2016-09-04, 22:33
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag har funderat lite över jargong, då trådämnet kan talas om på så många olika sätt och beskrivs, samt introduceras för nybörjaren, i helt skilda ordalag inom t.ex. zenbuddhism, advaita vedanta, kristen mystik, sufism etc - eller för den delen av personer som Eckhart Tolle. Ska det t.ex. ses som oansvarigt att hänvisa till dialoger omfattande Nisargadattas sista tid, som riskerar att förvirra eller skapa olustkänslor för den som aldrig mediterat förut och lätt riskerar att falla in i nihilistiska tankemönster, vitt skilda från den faktiska upplevelsen av egodöd? Jag slogs av en plötslig ånger över hur jag stundtals har uttryckt mig. All form av religiös symbolik känns även den totalt onödig, då den lätt kan missuppfattas.

Kanske är zenbuddhismens fokus på korrekt meditationsutövande för sin egen skull - utan tankar om att uppnå någonting - samt det ständiga påminnandet om upplysning som "inget speciellt" ett mycket bättre kommunikationsmedel som fungerar som en värja mot både arrogans och evinnerliga tankeprocesser om upplysning?

Oavsett om man hamnar i fällan att föreställa sig egodöd som något nihilistiskt, eller fällan att sätta igång ett egocentriskt sökande efter ett tillstånd som till sin natur är fritt från både sökande och ego, så har man ju trots allt fått fel förståelse. Vad säger trådens skribenter?
Egodöd är ju just det bara - egodöd. Sen är det många som definierar sig via sina tankar eller som har något slags konceptuellt bihang till egodöd - att det skulle innebära någon form av livsfilosofi eller så.

Jag tror man ska se det simpelt och ta bort vilka som helst implikationer som kan följa hur man ser på sig själv i ljuset av egodöd.

Man kan ju använda de religösa texterna osv som guide men alltid ta det med en nypa salt och forma sin egen uppfattning om vad egodöd innebär för en själv.
Citera
2016-09-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Alltså, jag är förvirrad, och jag vet inte ens själv varför jag är det. Jag kan inte med ord beskriva hur jag känner. Jag vet inte vad tvivel är, jag vet inte vad jag skriver. Jag har ingen aning om vad som ska komma här näst. Det är bara ord som flyter ur mig och det får mig att bli väldigt skeptisk och rädd. Jag vet inte om jag klarar det här. Jag känner att jag skulle behöva träffa och prata med någon som varit med om något liknande? Har lite skev verklighetsuppfattning, känner mig väldigt ensam ibland, för ingen verkar förstå mig, men det är väl för jag inte förstår dom. Eftersom dom reflekterar någonting i mig. Jag har ju mött dom av något skäl.

Jag söker efter en lösning, kanske är det du? Hjälp mig att bli klok på det här.

Tack på förhand,
Mvh

Lugn min vän. Ingenting har hänt. Allt sitter i ditt huvud. Forsätt meditera och börja läs böcker. Förvänta dig ingenting.
Citera
2016-09-11, 11:48
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ltr
Lugn min vän. Ingenting har hänt. Allt sitter i ditt huvud. Forsätt meditera och börja läs böcker. Förvänta dig ingenting.
Ja, det var nog något psykosliknande jag gick igenom, fast utan hallucinationerna, men förvirringen och noll kontakt med empati. Det var rätt jobbigt, men det gick över så.
Citera
2016-09-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Ja, det var nog något psykosliknande jag gick igenom, fast utan hallucinationerna, men förvirringen och noll kontakt med empati. Det var rätt jobbigt, men det gick över så.

Använder du droger eller har du bara mediterat?
Citera
2016-09-12, 01:11
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ltr
Använder du droger eller har du bara mediterat?
Både och, varvar meditation med droger.
Citera
2016-09-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Man kan börja med Eckhart Tolles böcker för att få en god insikt i vad mindfulness är. Sedan efter det finns det hur mycket som helst. Vad som är bra med denna filosofi är att man kan vara kritisk till den, den tål det. Man behöver inte tro, man kan leta efter vetandet.

Det finns paradoxer i denna filosofi dock. För att nå mindfulness måste man oftast nå dit via intellektet/egot. Jag vet (har läst om) personer som fått upplevelser från ingenstans, oftast ur paniska situationer eller totalt överlämnande. Nära-döden-upplevelser osv, vilka har gjort att man får en glimt av det som är. Men, intellektet är utvecklat på så vis att om vi föreställer oss dess totala frånvaro så föreställer vi oss också mörker. Eftersom vi ofta betraktar och utvärderar upplevelser via intellektet kan vi inte helt ogärna lägga ifrån oss det enda verktyg vi känner till för att utvärdera upplevelser. Därför krävs det att man först och främst erkänner intellektet som ens ego, att detta inte tillhör varesig jaget eller ens biologi. Man degraderar inte intellektet, man betraktar det för vad det är; ett verktyg som binder samman dåtid och framtid, men som aldrig vill ge sig hän åt nuet och varandet.

Daniel Kahneman förklarade det hela mycket väl under denna TED-föreläsning:

”A man said he had been listening to a symphony, and it was absolutely glorious music. At the very end of the recording there was a dreadful screeching sound and then he added quite emotionally, ‘it ruined the whole experience’. But it hadn’t. What it had ruined was the memory of the experience. He had had the experience, he had had twenty minutes of gloriuos music. They counted for nothing because he was left with a memory, the memory was ruined, and the memory was all that he got to keep.”

Den här upplevelsen du beskriver där man får en glimt av det som är... Jag är ganska säker på att jag har upplevt detta, men jag hade både svårt att greppa det och att förklara känslan för andra. Denna upplevelse varade i fem dagar efter att jag hade gått igenom så hård fysisk träning att jag hade belastat nervsystemet (hade även huvudvärk dessa fem dagar).

Jag har fortfarande svårt att förklara hur det var exakt, men när jag såg det du skrev så kände jag att det var något åt det hållet. För mig var det som att jag förstod allting, som att jag hade knäckt koden.

Det hade varit trevligt att nå det stadiet igen men jag tvivlar på att det är särskilt bra i längden att belasta nervsystemet på det sättet.
Citera
2016-09-16, 09:54
Medlem
MGWs avatar
Kommit en bra bit på väg med hjälp av meditation och väldigt mycket tänkande kring hur jag är funtad med vad ord egentligen är och varför man reagerar på ett visst sätt osv! Upplever ett själsligt lugn som jag inte upplevde förut!
Citera
2016-09-27, 23:40
Kan man uppnå detta utan psykadeliska droger?
Citera
2016-09-29, 01:38
Medlem
ImAFlirts avatar
Det tog två år för mig att släppa fantasierna i mitt huvud. Fantasierna som gjort mig så rädd, ledsen men framförallt ENSAM! Jag känner mig fri just nu och har gjort i ungefär två dagar, alla hinder är som bortblåsta, jag bara flyter fram. Jag börjar nästan gråta medan jag skriver detta.
Jag vill älska varenda människa jag träffar, jag lyssnar på människor och känner aldrig att jag måste avbryta folk längre, jag lyssnar faktiskt på folk!
Jag fick ett gott självförtroende sekunden jag kände att jag är nu.
Detta har tidigare bara funkat för mig i små perioder (ett x antal timmar under en dag) men nu har det alltså gått två dagar och det blir bara enklare och enklare att vara medveten. Börjar jag tänka så bryr jag mig inte, jag tar det inte seriöst, och allt bara flyter på. Jag kan inte döma andra och jag kan inte bli dömd, jag kan inte identifieras och det är okej.

Men vad betyder detta egentligen? Att mycket av de psykologiska särskillnader mellan individer inte spelar någon större roll (diagnoser, brist på empati etc) bara dessa människor förstår att de inte är deras tankar?
Citera
2016-09-29, 01:40
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Kan man uppnå detta utan psykadeliska droger?
Du kan uppleva det när du vill. Bli medveten om vad som existerar framför dig, tankarna som sprudlar ur hjärnan är bara ett verktyg men det är inte du, du är upplevelsen av nuet.
Citera
2016-09-29, 14:35
Citat:
Ursprungligen postat av ImAFlirt
Du kan uppleva det när du vill. Bli medveten om vad som existerar framför dig, tankarna som sprudlar ur hjärnan är bara ett verktyg men det är inte du, du är upplevelsen av nuet.
Det räcker inte att medvetet veta om egodöd för att uppleva det, nej.
Citera
2016-09-29, 18:28
Medlem
ReVarres avatar
Yo! När jag mediterar djupt numera så skelar jag med mina ögon, blir så att jag tittar på nästippen om jag mediterar med öppna ögon, stänger jag dom så är det samma visa tror jag, fast jag märker ju inte det då förrän det börjar kännas i mina ögonmuskler (det känns ansträngt).

Undrar vad jag kan göra åt saken? Läste att det hade med tredje ögat att göra att det blir så, och man skulle fantisera att man kollade utöver horizonten men jag finner det som en distraktion i meditationen, och ej heller brukar det fungera.

Någon som har något tips eller varit med om liknande? Jag är rätt säker på att det är tredje ögat som spökar, för jag får alltså med öppna ögon visuella bilder som kan vara sexuellt betingade (rätt ofta är det så, tror det vill vill visa mig att jag ska älska och hedra mitt beroende till porr eller beroende överlag).. Med stängda får jag inte alltid dessa bilder lika intuitivt, därför har det blivit något av en vana att meditera med öppna ögon för dessa bilder är väldigt frestande som ni säkert kan förstå.

Puss och kram, tja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in