2011-03-25, 12:35
Medlem
OrangeBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Är ni så skräckslagna för skaparen så att ni måste förneka honom för att orka leva?

Vad menar du? Jag får inte ditt påstående att gå ihop riktigt.

Du menar om jag inte är troende, så kommer jag till helvetet eller straffad på nått sätt av gud. Men i så fall om jag vore rädd för det, så innebär det ju att jag tror på det hela spektaklet. Moment 22 över ditt påstående, grabben.

Edit: Jag VET att ingen i sina fulla sinnes bruk tro på en gud/gudar/högre makt, man kan tro på gemenskap eller hopp eller vad fan som helst, som det innebär att vara med i en sekt eller liknade skit. Men tror man på fullaste allvar att en högre makt har skapat allt, så är man sinnessjuk och ska spärras in och helst avlivas.
Senast redigerad av OrangeBoll 2011-03-25 kl. 12:42.
Citera
2011-03-25, 12:49
Medlem
Blifullidags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Jaså du har svaret på den eviga frågan, och det räckte att tänka lite själv. Nu är vi många som är nyfikna. Ut med språket, å du store tänkare.
Lösningen på alla problem är att dricka alkohol. Gud är alkohol. Jag har sett honom i glaset.
Citera
2011-03-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangeBoll
Vad menar du? Jag får inte ditt påstående att gå ihop riktigt.

Du menar om jag inte är troende, så kommer jag till helvetet eller straffad på nått sätt av gud. Men i så fall om jag vore rädd för det, så innebär det ju att jag tror på det hela spektaklet. Moment 22 över ditt påstående, grabben.

Edit: Jag VET att ingen i sina fulla sinnes bruk tro på en gud/gudar/högre makt, man kan tro på gemenskap eller hopp eller vad fan som helst, som det innebär att vara med i en sekt eller liknade skit. Men tror man på fullaste allvar att en högre makt har skapat allt, så är man sinnessjuk och ska spärras in och helst avlivas.

Helvetet finns inte, en obiblisk lära som Kejsare Konstanten den store stod bakom.

Det där med att ingen med sina fulla bruk tror på Gud, får stå till dig.
Citera
2011-03-25, 12:54
Medlem
FniZs avatar
säger som min fader en gång sa, ska utlänningarna tro på allah, ska de kristna tro på gud så ska jag tro på jultomten
Citera
2011-03-25, 12:58
Medlem
OrangeBolls avatar
Citat:
Helvetet finns inte, en obiblisk lära som Kejsare Konstanten den store stod bakom.

Det där med att ingen med sina fulla bruk tror på Gud, får stå till dig.

Förklara vad du menade ist för att ordbajsa, jag skrev : eller straffad på nått vis.

Vad är det jag ska vara rädd för???
Citera
2011-03-25, 13:09
Medlem
Citat:
Förklara vad du menade ist för att ordbajsa, jag skrev : eller straffad på nått vis.

Vad är det jag ska vara rädd för???

Varför så ovänlig?
Ingen behöver vara rädd eftersom var och en döms rättvist.

Vad är det brinnande Gehenna som Jesus talade om ?

Ordet Gehenna [Helvetet}förekommer 12 gånger i de kristna grekiska skrifterna. Fem gånger förbinds det med eld. Översättare har återgett det grekiska uttrycket ge-ennantou pyros med helvetets eld och brinnande gehenna.
Historisk bakgrund:
Hinnnoms dal (gehenna) låg utanför Jerusalems murar. Under en tid var den platsen för avgudadyrkan, med bland annat barnoffer.
Under det första århundradet användes Gehenna som förbränningsplats för Jerusalems sopor. Döda djurkroppar kastades ner i dalen för att förtäras i elden, som man hade tillsatt svavel för att öka förbränningen.
Dessutom kastades avrättades brottslingars kroppar ner i Gehenna, eftersom dessa brottslingar inte ansågs vara förtjänta av att begravas i en minnesgrav.
Därför talade Jesus i Matteus 5:29, 30 om att hela kroppen kunde kastas i helvetet eller Gehenna.
Om kroppen föll i den ständigt brinnande elden förtärdes den helt, men om den råkade hamna på en avsats i den djupa ravinen kom dess ruttnande kött att angripas av de maskar eller larver som fanns där.
Levande människor kastades inte i gehenna; det var således inte en plats där någon pinades i medvetet tillstånd
Citera
2011-03-25, 13:20
Medlem
Alltså skapelse-sagan är omöjlig med tanke på fysiska lagar. Fysik är i och för sig i sista ledet uppbackat av observationer, vilket man teoretiskt sett skulle kunna angripa, men det är inte nog med det. Gud skall dessutom vara "allsmäktig" vilket är en våldtäkt på all logik också, och logik (och matematik) kräver INGA observationer för att gälla.

VSB
Citera
2011-03-25, 13:31
Medlem
Tycker det är förbannat taskigt av Gud att ge människor sån kontrast i förutsättningar.

Vissa ger han allt, vissa ger han inget, inte ens sitt urin.

Så om gud finns så kan jag säga att jag inte tänker stå vid hans sida när min tid är kommen.

Men jag antar att ni troende misstar er, det finns ingen gud, bara satan.
Citera
2011-03-25, 13:33
Medlem
OrangeBolls avatar
Citat:
Varför så ovänlig?
Ingen behöver vara rädd eftersom var och en döms rättvist.

Vad är det brinnande Gehenna som Jesus talade om ?

Ordet Gehenna [Helvetet}förekommer 12 gånger i de kristna grekiska skrifterna. Fem gånger förbinds det med eld. Översättare har återgett det grekiska uttrycket ge-ennantou pyros med helvetets eld och brinnande gehenna.
Historisk bakgrund:
Hinnnoms dal (gehenna) låg utanför Jerusalems murar. Under en tid var den platsen för avgudadyrkan, med bland annat barnoffer.
Under det första århundradet användes Gehenna som förbränningsplats för Jerusalems sopor. Döda djurkroppar kastades ner i dalen för att förtäras i elden, som man hade tillsatt svavel för att öka förbränningen.
Dessutom kastades avrättades brottslingars kroppar ner i Gehenna, eftersom dessa brottslingar inte ansågs vara förtjänta av att begravas i en minnesgrav.
Därför talade Jesus i Matteus 5:29, 30 om att hela kroppen kunde kastas i helvetet eller Gehenna.
Om kroppen föll i den ständigt brinnande elden förtärdes den helt, men om den råkade hamna på en avsats i den djupa ravinen kom dess ruttnande kött att angripas av de maskar eller larver som fanns där.
Levande människor kastades inte i gehenna; det var således inte en plats där någon pinades i medvetet tillstånd

Jag är inte ovänligt, jag är nog den trevligaste jäveln du kan stöta på här på jorden, ditt kristna avskum. Du måste lära dig ironi/charm/"chargong" och ta saker på lite mindre allvar.

Så du menar att man inte är i medvetande efter man har dött? Tror du inte på ett efterliv?
Citera
2011-03-25, 13:35
Medlem
Citat:

Så du menar att man inte är i medvetande efter man har dött? Tror du inte på ett efterliv?

Nej.
Citera
2011-03-25, 13:35
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Alltså skapelse-sagan är omöjlig med tanke på fysiska lagar. Fysik är i och för sig i sista ledet uppbackat av observationer, vilket man teoretiskt sett skulle kunna angripa, men det är inte nog med det. Gud skall dessutom vara "allsmäktig" vilket är en våldtäkt på all logik också, och logik (och matematik) kräver INGA observationer för att gälla.

VSB

I sig ett mycket bra bevis, men tyvär så tillåter strängteorins 11 dimensioner en allsmäktig gud. (Faktist ett oändligt antal allsmäktiga gudar... den 11:e dimensionen kan tydas så.)
http://www.youtube.com/watch?v=uY_ZgAvXsuw

Jag tror att du måste inkludera frånvaron av påvisbar interaktion i beviset. För att man kan inte veta allt om allting alltid. En gud som inte bevisar sin närvaro är faktist inte en Gud som man behöver bry sig om. Ungerfär som att det inte är inntressant om det finns rosa elefanter med vingar på en planet runt Eta Carina.
Citera
2011-03-25, 14:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ett intellekt, en dynamisk kraft.

Jag gillar hur du alltid bara spyr ur dig ogrundade påståenden och oneliners.
Jag tycker du borde följa varje påstående du gör med någon sorts källreferens.
Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in