Citat:
Jag har inte talat om sanning, utan tvärtom så dementerade jag tron på sanning då dess fundament vilar i egot som identifierar sig med konceptuell vanebildning i form av bl.a. livsåskådningar och trossystem. Den egodöde har därutöver ett dramatiskt annorlunda förhållningssätt till tankar, i den mån de alls uppstår - de är, som notis, inte nödvändiga för kommunikation: en person kan tala och skriva med ett sinne helt fritt från tankar. En person kan även agera i världen utan att illusionen - ja, detta är verkligen en illusion - om "doership" återfinns i medvetandet.
Citat:
Tillvaron ter sig annorlunda efter det att upplysningen trätt i kraft, varför dessa påståenden är tämligen vanligt förekommande. Om dessa utsagor missförstås leder det ofta till uppfattningen att "alla redan är upplysta".
Citat:
I dagens läge är vårat egodrivna operativsystem inte nödvändigt för överlevnad, om det nu någonsin har varit det.
Citat:
Men att säga att Jaget är en illusion och att man uppnår något "finare steg" är inget mer än en annan tanke. Sen att det finns så mycket runtomkring får det att likna en religion. Buddhism finns iofs redan men det kanske kan bli en förgrening eller tom en ny religion.
Nej allt är verkligt verkar betydligt bättre än att säga att jaget/allt är overkligt.
Nej allt är verkligt verkar betydligt bättre än att säga att jaget/allt är overkligt.
Jag säger det igen: egots ontologi är irrelevant - och riskerar i egenskap av distraktion t.o.m. att vara stjälpande - i strävan att upphäva det. Rent fenomenologiskt är det verkligt fram tills upplysning nåtts, vilket är det enda som spelar någon roll.
Vill du ha en konkret förklaring handlar upplysning till stor del om att de subsystem i hjärnans default mode network (DMN) som strukturerar upp tillvaron i "jag och annat" och "jag i tid" stängs ned hos den som upplever att "allt är ett" och att "allt är nu", två klassiska beskrivningar av mystiska tillstånd. Deaktivering av DMN, roten till egobaserade tankar, tillåter mer aktivitet i det som kallas task-positive network och en tillvaro som spenderas i nuet - utan tankar.