Citat:
Ursprungligen postat av
Alternativa
En sak jag undrar över också är varför domen inte överklagades av någon av BO. Nog tusan fanns det utrymme i lagtexterna om ett högra straff.
Jag har inget svar på dina frågor, det är över 30 år sen jag läste juridik och jag vågar inte svara på några frågor då mycket har ändrat sig sedan dess samt att jag inte är hundra på om jag har rätt.
Ett citat ur standardverket "Brott och Påföljd":
"En enhetlig rättstillämpning underlättas av den
straffmätningstradition som utvecklats i domstolarna, ett brott av en viss beskaffenhet brukar ge det eller det straffet. Enligt denna tradition ligger de flesta straff som döms ut
i nedre delen av straffskalan. Maximistraff eller straff nära maximum är sällsynta. Den övre delen av straffskalan anses inte vara avsedd för mer ordinär brottslighet; maximum i skalan skall vara reserverad för den allra grövsta form av brottet som man kan tänka sig."
Med tanke på de väldigt många grova former av bedrägeri som begås - bedrägerier som rör betydligt större summor, bedrägerier där gärningsmannen utnyttjat någon annans skyddslösa ställning (vilket Catrin visserligen gjort men kanske inte på det grövre sätt som avses i lagen) osv. - med tanke på att de bedrägerier hon dömdes för låg 3-4 år bakåt i tiden och med tanke på att hon tidigare var ostraffad så vet jag inte om utrymmet för en strängare påföljd var enormt.
Hon dömdes till skyddstillsyn, vilket anses liggg på samma allvarlighetsgrad som villkorlig dom men som i praktiken är mycket mer ingripande (och i sammanhanget en ganska ovanlig åtgärd vad jag förstått det).
Prövotiden vid skydddstillsyn är tre år. Vid villkorlig dom är den två år. Vid skyddstillsyn har du alltid en övervakare under minst ett år (och om behovet bedöms finnas, i upp till tre år.) Villkorlig dom brukar inte komma med en övervakare. Osv osv.
Kontentan är att jag inte tror att det hade gett något att överklaga.