Citat:
Ursprungligen postat av
Lobengula
Så vad pratar vi om i straffvärde?
Är det grovt bedrägeri och åratal i fängelset?
Citat:
Ursprungligen postat av
vonDunajewskan
Jag vill också veta hur detta översätts i ett straffvärde. Senast, när åklagaren beslutade om förundersökningsbegränsning, var det vad jag förstod för att varje enskild summa/enskilt brott beräknades för låg/ej allvarligt för att kunna resultera i en hårdare dom än den som redan utdelats?
Om de nya bedrägerierna står för ca 42K och är ganska många till antalet borde väl samma sak gälla där: ett och ett är de för ringa? Att det "bara" är faktumet att de begicks under skyddstillsyn som gör att de betraktas som "tillräckligt" allvarliga...?
Straffskalan för bedrägeri är "fängelse i högst två år".
För grovt bedrägeri är den "fängelse, lägst sex månader och högst sex år".
Det är alltid svårt att bedöma ett brotts svårighetsgrad (ringa, normalfall, grovt) eftersom
samtliga omständigheter vid brottet ska beaktas.
Hade det rört sig om misshandel eller något annat brott som begås ofta hade det varit förhållandevis lätt. Där har det utvecklats en tydlig praxis som gör att det nästan finns en slags tabell att förhålla sig till.
Vad gäller bedrägerier så handlar nästan all praxis (åtminstone av det jag hittat) om andra typer av bedrägerier än de Catrin ägnar sig åt. Det är mycket förfalskade checkar, försök att växla till sig äkta sedlar i en valuta mot förfalskade i en annan osv. Kollar man bedrägerirättsfall från tiden innan 2007, då Bidragsbrottslagen kom, är typ 90% av fallen olika former av bidragsbedrägerier. (De faller nu under Bidragsbrottslagen.)
Jag har faktiskt inte hittat ett enda rättsfall där omständigheterna är tillräckligt lika de i Catrins fall för att det ska kunna gå att jämföra. Nu har jag inte letat ihjäl mig men har ändå letat.
Det som står i lagtexten vad gäller bedömningen av om bedrägerier är grovt är att man särskilt ska beakta "om gärningsmannen missbrukat allmänt förtroende eller begagnat falsk handling eller vilseledande bokföring eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada". Listan är inte uttömmande. Det rör sig alltså om exempel på omständigheter som kan (men inte behöver) göra ett bedrägeri grovt.
Att bedrägerier bedrivits systematiskt och under lång tid är helt klart en försvårande omständighet. Frågan är om den är tillräckligt försvårande för att knuffa över brotten från bedrägeri till grovt bedrägeri. Det finns exempel på när den gjort det men de är få och då har det alltid funnits andra omständigheter som t.ex. att alla bedrägerier utförts mot en och samma person, att man använt sig av förfalskade handlingar osv. (Har man använt förfalskade handlingar så ska bedrägeriet i regel bedömas som grovt.)
Jag tror att brotten Catrin begått kommer klassas som bedrägerier av normalgraden och inte som grova bedrägerier. Åtminstone vad gäller biljettförsäljningen.
Vad gäller de andra fallen så vet jag väldigt lite men det lilla jag vet får mig att luta åt samma gissning där.
Jag tror däremot inte att påföljden bara kommer bli fortsatt skyddstillsyn (alltså det straff hon fick sist).