2016-09-03, 21:34
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Hur länge håller tepåsar? Hittade några tepåsar som gick ut 2011 hemma idag d.v.s. för 5 år sedan. De luktar fortfarande som te, men är det riskfritt att använda dessa?
Kanske smakar lite mindre men jag skulle inte tveka - skulle inte ens titta på bäst före på te faktiskt.
Citera
2016-09-04, 00:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Hur länge håller tepåsar? Hittade några tepåsar som gick ut 2011 hemma idag d.v.s. för 5 år sedan. De luktar fortfarande som te, men är det riskfritt att använda dessa?
Som sagts tusen gånger eller mer i den här tråden, bäst före betyder just "bäst före" inte dödlig, skadlig, otjänlig efter. I det här fallet betyder det teet kommer att tappa i smak och inte vara lika bra som när det packades.
Om den som får liknande funderingar på om något går att äta eller inte funderar ett varv till på exakt vad det är som skulle kunna bli magsjukeframkallande i produkten och sedan lägger fram sina funderingar så så blir det inte så många idiotiska frågor.

Finns det öht några "torrvaror" som kan bli otjänliga? Jag kommer inte på en enda så här på rak arm.
Citera
2016-09-04, 01:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Som sagts tusen gånger eller mer i den här tråden, bäst före betyder just "bäst före" inte dödlig, skadlig, otjänlig efter. I det här fallet betyder det teet kommer att tappa i smak och inte vara lika bra som när det packades.
Om den som får liknande funderingar på om något går att äta eller inte funderar ett varv till på exakt vad det är som skulle kunna bli magsjukeframkallande i produkten och sedan lägger fram sina funderingar så så blir det inte så många idiotiska frågor.

Finns det öht några "torrvaror" som kan bli otjänliga? Jag kommer inte på en enda så här på rak arm.
Enda läget som torrvaror skulle bli otjänliga är nog om dom förvaras fel t ex i för fuktig miljö eller om man inte tillsluter förpackningen så att det till slut blir en massa damm och liknande bös i pulvret. Sedan att det kanske inte smakar lika gott 5 år efter bäst före är en annan sak men rätt förvarat lär ju torrvaror knappast kunna bli skadliga att äta.
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Nån som har nån erfarenhet av Philadelphia?
På förpackningen står inget om att bäst före datum endast gäller oöppnad förpackning. Hittade dock på Philadelphias hemsida att "den bör ätas inom 5 dagar". Bör ätas?..
Den har tydligen inga tillsatta konserveringsmedel men det är ju en "ost". Och ost har ju oftast en ganska lång hållbarhet.

Bara onödigt att spekulera bättre att kolla med folk som har erfarenhet.
Så hur länge brukar vara standard innan ni känner att det är dags att kassera?
Mjuka ostar av det här slaget har ju knappast lika lång hållbarhet som hårdostar men dom lär ju hålla ett bra tag över bäst föredatum. Bäst före betyder ju inte farlig efter och syrade produkter håller ju oftast ganska länge. Är ju dock inte som hårdostar som kan lagras åratal och bara får mera smak.
Senast redigerad av Jonas1968 2016-09-04 kl. 01:58.
Citera
2016-09-04, 18:28
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Hur länge står sig oöppnad kalles kaviartub i rumstemperatur ca 20 grader? kommer den bli dålig efter 4-5 dar? står att den ska förvaras i 8 grader, men den kanske håller sig i högre temperaturer om förpackningen är obruten?
Citera
2016-09-04, 18:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
Hur länge står sig oöppnad kalles kaviartub i rumstemperatur ca 20 grader? kommer den bli dålig efter 4-5 dar? står att den ska förvaras i 8 grader, men den kanske håller sig i högre temperaturer om förpackningen är obruten?
Kalles kaviar bör ju hålla ett bra tag tack vare sitt saltinnehåll men varför förvara i rumstemperatur när det står att man skall förvara i kylskåp?
Citera
2016-09-04, 19:10
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kalles kaviar bör ju hålla ett bra tag tack vare sitt saltinnehåll men varför förvara i rumstemperatur när det står att man skall förvara i kylskåp?

för jag saknar för tillfället kylskåp
Citera
2016-09-05, 00:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
för jag saknar för tillfället kylskåp
Skulle inte tro att en oöppnad tub blir dålig så snabbt i rumstemperatur. Salt konserverar ju ganska bra och är den oöppnad så har ju bakterier utifrån svårt att ta sig in.
Dessutom så borde det kännas både på lukten och smaken om den blivit dålig.
Citera
2016-09-05, 09:57
Medlem
JoeBidens avatar
REICH KRIS!!! Glömde min köp-tortellini utanför kylen, ni vet sådan som man köper i kyldiskarna som typ är fyllda med ost, spenat, osv. Är av COOPs märke, så antar att det är lite roligheter i den.

Tortellinin låg i ett rumstempererat rum under hela natten. Kokar den nu och ska ha den till lunch. Den luktade helt ok när jag lukta på den, men vet inte.

Är den safe att äta tror ni eller ska jag snebajsa på den?
Citera
2016-09-06, 12:20
Medlem
Gamla kryddburkar i glas verkar hålla i evighet eller åtminstone till innehållet tar
slut. Och skall man bara ha lite salt eller kryddor på tomatskivan på mackan så
märker man ingen skillnad annat än att vattensmaken s a s blir mindre uttalad.
Det är mycket vatten i tomater.

Glasburken med kanel i luktar f ö fortfarande kanel men jag kan väl inte ställa
till med risgrynsgröt mitt i sommaren ...
Citera
2016-09-06, 12:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Gamla kryddburkar i glas verkar hålla i evighet eller åtminstone till innehållet tar
slut. Och skall man bara ha lite salt eller kryddor på tomatskivan på mackan så
märker man ingen skillnad annat än att vattensmaken s a s blir mindre uttalad.
Det är mycket vatten i tomater.

Glasburken med kanel i luktar f ö fortfarande kanel men jag kan väl inte ställa
till med risgrynsgröt mitt i sommaren ...
Kanelburkens innehåll lär vara oförändrat i december så du kan nog använda den till risgrynsgröten då om kanelen smakar OK idag.
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
REICH KRIS!!! Glömde min köp-tortellini utanför kylen, ni vet sådan som man köper i kyldiskarna som typ är fyllda med ost, spenat, osv. Är av COOPs märke, så antar att det är lite roligheter i den.

Tortellinin låg i ett rumstempererat rum under hela natten. Kokar den nu och ska ha den till lunch. Den luktade helt ok när jag lukta på den, men vet inte.

Är den safe att äta tror ni eller ska jag snebajsa på den?

Risken att den skulle bli dålig efter bara en natt i kylen är nog nära noll och har den blivit dålig så bör det märkas på smaken. Dessutom så dör ju dom flesta bakterier om du kokar och bakterierna har knappast hunnit bilda ohälsosamma nivåer bakteriegifter på så kort tid.
Senast redigerad av Jonas1968 2016-09-06 kl. 12:35.
Citera
2016-09-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kanelburkens innehåll lär vara oförändrat i december så du kan nog använda den till risgrynsgröten då om kanelen smakar OK idag.

Har inte smakat, bara luktat. Utan luktsinnet kvar så skulle jag alltså inte ens veta
att det var kanel. Tur att Fyrakryddorburken fortfarande har kvar sin text ...
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2016-09-06 kl. 12:42.
Citera
2016-09-06, 23:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hade en pizza i frysen men igår när jag grävde i frysen glömde jag pizzan på köksbänken i 8 timmar, hur påverkas smaken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in