2016-10-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Stiftpenna är såklart tillåtet att använda för svarshäftet så länge stiftet är av blyerts.

Jag brukar använda bläckpenna fr uträkningarna i frågehäftet och stiftpenna för att fylla i svaren.

Av ren nyfikenhet, varför?
Citera
2016-10-28, 16:05
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livslevande
Av ren nyfikenhet, varför?
Tycker att det är mycket behagligare att skriva med bläck, känns som pennan flyter genom rörelserna jämfört med blyerts som ibland fastnar. Du förstår nog
Citera
2016-10-28, 16:23
Medlem
Står i Hallandsposten att facit kommer den 2:e november, men inte fan stämmer det? Kommer väl 17.00 samma dag (dvs 29 okt)?
Citera
2016-10-28, 16:25
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Står i Hallandsposten att facit kommer den 2:e november, men inte fan stämmer det? Kommer väl 17.00 samma dag (dvs 29 okt)?

Det Hallandsposten skriver är givetvis trams. Facit kommer alltid ut runt klockan 17-18.
Citera
2016-10-28, 16:30
Medlem
EvilGs avatar
Hur siar ni om provet imorgon? Lättare eller svårare för kvantitativa respektive verbala? Trenden enligt en artikel på SvD är att ordförståelsen sjunker bland yngre.

http://www.svd.se/yngre-allt-samre-pa-ordforstaelse-sitter-for-mycket-med-mobilen
Citera
2016-10-28, 16:32
Medlem
Jag vill hemskt gärna tro på er som säger att HP endast är matte 1b. Det skulle underlätta pluggandet avsevärt. Men hur fan ska man lösa följande utan ekvationssystem med 3 obekanta?

http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/vt-2013/nog-provpass-4/uppgift-28

Högskoleprov / VT 2013 / NOG - Provpass 4 /
Uppgift 28
Leila odlar enbart morötter, rädisor och palsternackor i sitt trädgårdsland. Hur många rädisor har Leila i sitt trädgårdsland?
(1) Antalet rädisor är lika med summan av antalet morötter och palsternackor.
(2) Det finns dubbelt så många palsternackor som morötter i trädgårdslandet. Om man avlägsnar 100 rädisor så finns det lika många rädisor som morötter i trädgårdslandet.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Citera
2016-10-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Hur siar ni om provet imorgon? Lättare eller svårare för kvantitativa respektive verbala? Trenden enligt en artikel på SvD är att ordförståelsen sjunker bland yngre.

http://www.svd.se/yngre-allt-samre-pa-ordforstaelse-sitter-for-mycket-med-mobilen

Går det ens att sia kring provets svårighetsgrad?

Angående ordförståelse hos yngre kan jag som går i trean bekräfta att den är katastrofal. Även de med toppbetyg på natur har svårt att sätta ens hälften av orden (vet flera i min klass som fick under 7 i våras). Även om man inte hört ordet innan kan man ju tycka att de borde kunna gissa lite bättre åtminstone...
Citera
2016-10-28, 16:37
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloggmastarn
Jag vill hemskt gärna tro på er som säger att HP endast är matte 1b. Det skulle underlätta pluggandet avsevärt. Men hur fan ska man lösa följande utan ekvationssystem med 3 obekanta?

http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/vt-2013/nog-provpass-4/uppgift-28

Högskoleprov / VT 2013 / NOG - Provpass 4 /
Uppgift 28
Leila odlar enbart morötter, rädisor och palsternackor i sitt trädgårdsland. Hur många rädisor har Leila i sitt trädgårdsland?
(1) Antalet rädisor är lika med summan av antalet morötter och palsternackor.
(2) Det finns dubbelt så många palsternackor som morötter i trädgårdslandet. Om man avlägsnar 100 rädisor så finns det lika många rädisor som morötter i trädgårdslandet.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

p= palsternackor
r=rädisor
m=morötter

(1) r= p + m

Inte tillräcklig med information för att lösa uppgiften.

(2)

p= 2m

r-100= m

Går inte att lösa med endast (2)

Du kan tydligen se att du kan lösa uppgiften med både 1 och 2.

Svar: C
Citera
2016-10-28, 16:44
Medlem
EvilGs avatar
Citat:

Kollade upp detta. Det är sant och jag tar tillbaka mitt påstående om att det Hallandsposten skrev var trams. Enligt ett pressmeddelande från UHR kommer facit den andra november.

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pressmeddelanden/hogskoleprovet-skrivs-pa-lordag--66-000-anmalda/

Citat:
Går det ens att sia kring provets svårighetsgrad?

Angående ordförståelse hos yngre kan jag som går i trean bekräfta att den är katastrofal. Även de med toppbetyg på natur har svårt att sätta ens hälften av orden (vet flera i min klass som fick under 7 i våras). Även om man inte hört ordet innan kan man ju tycka att de borde kunna gissa lite bättre åtminstone...

Det är det jag menar, och om den sjunker så bör hela verbala sjunka. Jag har själv märkt i mitt plöjande av gamla högskoleprov att texterna nu är lättare än vad de var exempelvis 2012.
Citera
2016-10-28, 16:48
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Kollade upp detta. Det är sant och jag tar tillbaka mitt påstående om att det Hallandsposten skrev var trams. Enligt ett pressmeddelande från UHR kommer facit den andra november.

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pressmeddelanden/hogskoleprovet-skrivs-pa-lordag--66-000-anmalda/

Undrar var det beror på. Det måste ju ha något att göra med fusket.
Citera
2016-10-28, 16:54
Medlem
Om man är den enda i hela landet som gör högskoleprovet, kommer man då garanterat få 1,0 oavsett hur det går på de 160 frågorna? Rent teoretiskt alltså
Citera
2016-10-28, 17:03
Medlem
Någon som vet om det är okej med en digital klocka? Finns ingen klocka i min provlokal och hittar inte någon "vanlig klocka".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in