2016-09-18, 11:28
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Hittar inget i tidningarna men domen har du här https://minfil.org/J3F7oebdb5/Eksj__...0-22.pdf<br />

Även här ramlar det in nya anmälningar och flera olika namn används nu med

Jag förstår att man inte kan jämföra fall rakt av, men den här domen som Hinseberg länkade har verkligen många likheter med Catrin.

De är båda unga kvinnor.
En större post där hon säljer en häst hon inte äger för 40,000:-
En mängd mindre poster där hon säljer hästsaker över nätet, som aldrig skickas/finns.
Dömd till skyddstillsyn och rollspelsprogram men fortsätter bedrägeriet.

Påföljden kan inte bli mer skyddstillsyn, det blir fem månaders fängelse. Det ger i alla fall en fingervisning hur rätten kan resonera.
Citera
2016-09-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Skulle inte någon supervänlig själ kunna ta lite skärmdumpar på kommentarerna och dela med sig här så att vi blockade jävlar som bara kan snoka via imgrum och bara se inläggen och inte se kommentarerna också får ta del av det roliga? Plz!

Tog en skärmdump på kommentarerna (som visserligen inte är många) men jag fattar inte hur man lägger upp/länkar till bilder här.
Citera
2016-09-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Nu var det så väldans länge sedan jag läste juridik och jag har heller inte brukat mina kunskaper sen dess mer än i vanlig lekmannaanda så jag kanske minns fel här men finns det inte ett kapitel om att begå likvärdiga brott under innevarande strafftid som man kan titta på?

Dvs att det blir försvårande (grovt?) om man bevisligen fortsätter på samma bana under tiden man avtjänar ett straff?

Edit: hittade det http://www.domstol.se/Brott--straff/...Skyddstillsyn/

Om den som fått skyddstillsyn begår nya brott under prövotiden kan tingsrätten i det nya målet bland annat förordna att både prövotiden och övervakningstiden förlängs. Skyddstillsynen kan också ersättas av en annan påföljd.

Som jag tolkar det så kan även det första straffet bli hårdare om man fortsätter med brott.

Tror spontant att du har helt rätt i allt du skriver!

Är själv fruktansvärt talanglös när det kommer till påföljdslära, straffmätning och påföljdsval och tycker därför det är jättesvårt att sia om vad hon kommer få för påföljd. Känner mig hyfsat säker på att påföljden kommer bli allvarligare nu när hon döms igen (för det ser jag som en självklarhet att hon kommer göras) men har inte kommit till punkten där jag ens vågar komma med en gissning om exakt vad påföljden kommer bli. Har du någon gissning?

Plöjer Brottsbalkens kap 29 (straffmätning) och 30 (val av påföljd) med tillhörande lagkommentarer och doktrin as we speak. Hoppas kunna återkomma med någon typ av initierat resonemang vad gäller påföljdsfrågan inom kort.

Eller, mest av allt hoppas jag att någon av trådens alla brainies (någon som verkligen är kung på påföljdsfrågor!) bara ska komma in och visa var skåpet ska stå!
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-09-18 kl. 11:45.
Citera
2016-09-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linie
Tog en skärmdump på kommentarerna (som visserligen inte är många) men jag fattar inte hur man lägger upp/länkar till bilder här.

Tusen tack!!!

Det finns en app som heter TinyPic. Om du laddar ner den kan du välja bland dina foton och skapa en länk som du lägger upp här. När vi klickar på länken kommer vi till fotot som ligger upplagt på TinyPic på något sätt.

Tänk på att vid behov beskära eller blurra delar av bilden innan om det finns information som avslöjar vem du är! (Typ ditt användarnamn på Instagram.)

Tillägg: ber om ursäkt för dålig instruktion! Jag är ganska lost när det kommer till teknik och innan den här tråden visste jag inte heller hur man fick upp ett foto här. Någon tipsade om TinyPic och den var väldigt intuitiv. Så du kommer fixa det trots min dåliga instruktion.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-09-18 kl. 11:41.
Citera
2016-09-18, 11:44
Medlem
Citat:
Tusen tack!!!

Det finns en app som heter TinyPic. Om du laddar ner den kan du välja bland dina foton och skapa en länk som du lägger upp här. När vi klickar på länken kommer vi till fotot som ligger upplagt på TinyPic på något sätt.

Tänk på att vid behov beskära eller blurra delar av bilden innan om det finns information som avslöjar vem du är! (Typ ditt användarnamn på Instagram.)

Tillägg: ber om ursäkt för dålig instruktion! Jag är ganska lost när det kommer till teknik och innan den här tråden visste jag inte heller hur man fick upp ett foto här. Någon tipsade om TinyPic och den var väldigt intuitiv. Så du kommer fixa det trots min dåliga instruktion.

Gjorde ett försök: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...9#.V95hv6Oa0aI

Går den att koppla till mig på något sätt?
Citera
2016-09-18, 11:48
Medlem
Airwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Nej, den här tråden matar inte hennes ego, för här grävs ju obehagliga sanningar om henne fram hela tiden.

Media driver ju en snällare linje, dels för att dom inte kan publicera svårverifierade uppgifter som att hon kör bil utan körkort, med en avställd bil och har barnen med sig, utan dom skriver saker som "toppbloggerska misstänkt för bedrägerier"

Det är just "toppbloggerska" som göder hennes ego, här inne får man veta att hon inte är någon toppbloggerska, att hon har blivit utsparkad från ett flertal bloggportaler, att hennes blogg knappt har några följare, och att dom flesta följarna är folk ur den här tråden som följer henne för att göra narr av hennes lyxiga finlandskryssningar och solsemestrar i Polen där bajskorvar flyter iland från orenade avlopp som släpps rakt ut

Den här tråden är bara negativ för henne!

Håller med dig, men vi får nog räkna med den dåliga bieffekten att Catrin på något sjukt sätt ändå njuter av uppmärksamheten hon får här och i tidningsartiklar. I hennes skeva världsuppfattning är hon en kändis och därför skriver vi och är "haters".

Tack vare denna tråd kan hon i bloggen referera till att "media" skriver om henne igen. Tack vare denna tråd blir hon sedd och bekräftad (spela roll att det är negativt bekräftad)
Tack vare denna tråd kan hon i bloggen svara på frågor "folk undrar...". Eftersom hon får noll kommentarer på bloggen kommer frågorna naturligtvis härifrån. Det är ju här folk sitter och funderar hur fan hon lever egentligen. (Kom ihåg, hon fattar inte att vi är förfärade, hon tror hon är kändis)

Nu menar jag inte att tråden ska läggas ner för precis som lurkarn skriver gör den mycket nyttigt.
Men den dagen Catrin är dömd för sina brott och en ny vardag börjar, om tråden då dör ut och ingen bryr sig eller uppmärksammar henne - då går hennes kändisvärld under på riktigt. Det vore ett riktigt straff om något.
Citera
2016-09-18, 11:48
Medlem
Citat:

...och du nailade det direkt! Snyggt! Och stort tack!

Tror inte att det ska gå att spåra till dig. (Hoppas verkligen inte det för i så fall har jag själv problem med en hel del bilder jag lagt upp...)

Någon annan som vet säkert?
Citera
2016-09-18, 11:49
Medlem
Hon la för övrigt upp en ny bild på Instagram för 5 minuter sedan. Går bra med pausen från sociala medier.
Citera
2016-09-18, 11:52
Medlem
henki420s avatar
Citat:
TACK! Hade helt missat!

Kollar in den nu.

Länken ovan funkade inte ska vara

https://minfil.org/J3F7oebdb5/Eksj__...2014-10-22.pdf
Citera
2016-09-18, 12:01
Medlem
Citat:

Citat:
Som du skrev, det är väl bara att höra vad de säger och tror de har att komma med. Med ryggen fri så löser det sig alltid till det bästa

Ha ha, finns det idioter därute som tror att hon är oskyldig?!
Citera
2016-09-18, 12:31
Medlem
Citat:
Tror spontant att du har helt rätt i allt du skriver!

Är själv fruktansvärt talanglös när det kommer till påföljdslära, straffmätning och påföljdsval och tycker därför det är jättesvårt att sia om vad hon kommer få för påföljd. Känner mig hyfsat säker på att påföljden kommer bli allvarligare nu när hon döms igen (för det ser jag som en självklarhet att hon kommer göras) men har inte kommit till punkten där jag ens vågar komma med en gissning om exakt vad påföljden kommer bli. Har du någon gissning?

Plöjer Brottsbalkens kap 29 (straffmätning) och 30 (val av påföljd) med tillhörande lagkommentarer och doktrin as we speak. Hoppas kunna återkomma med någon typ av initierat resonemang vad gäller påföljdsfrågan inom kort.

Eller, mest av allt hoppas jag att någon av trådens alla brainies (någon som verkligen är kung på påföljdsfrågor!) bara ska komma in och visa var skåpet ska stå!

En sak jag undrar över också är varför domen inte överklagades av någon av BO. Nog tusan fanns det utrymme i lagtexterna om ett högra straff.

Jag har inget svar på dina frågor, det är över 30 år sen jag läste juridik och jag vågar inte svara på några frågor då mycket har ändrat sig sedan dess samt att jag inte är hundra på om jag har rätt.
Citera
2016-09-18, 12:41
Medlem
Ny telefon och nytt nummer har hon tydligen, snabbt det gick! (sorry vet ej om någon redan skrivit detta).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in