2016-09-06, 15:26
Medlem
Professor.Wers avatar
Problemet som redan Platon formulerade är ännu olöst.

Nämligen, för att en individ skall kunna kalla Gud för god, måste individen jämföra Gud med en moralisk måttstock som är oberoende av Gud. Det är inte möjligt för en individ att stipulera att Gud är god om individen saknar en uppfattning om vad som är gott.

Det innebär att om individen jämför Guds godhet med en moralisk måttstock som är oberoende av Gud, då följer det logiskt att Gud endast kan vara lika God som den moraliska måttstocken som Guds godhet jämförs med. Det skulle också förklara varför olika människor och grupper har olika uppfattningar om vad gud anser vara gott.

Invändningen från kristet håll är att gud är god i sitt väsen. För min del ser jag det inte som ett redigt svar, utan det låter snarare som ett cirkelresonemang (gud är god för att gud är god).

EDIT: Bör tilläggas att denna diskussion om etik inte är ett argument varken för eller emot guds existens.Alltså aningen off-topic.
Senast redigerad av Professor.Wer 2016-09-06 kl. 15:30.
Citera
2016-09-06, 19:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det är sant ur ett perspektiv, om Gud inte saknar något så kan han inte sakna begär. Men med begär avses ett negerande tillstånd av fullkomligheten och är, dragit till sin spets, ett slags "intet". Det kan liknas vid ondskan som också är ett intet på så vis att det saknar en självständig verklighet och bara är en avsaknad av godhet. Gud saknar begär på samma sätt som han saknar ondska. Men det han saknar är ett "intet", alltså kan man följdriktigt säga att han inte saknar något.
I så fall kan godhet också vara ett "intet" på så vis att det saknar en självständig verklighet och bara är en avsaknad av ondska.
Citera
2016-09-07, 10:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
EDIT: Bör tilläggas att denna diskussion om etik inte är ett argument varken för eller emot guds existens.Alltså aningen off-topic.

Japp, vi kan väl ta det på t.ex. tråden om teodicé-frågan istället.
Citera
2016-09-08, 21:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Frågan grundas på ett tankefel.

Bevisbördan ligger på den som påstår att något existerar.

Att jag ställde frågan beror på trådens rubrik:

Bevisa att Gud inte finns

Jag tänkte därför att du möjligen hade något att tillföra i ämnet bevis för Guds icke-existens.
Citera
2016-09-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att jag ställde frågan beror på trådens rubrik:

Bevisa att Gud inte finns

Jag tänkte därför att du möjligen hade något att tillföra i ämnet bevis för Guds icke-existens.
Finns många bevis emot Gud. Fast allt beror på hur du definierar guden du tror på.
Citera
2016-09-08, 23:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Finns många bevis emot Gud. Fast allt beror på hur du definierar guden du tror på.

OK. Låt oss ta guden Balder i den fornnordiska mytologin.

Bevisa att Balder inte finns.

Observera att det är bevis som efterfrågas, inte sannolikhetskalkyler.
Citera
2016-09-08, 23:37
Medlem
Citat:
OK. Låt oss ta guden Balder i den fornnordiska mytologin.

Bevisa att Balder inte finns.

Observera att det är bevis som efterfrågas, inte sannolikhetskalkyler.
Lätt, Balder är död!
Citera
2016-09-08, 23:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Lätt, Balder är död!

Hur vet du det? Är det baserat på observationer eller hörsägen? Och kan han inte finnas även om han skulle vara död?
Citera
2016-09-08, 23:48
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Är det baserat på observationer eller hörsägen? Och kan han inte finnas även om han skulle vara död?
Jag har inte påstått att jag kan motbevisa någon gud, endast att det finns bevis emot. Ungefär som i en rättegång, kan man säga.
Citera
2016-09-08, 23:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag har inte påstått att jag kan motbevisa någon gud, endast att det finns bevis emot. Ungefär som i en rättegång, kan man säga.

Sannolikheter, alltså. Det är inte vad man menar med bevis i filosofiska eller matematiska sammanhang.
Senast redigerad av Regulus 2016-09-08 kl. 23:55.
Citera
2016-09-09, 00:11
Medlem
Citat:
Sannolikheter, alltså. Det är inte vad man menar med bevis i filosofiska eller matematiska sammanhang.

Ok, då får du ge mig lite info om Balder och hur han verkar i vår värld, så får vi se om jag har några bevis.
Citera
2016-09-09, 00:22
Medlem
Vad räknas som bevis? Jag kan inte bevisa, ens för mig själv, att jag inte är gud eller att någon annan existerar. Ber om ursäkt om det frågats innan men var för många sidor för att jag skulle orka kolla igenom dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in