2016-05-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Det har att göra med lagen om orsak och verkan, karma. Alla människor är den yttersta orsaken till det som händer i deras liv. Som man sår får man skörda. Man skördar aldrig någon annans utsäde.

Religioner har spelat ut sin roll för dem de har spelat ut sin roll. För dem de inte spelat ut sin roll finns de kvar.

Det du säger må faktiskt stämma.

Individens utveckling är individens egen sak, att endast individen kan
utveckla sig själv.
Allt utvecklas genom erfarenhet, egen bearbetning av individuella upplevelser.
Det beror på individen själv om, när, hur, i vad mån han vill utvecklas. Endast genom egen
erfarenhet förvärvas ofelbar insikt och förståelse.
Citera
2016-05-17, 15:07
Medlem
Yosoytus avatar
Nu är vi helt överens. :-)
Citera
2016-05-17, 17:35
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Det har att göra med lagen om orsak och verkan, karma. Alla människor är den yttersta orsaken till det som händer i deras liv. Som man sår får man skörda. Man skördar aldrig någon annans utsäde.

Religioner har spelat ut sin roll för dem de har spelat ut sin roll. För dem de inte spelat ut sin roll finns de kvar.

Karma är inte personlig.
Citera
2016-05-17, 17:59
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Karma är inte personlig.

Är inte så insatt i hur lagen om Karma definiersas i österlandet men i min världsbild så är det ett måste att den är "personlig" för att universum ska vara balanserat och rättvist.
Citera
2016-05-17, 19:26
Medlem
Citat:
Är inte så insatt i hur lagen om Karma definiersas i österlandet men i min världsbild så är det ett måste att den är "personlig" för att universum ska vara balanserat och rättvist.

Vem finns bakom världsbilden?
Citera
2016-05-17, 19:34
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Vem finns bakom världsbilden?

"Det upplevande något som är", "The Self", "Jaget"

Jag vet att du säger att det inte finns något "Jag". Jag tror vi är lite oense om det men lite av oenigheten beror nog på språkets ofullkomlighet.

Jämför vad jag skrev alldeles nyss i den här tråden. (FB) Emergence: Orsakas det av att olika mängder av samma sak har olika geometri?
Citera
2016-05-17, 20:02
Medlem
Citat:
"Det upplevande något som är", "The Self", "Jaget"

Vad är din upplevelse när du ser dig omkring? Ser du bara dig själv? Upplever du att världen existerar i medvetandet och inte du i världen? Det "universella jaget" är just universellt och ligger dolt så länge du identifierar dig som en person med en viss världsbild. Du har ingen världsbild! Sådana språklekar sysslar vi med dagarna i ända - låt denna tråd vara en oas av sanning.

Tankeströmningar flyter månne genom medvetandet och så länge medvetandet identifierar sig med tankarna eller med kroppen så skapas känslan av att existera sammanpressad som en avgränsad del av helheten, d.v.s. som en "person". Vad utgör detta individuella? Tankar och känslor du inte kan förutspå, som kommer helt av sig själva - manifesterade ur total tomhet eller formlöshet. Ge upp sådana villfarelser om du eftersöker frihet.
Senast redigerad av Frigjord 2016-05-17 kl. 20:06.
Citera
2016-05-17, 20:09
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Vad är din upplevelse när du ser dig omkring? Ser du bara dig själv? Upplever du att världen existerar i medvetandet och inte du i världen? Det "universella jaget" är just universellt och ligger dolt så länge du identifierar dig som en person med en viss världsbild. Du har ingen världsbild! Sådana språklekar sysslar vi med dagarna i ände - låt denna tråd vara en oas av sanning.

Tankeströmningar flyter månne genom medvetandet och så länge medvetandet identifierar sig med tankarna eller med kroppen så skapas känslan av att existera sammanpressad som en avgränsad del av helheten, d.v.s. som en "person". Vad utgör detta individuella? Tankar och känslor du inte kan förutspå, som kommer helt av sig själva - manifesterade ur total tomhet eller formlöshet. Ge upp sådana villfarelser om du eftersöker frihet.

Tomheten är inte tom! Du är bra på språklekar men ju mer du pratar desto längre är du från sanningen.

Det är svårt att säga något om man inte får använda ord som jag och du. Om det heller inte fanns något som dessa ord pekar på skulle de aldrig uppstått. Ja ingen upplevelse över huvud taget skulle vara möjlig.
Citera
2016-05-17, 20:23
Medlem
Citat:
Tomheten är inte tom! Du är bra på språklekar men ju mer du pratar desto längre är du från sanningen.

Ok, låt oss sitta i tystnad.

Denna vägledda meditation på en halvtimme rekommenderas därutöver: https://www.youtube.com/watch?v=QZF-pwuYw4w
Citera
2016-05-17, 20:26
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Ok, låt oss sitta i tystnad.

Denna vägledda meditation på en halvtimme rekommenderas därutöver: https://www.youtube.com/watch?v=QZF-pwuYw4w

Jag återkommer om en halvtimme då - eller vad det nu är som återkommer.
Citera
2016-05-19, 11:08
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Hela den här grejen med att "döda" egot handlar ju egentligen om att lära sig acceptera egot (och inte låta sig luras).

Nej. Det stämmer inte alls Ego death is a "complete loss of subjective self-identity." https://en.wikipedia.org/wiki/Ego_death

Det är exakt vad det låter som.
Citera
2016-05-20, 01:30
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Nej. Det stämmer inte alls Ego death is a "complete loss of subjective self-identity." https://en.wikipedia.org/wiki/Ego_death

Det är exakt vad det låter som.

Att sluta skapa ett ego kan man kanske kalla för att låta egot "dö". Det finns fortfarande något kvar som upplever även efter självbildens bortfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in