2019-08-04, 20:47
Medlem
Ratis avatar
Hur lång är hållbarheten på hemmagjord rostad lök? Funkar det att frysa ner?
Citera
2019-08-08, 17:21
Medlem
Pestoleras avatar
Mera smak på Champinjoner Tips tack.

Enligt vissa skall man låta champinjoner sjuda i Mjölk eller grädde för att få mera smak, stämmer detta ?
Citera
2019-08-08, 17:34
Medlem
Cloecuds avatar
Det kan man göra om man vill. Ett enkelt sätt att få in mera smak i svampen är annars att fräsa den i kryddat smör. Vitlök passar fint, men även timjan är supergott ihop med den milda champinjonsmaken. Man kan även fräsa med litet finskuren schalottenlök för en extra smakkick.
Citera
2019-08-08, 17:46
Medlem
persilja, vitlök, smör, jättelite kanel..framhäver smaken ..så lite att man inte känner kanelsmaken,men s vampsmaken förstäkrt
Citera
2019-08-08, 17:52
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Det kan man göra om man vill. Ett enkelt sätt att få in mera smak i svampen är annars att fräsa den i kryddat smör. Vitlök passar fint, men även timjan är supergott ihop med den milda champinjonsmaken. Man kan även fräsa med litet finskuren schalottenlök för en extra smakkick.

Bra tips! Champinjoner är visserligen goda i ensamt majestät, men blir ännu godare med lite hjälp.
Citera
2019-08-08, 18:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Sjuda dem i smör med en liten nypa salt. Grädde och annat förändrar karaktären för mycket, såvida man inte ska ha dem i en annan rätt.
Citera
2019-08-08, 18:08
Medlem
Pestoleras avatar
Tack alla jag testar tipsen, idag blev det panpizza med vitlöks/persilja frästa champisar smaka hyggligt med Champis, men nu har jag lärt mig hemligheten med en bra Panpizza tjoho.
Citera
2019-08-08, 18:10
Medlem
ghostedbymes avatar
stek de i smör , häll i grädde och chillipulver , låt puttra en stund
Citera
2019-08-08, 18:25
Medlem
Pestoleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Sjuda dem i smör med en liten nypa salt. Grädde och annat förändrar karaktären för mycket, såvida man inte ska ha dem i en annan rätt.
Nån kock sa nån gång att men kan utveckla smaken med mjölk/grädde, vet tyvärr inte åt vilket håll man utvecklar det. Vill bara ha den goda Champinjon smaken.
Citera
2019-08-08, 18:26
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Danke

vore kul med betyg på det när du hunnit testa , gör du lite tunnare med mjölk i så blir det som varmakoppen typ , en ostmacka till och du har kvällsmaten klar , går bra att göra i storkok och förvara i tillbringare i kylskåp , bara hälla i mugg och värma i mickro
Citera
2019-08-08, 18:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Nån kock sa nån gång att men kan utveckla smaken med mjölk/grädde, vet tyvärr inte åt vilket håll man utvecklar det. Vill bara ha den goda Champinjon smaken.

Ja om du ska ha dem på en sallad, i en pasta eller på en grismacka. Gräddstuvade champisar har sina begränsningar. Men jävligt gott om man gör det rätt.
Citera
2019-08-08, 18:51
Medlem
Pestoleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja om du ska ha dem på en sallad, i en pasta eller på en grismacka. Gräddstuvade champisar har sina begränsningar. Men jävligt gott om man gör det rätt.
Håller med, är hyfsad på matlag, men jag pratar inte gräddstuvat, detta handlar mer om ungefär som att man lägger visst fågelkött typ ( duva ) i mjölk men det är en annan process. det jag pratar om är att få Champinjonerna ( smaken ) att framträda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in