2016-09-30, 00:53
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Det räcker inte att medvetet veta om egodöd för att uppleva det, nej.
Var det verkligen det h*n menade då?

Jag känner själv att jag i perioder den senaste månaden verkligen känt mig tillfredställd med livet trots att jag annars när jag lever som egot känner mig ensam och missförstådd. Det känns som att jag kan själv bestämma när jag ska leva i nuet vilket var svårare tidigare.
Men jag är fortfarande någonstans mittemellan och dras från att bli förvirrad och ledsen (speciellt i tanke på döden) till att känna mig fri och fridfull, det går i vågor och det känns som att jag inte vågar släppa taget helt och hållet.

Men är på god väg känner jag. Jag har slutat döma människor nu i alla fall, det känns befriande att känna att varenda människa jag möter är en vän.
Senast redigerad av Ass.Parade 2016-09-30 kl. 00:57.
Citera
2016-10-02, 15:00
Medlem
ReVarres avatar
Omg ni måste se den här med mooji om ni inte sett den redan! Skitrolig!

Titel: Mooji You have to be a little bit mad to be free....... God has a sense of humor...

https://www.youtube.com/watch?v=3NPOc9qL3hU
Citera
2016-10-05, 03:42
Medlem
ReVarres avatar
Så alltså... Jag fick nyss en realisation eller vad man ska kalla det. Tydligen så ska man kalla det realisation. Jag såg hur allting var ett. Tid fanns inte. Rörde mig runtomkring i ingenting. Vet ej hur jag ska beskriva det bättre. Stod vid en stolp-stängsel (i brist på bättre ord) och tryckte "händerna" mot "stolpen"... Jag bara skrattade och funderade... Fan vad skumt.

Nu är jag tillbaka in i drömmen verkar det som...? Jaja. Nu vet jag ju i alla fall att jag är på god väg mot "tillfrisknande" från "psykosen".

Peace.
Citera
2016-10-06, 17:21
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Omg ni måste se den här med mooji om ni inte sett den redan! Skitrolig!

Titel: Mooji You have to be a little bit mad to be free....... God has a sense of humor...

https://www.youtube.com/watch?v=3NPOc9qL3hU

Apropå skitrolig, kolla in denna!

Mooji - Just Realized I`m A Fraud - Laugh It Off.

https://www.youtube.com/watch?v=6gKwJerKlMI
Citera
2016-10-23, 01:26
Jag upplevde nyss vad jag tror var en kort känsla av upplysning. Jag satt och mediterade i ett helt släckt rum, och så plötsligt fokuserades mina ögon framåt samtidigt som att det känns som något bränner i min hjärna... att den arbetar mycket. Efter det känner jag att något har lättat från mig och jag känner mig alldeles stilla i sinnet, inga tankar alls..

Det påminde om sömnparalys men jag såg ingenting.
Citera
2016-10-23, 20:34
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Jag upplevde nyss vad jag tror var en kort känsla av upplysning. Jag satt och mediterade i ett helt släckt rum, och så plötsligt fokuserades mina ögon framåt samtidigt som att det känns som något bränner i min hjärna... att den arbetar mycket. Efter det känner jag att något har lättat från mig och jag känner mig alldeles stilla i sinnet, inga tankar alls..

Låter som att tankarna stillnade och din perception utvidgades och dit fokus istället lades på allt som finns runt om kring dig, din kropp, ljud utifrån och en skapad distans mellan kropp och medvetande. Ett mycket trevligt tillstånd att befinna sig i.
Citera
2016-10-24, 06:35
Medlem
Jag är riktigt intresserad av att börja med meditation för att bli mer stressfri.
Är meditations-CD/ljudböcker en bra start?
Där någon liksom instruerar en att blunda, slappna av i hela kroppen och t ex se framför sig en grön äng. (Ett exempel bara )

Vet att denna tråd handlar om ego-död, men som jag förstått är meditation/mindfulness en del av resan till att nå detta.
Citera
2016-10-24, 13:45
Medlem
Citat:

Nu vet jag inte vad du upplevde och vill inte heller ge sken av att kunna avgöra om det var något som kan ses som ett gott tecken eller inte, men det är lätt att tolka in saker och ting från särskilda upplevelser, eller att sitta ivrigt och förvänta sig att något speciellt ska hända under meditation.

För mig upplever jag det som att meditation uppstår först när man inte förväntar sig någonting eller letar efter någonting: man är helt enkelt rofyllt uppmärksam eller fokuserar helt på andningen eller vad man nu använder för meditationsteknik. Annars är sinnet lika upptaget vid ett sökande i den inre världen som det annars kan vara vid den yttre, och meditationen skiljer sig då enbart från andra aktiviteter genom hur vi sitter, d.v.s. blott på det ytliga planet.

Att se på det hela såhär, tycker jag själv underlättar väldigt mycket:
After you have practiced for a while, you will realize that it is not possible to make rapid, extraordinary progress. Even though you try very hard, the progress you make is always little by little. It is not like going out in a shower in which you know when you get wet. In a fog, you do not know you are getting wet, but as you keep walking you get wet little by little. If your mind has ideas of progress, you may say, "Oh, this pace is terrible!" But actually it is not. When you get wet in a fog it is very difficult to dry yourself. So there is no need to worry about progress.
Ur Zen Mind, Beginner's Mind
Senast redigerad av Frigjord 2016-10-24 kl. 14:01.
Citera
2016-10-24, 14:36
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perryskt
Jag är riktigt intresserad av att börja med meditation för att bli mer stressfri.
Är meditations-CD/ljudböcker en bra start?
Där någon liksom instruerar en att blunda, slappna av i hela kroppen och t ex se framför sig en grön äng. (Ett exempel bara )

Vet att denna tråd handlar om ego-död, men som jag förstått är meditation/mindfulness en del av resan till att nå detta.
Det finns massa guidade meditationer på you tube. Kolla in Jon Kabat-Zinn, Sharon Salzberg och Joseph Goldstein.
Citera
2016-10-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Det finns massa guidade meditationer på you tube. Kolla in Jon Kabat-Zinn, Sharon Salzberg och Joseph Goldstein.

Jag var osäker på om det var just detta som var meditation, tackar!
Hittade denna: https://www.youtube.com/watch?v=422n7tzAxEI
Citera
2016-10-25, 06:26
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Nu vet jag inte vad du upplevde och vill inte heller ge sken av att kunna avgöra om det var något som kan ses som ett gott tecken eller inte, men det är lätt att tolka in saker och ting från särskilda upplevelser, eller att sitta ivrigt och förvänta sig att något speciellt ska hända under meditation.

För mig upplever jag det som att meditation uppstår först när man inte förväntar sig någonting eller letar efter någonting: man är helt enkelt rofyllt uppmärksam eller fokuserar helt på andningen eller vad man nu använder för meditationsteknik. Annars är sinnet lika upptaget vid ett sökande i den inre världen som det annars kan vara vid den yttre, och meditationen skiljer sig då enbart från andra aktiviteter genom hur vi sitter, d.v.s. blott på det ytliga planet.

Att se på det hela såhär, tycker jag själv underlättar väldigt mycket:
After you have practiced for a while, you will realize that it is not possible to make rapid, extraordinary progress. Even though you try very hard, the progress you make is always little by little. It is not like going out in a shower in which you know when you get wet. In a fog, you do not know you are getting wet, but as you keep walking you get wet little by little. If your mind has ideas of progress, you may say, "Oh, this pace is terrible!" But actually it is not. When you get wet in a fog it is very difficult to dry yourself. So there is no need to worry about progress.
Ur Zen Mind, Beginner's Mind
Det återknyter väl i slutändan till konceptet att man inte kan 'söka' egodöd för att hitta det.
Citera
2016-11-06, 10:08
Medlem
-vaas-s avatar
Jag tror faktiskt att döda egot är rätt dumt och bara sätter en i ett kroniskt tillstånd av inre spänningar där egot konstant söker efter saker att identifiera sig genom eller fokusera på.

Det är nog bättre att försvaga egot (om det behövs k) till den punkt där det går styra det och sätta det på saker man vill uppnå, istället för att försöka förneka det till den punkt där det ska upphöra att existera som bara leder till det hoppar fram när man är oberedd.

Som ett sätt att bli mer balanserad internt, låta egot och självet samarbeta där egot tar order från självet och blir det som man vill bli för att uppnå det man vill.

Det finns ju som av en orsak där istället för att se det som enkom negativt; det bara blir negativt om man inte tar kontroll över det och formar det till vad man vill det ska bli.

Jag vet många lärare säger man kan döda det eller förinta det, men jag vet inte om det är självbedrägeri där de bara omvandlat egot till något som identifierar sig som observatören pga praktiserande bara styr det till att blir ett s.k 'spirituellt ego'.

musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in