2018-08-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Belägg, eller argument, för att Moseböckerna är sanna, eller att de urspunglingen kommer från Gud:

Moseböckerna förutsäger ungefär att Abrahams ättlingar - vilka med stor sannolikhet är de som världen kallar judar och araber - kommer ha det väldigt bra i framtiden, typ att de ska ha extra mycket framgång och lycka (mer än andra folk), speciellt när det gäller judarna.
Och dessa förutsägelser (tillsammans med andra förutsägelser i Moseböckerna) har slagit in.

Och dessa förutsägelser innebär ju minst sagt, att något väldigt komplicerat, och för oss människor opåverkbart och oförutsägbart, ska inträffa upprepade gånger i framtiden.
Och det talar för att den som har givit dessa förutsägelser, med stor sannolikhet antingen har kontakt med någon som kan styra skeendena på jorden, eller så är den själv denna någon som kan styra skeendena på jorden.
Och den som har givit dessa förutsägelser, den är enligt Moseböckerna Gud, som också enligt Moseböckerna kan styra skeendena på jorden. Och det talar för att Moseböckerna är sanna, eller att de urspunglingen kommer från Gud.

Och tänk nu, varför skulle någon överhuvudtaget komma på tanken att skriva, eller förutsäga, på ett så komplicerat sätt om framtiden i en bok, och sen i samma bok skriva en massa komplicerade levnadsregler för människan?
Om syftet är att få människor att tro att boken kommer från Gud, och att på det sättet få människor att följa reglerna i boken, varför då inkludera en massa förutsägelser om framtiden i boken?
Om dessa förutsägelser INTE skulle inträffa i framtiden, då minskar ju hela bokens trovärdighet, och människor kommer då troligen vara MINDRE villiga att följa bokens levnadsregler.
Så det finns som jag ser det, bara ett enda logiskt skäl till att någon AVSIKTLIGT skulle inkludera sådana förutsägelser om framtiden, i en bok med levnadsregler:
Denna någon kan styra framtiden, eftersom denna någon är Gud.
Om något är fel i moseböckerna, betyder det att Gud inte finns?
Hur bra har araberna det egentligen? Hur mäter du det? Många araber är ju flyktingar.
Hade judarna det bra under, och omkring, andra världskriget?
Och om judar och araber har det så bra, samt är ättlingar till Abraham, då har de troligtvis rätt om Jesus. Vilket betyder att NT inte är sant, fastän det också påstås komma från samma Gud. Så du har nu motbevisat mycket av bibeln.

1. Pelle säger att Satan ligger bakom moseböckerna, genom att Satan låtstas varit Gud och fått människor att skriva moseböckerna.
2. Stämmer detta med verkligheten? Ja, moseböckerna finns, och de påstår att Gud finns.
3. Alltså existerar Satan och han ligger bakom moseböckerna och deras förutsägelser.
Logiskt?
Citera
2018-08-16, 13:29
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har ingen anledning att söka något som andra påstår (helt utan belägg) att det existerar. Jag ser inget hån i det. Jag vet att mina föräldrar ”skapat” mig.

Jag ser fortfarande inte mig själv som meningslös. Big bang handlar fortfarande om universums expansion. Det är ingen mening med att du upprepar samma dumheter.

Kanske det.

Det tror inte jag heller (se ovan vad BigBang är). Jag skapar min egen mlivsmening.

Ellet så skapas medvetandet efteråt.

Tro på påstådda skapare påverkar inte vad jag vet förmågan art lämna planeten.
Några bevis har hittills inte presenterats.

Dina föräldrar har inte skapat sin förmåga att skaffa barn.

Bara de få utvalda kommer att kunna dra ihop alla pusselbitar för att lämna planeten med hjälp av sina själar.

Resten kommer att fortsätta leva sina liv tills ekonomin krashar och utomjordingarna ska äta upp köttätarna precis som kapitel 9 i uppenbarelseboken tydligt beskriver.
Citera
2018-08-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat

Bara de få utvalda kommer att kunna dra ihop alla pusselbitar för att lämna planeten med hjälp av sina själar.

Resten kommer att fortsätta leva sina liv tills ekonomin krashar och utomjordingarna ska äta upp köttätarna precis som kapitel 9 i uppenbarelseboken tydligt beskriver.
Anade att du var kristen ändå.
Varför beskriver du Gud som orättvis och ond? Det är ovanligt att troende erkänner det, så kudos till dig.
Citera
2018-08-16, 14:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det har jag inte heller påstått. Hur det har gått till vet jag inte och jag ser igen vits med att hejvilt gissa på hittepå som "gud gjorde det!".

Citat:

Ja, så är det säkert... Eller inte.
Citera
2018-08-16, 17:26
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
(Jag slutar med "då svarar"-biten, eftersom det bara krånglar till svaren.)
Vad är det för "ondsint" med att kräva lydnad mot att man botar sjukdomar etc. för människor?
Då svarar du: Det är ondsint för att det är gud som gjort dig sjuk från början! Eftersom gud har skapat allt - även sjukdomarna - och bestämt de premisser som gör just dig sjuk. Således gör gud dig först sjuk och kräver sedan lydnad för att göra dig frisk, och det är ren och skär ondska!

Citat:
Och kräver INTE en läkare till viss del lydnad av sina patienter?
Då svarar du: Jo, men det är för att läkaren inte är allsmäktig, och (de flesta) mediciner och behandlingsmetoder fungerar inte om de inte hanteras på ett visst sätt. Detta är det inte läkaren som hittat på, och inte heller läkemedelsbolagen, utan det är så kemin/fysiken fungerar. Gud är däremot allsmäktig och kan göra dig frisk direkt.

Citat:
Varför skulle någon straffa en människa för att den människan är RÄDD för denna någon?
Då svarar du: Så din tro och kärlek till gud är i grund och botten rädsla för det allsmäktiga psykfallets hämnd?

Citat:
Vad får dig att tro att Gud INTE också behöver något?
Då svarar du: För att gud är allsmäktig. Behöver gud kakor så säger gud 'varde kakor' och så är där kakor. Det ingår i begreppet allsmäktig. Eller insinuerar du att din gud inte är allsmäktig? I så fall lär han ganska snart tota ihop någon skojigt plågsam död för dig.

Citat:
Menar du "psykopatisk tyrann" i det fetstilta ovan? Hur som helst, både psykopati och psykos är störningar/brister som människor kan ha. Så vad menar du egentligen? Sjukdomar etc. ingår ju i naturen, precis som människan. Om man INTE skyddas ifrån sjukdomar, då har naturen sin gång. Eller?
Då svarar du: Åter igen, det är gud som skapat sjukdomarna, och tycker dessa är skojiga och trevliga, annars hade gud utrotat dem direkt, då gud är allsmäktig. Men gud tycker uppenbarligen det är skoj när föräldrar ser sina barn dö i cancer, eller kläms ihjäl i bilolyckor eller brinner inne. Annars hade gud förhindrat det, då gud är allsmäktig. Om gud med dessa premisser är psykopatisk eller psykotisk är jag ej medicinskt utbildad nog att bedöma, och jag kan inte heller svara på om han käkade chips eller popcorn när han bevittnade nazisterna gasa judar, men eftersom han lät det upprepas gång på gång måste han tyckt det var väldigt trevlig underhållning.
Senast redigerad av AndersM79 2018-08-16 kl. 17:30.
Citera
2018-08-16, 17:32
Bannlyst
Citat:
"Förutsäger ungefär"?. Hur är formuleringen att de ska få det "väldigt bra"?.

Fast det är ju inte klarlagt att någon förutsägelse slagit in.

Första Moseboken, 12:1-3:
http://www.bibeln.se/las/2k/1_mos

Citat
1 Herren sade till Abram: ”Lämna ditt land, din släkt och ditt hem, och gå till det land som jag skall visa dig. 2 Jag skall göra dig till ett stort folk, jag skall välsigna dig och göra ditt namn så stort att det skall brukas när man välsignar. 3 Jag skall välsigna dem som välsignar dig, och den som smädar dig skall jag förbanna. Och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du har fått.”
Slutcitat

Sen fortsätter det med liknande förutsägelser väldigt många gånger i Moseböckerna.

Judarna har och har haft väldigt mycket framgång, på ett osannolikt och övernaturligt sätt, som jag ser det iallafall.

Citat:
Eller så har det skrivits så pass obestämt att det lämnats öppet för framtida tolkningar.

Det är inte särskilt komplicerat att gissa att folk kommer få det bättre i framtiden, de som skrev detta hade förmodligen erfarenhet att saker och ting blivit bättre sedan tidigare generationer.

Det kanske inte är några förutsägelser, det kanske är hittepå för att verka som om de skrivit ned guds ord.

Då är det ju bara att hävda att de kommer att slå in snart, eller tolka det på ett så att det slagit in.

Eller så ville författarna ge sken av detta.

Men läs först nedanstående:

Första Moseboken, 15:13-16:

Citat
13 Herren sade till Abram: ”Du skall veta att dina ättlingar kommer att bo i ett land som inte är deras och vara slavar och förtryckas i fyrahundra år. 14 Men det folk vars slavar de blir skall jag döma, och därefter skall de dra ut med stora rikedomar. 15 Du själv skall leva länge innan du går till dina fäder i frid och blir begravd. 16 Efter tre generationer skall dina ättlingar återvända hit, först då har amoreerna fyllt sina synders mått.”
Slutcitat

Landet dit de ska återvända är alltså Kanaan, alltså ungefär dagens Israel.

Sen undrar jag om du menar typ att några människor har tänkt ungefär:

"Nu har vi bestämt levnadsreglerna för människor. Nu ska vi bara få människor att följa dem också. Men hur? Hmm.. Nu vet jag, vi låtsas att vi är Gud, och så skriver vi en förutsägelse om att ett visst folk ska få det väldigt bra i framtiden, och att det folket ska bo i ett visst land. Sen skriver vi att detta folk först ska vara slavar i fyrahundra år i ett annat land, och sen ska de få bo i det första landet.
Då kommer kanske människor förstås vilja vänta i fyrahundra år med att följa våra levnadsregler, för att se först att vår förutsägelse slår in. Men det är ett mindre problem. Dessa levnadsregler är ju faktiskt tänkt att gynna framtida generationer av människor."

Är ovanstående troligt att människor har tänkt för tusentals år sedan?
Jag vet att det är lite oklart exakt när allt i Moseböckerna skrevs och så. Och jag förstår att man troligen kan lura många människor genom att säga typ:

"Du kommer INTE få det bra i ditt liv bara för att du lever efter mina regler. Men i framtiden när du är död, då kommer dina ättlingar få det väldigt bra i sina liv."

Men om en människa försöker lura en annan människa på det sättet. Varför då inkludera obegripliga levnadsregler av typen:

Tredje Moseboken, 19:23-25:
https://www.bibeln.se/las/2k/3_mos

Citat
23 När ni kommer in i landet och planterar alla sorters fruktträd, skall ni lämna deras första frukt orörd. Under tre år skall deras frukt vara förbjuden och inte ätas, 24 och under det fjärde året skall all deras frukt helgas åt Herren under tacksägelser. 25 Först under det femte året skall ni äta deras frukt och får då så mycket större avkastning. Jag är Herren, er Gud.
Slutcitat

Vad får en människa för fördelar av det? Varför inte bara fokusera på att lura människor i syfte att tjäna pengar eller få andra fördelar?
Och det finns mängder av fler exempel på ännu mer obegripliga levnadsregler i Moseböckerna, likt den i citatet ovan. Moseböckerna är i det avseendet INTE lik några andra skrifter i världshistorien, gissar jag. Rätta mig gärna om jag har fel.

Så, är det inte väldigt väldigt osannolikt att en människa har tänkt ut Moseböckerna, utan att ha fått hjälp av en högre övernaturlig varelse (som är typ allvetande och därför vet vad som är bra för människan)?

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om något är fel i moseböckerna, betyder det att Gud inte finns?
Hur bra har araberna det egentligen? Hur mäter du det? Många araber är ju flyktingar.
Hade judarna det bra under, och omkring, andra världskriget?
Och om judar och araber har det så bra, samt är ättlingar till Abraham, då har de troligtvis rätt om Jesus. Vilket betyder att NT inte är sant, fastän det också påstås komma från samma Gud. Så du har nu motbevisat mycket av bibeln.

1. Pelle säger att Satan ligger bakom moseböckerna, genom att Satan låtstas varit Gud och fått människor att skriva moseböckerna.
2. Stämmer detta med verkligheten? Ja, moseböckerna finns, och de påstår att Gud finns.
3. Alltså existerar Satan och han ligger bakom moseböckerna och deras förutsägelser.
Logiskt?

Om något är fel i Moseböckerna, då är ju ändå det som är rätt fortfarande rätt. Så nej, det är INGET bevis på att Gud INTE finns. Snarare tyder det då på att någon har ändrat i Moseböckerna eller har skrivit fel. Och bara för att något är fel i en fysikbok, så förkastar du väl INTE hela fysikboken?

Moseböckerna innehåller en massa levnadsregler för judarna, och varningar om hur de ska straffas av Gud om dessa regler INTE följs, alltså om de syndar. Och man kan ju förutsätta att även araberna kan straffas om de syndar.
Och jag gissar därför att det EVENTUELLT är ungefär så, att Gud INTE skyddar judarna och araberna helt från att begå synder eller från att göra fel/misstag. Utan att Gud istället bara MINSKAR förutsättningarna för att judarna och araberna ska begå synder eller göra fel/misstag, genom att ge dem framgång och lycka.

Men judarna har och har haft väldigt mycket framgång, på ett osannolikt och övernaturligt sätt, som jag ser det iallafall. Dessutom äger de idag det land, som de enligt Moseböckerna har blivit lovade av Gud. Så det är ytterligare en förutsägelse i Moseböckerna som har slagit in.
Och araberna har ju sin olja.

Om Satan skulle ha skrivit Moseböckerna, då är de ju ändå skrivna av en övernaturlig varelse. Och det är väl övernaturlighet som du/ni INTE tror på och vill motbevisa?
Och vad skulle Satan vinna på att låtsas vara Gud? Satan kommer ju då ändå av människorna, att definieras utifrån det som står i Moseböckerna.
Menar du att Satan har så dåligt rykte, och därför måste byta namn till Gud, innan han kan få människorna att skriva Moseböckerna?
Senast redigerad av a987 2018-08-16 kl. 17:48.
Citera
2018-08-16, 18:03
Medlem
Citat:

Citat
1 Herren sade till Abram: ”Lämna ditt land, din släkt och ditt hem, och gå till det land som jag skall visa dig. 2 Jag skall göra dig till ett stort folk, jag skall välsigna dig och göra ditt namn så stort att det skall brukas när man välsignar. 3 Jag skall välsigna dem som välsignar dig, och den som smädar dig skall jag förbanna. Och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du har fått.”
Slutcitat

Sen fortsätter det med liknande förutsägelser väldigt många gånger i Moseböckerna.

Judarna har och har haft väldigt mycket framgång, på ett osannolikt och övernaturligt sätt, som jag ser det iallafall.

Citat
13 Herren sade till Abram: ”Du skall veta att dina ättlingar kommer att bo i ett land som inte är deras och vara slavar och förtryckas i fyrahundra år. 14 Men det folk vars slavar de blir skall jag döma, och därefter skall de dra ut med stora rikedomar. 15 Du själv skall leva länge innan du går till dina fäder i frid och blir begravd. 16 Efter tre generationer skall dina ättlingar återvända hit, först då har amoreerna fyllt sina synders mått.”
Slutcitat

"Nu har vi bestämt levnadsreglerna för människor. Nu ska vi bara få människor att följa dem också. Men hur? Hmm.. Nu vet jag, vi låtsas att vi är Gud, och så skriver vi en förutsägelse om att ett visst folk ska få det väldigt bra i framtiden, och att det folket ska bo i ett visst land. Sen skriver vi att detta folk först ska vara slavar i fyrahundra år i ett annat land, och sen ska de få bo i det första landet.
Då kommer kanske människor förstås vilja vänta i fyrahundra år med att följa våra levnadsregler, för att se först att vår förutsägelse slår in. Men det är ett mindre problem. Dessa levnadsregler är ju faktiskt tänkt att gynna framtida generationer av människor."

Jag vet att det är lite oklart exakt när allt i Moseböckerna skrevs och så. Och jag förstår att man troligen kan lura många människor genom att säga typ:

"Du kommer INTE få det bra i ditt liv bara för att du lever efter mina regler. Men i framtiden när du är död, då kommer dina ättlingar få det väldigt bra i sina liv."

Men om en människa försöker lura en annan människa på det sättet. Varför då inkludera obegripliga levnadsregler av typen:

Citat
23 När ni kommer in i landet och planterar alla sorters fruktträd, skall ni lämna deras första frukt orörd. Under tre år skall deras frukt vara förbjuden och inte ätas, 24 och under det fjärde året skall all deras frukt helgas åt Herren under tacksägelser. 25 Först under det femte året skall ni äta deras frukt och får då så mycket större avkastning. Jag är Herren, er Gud.
Slutcitat

Vad får en människa för fördelar av det? Varför inte bara fokusera på att lura människor i syfte att tjäna pengar eller få andra fördelar?
Och det finns mängder av fler exempel på ännu mer obegripliga levnadsregler i Moseböckerna, likt den i citatet ovan. Moseböckerna är i det avseendet INTE lik några andra skrifter i världshistorien, gissar jag. Rätta mig gärna om jag har fel.

Så, är det inte väldigt väldigt osannolikt att en människa har tänkt ut Moseböckerna, utan att ha fått hjälp av en högre övernaturlig varelse (som är typ allvetande och därför vet vad som är bra för människan)?

Om något är fel i Moseböckerna, då är ju ändå det som är rätt fortfarande rätt. Så nej, det är INGET bevis på att Gud INTE finns. Snarare tyder det då på att någon har ändrat i Moseböckerna eller har skrivit fel. Och bara för att något är fel i en fysikbok, så förkastar du väl INTE hela fysikboken?

Moseböckerna innehåller en massa levnadsregler för judarna, och varningar om hur de ska straffas av Gud om dessa regler INTE följs, alltså om de syndar. Och man kan ju förutsätta att även araberna kan straffas om de syndar.
Och jag gissar därför att det EVENTUELLT är ungefär så, att Gud INTE skyddar judarna och araberna helt från att begå synder eller från att göra fel/misstag. Utan att Gud istället bara MINSKAR förutsättningarna för att judarna och araberna ska begå synder eller göra fel/misstag, genom att ge dem framgång och lycka.

Men judarna har och har haft väldigt mycket framgång, på ett osannolikt och övernaturligt sätt, som jag ser det iallafall. Dessutom äger de idag det land, som de enligt Moseböckerna har blivit lovade av Gud. Så det är ytterligare en förutsägelse i Moseböckerna som har slagit in.

Om Satan skulle ha skrivit Moseböckerna, då är de ju ändå skrivna av en övernaturlig varelse. Och det är väl övernaturlighet som du/ni INTE tror på och vill motbevisa?
Och vad skulle Satan vinna på att låtsas vara Gud? Satan kommer ju då ändå av människorna, att definieras utifrån det som står i Moseböckerna.
Menar du att Satan har så dåligt rykte, och därför måste byta namn till Gud, innan han kan få människorna att skriva Moseböckerna?
Självklart förkastar jag inte hela fysikboken, bara för att några fel finns. Men om det påstås att inga fel ens kan finnas i fyskikboken, ja då blir det lite knepigare.
Förutsägelser som människor kan arbeta för att de ska gå i uppfyllelse är inte förutsägelser. Om jag beställer en hamburgetallrik och kyparen kommer in med det, var det då en förutsägelse, eller var det folk som hjälpte till att uppfylla den?

Jag menar inget speciellt med mitt exempel, mer än att det går att bevisa i stort sett vad som helst på det viset. Att du verkligen satte dig in i exemplet tyder på att du inte förstod poängen. Så jag menade inget med Satan. Vi kan kalla det X istället, om det känns bättre? Poängen var ju det ologiska i argumentet.
Citera
2018-08-16, 18:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat
Slutcitat

Citat
Slutcitat

Citat
Slutcitat

Bibelns validitet som verklighets-beskrivande diskuterar jag gärna med dig på tråden "Är bibeln sann".
Citera
2018-08-16, 18:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Citat
Slutcitat

Att ett folk ska bli ”stort” kan ju till exempel betyda ”fler än nu”. Det är inte så svårt att gissa. Det står ju inte ett ord om framgång eller annan ”lycka”.

Citat:

Citat
Slutcitat

Varför står det inte vilket land de ska återvända till? De hade ju kunnat åkt till vilket land som hels, ändå hade ”förutsägelsen” slagit in. Det kunde ju ha stått något om framgångar i USA, i bankvärlden osv. Istället står det ”bara” sånt som man kan anta art folk i mellersta östern visste på den tiden.

Citat:

Citat
Slutcitat

Jag menar ingenting om vad skribenternas motivation var, jag undrade bara om det som står i Moseböckerna är sant och framförallt om de inte skulle kunna vara skrivna utan inspiration från gud. Jag blev inte övertygad. Det som står där kan mycket väl vara skrivet av enbart människor.
Citera
2018-08-17, 13:03
Medlem
gabrielle2s avatar
Går inte att bevisa att Gud inte finns och heller inte bevisa att Gud finns.
Gud är väl mest ett osynligt fenomen man tror saker om.
Gud presenteras i olika heliga skrifter och det enda som går att bevisa är att det finns heliga skrifter om detta fenomen.
Citera
2018-08-17, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Då svarar du: Det är ondsint för att det är gud som gjort dig sjuk från början! Eftersom gud har skapat allt - även sjukdomarna - och bestämt de premisser som gör just dig sjuk. Således gör gud dig först sjuk och kräver sedan lydnad för att göra dig frisk, och det är ren och skär ondska!

Då svarar du: Jo, men det är för att läkaren inte är allsmäktig, och (de flesta) mediciner och behandlingsmetoder fungerar inte om de inte hanteras på ett visst sätt. Detta är det inte läkaren som hittat på, och inte heller läkemedelsbolagen, utan det är så kemin/fysiken fungerar. Gud är däremot allsmäktig och kan göra dig frisk direkt.

Då svarar du: Åter igen, det är gud som skapat sjukdomarna, och tycker dessa är skojiga och trevliga, annars hade gud utrotat dem direkt, då gud är allsmäktig. Men gud tycker uppenbarligen det är skoj när föräldrar ser sina barn dö i cancer, eller kläms ihjäl i bilolyckor eller brinner inne. Annars hade gud förhindrat det, då gud är allsmäktig. Om gud med dessa premisser är psykopatisk eller psykotisk är jag ej medicinskt utbildad nog att bedöma, och jag kan inte heller svara på om han käkade chips eller popcorn när han bevittnade nazisterna gasa judar, men eftersom han lät det upprepas gång på gång måste han tyckt det var väldigt trevlig underhållning.

Du kan läsa i tråden nedan hur JAG TÄNKER att JAG EVENTUELLT skulle tänka och agera, om JAG kunde ingripa i ett universum:

(FB) Vad jag skulle göra om jag kunde ingripa i ett universum.

Citat:
Då svarar du: Så din tro och kärlek till gud är i grund och botten rädsla för det allsmäktiga psykfallets hämnd?

Jag tänker ungefär att alla människor har en drivkraft som får dem att vilja må bra, både i detta livet och i ett eventuellt liv efter döden. Och denna drivkraft leder till en rädsla för sådant som kan få en att må dåligt. Och denna drivkraft leder också till att man söker sig till människor som får en att må bra, eller som man tror kan få en att må bra, tex som när man känner kärlek till någon. Och om man då har fått veta att Gud kan få en att må bra, men att Gud samtidigt kan straffa en om man gör onda saker, då känner man förstås både kärlek till Gud och rädsla för Gud. Alltså om man tror på att Gud finns.
Så troligen är tro och kärlek till Gud, eller till vem som helst annan, i grund och botten en rädsla för att må dåligt. Tycker du att det är något fel med det?
Citera
2018-08-17, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Självklart förkastar jag inte hela fysikboken, bara för att några fel finns. Men om det påstås att inga fel ens kan finnas i fyskikboken, ja då blir det lite knepigare.
Förutsägelser som människor kan arbeta för att de ska gå i uppfyllelse är inte förutsägelser. Om jag beställer en hamburgetallrik och kyparen kommer in med det, var det då en förutsägelse, eller var det folk som hjälpte till att uppfylla den?

Jag menar inget speciellt med mitt exempel, mer än att det går att bevisa i stort sett vad som helst på det viset. Att du verkligen satte dig in i exemplet tyder på att du inte förstod poängen. Så jag menade inget med Satan. Vi kan kalla det X istället, om det känns bättre? Poängen var ju det ologiska i argumentet.

Jag har INTE påstått att det INTE finns några fel i Moseböckerna. Och om det finns fel i Moseböckerna, då kan man ändå dra slutsatsen att Moseböckerna ursprungligen kommer från Gud, bland annat pga att förutsägelser i Moseböckerna har slagit in.
Och tänk om Gud AVSIKTLIGT har skrivit en del felaktigheter i Moseböckerna, tex pga att vi människor INTE kan/kunde förstå sanningen (pga våran begränsade intelligens). Tex som när människor drar historien om storken för sina barn.

Att arbeta för att komma in med en hamburgare, det är något som vem som helst kan göra i princip. Att arbeta för att ett helt folk ska nå den extrema framgång som judarna som helhet har haft och har, det tror jag kräver ingripande av övernaturlig makt/kraft. Tänk bara på hur mycket som kan gå fel tex vid en Hollywood-filminspelning, och hur mycket som då måste "klaffa".

Det går INTE att bevisa "i stort sett vad som helst" med hjälp av Moseböckerna, om det INTE finns hållbara bevis, tex förutsägelser som har slagit in. Och det som Moseböckerna i första hand kan bevisa, det är INTE att allt som står i Moseböckerna är sant, eller vad Gud har för namn. Utan det är att de är skrivna av, eller med hjälp av, en övernaturlig varelse. Vad den övernaturliga varelsen vill när det gäller Universum idag, det kan man förstås INTE VETA genom Moseböckerna. Men man kan TRO hur man ska leva, utifrån vad som står i Moseböckerna.
Senast redigerad av a987 2018-08-17 kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in