.
Citera
2016-10-28, 10:58
  #48870
Medlem
Mr.Spacemans avatar
Vilken Gud tillber ni för bästa möjliga resultat? Någon med erfarenhet?

Varför skiljer sig normeringstabellen så avsevärt mellan exempelvis proven 2013 VT och 2016 VT? Upplevde inga större skillnader gällande svårighetsgrad och antal poäng mellan dessa två prov, ändå presterade jag bättre i den förra.
Citera
2016-10-28, 11:13
  #48871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Spaceman
Vilken Gud tillber ni för bästa möjliga resultat? Någon med erfarenhet?

Varför skiljer sig normeringstabellen så avsevärt mellan exempelvis proven 2013 VT och 2016 VT? Upplevde inga större skillnader gällande svårighetsgrad och antal poäng mellan dessa två prov, ändå presterade jag bättre i den förra.
Jag ber till Amfetaminguden som ger mig den där extra kicken av koncentration.
Citera
2016-10-28, 11:15
  #48872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Jag håller med angående fuskarna. De ska avrättas.
Men det finns nog bättre sätt att beivra fusket. Exempelvis visitering, störningsutrustning, bättre leg-koll och så vidare.


Ni som skrev provet i våras, klassar ni det som ett "enkelt" eller "svårt" prov?
I jämförelse med andra tidigare prov det vill säga.

Tänk igenom det där en liten stund så märker du att högre studier kanske inte riktigt är någonting för dig

Visitering.
Störningsutrustning.

Tänk igenom det där en liten stund om hur det skulle fungera i verkligheten, för det är i verkligheten vi lever.
Citera
2016-10-28, 11:15
  #48873
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Spaceman
Vilken Gud tillber ni för bästa möjliga resultat? Någon med erfarenhet?

Varför skiljer sig normeringstabellen så avsevärt mellan exempelvis proven 2013 VT och 2016 VT? Upplevde inga större skillnader gällande svårighetsgrad och antal poäng mellan dessa två prov, ändå presterade jag bättre i den förra.
Folk har lärt sig att förbereda sig bättre antar jag. Dessutom har det ju tillkommit många nättjänster som hjälper en att plugga. Sen skulle jag tro att de hårdare krav som ställs för att få höga betyg efter Gy11-reformen har fått många som har tillräckligt med brains men inte tillräckligt med disciplin och motivation för att få höga betyg i gymnasiet istället satsar hårdare på HP. Undertecknad vill se sig själv som ännu en i mängden av dessa.

Jag har en fråga angående tillåtna hjälpmedel. I kallelsen jag fick så står det att man får ha med sig en linjal som endast visar centimeter och millimeter, och inga andra funktioner. Finns det sådana linjaler? Alla linjaler jag har sett och äger visar även tum. Är det tillåtet att ta med sig en linjal som också visar tum, eller kommer den beslagtas?
Citera
2016-10-28, 11:17
  #48874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Tack.

http://www.provtips.com/hogskoleprovet_provdagen.html
Vad menas med kort under provet?
http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/sa-gar-det-till-att-skriva-hogskoleprovet/ Uppläget enligt denna ser det ju helt annorlunda ut?

Linjal är bara aktuellt på xyz eller? Jag har bara gjort prov på datorn och trodde att man skulle räkna ut allt utan linjal med olika formler.

Tror det endast är relevant med linjal under Diagram och Tabeller. Då för att se var stapeln bryter Y-axeln som exempel.
Citera
2016-10-28, 11:49
  #48875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Folk har lärt sig att förbereda sig bättre antar jag. Dessutom har det ju tillkommit många nättjänster som hjälper en att plugga. Sen skulle jag tro att de hårdare krav som ställs för att få höga betyg efter Gy11-reformen har fått många som har tillräckligt med brains men inte tillräckligt med disciplin och motivation för att få höga betyg i gymnasiet istället satsar hårdare på HP. Undertecknad vill se sig själv som ännu en i mängden av dessa.

Jag har en fråga angående tillåtna hjälpmedel. I kallelsen jag fick så står det att man får ha med sig en linjal som endast visar centimeter och millimeter, och inga andra funktioner. Finns det sådana linjaler? Alla linjaler jag har sett och äger visar även tum. Är det tillåtet att ta med sig en linjal som också visar tum, eller kommer den beslagtas?
Jag ringde provanordnaren i min provort och ja, det är enbart tillåtet med cm/mm.
Köpte en sådan på akademibokhandeln.
Citera
2016-10-28, 11:51
  #48876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Tänk igenom det där en liten stund så märker du att högre studier kanske inte riktigt är någonting för dig

Visitering.
Störningsutrustning.

Tänk igenom det där en liten stund om hur det skulle fungera i verkligheten, för det är i verkligheten vi lever.
Vad skulle vara problemet med en enklare visitering vid ingång till salen?
Tar några minuter extra, men det kan vara värt det för att få bukt med fusket.

Angående störningautrustning så vet jag inte hur det fungerar i praktiken samt vilka priser och tillstånd som gäller. Det var bara en tanke jag hade, inte som så att jag kräver en införsel av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in