Jag tror faktiskt att döda egot är rätt dumt och bara sätter en i ett kroniskt tillstånd av inre spänningar där egot konstant söker efter saker att identifiera sig genom eller fokusera på.
Det är nog bättre att försvaga egot (om det behövs k) till den punkt där det går styra det och sätta det på saker man vill uppnå, istället för att försöka förneka det till den punkt där det ska upphöra att existera som bara leder till det hoppar fram när man är oberedd.
Som ett sätt att bli mer balanserad internt, låta egot och självet samarbeta där egot tar order från självet och blir det som man vill bli för att uppnå det man vill.
Det finns ju som av en orsak där istället för att se det som enkom negativt; det bara blir negativt om man inte tar kontroll över det och formar det till vad man vill det ska bli.
Jag vet många lärare säger man kan döda det eller förinta det, men jag vet inte om det är självbedrägeri där de bara omvandlat egot till något som identifierar sig som observatören pga praktiserande bara styr det till att blir ett s.k 'spirituellt ego'.
musik.