Citat:
Egodöd är ju just det bara - egodöd. Sen är det många som definierar sig via sina tankar eller som har något slags konceptuellt bihang till egodöd - att det skulle innebära någon form av livsfilosofi eller så. Jag har funderat lite över jargong, då trådämnet kan talas om på så många olika sätt och beskrivs, samt introduceras för nybörjaren, i helt skilda ordalag inom t.ex. zenbuddhism, advaita vedanta, kristen mystik, sufism etc - eller för den delen av personer som Eckhart Tolle. Ska det t.ex. ses som oansvarigt att hänvisa till dialoger omfattande Nisargadattas sista tid, som riskerar att förvirra eller skapa olustkänslor för den som aldrig mediterat förut och lätt riskerar att falla in i nihilistiska tankemönster, vitt skilda från den faktiska upplevelsen av egodöd? Jag slogs av en plötslig ånger över hur jag stundtals har uttryckt mig. All form av religiös symbolik känns även den totalt onödig, då den lätt kan missuppfattas.
Kanske är zenbuddhismens fokus på korrekt meditationsutövande för sin egen skull - utan tankar om att uppnå någonting - samt det ständiga påminnandet om upplysning som "inget speciellt" ett mycket bättre kommunikationsmedel som fungerar som en värja mot både arrogans och evinnerliga tankeprocesser om upplysning?
Oavsett om man hamnar i fällan att föreställa sig egodöd som något nihilistiskt, eller fällan att sätta igång ett egocentriskt sökande efter ett tillstånd som till sin natur är fritt från både sökande och ego, så har man ju trots allt fått fel förståelse. Vad säger trådens skribenter?
Kanske är zenbuddhismens fokus på korrekt meditationsutövande för sin egen skull - utan tankar om att uppnå någonting - samt det ständiga påminnandet om upplysning som "inget speciellt" ett mycket bättre kommunikationsmedel som fungerar som en värja mot både arrogans och evinnerliga tankeprocesser om upplysning?
Oavsett om man hamnar i fällan att föreställa sig egodöd som något nihilistiskt, eller fällan att sätta igång ett egocentriskt sökande efter ett tillstånd som till sin natur är fritt från både sökande och ego, så har man ju trots allt fått fel förståelse. Vad säger trådens skribenter?
Jag tror man ska se det simpelt och ta bort vilka som helst implikationer som kan följa hur man ser på sig själv i ljuset av egodöd.
Man kan ju använda de religösa texterna osv som guide men alltid ta det med en nypa salt och forma sin egen uppfattning om vad egodöd innebär för en själv.