Citat:
Vad kommer hända med Fredrik Virtanen när Aftonbladet till slut begriper att denne FV håller på att etablera sig som landets mediala riksfåne, nu när Arnstads medieutrymme verkar ha strypts? Nu kommer väl i och för sig ingen avpollettering under den nästan lika galna Lindbergs egid, men förr eller senare måste AB inse att FV bör tas ur drift för tidningens bästa. Dagens vidunderliga magplask:
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22982373.ab
Osv, med mer hjärnanfrätt svammel. Jag misstänker att FV lider av svårartade tvivel kring sin egen godhet, tänk om godheten inte är riktigt tillräckligt på riktigt liksom. Kommer inte på någon annan förklaring till detta halsstarriga fastklamrande vid rent löjeväckande position. Till och med faktaresistens dillar människan om, och då inte i betydelsen självdiagnos.
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22982373.ab
Osv, med mer hjärnanfrätt svammel. Jag misstänker att FV lider av svårartade tvivel kring sin egen godhet, tänk om godheten inte är riktigt tillräckligt på riktigt liksom. Kommer inte på någon annan förklaring till detta halsstarriga fastklamrande vid rent löjeväckande position. Till och med faktaresistens dillar människan om, och då inte i betydelsen självdiagnos.
Fredriks text är väl närmast att betrakta som ett kåseri. Ett kåseri över ämnet hans egen förvåning att andra inte delar hans uppfattning. Som anlitad av Aftonbladet blandar han så klart in Sverigedemokraterna, i sitt resonemang om det i hans ögon obegripliga faktum, att alla inte tycker att Zlatan är bäst på att spela fotboll. Se där, hur man på Aftonbladet går från ämnet vad folk tycker om Zlatans bollsparkande, till att Sverigedemokraterna är verklighetsfrånvända. För det är ju det hans argumentation går ut på.
Fredrik är dock skribent på Sveriges största tidning. Som sådan har han väl viss auktoritet. Hans alster har i Sverige mycket stor spridning. Och jag tar mig härmed friheten att låna auktoritetens sätt att fabulera, f'låt logiskt argumentera.
Fredriks resonemang utgår från det i hans ögon självklara, det rentav allmänt kända, att Zlatan är bäst. Åsikter som avviker från denna uppfattning är heltokiga, enligt Fredrik. Kopplingen till Sverigedemokraterna gör han genom att hävda att detta logiskt korrelerar med det opinionsmässiga stödet för Sverigedemokraterna. För Fredrik är det lika obegripligt att nån kan vara emot de senaste decenniernas förda invandrings- och mångkulturpolitik, som att man kan tycka att det finns bättre fotbollsspelare än Zlatan. För mig är det dock helt ologiskt hur det kan finnas en korrelation mellan Zlatans bollkunnande och svensk mångkulturpolitik. Än mer vari sambandet mellan åsikterna om dessa båda saker ligger. Helt logiskt är det därför så, att antingen är Fredrik dum i huvet, eller så är jag det.
Förutom att det inte finns någon logisk korrelation mellan åsikterna om Zlatan och åsikterna om förd politik, bortser Fredrik i sitt resonemang helt från den fråga som han själv och hans kollegor, då inte kollegor bara på Aftonbladet, varit med om att driva stenhårt, nämligen identitetsfrågan. När det gäller Zlatans prestationer på fotbollsplan är så klart identitet inte nåt att väga in. Men att identitet inte skulle vara nåt att väga in i bedömningen av förd svensk invandrings- och mångkulturpolitik är nog ett misstag från Fredriks sida. Särskilt korkat är det att bortse från min och andra svenskars identitet, diskuterar man förd identitetspolitik. Och på ett sätt går det att betrakta Fredriks kåseri som ett uttryck för själva essensen av förda politik. Nämligen att i Sverige är den svenska identiteten, det svenska folkets existens, bara en bagatell.
Det är egentligen det Fredrik gör. Han bagatelliserar den svenska identiteten. Och det är nåt vi kommer att få se mer och mer av i svensk media. Tennant drog, inte helt till min egen belåtenhet, upp nåt jag skrev för flera månader sedan - - men han hänvisade samtidigt till en intressant text skriven av Evelyn Schreiber på Nerikes Allehanda.
Där refererar skribenten till hur hon sett utländska barn dansa på en scen och sjunga/prata på klingande svenska - undersförstått att alltså är de svenskar. Med följande av argumentationens riktning, att de därmed verkligen på riktigt är svenskar och att det då också är fel att se dem som de utländska barn de är. Deras föräldrar och deras hemländers folk, skulle visserligen kunna ha en annan åsikt, men just när det gäller vem som är svensk, slutar vi i Sverige att vara globala och att ta intryck av hur det funkar utanför för Sverige. Dels är de i Schreibers text omämnda barn, dels pratar de klingande svenska (tillåt mig tvivla), och detta gör dem till svenskar. Punkt slut. Att se dem, benämna dem, som utländska barn, är att vara dum mot barn.
För Virtanen, för Schreiber och för Selimovic som nämns här strax ovan i tråden, är vi svenskar bara en bagatell. Bara en identitet man iklär sig genom att bära en viss kostym. Och klär man sålunda ut sig, så blir man det man påstår att man är. Detta sätt att se på det svenska, går att se på många ställen. Det svenska är bara en kostym, en bagatell. Samma resonemang hörde vi för minst tio år sedan från Mona Sahlin, som tyckte att vi var töntiga, från Reinfeldt som genuint tyckte att vi var barbarer, till Dagens Nyheters chefredaktör som uppträdde och lät sig avfotograferas iklädd en midsommars blomsterkrans och därmed vart han svensk. Det är dock ingen bagatell när en svensk klär ut sig till same och skämtar med det samiska folkets upplevda identitet. https://www.youtube.com/watch?v=7-aWj7rmv3A. Att i en sketch på scen driva med ett folks identitet väcker i Sverige större vrede än att driva politik som bagatelliserar ett folks identitet.
Ber om ursäkt för att jag argumenterar som jag gör. Men jag försvarar mig med att jag bara härmar, till hundra procent och spegelvänt efterapar, det sett på vilket våra mediala och politiska auktoriteter argumenterar. Och duger det åt dem, duger det väl för mig svensk, eller?
Allvarligt så tror jag vi kommer att få se en hel del bagatelliserande av just den svenska identiteten framöver. Nåt bagatelliserande av de nyanländas identiteter kommer vi dock inte att se röken av. Inte ens i den historiska bagatellen som är dagens Det Nya Sverige. Inte ens i svensk massmedia. Och själva bagatelliserandet är ett slags sätt att ta loven av kritik; se här, visst kan vi alla leva tillsammans i fred i Sverige, vi är väl alla människor, eller? Att alla människor därmed inte är svenskar, att verkligheten inte heller i övrigt med våldtäkter, rån, misshandlar, bidragsfusk, kostym-svenskhet och annat skit väger upp obehaget av att bara vara en bagatell, försöker man trolla bort med vädjanden om att vi måste väl alla komma överens, vara vänner, ta varandra i hand med mera och så vidare, bland annat genom att hänvisa till att jugoslaven Zlatan är bra på att spela fotboll. Kommer ju inte att funka, men det är kul att iaktta. Samtidigt som det är obehagligt för mig som svensk.
Edit:
Man får inte glömma bort att ha glimten i ögat, när man skriver.
Läs David Eberhards utmärkta ledarstick i Göteborgsposten från den 7 juni i år. Där nämns, författarens ursprung till trots, en av kärnpunkterna när det gäller de fundamentalistiska tråkmånsarnas minsta gemensamma nämnare. https://www.gp.se/ledare/eberhard-vi...-ton-1.2093163
Nu ska jag inte skriva mer, jag lovar.

Nu ska jag inte skriva mer, jag lovar.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2016-06-12 kl. 15:00. Anledning: rättstavning + edit
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2016-06-12 kl. 15:00. Anledning: rättstavning + edit