Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 00:15
  #4717
Medlem
Yr.kands avatar
Ursprungligen kräver yogans, fakirens och munkens väg att man lämnar allt och isolerar sig från
alla samhällen, är man inte villig att göra detta bör man strunta i dessa vägar. Och även då finns det problem. Yogin har kunskapen och den inre viljan. Fakiren har kroppen (impose will on body) och munken har övertygelsen, men eftersom dessa tre alternativ kräver isolering så brister alla i förhållande till varandra och de blir i spirituell bemärkelse handikappade.

Jag är mer av denna tanke

https://www.youtube.com/watch?v=o7suhBoEQE0
Citera
2018-05-02, 00:49
  #4718
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Du har rätt. Jag uppskattar att du klev in och gav lite respons.

Jag förstår inte riktigt vad det är du motsätter dig i min text (förutom att jag felaktigt insinuerat vad du känner eller inte känner). Det känns som att du pratar med någon annan men sen så ser jag ju att du citerat just mitt inlägg.

Jag vet inte vad jag ska svara på detta då det känns som att du börjar prata om något helt annat. Jag tror vi tolkat varandra lite galet när vi svarat varandra. Jag tror att det kan vara jag som missförstått ditt första inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Hallo där, vi diskuterar bara. Det är precis det här diskussioner går ut på. Be inte om ursäkt för det.

Det är svårt att svara när man känner sig fram. Pröva tänka.
Citera
2018-05-02, 06:30
  #4719
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Hans bullshit(av det lilla jag hört, Tolle) ger jag inte mer än en begränsad betydelse inom psykologisk självhjälp och underhållning.

För att citera Gasoline "Livin in the moment in each and every day, don't know you know it paints the way for ill behavior."

https://www.youtube.com/watch?v=gNLQMRPWIU4

Det finns för många i väst som söker tröst i österländska livsåskådningar när de inte ens har förutsättningar att ta till sig kunskapen och därför blir psykopater. Det har blivit någon form av mode och populariserats till ren skit.

Jag rekommenderar alla att läsa direkt ur eller närma sig ursprungskällor så långt möjligt. Som jag hört en del historiker säga "Tillbaks till källorna!"
Det verkar vara över din nivå, därför förstår du inte ett skvatt om såna spirituella saker. Eckhart Tolle är upplyst.
Och så länkar du till någon jävla raplåt, okej, djupt.
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Ursprungligen kräver yogans, fakirens och munkens väg att man lämnar allt och isolerar sig från
alla samhällen, är man inte villig att göra detta bör man strunta i dessa vägar. Och även då finns det problem. Yogin har kunskapen och den inre viljan. Fakiren har kroppen (impose will on body) och munken har övertygelsen, men eftersom dessa tre alternativ kräver isolering så brister alla i förhållande till varandra och de blir i spirituell bemärkelse handikappade.

Jag är mer av denna tanke

https://www.youtube.com/watch?v=o7suhBoEQE0
Fel, man kan bli upplyst t.o.m. om man har ett jobb.
Och så länkar du till någon jävla mangafilm, okej, djupt.
Citera
2018-05-02, 09:44
  #4720
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Det verkar vara över din nivå, därför förstår du inte ett skvatt om såna spirituella saker. Eckhart Tolle är upplyst.
Och så länkar du till någon jävla raplåt, okej, djupt.

Fel, man kan bli upplyst t.o.m. om man har ett jobb.
Och så länkar du till någon jävla mangafilm, okej, djupt.


Det fetade stämmer bra, men då får man finna en annan väg än de tre ursprungliga vägarna jag nämnde.

Själv finner jag mycket upplysning i poesi och konst.

Det är helt okej att ha det perspektivet, lycka till!

(Och nej eftersom jag skriver detta utan kostnad så tänker jag inte "visa källa").

Edit: Inom Taoismen strävar man efter att gå tillbaks till barnet man en gång var för att uppnå upplysning. Något du vill prova kanske?
__________________
Senast redigerad av Yr.kand 2018-05-02 kl. 09:59.
Citera
2018-05-02, 23:52
  #4721
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Hans bullshit(av det lilla jag hört, Tolle) ger jag inte mer än en begränsad betydelse inom psykologisk självhjälp och underhållning.

För att citera Gasoline "Livin in the moment in each and every day, don't know you know it paints the way for ill behavior."

https://www.youtube.com/watch?v=gNLQMRPWIU4

Det finns för många i väst som söker tröst i österländska livsåskådningar när de inte ens har förutsättningar att ta till sig kunskapen och därför blir psykopater. Det har blivit någon form av mode och populariserats till ren skit.

Jag rekommenderar alla att läsa direkt ur eller närma sig ursprungskällor så långt möjligt. Som jag hört en del historiker säga "Tillbaks till källorna!"

Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Ursprungligen kräver yogans, fakirens och munkens väg att man lämnar allt och isolerar sig från
alla samhällen, är man inte villig att göra detta bör man strunta i dessa vägar. Och även då finns det problem. Yogin har kunskapen och den inre viljan. Fakiren har kroppen (impose will on body) och munken har övertygelsen, men eftersom dessa tre alternativ kräver isolering så brister alla i förhållande till varandra och de blir i spirituell bemärkelse handikappade.

Jag är mer av denna tanke

https://www.youtube.com/watch?v=o7suhBoEQE0

Jag kanske var något hård i beskrivningen i dessa inlägg(även om det rent faktamässigt är korrekt alla de inriktningar krävde det från början osv), men problemet kvarstår. Det ligger i att många inte är beredda att offra något utan fortsätter med sin hedonistiska livsstil utan att ta ansvar för något. De fortsätter med sin egenkärlek istället för att ha kärlek till sig själva.
__________________
Senast redigerad av Yr.kand 2018-05-02 kl. 23:54.
Citera
2018-05-05, 11:40
  #4722
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Det är svårt att svara när man känner sig fram. Pröva tänka.
Man(jag) brukar prata på det viset. "Det känns som att" behöver inte alltid betyda att man sitter med fingret mot vinden och känner efter. Men jag hade nog kanske tolkat det likadant som du så jag får tänka på hur jag uttrycker mig.

Jag tolkar ditt inlägg här som något arrogant (som en förolämpning)men det är min tolkning och jag brukar vara en misstänksam skit. Du kanske bara var något på spåren som jag inte kunde förstå för att jag inte var smart nog.

Det verkar annars som att det räcker med att bara se vad som är. Om resultatet av det får en invivid att leva avskild från samhället eller den ena att leva ett till synes vanligt liv spelar ingen roll.

Man blir så konstruktiv som man kan bli inom det område man står med de omständigheter som omgiver en. Omständigheter inkluderar det mentala. Omständigheter där styrkan på dess påverkbarhet kan få den yttre manifestationen av sanningen att verka icke speciell.
Att se saker och ting som de är verkar inte betyda att personen utåt sett blir exemplarisk i allt den tar sig an utan en person som pushas av sanningen och därför blir en person som trots sina på ytan felaktigheter blir en person som är fullt medveten om vad som sker och som därför i det sociala kan inspirera människor till att bli sanna mot sig själva.

Jag spekulerar lite här och är inte helt säker på det jag säger.
Du yrkand kanske har en intressant syn på detta. Syns det alltid på ytan att en person insett sin riktiga natur?
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2018-05-05 kl. 12:20.
Citera
2018-05-05, 18:35
  #4723
Medlem
Skogismyras avatar
“The true value of a human being is determined primarily by the measure and the sense in which he has attained liberation from the self.”

- Albert Einstein
Citera
2018-05-05, 22:26
  #4724
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Jag tolkar ditt inlägg här som något arrogant (som en förolämpning)men det är min tolkning och jag

Min arrogans i din mån folk uppfattar det så är bara en del av min stolthet över mig själv. Resten av av din text är för vag och flummig för mig att förstå just nu. Kanske tittar på den vid ett senare tillfälle är jag har mer tid och ork
Citera
2018-05-05, 22:28
  #4725
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
“The true value of a human being is determined primarily by the measure and the sense in which he has attained liberation from the self.”

- Albert Einstein

OT: Ska du klistra det citatet i din signature?

Vad tror övriga som läser tråden om egodöd och psykiska trauman?
Citera
2018-05-06, 01:10
  #4726
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Min arrogans i din mån folk uppfattar det så är bara en del av min stolthet över mig själv. Resten av av din text är för vag och flummig för mig att förstå just nu. Kanske tittar på den vid ett senare tillfälle är jag har mer tid och ork
Stolthet klassades som en synd en gång i tiden av en god anledning, den är destruktiv och sitter inbäddad i antaganden om verkligheten som kan ifrågasättas starkt...
Citera
2018-05-06, 01:18
  #4727
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
“The true value of a human being is determined primarily by the measure and the sense in which he has attained liberation from the self.”

- Albert Einstein
Vart hittade du det där intressanta citatet? Finns det dagböcker, journaler eller liknande av einstein där han hysade åsikter och tankar om livet i allmänhet?

Har annars hört att en del kan använda Einstein till sin egen fördel för att stärka sina egna argument, inte minst religiösa människor som tydligen (har jag hört) tar vissa yttranden ur sin kontext.
Citera
2018-05-06, 01:29
  #4728
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Hans bullshit(av det lilla jag hört, Tolle) ger jag inte mer än en begränsad betydelse inom psykologisk självhjälp och underhållning.

För att citera Gasoline "Livin in the moment in each and every day, don't know you know it paints the way for ill behavior."

https://www.youtube.com/watch?v=gNLQMRPWIU4

Det finns för många i väst som söker tröst i österländska livsåskådningar när de inte ens har förutsättningar att ta till sig kunskapen och därför blir psykopater. Det har blivit någon form av mode och populariserats till ren skit.

Jag rekommenderar alla att läsa direkt ur eller närma sig ursprungskällor så långt möjligt. Som jag hört en del historiker säga "Tillbaks till källorna!"
Ville bara skriva att jag verkligen håller med dig i det du skriver här. Man kan med hjälp av diverse meditationsövningar bli en mer effektiv idiot.
Vet dock ej mycket om Tolle så jag ska inte dra några slutsatser där men din poäng kring hur saker och ting kan missbrukas är viktig att ta upp,
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2018-05-06 kl. 01:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback