2016-06-12, 14:23
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Vad kommer hända med Fredrik Virtanen när Aftonbladet till slut begriper att denne FV håller på att etablera sig som landets mediala riksfåne, nu när Arnstads medieutrymme verkar ha strypts? Nu kommer väl i och för sig ingen avpollettering under den nästan lika galna Lindbergs egid, men förr eller senare måste AB inse att FV bör tas ur drift för tidningens bästa. Dagens vidunderliga magplask:

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22982373.ab

Osv, med mer hjärnanfrätt svammel. Jag misstänker att FV lider av svårartade tvivel kring sin egen godhet, tänk om godheten inte är riktigt tillräckligt på riktigt liksom. Kommer inte på någon annan förklaring till detta halsstarriga fastklamrande vid rent löjeväckande position. Till och med faktaresistens dillar människan om, och då inte i betydelsen självdiagnos.

Fredriks text är väl närmast att betrakta som ett kåseri. Ett kåseri över ämnet hans egen förvåning att andra inte delar hans uppfattning. Som anlitad av Aftonbladet blandar han så klart in Sverigedemokraterna, i sitt resonemang om det i hans ögon obegripliga faktum, att alla inte tycker att Zlatan är bäst på att spela fotboll. Se där, hur man på Aftonbladet går från ämnet vad folk tycker om Zlatans bollsparkande, till att Sverigedemokraterna är verklighetsfrånvända. För det är ju det hans argumentation går ut på.

Fredrik är dock skribent på Sveriges största tidning. Som sådan har han väl viss auktoritet. Hans alster har i Sverige mycket stor spridning. Och jag tar mig härmed friheten att låna auktoritetens sätt att fabulera, f'låt logiskt argumentera.

Fredriks resonemang utgår från det i hans ögon självklara, det rentav allmänt kända, att Zlatan är bäst. Åsikter som avviker från denna uppfattning är heltokiga, enligt Fredrik. Kopplingen till Sverigedemokraterna gör han genom att hävda att detta logiskt korrelerar med det opinionsmässiga stödet för Sverigedemokraterna. För Fredrik är det lika obegripligt att nån kan vara emot de senaste decenniernas förda invandrings- och mångkulturpolitik, som att man kan tycka att det finns bättre fotbollsspelare än Zlatan. För mig är det dock helt ologiskt hur det kan finnas en korrelation mellan Zlatans bollkunnande och svensk mångkulturpolitik. Än mer vari sambandet mellan åsikterna om dessa båda saker ligger. Helt logiskt är det därför så, att antingen är Fredrik dum i huvet, eller så är jag det.

Förutom att det inte finns någon logisk korrelation mellan åsikterna om Zlatan och åsikterna om förd politik, bortser Fredrik i sitt resonemang helt från den fråga som han själv och hans kollegor, då inte kollegor bara på Aftonbladet, varit med om att driva stenhårt, nämligen identitetsfrågan. När det gäller Zlatans prestationer på fotbollsplan är så klart identitet inte nåt att väga in. Men att identitet inte skulle vara nåt att väga in i bedömningen av förd svensk invandrings- och mångkulturpolitik är nog ett misstag från Fredriks sida. Särskilt korkat är det att bortse från min och andra svenskars identitet, diskuterar man förd identitetspolitik. Och på ett sätt går det att betrakta Fredriks kåseri som ett uttryck för själva essensen av förda politik. Nämligen att i Sverige är den svenska identiteten, det svenska folkets existens, bara en bagatell.

Det är egentligen det Fredrik gör. Han bagatelliserar den svenska identiteten. Och det är nåt vi kommer att få se mer och mer av i svensk media. Tennant drog, inte helt till min egen belåtenhet, upp nåt jag skrev för flera månader sedan -
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
...
- men han hänvisade samtidigt till en intressant text skriven av Evelyn Schreiber på Nerikes Allehanda.

Där refererar skribenten till hur hon sett utländska barn dansa på en scen och sjunga/prata på klingande svenska - undersförstått att alltså är de svenskar. Med följande av argumentationens riktning, att de därmed verkligen på riktigt är svenskar och att det då också är fel att se dem som de utländska barn de är. Deras föräldrar och deras hemländers folk, skulle visserligen kunna ha en annan åsikt, men just när det gäller vem som är svensk, slutar vi i Sverige att vara globala och att ta intryck av hur det funkar utanför för Sverige. Dels är de i Schreibers text omämnda barn, dels pratar de klingande svenska (tillåt mig tvivla), och detta gör dem till svenskar. Punkt slut. Att se dem, benämna dem, som utländska barn, är att vara dum mot barn.

För Virtanen, för Schreiber och för Selimovic som nämns här strax ovan i tråden, är vi svenskar bara en bagatell. Bara en identitet man iklär sig genom att bära en viss kostym. Och klär man sålunda ut sig, så blir man det man påstår att man är. Detta sätt att se på det svenska, går att se på många ställen. Det svenska är bara en kostym, en bagatell. Samma resonemang hörde vi för minst tio år sedan från Mona Sahlin, som tyckte att vi var töntiga, från Reinfeldt som genuint tyckte att vi var barbarer, till Dagens Nyheters chefredaktör som uppträdde och lät sig avfotograferas iklädd en midsommars blomsterkrans och därmed vart han svensk. Det är dock ingen bagatell när en svensk klär ut sig till same och skämtar med det samiska folkets upplevda identitet. https://www.youtube.com/watch?v=7-aWj7rmv3A. Att i en sketch på scen driva med ett folks identitet väcker i Sverige större vrede än att driva politik som bagatelliserar ett folks identitet.

Ber om ursäkt för att jag argumenterar som jag gör. Men jag försvarar mig med att jag bara härmar, till hundra procent och spegelvänt efterapar, det sett på vilket våra mediala och politiska auktoriteter argumenterar. Och duger det åt dem, duger det väl för mig svensk, eller?

Allvarligt så tror jag vi kommer att få se en hel del bagatelliserande av just den svenska identiteten framöver. Nåt bagatelliserande av de nyanländas identiteter kommer vi dock inte att se röken av. Inte ens i den historiska bagatellen som är dagens Det Nya Sverige. Inte ens i svensk massmedia. Och själva bagatelliserandet är ett slags sätt att ta loven av kritik; se här, visst kan vi alla leva tillsammans i fred i Sverige, vi är väl alla människor, eller? Att alla människor därmed inte är svenskar, att verkligheten inte heller i övrigt med våldtäkter, rån, misshandlar, bidragsfusk, kostym-svenskhet och annat skit väger upp obehaget av att bara vara en bagatell, försöker man trolla bort med vädjanden om att vi måste väl alla komma överens, vara vänner, ta varandra i hand med mera och så vidare, bland annat genom att hänvisa till att jugoslaven Zlatan är bra på att spela fotboll. Kommer ju inte att funka, men det är kul att iaktta. Samtidigt som det är obehagligt för mig som svensk.

Edit:

Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2016-06-12 kl. 15:00. Anledning: rättstavning + edit
Citera
2016-06-12, 14:44
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Våldtäkter som aldrig anmäls, nyanlända killar som inte tar ett nej och skolan som arena för sexuella ofredanden. Det vittnar unga om i en sammanställning om sexuella ofredanden inom Polisregion Mitt.

Polisregion Mitt har haft kontakt med rektorer och elever på 25 högstadie- och gymnasieskolor. Detta i en sammanställning som ingår i en nationell lägesbild om sexuella ofredanden som nyligen publicerades. Polisen ger en bild av ett omfattande problem, där få brott anmäls. Skolan är den vanligaste platsen för sexuella ofredanden.

Tjejer blir ibland indragna på toaletten eller i rum under fester och blir våldtagna. Det är ingen idé att göra en grej av det hela. Ingen skulle tro en, och man vill ju inte för evigt bli stämplad som en hora. Problemen är extra stora bland nyanlända killar, enligt tjejerna som polisen pratat med.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6451711

Hur ska den feministiska stormakten Sverige reda ut det här? Ganska ironsikt att tjejer har fått börja finna sig i att bli sexuellt trakasserade och våldtagna i ett land som påstår sig jobba för jämnställdhet. Utvecklingen i Sverige går snabbt bakåt tack vare massinvandringen. Det sjukaste är nog att lärare, rektorer och annat löst folk inom socialtjänsten inte bryr sig. Dom är nog så indoktrinerade av mångkultur att deras hjärnor inte klarar av att hantera det här.
Varför görs det inga anmälningar? Varför utdelar inte samhället några som helst straff för det här? Inte konstigt att problemen fortsätter. Folk kommer behöva ta lagen i egna händer för att få stopp på det här.
Citera
2016-06-12, 14:57
Medlem
angående den senaste (oberoende) undersökning om hur media,läs ledarsidorna, har skrivit om invandring/integration negativt eller positivt ? Så har svd:s proffstyckare presterat en mogen,kritiskt granskande ledare idag. http://www.svd.se/forskning-med-fragetecken/om/ledare
Läs den, det är värt tiden.
Samt har från samma dödsdömda tidning Johanne Hildebrandt presterat följande uppföljning till Kinberg/batras nationaltal, en vänlig strykning medhårs av det moderatiska huskorset,

http://www.svd.se/svenska-varderinga...alla/om/ledare

Angående anomalin om hur svenska självklara värderingar frontalkrockar med den patriarkaliska hjärnskada som våra senaste gäster från långtbortistan är förprogrammerade för.
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2016-06-12 kl. 15:03.
Citera
2016-06-12, 16:09
Medlem
På bussen mellan Stureplan och Norrtull blir Richard Swartz eftertänksam:

Ärans och hjältarnas språk

Citat:
Håll i er nu! Barristaan, Treat, Sandys Fridays, Bull & Bear, Lagerhaus, Coop (låt vara med Konsum på sladden), Hair Style Education, Zara Home, Subito, Love all. Serve all, Brot, La Taberna, Harlyday, Café Nestro, Pub the Doors, Caffč Bar Cucina, Berg Gallery, Nice frozen Cocktail, Nikon, Peak Performance, Savanahs, Coffehouse by George, plötsligt en språklig hybrid som Lilla Garden (indisk restaurang) eller rena mystifikationer som Via Vai, Go Choo eller Nam Kang.

Citat:
Spetsar jag öronen och försöker lyssna till samtalen – inte i bussen utan mellan passagerarna och deras mobiltelefoner – kan jag höra hur ett främmande språk, som alltid tycks vara engelska, har nästlat sig in i svenskan. Inte bara enstaka ord utan hela fraser och vändningar, av mitt öra uppfattade som organiskt inbäddade i modersmålet. Det gör mig fundersam. Där jag bor vore något liknande otänkbart. I Wien håller det lokala språket stånd mot engelskan.

Någon invänder att tyskan är ett så mycket större språk än svenskan. Men just detta är min poäng. Ty kan ett litet språk som vårt tillåta sig att så sorg- och aningslöst umgås med andra och större? Utan att riskera att just själv försvinna, i bästa fall reduceras till folkloristiskt idiom eller ornament på någon fasad?

Citat:
Ty små språk – och svenskan är ett mycket litet språk – dör ofta ut. Ideligen. I en globaliserad värld sker det nästan dagligen, som på Nya Guinea. Ibland tar det längre tid, som med svenskan i Finland. Men eftersom språk sällan försvinner per dekret eller för att vi får tungan skuren ur munnen lägger vi sällan märke till det förrän det är för sent.

Citat:
Det är också anledningen till att jag personligen oroar mig över den svenska i Sverige som blir alltmer lös i köttet, uppblandad och approximativ. Ty det är det enda instrumentarium jag besitter för verklig förståelse och för gemenskap med mina medmänniskor, något som förutsätter den klarhet och precision som tillåter oss att mena samma sak med vad vi säger eller skriver.

http://unvis.it/www.dn.se/ledare/kol...ltarnas-sprak/

Swartz skulle gärna kunna göra en busstur till Tensta eller en strapats till "Möllan" i Malmö. Kanske skulle det vara svårt att återge skyltnamnen med en europeisk teckenuppsättning i tangentbordet dock...

Lars-Gunnar Andersson, professor i modern svenska kommenterar i GP:

Hotas verkligen svenskan?

Citat:
Är svenska ett (mycket) litet språk? Det finns enligt den ambitiösa räkningen i boken Ethnologue. Languages of the World drygt 7 000 språk i världen. Svenskan med sina cirka nio miljoner modersmålstalare hamnar runt plats 90 i storleksordning, vilket betyder att 98,5 procent av världens språk har färre talare än svenskan. Svenskan är inte ett litet språk.

Ett språks vitalitet märks även i hur framgångsrikt det värvar nya talare. Svenskan värvar flera tusen nya talare varje år genom invandring och svenskundervisning.

Citat:
Om man inte nöjer sig med att åka till Stureplan utan åker åt annat håll, hör man inte bara svenska utan också samtal på arabiska, somaliska, turkiska och andra språk.

Den viktiga frågan är vilket språk som blir framtidens lingua franca i tvättstugor och trappuppgångar. Vilket språk väljer man att i grupper där arabiska, spanska, turkiska och även svenska möts? Vilket språk använder man när man går och handlar? Hittills har det varit svenska. Kommer det att bli engelska i framtiden?

Valet av ett annat språk än svenska i vardagliga situationer är något som i grunden skulle förändra den svenska språkmiljön.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/hota...skan-1.2505818

Lingua franca i all ära, men i de s k utsatthetsområdenas trappor och tvättstugor talas allehanda utomeuropeiska språk, inte något överbryggande lingua franca? Segregationen och frånvaron av krav på assimilering, det vida bruket av tolkar i uträttandet av ärenden och myndighetskontakter pressar inte till språklig enhet. Swartz respektive Andersson tycks se det lite olika, vad det gäller det svenska språkets öde; antingen för litet för att i längden överleva (i globalismens utslätande spår och svenskhetens bristande egenomsorg, törs man dra den konklusionen hos Swartz eller är det den egale betraktarens konstaterande - men inte mindre likgilktig än att han gör det till ämne för en krönika?) eller stadd i "utveckling", en ständigt "modern svenska". En språklig motsvarighet till svenskhet medelst Stockholms tunnelbana - swedishness by Stockholm subway. Det gränslöst inkluderande myntets downside: språkförbistring ā la Babels torn. Halvspråkiga eller utomsvenskspråkliga individer snarare än svenska eller flerspråkiga; eller möjligen "modernt" svenskspråkiga.

Den ökande oordningen kan med det sluttande planets och gränslöshetens logik kalibrera Sverige med det nya sämre skick som norm att hädanefter utgå från - det lönar sig inte med 'nostalgiska återblickar'; desto bekvämare för politikerna och globalismmedierna att kalla allt för "svenskt", det är för sent att ställa krav eller reversera processer, eller ens hindra "förändring" (försämring). De korn av önskvärd utveckling, genom medvetna målsättningar och val eller lyckosamma språng av serendipitet, ska få legitimera mångfalt större icke önskvärd samhällsförändring; "förändring" är ett positivt värdeord.
Citera
2016-06-12, 16:27
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojho
Att placera "flyktingbarn" i stabila medelklasskolor kommer att förstöra skolgången för många av eleverna och kanske livet för vissa som faller offer för grova vålds- eller sexualbrott. Samtidigt ställs de röststarka mellanskikten i villaområdena inför den verklighet de förnekat eller tolererat för arbetarklassens barn. Klasshat från överklassen riktat mot alla andra är definitionsmässigt inte en vinnare(från medelklassen och nedåt fungerade ju vilket 2010-2015 visar), varesig inom politiken eller på åsiktsmarknaden, så om detta kommer vi att berätta. Kulturvänstern bröt den Molotov-Ribbentroppakt man skaffat sig med medelklassen, vars innehåll var "gärna mångkultur, men inte för oss" och får nu uppleva sitt eget Stalingrad.

Ja, precis. Det är den bakgrundsinformationen som tidigare alltid saknats när media rapporterat om detta.

Citat:
Flyktingbarn får inte låna toalett

Bråket handlar om ett hundratal nyanlända barn i åldrarna 7 till 15 år som ska gå i förberedande klasser i Soft center i Ronneby kommun. I samma byggnad ligger friskolan Thoren framtid och tanken var att lågstadiebarnen skulle få gå in i samma entré som flyktingbarnen.

Tills vissa av föräldrarna upptäckte saken och började protestera mot förslaget till friskolan Thoren framtid och fastighetsägaren Soft center. Enligt tidningen Sydöstran finns till och med uppgifter på att föräldrar krävt att toaletterna ska märkas upp.

– Det verkar vara en stämning på skolan som inte är sund, bland föräldrarna, säger Malin Norfall (S), oppositionsråd i Ronneby.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22873424.ab

Citat:
Protesterande föräldrar till friskoleelever fick en skola i Ronneby att stoppa en ombyggnation som skulle ge plats åt undervisningslokaler för flyktingbarn.

När föräldrar fick reda på att deras barn i friskolan skulle dela entré med flyktingbarn blev fastighetsägaren överöst med protester, skriver Sydöstran.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ble...e-flyktingbarn

Sett utifrån det Sveriges Radio nu berättar blir det mycket mer begripligt varför föräldrar protesterar mot att "flyktingbarn" hamnar i samma skolor som deras sönder och döttrar. Inte bara är "flyktingbarnen" ofta vuxna (vilket media nu motvilligt börjat erkänna) utan det tycks också alltid följa ett spår av sexuella trakasserier och andra våldsbrott varhelst dessa "flyktingbarn" drar fram. Inte konstigt att föräldrar protesterar.

Problemet är bara att media alltid mörkat problemen som massinvandringen ställer till med, och när det uppstår lokalt motstånd någonstans i Sverige kommer riksmedia dit för att rasiststämpla alla som klagar. Svensk PK-media bryr sig inte det minsta om någon bakgrundsinformation eller tidigare erfarenheter av att låta arabiska och afrikanska män vistas i samma lokaler som svenska barn och tonåringar. När dessa problem drabbar mer resursstarka föräldrar i medelklassområden kommer det inte vara lika lätt att sopa "kulturkrockarna" under mattan.
Senast redigerad av Prawitz 2016-06-12 kl. 16:33.
Citera
2016-06-12, 20:54
Medlem
ojhos avatar
De intressantaste kombattanterna i mediakriget, som faktiskt utgör reella hot mot den nuvarande ordningen, är alternativa medier, och då inte nödvändigtvis "alternativmedia". I varje krig är respektive sidors styrka av största intresse, så jag tänkte göra ett nedslag. Tino Sanandaji verkar snitta ca 3000 likes per inlägg, vecka ut och vecka in. Hur många läsare detta innebär går bara att sia om. TS har säkert information om sidvisningar, men en snabb efterforskning blev resultatlös. Oavsett exakta siffror kan vi konstatera att det rör sig om 3000 gånger en faktor X>1.

Hur många läser egentligen t ex Aftonbladets ledarsida? Jag tvivlar inte på att de har fler läsare än TS, men där jag skulle våga påstå att nästan samtliga TS läsare har ett grundmurat förtroende för dennes karaktär och passionerat delar författarens världsbild och åsikter lär många av AB LS:s läsare vara mediefolk och politrucker som framförallt läser alstren för att de förväntas göra det. Detta påverkar säkerligen också benägenheten att sprida idéerna vidare i sin omgivning. Jag tror inte att det är orimligt att tro att TS kritik av låglönejobb eller outtröttliga rabblande av förvärvsfrekvenser och utbildningsnivåer lagt krokben för den nyliberala offensiven under våren, som liksom kom av sig.

En liknande utveckling, där det skapas nästan en kult kring ihärdiga, sanningssökande folkbildare kan ses även på andra områden. För att ta ett exempel från träningsvärlden: Jacob Gudiol, som till temperament och tillvägagångssätt påminner väldigt mycket om TS. Tillgången till etablerade kanaler blir snarast en eftergift under galgen från gammelmedias sida, efter det att den egna plattformen byggts.

Förhoppningsvis ser vi en utveckling där fler verkligt oberoende offentliga intellektuella kan träda fram och där de ryggradslösa opinionsjournalisterna i etablerad media mer antar en legacy-roll för pensionärena.
Citera
2016-06-12, 22:49
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6451711

Hur ska den feministiska stormakten Sverige reda ut det här? Ganska ironsikt att tjejer har fått börja finna sig i att bli sexuellt trakasserade och våldtagna i ett land som påstår sig jobba för jämnställdhet. Utvecklingen i Sverige går snabbt bakåt tack vare massinvandringen. Det sjukaste är nog att lärare, rektorer och annat löst folk inom socialtjänsten inte bryr sig. Dom är nog så indoktrinerade av mångkultur att deras hjärnor inte klarar av att hantera det här.
Varför görs det inga anmälningar? Varför utdelar inte samhället några som helst straff för det här? Inte konstigt att problemen fortsätter. Folk kommer behöva ta lagen i egna händer för att få stopp på det här.

Här är länken till hela den sorgesamma rapporten:
https://polisen.se/Global/www%20och%...ofredanden.pdf

Flickor under 15 år är den klart mest utsatta gruppen men även pojkar under 15 utsätts tämligen frekvent för sexuella ofredanden i varierande hemskhetsgrad. Mycket multikulturell sammansättning på gärningsmannakadern.
Citera
2016-06-13, 09:31
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
De intressantaste kombattanterna i mediakriget, som faktiskt utgör reella hot mot den nuvarande ordningen, är alternativa medier, och då inte nödvändigtvis "alternativmedia". I varje krig är respektive sidors styrka av största intresse, så jag tänkte göra ett nedslag. Tino Sanandaji verkar snitta ca 3000 likes per inlägg, vecka ut och vecka in. Hur många läsare detta innebär går bara att sia om. TS har säkert information om sidvisningar, men en snabb efterforskning blev resultatlös. Oavsett exakta siffror kan vi konstatera att det rör sig om 3000 gånger en faktor X>1.

Hur många läser egentligen t ex Aftonbladets ledarsida? Jag tvivlar inte på att de har fler läsare än TS, men där jag skulle våga påstå att nästan samtliga TS läsare har ett grundmurat förtroende för dennes karaktär och passionerat delar författarens världsbild och åsikter lär många av AB LS:s läsare vara mediefolk och politrucker som framförallt läser alstren för att de förväntas göra det. Detta påverkar säkerligen också benägenheten att sprida idéerna vidare i sin omgivning. Jag tror inte att det är orimligt att tro att TS kritik av låglönejobb eller outtröttliga rabblande av förvärvsfrekvenser och utbildningsnivåer lagt krokben för den nyliberala offensiven under våren, som liksom kom av sig.

En liknande utveckling, där det skapas nästan en kult kring ihärdiga, sanningssökande folkbildare kan ses även på andra områden. För att ta ett exempel från träningsvärlden: Jacob Gudiol, som till temperament och tillvägagångssätt påminner väldigt mycket om TS. Tillgången till etablerade kanaler blir snarast en eftergift under galgen från gammelmedias sida, efter det att den egna plattformen byggts.

Förhoppningsvis ser vi en utveckling där fler verkligt oberoende offentliga intellektuella kan träda fram och där de ryggradslösa opinionsjournalisterna i etablerad media mer antar en legacy-roll för pensionärena.

Sidornas styrka är givetvis viktig i kriget. Etablissemanget har mainstreammedia som är störst, men alternativ media har folkets röst och framför allt verkligheten. I en fri marknadsekonomi och demokrati är detta naturligtvis det mest viktiga. Om Trump vinner eller nästan gör det, om britterna går ur EU eller att 49 procent vill det kan sådana som Melin inte kalla 50 procent av amerikanerna och britterna för idioter. Hon kan inte heller kalla ca 40 procent av fransmännen för fascister för att de kan tänkas rösta på le Pen eller 70 procent av svenskarna för rasister för att de vill ha mindre invandring.

Vi har nu 4 viktiga val framför oss under de närmsta två åren. Nu strax Brexit, i höst det amerikanska, nästa år det franska och 2018 det svenska. Hur det än går i valen kommer de att vara ett utslag för ett stort missnöje mot såväl etablissemang och den politiska makteliten. Som om det inte räcker har nu detta missnöje en plattform att verka i genom internets möjligheter. På detta för svensk del kommer massinvandringens konsekvenser slå särskilt hårt och skoningslöst. Sammantaget kommer det att bli allt för övermäktigt för den svenska politiska makteliten. Att inte lyssna på missnöjet blir i förlängningen bara möjligt om man inför diktatur och stänger ned internet. Det kommer inte att hända.
Citera
2016-06-13, 09:59
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vi har nu 4 viktiga val framför oss under de närmsta två åren. Nu strax Brexit, i höst det amerikanska, nästa år det franska och 2018 det svenska. Hur det än går i valen kommer de att vara ett utslag för ett stort missnöje mot såväl etablissemang och den politiska makteliten. Som om det inte räcker har nu detta missnöje en plattform att verka i genom internets möjligheter. På detta för svensk del kommer massinvandringens konsekvenser slå särskilt hårt och skoningslöst. Sammantaget kommer det att bli allt för övermäktigt för den svenska politiska makteliten. Att inte lyssna på missnöjet blir i förlängningen bara möjligt om man inför diktatur och stänger ned internet. Det kommer inte att hända.

Det är väl just detta som skrämmer makteliten. Fria val. Fri information. Folkets demokratiska röst.

Det visas med all tydlighet idag på AFAbladets ledarsida där Somar Al Naher gör följande iakttagelse:

Citat:
Den kollektiva bestraffningen av den utomparlamentariska rättviserörelsen,
...
För solidaritetsrörelsen blev kravallerna en dödsstöt – en hel generation engagerade ungdomar tappade sugen.
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22991385.ab

Hon saknar den utomparlamentariska rättviserörelsen där ungdomar kan göra sin röst hörda.

Aftonbladet föraktar uppenbart demokratins spelregler. Hellre utomparlamentariska aktiviteter.
Senast redigerad av longbow4y 2016-06-13 kl. 10:04.
Citera
2016-06-13, 19:06
Medlem
fasligts avatar
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap torde vara en av de samhällsaktörer som har mest och bäst kännedom om det mångkulturberikade tillståndet i landet. Ska man tolka följande som en markering om upphörande av beröringsskräcken gentemot invandrarrelaterade tråkigheter? Sveriges Radio som möjligen fått sig nya direktiv till livs rapporterar genom Sara Kvist.
Citat:
Sedan 2012 har det varit 180 bränder på boenden för flyktingar och asylsökande. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap tyckte att mediabilden av bränder på boenden var skev och ville ta reda på de verkliga orsakerna.

– Vi tyckte att tidningsrubrikerna i höstas gav intrycket av att de flesta bränderna var anlagda utifrån, säger Marianne Stålheim på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Och nu kommer en lite mer nyanserad bild fram, som visar att hälften av bränderna orsakas av vanliga hushållsolyckor, men en del bränder har ändå varit anlagda utifrån.

– Merparten är på de boenden som är anlagda utifrån har varit där folk inte flyttat in än.

Enligt MSB:s sammanställning av bränderna är endast 11 procent anlagda utifrån.

– Det vanligaste är olyckor, matlagningsrelaterat eller elrelaterat, mycket med mat och olja som tar eld och den typen.
Citat:
Dessutom är det nu mer trångbott. Det har gjort att brandlarmen ofta går på grund av rökning och matlagning, ett stort problem eftersom man inte tar larmet på allvar när det sedan är skarpt läge, säger Marianne Stålheim.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6452483
Citera
2016-06-13, 20:32
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap torde vara en av de samhällsaktörer som har mest och bäst kännedom om det mångkulturberikade tillståndet i landet. Ska man tolka följande som en markering om upphörande av beröringsskräcken gentemot invandrarrelaterade tråkigheter? Sveriges Radio som möjligen fått sig nya direktiv till livs rapporterar genom Sara Kvist.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6452483

Ja, vad ska man säga. Detta blir bara mer och mer pinsamt för SR mfl. Om media velat få fram statistik/vågat skriva sanningen hade vi sluppit år av smutskastande rubriker, jag blir egentligen bara förbannad.
Det måste finnas tusentals artiklar/uttalanden genom åren, källkritiskt tänkande i journalistkåren har onekligen satts på undantag/"glömts bort".

Minns när drevet gick då Åkesson dröjde med sitt fördömande av dessa ständigt återkommande "mordbränder". Han jagades likt en förymd fånge. Vem jagar nu de verkliga kriminella - media - frågan man sig. Hoppet står till att det sovande folket vaknar till liv, något annat går väl inte att hoppas på antar jag.
Citera
2016-06-13, 21:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
De intressantaste kombattanterna i mediakriget, som faktiskt utgör reella hot mot den nuvarande ordningen, är alternativa medier, och då inte nödvändigtvis "alternativmedia". I varje krig är respektive sidors styrka av största intresse, så jag tänkte göra ett nedslag.

Och som ett brev på posten, eller likt en ledare i AFAbladet eller för den delen en artikel i SR:

Citat:
Obama om dådet i Orlando: Terror inspirerad via internet
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6452715

Japp, det är internets fel. Allt enligt fredspristagaren Obama.
"Don't shoot the messenger" är nu förbytt till att allt är Internets fel.

Så praktiskt. Då slipper de ta tag i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in