2017-12-31, 16:36
Bannlyst
Safe att spara en medium rare stek?

Hej

gjorde 2 stekar idag nära well done men lite röda inuti
inte en full medium rare alltså..

tänkte spara en av dom i en matlåda ha i kylen och sen ta med mig och äta imorgon

är det här safe med en stek som inte är helt well done?
Citera
2017-12-31, 16:37
Avstängd
Absolut. Ingen fara.
Citera
2017-12-31, 16:40
Medlem
Basns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murpendurpen
Hej

gjorde 2 stekar idag nära well done men lite röda inuti
inte en full medium rare alltså..

tänkte spara en av dom i en matlåda ha i kylen och sen ta med mig och äta imorgon

är det här safe med en stek som inte är helt well done?

Är det bara lite rött inuti så är det inga problem!

Skulle du däremot ha stekt dom rare eller medium rare skulle jag rekommendera att göra en god pytt av köttet istället. Det bästa med kött- och potatisrester är ju pytten dagen efter
Citera
2017-12-31, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basn
Är det bara lite rött inuti så är det inga problem!

Skulle du däremot ha stekt dom rare eller medium rare skulle jag rekommendera att göra en god pytt av köttet istället. Det bästa med kött- och potatisrester är ju pytten dagen efter

okej rätt mycket på vissa ställen, rött xD
Men det är absolut ingen rare stek, hela utsidan är ordentligt stekt med brun beläggning
men rosa inuti, rätt stora områden
Citera
2018-01-01, 20:04
Medlem
Mikeyjamess avatar
Gjorde stuvad spenat där jag har i mjöl. När det kokade å jag skulle stoppa undan mjölen märkte jag att det låg döda malar i mjölen.

Tror inte nån del av det följde med i spenaten men ändå, är den ätbar eller är det bara att slänga?
Citera
2018-01-12, 20:20
Medlem
Kan man äta köttbullar som i början var frysta, men som man glömde i rumstemperatur i 6-7 timmar och lade i frysen efteråt?
Citera
2018-01-15, 20:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Kan man äta köttbullar som i början var frysta, men som man glömde i rumstemperatur i 6-7 timmar och lade i frysen efteråt?
Skulle inte tro att det är någon risk att köttbullar hinner bli dåliga på bara 6-7 timmar. Att tina upp och frysa ner igen kan möjligen påverka texturen på den någon men gör dem knappast farliga att äta. Luktar och smakar bullarna okej så är skulle jag köra på.
Citera
2018-01-15, 23:18
Medlem
Köpte en "Nutramino XL Protein Recovery shake" ur en automat när jag var på gymmet nyss. Den smakar surt så in i... Smakade ungefär som en shaker luktar om den stått otvättad för länge. Utgångsdatum 2018-06-24 gör mig osäker på om det kan vara så att den har möglat/surnat? Har hittills bara tagit en klunk. Kan jag dricka upp resten, eller kan det vara farligt? Undviker helst magsjuka inatt. Någon som testat samma produkt?
Citera
2018-01-16, 08:20
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suddaminen
Köpte en "Nutramino XL Protein Recovery shake" ur en automat när jag var på gymmet nyss. Den smakar surt så in i... Smakade ungefär som en shaker luktar om den stått otvättad för länge. Utgångsdatum 2018-06-24 gör mig osäker på om det kan vara så att den har möglat/surnat? Har hittills bara tagit en klunk. Kan jag dricka upp resten, eller kan det vara farligt? Undviker helst magsjuka inatt. Någon som testat samma produkt?

Kan absolut ingenting om de här produkterna. Men generellt tycker jag att du ska lita på dina sinnen. Om det smakar illa och ger intrycket av att vara gammalt är det bäst att låta bli. Det är väl inga stora pengar på spel gissar jag.
Citera
2018-01-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suddaminen

Packa ner flaskan med ett handskrivet klagobrev till företaget som producerar drycken där du berättar hur besviken och ledsen du är, samt alla uppgifter om när/hur/var du köpte den.

Lämna även din adress så får du troligt en ursäkt och en platta med proteindryck på posten
Citera
2018-01-22, 17:54
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har oöppnade vinägerflaskor som gick ut 2015. Kan jag använda dom?
Citera
2018-01-27, 15:02
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har oöppnade vinägerflaskor som gick ut 2015. Kan jag använda dom?

Absolut. De blir bara bättre o bättre. Smaka av lite noggrant bara för aromämnena kan intensifieras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in