2016-09-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
En sak jag undrar över också är varför domen inte överklagades av någon av BO. Nog tusan fanns det utrymme i lagtexterna om ett högra straff.

Jag har inget svar på dina frågor, det är över 30 år sen jag läste juridik och jag vågar inte svara på några frågor då mycket har ändrat sig sedan dess samt att jag inte är hundra på om jag har rätt.

Ett citat ur standardverket "Brott och Påföljd":

"En enhetlig rättstillämpning underlättas av den straffmätningstradition som utvecklats i domstolarna, ett brott av en viss beskaffenhet brukar ge det eller det straffet. Enligt denna tradition ligger de flesta straff som döms ut i nedre delen av straffskalan. Maximistraff eller straff nära maximum är sällsynta. Den övre delen av straffskalan anses inte vara avsedd för mer ordinär brottslighet; maximum i skalan skall vara reserverad för den allra grövsta form av brottet som man kan tänka sig."

Med tanke på de väldigt många grova former av bedrägeri som begås - bedrägerier som rör betydligt större summor, bedrägerier där gärningsmannen utnyttjat någon annans skyddslösa ställning (vilket Catrin visserligen gjort men kanske inte på det grövre sätt som avses i lagen) osv. - med tanke på att de bedrägerier hon dömdes för låg 3-4 år bakåt i tiden och med tanke på att hon tidigare var ostraffad så vet jag inte om utrymmet för en strängare påföljd var enormt.

Hon dömdes till skyddstillsyn, vilket anses liggg på samma allvarlighetsgrad som villkorlig dom men som i praktiken är mycket mer ingripande (och i sammanhanget en ganska ovanlig åtgärd vad jag förstått det).

Prövotiden vid skydddstillsyn är tre år. Vid villkorlig dom är den två år. Vid skyddstillsyn har du alltid en övervakare under minst ett år (och om behovet bedöms finnas, i upp till tre år.) Villkorlig dom brukar inte komma med en övervakare. Osv osv.

Kontentan är att jag inte tror att det hade gett något att överklaga.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-09-18 kl. 14:05.
Citera
2016-09-18, 14:14
Medlem
husbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
...och du nailade det direkt! Snyggt! Och stort tack!

Tror inte att det ska gå att spåra till dig. (Hoppas verkligen inte det för i så fall har jag själv problem med en hel del bilder jag lagt upp...)

Någon annan som vet säkert?

Nejdå, det där är helt anonymt. Linie du gjorde helt rätt.

Kommentar från CH's instagram:
"Wow 😮 Jag läste det i media och fattade ingenting... Skönt att du är hemma med de dina! Som du skrev, det är väl bara att höra vad de säger och tror att de har att komma med. Med ryggen fri så löser det dig alltid till det bästa 🌸"

RYGGEN FRI!?!?!?!?!? Det finns alltså folk som tror att catrin har ryggen fri nu och att hon har blivit oskyldigt anklagad??? Att det hela bara skulle vara nåt missförstånd??? Jag har svårt att smälta hur pass naiv en människa kan vara.
Citera
2016-09-18, 15:27
Medlem
vonDunajewskans avatar
Apropå detta med bevisning. I CH-FUP:en hade en av de bedragna(!) lämnat in en skärmdump av koordinaterna för var CH befunnit sig vid en viss tidpunkt, plus koordinaterna i text och en förklaring(!) av hur man kunde kartlägga CH med hjälp av mobilens gps. Kanske var det för att sådan information inte sparas, men jag är säker på att skickade filer med metadata hade visat detsamma även långt senare (ja, förutsatt att filerna fanns kvar hos mottagaren).

Nu undrar jag: ingår det inte göra efterforskningar kring sådant här i undersökningen? I tråden har vi kunnat följa CH och punktera flera lögner på liknande vis, människans digitala fotavtryck är ju som från en joggare som tvångsmässigt försöker varva internet.

Jag tänker exempelvis på (det jag tidigare tjatat om), att det rent tekniskt går att bevisa ifall en person, som säger sig ha postat ett rekommenderat brev kring ett visst datum, faktiskt har det. Är det något man kommer göra?

Är det överflödigt för att den bevisning man redan sitter på är relevant nog? Kan inte sådana här uppgifter hjälpa till med att motbevisa hennes lögner?
Citera
2016-09-18, 15:40
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Apropå detta med bevisning. I CH-FUP:en hade en av de bedragna(!) lämnat in en skärmdump av koordinaterna för var CH befunnit sig vid en viss tidpunkt, plus koordinaterna i text och en förklaring(!) av hur man kunde kartlägga CH med hjälp av mobilens gps. Kanske var det för att sådan information inte sparas, men jag är säker på att skickade filer med metadata hade visat detsamma även långt senare (ja, förutsatt att filerna fanns kvar hos mottagaren).

Nu undrar jag: ingår det inte göra efterforskningar kring sådant här i undersökningen? I tråden har vi kunnat följa CH och punktera flera lögner på liknande vis, människans digitala fotavtryck är ju som från en joggare som tvångsmässigt försöker varva internet.

Jag tänker exempelvis på (det jag tidigare tjatat om), att det rent tekniskt går att bevisa ifall en person, som säger sig ha postat ett rekommenderat brev kring ett visst datum, faktiskt har det. Är det något man kommer göra?

Är det överflödigt för att den bevisning man redan sitter på är relevant nog? Kan inte sådana här uppgifter hjälpa till med att motbevisa hennes lögner?

Det är nog överflödigt. Bevisläget är solitt i att det finns facebookchatter, SMS, kontoutdrag och ett erkännande av henne att hon sålt och tagit betalt för biljetterna. Med den tidigare domen i bagaget kommer ingen ursäkt för varför hon inte skickat iväg dem att hålla.
Citera
2016-09-18, 15:51
Medlem
Citat:

Det är skitenkelt, om du postar ett rekommenderat brev tar personalen leg på dig och sedan lagras det tillsammans med all information om försändelsen.

Däremot tror jag att polisen är skitkass på att begära ut sådana uppgifter utan nöjer sig med att skriva "CH påstår att hon postat ett rekommenderat brev från Ica nära i Järna, något som inte kunnat styrkas av CH med inlämmningskvitto eller vittnen"
Sen ids dom inte göra mera, för det krävs en massa blankettifyllande för att få begära ut uppgifterna från Posten
Citera
2016-09-18, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Det är skitenkelt, om du postar ett rekommenderat brev tar personalen leg på dig och sedan lagras det tillsammans med all information om försändelsen.

Däremot tror jag att polisen är skitkass på att begära ut sådana uppgifter utan nöjer sig med att skriva "CH påstår att hon postat ett rekommenderat brev från Ica nära i Järna, något som inte kunnat styrkas av CH med inlämmningskvitto eller vittnen"
Sen ids dom inte göra mera, för det krävs en massa blankettifyllande för att få begära ut uppgifterna från Posten

Är det enbart polisen som kan begära ut det? Eller kan en privatperson göra grov jobbet åt polisen?
Citera
2016-09-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woldemort
Är det enbart polisen som kan begära ut det? Eller kan en privatperson göra grov jobbet åt polisen?

Det är nog absolut bara Polisen som kan göra det, däremot kan förstås den som förväntar sig att få ett rekommenderat brev höra av sig till posten och fråga var det har tagit vägen

Givetvis under förutsättning att den som har postat brevet har givit ett försändelsenummer till mottagaren
Citera
2016-09-18, 17:32
Medlem
Neonights avatar
Hoppas att hon nu upphör med sitt beteende. Hon behöver vård. Hon skrev ju nåt inlägg med titeln "Att vara mamma och fd kriminell" där hon reflekterande lite över sitt tidigare leverne (sic). Man hade ju hoppats att hon skulle fortsätta att gräva i det där, istället verkar hon snabbt ha glidit tillbaks på den smala vägen och lurat fler människor. Tråkigt.
Citera
2016-09-18, 17:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
/../

Citat:
/../

Citat:
Det är nog absolut bara Polisen som kan göra det, däremot kan förstås den som förväntar sig att få ett rekommenderat brev höra av sig till posten och fråga var det har tagit vägen

Givetvis under förutsättning att den som har postat brevet har givit ett försändelsenummer till mottagaren

Precis som ni säger så loggar Posten avsändar- och mottagaruppgifter mot ID-kort när ett brev skickas som rekommenderad försändelse.

MEN, en bedragare kan ju skicka ett tomt rekommenderat brev (eller annan spårbar försändelse). Då är det dessvärre svårt för mottagaren att bevisa att kuvertet var tomt , om avsändaren hävdar motsatsen .Ord står mot ord.

(Ett tips till mottagare av rekommenderade försändelser är att alltid öppna dem direkt när postpersonalen överlämnar försändelsen. Då kan man åtminstone åberopa ett vittne).
Citera
2016-09-18, 17:38
Medlem
sharkfishs avatar
Hej!
Jag har läst i princip hela tråden och har väl inte direkt något att tillföra förutom möjligen medhåll och dylikt.

Men, nu kom jag på en sak:
Har någon kontaktat Catrins telefon och/eller internet-leverantör? Jag är tämligen säker på att dessa har utrymme för att kunna stänga av hennes tjänster om dessa kan förmodas användas i brottsligt syfte.

Också; mycket bra jobbat av den handfull medlemmar här som har gjort denna tråden så bra!
Citera
2016-09-18, 17:42
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Precis som ni säger så loggar Posten avsändar- och mottagaruppgifter mot ID-kort när ett brev skickas som rekommenderad försändelse.

MEN, en bedragare kan ju skicka ett tomt rekommenderat brev (eller annan spårbar försändelse). Då är det dessvärre svårt för mottagaren att bevisa att kuvertet var tomt , om avsändaren hävdar motsatsen .Ord står mot ord.

(Ett tips till mottagare av rekommenderade försändelser är att alltid öppna dem direkt när postpersonalen överlämnar försändelsen. Då kan man åtminstone åberopa ett vittne).

Jag satsar mina bästa cigariller på att CH inte tänkt så långt att hon postat tomma kuvert (smart, egentligen!). Även om så är fallet kan dessa spåras ifall de har skickats och det har de inte eftersom de ju inte har postats...

Och bra tips till alla nätshoppare!
Citera
2016-09-18, 17:54
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkfish
Men, nu kom jag på en sak:
Har någon kontaktat Catrins telefon och/eller internet-leverantör? Jag är tämligen säker på att dessa har utrymme för att kunna stänga av hennes tjänster om dessa kan förmodas användas i brottsligt syfte.

Välkommen! Relevant fråga!

Jag kollade och fick fram detta:
Tele2 Comviq, alltså kontantkort, till nummer 076094****.
Glömt bort vilka andra nummer hon har.

Om hon har abonnemang hade jag kanske tänkt att hon skulle ha några räkningar från telefonbolaget hos inkasso eller KFM, sådana har hittills inte postats i tråden (det vill säga, vid senaste koll fanns inga sådana).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in