Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-09, 17:03
  #1753
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patobranco
Och sen när har pollsen rätt? Merkel är knappast uppskattad i Tyskland. I Danmark och Finland har stödet för EU alltid varit ganska högt.

Har du källor till opinionsundersökningar som visar på något annat?
Citera
2016-07-09, 17:27
  #1754
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men vem ska leda det partiet? Farage har hoppat av.


Förstod du inte vad jag skrev? Det blev inte Remain utan Brexit och då är hotet mot Tories desarmerat. Särskilt som den nye partiledaren lovat att administrera utträdet. Därför hoppade Farage av, UKIP har ingen framtid eller en mycket svag sådan.
Citera
2016-07-09, 20:06
  #1755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Har du källor till opinionsundersökningar som visar på något annat?
Enligt flertalet av de sista opinionsundersökningarna som publicerade innan den brittiska folkomröstningen så skulle Remain-sidan vinna!

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinio...hip_referendum

https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/

Enligt en tysk opinionsundersökning i maj 2016:
"Two-thirds of Germans oppose fourth term for Merkel: poll"
http://www.dw.com/en/two-thirds-of-g...oll/a-19250905

Känns läget stabilt?
Har är de som utfrågas en konstant åsikt eller förändras den från den ena till den andra stunden?
Kan vi lita på opinionsundersökningar under rådande förhållanden?
Citera
2016-07-09, 20:23
  #1756
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slovju
Enligt flertalet av de sista opinionsundersökningarna som publicerade innan den brittiska folkomröstningen så skulle Remain-sidan vinna!

Ja, med en marginal på strax över 2%. Det faktiska valresultatet (3,78% marginal) ligger i stort inom den statistiska felmarginalen.

Det är m a o inte sakligt att hävda att opinionsundersökningarna slog fel, och definitivt inte att hävda att man inte kan "lita på opinionsundersökningar".

Citat:
Ursprungligen postat av slovju
Har är de som utfrågas en konstant åsikt eller förändras den från den ena till den andra stunden?
Kan vi lita på opinionsundersökningar under rådande förhållanden?

Finns det några opinionsundersökningar som visar det motsatta dvs det faktum att Brexit "vann" påverkat stödet negativt för Merkel och EU i stort så tar jag gärna del av dem.
__________________
Senast redigerad av DaEzz 2016-07-09 kl. 20:28.
Citera
2016-07-09, 23:01
  #1757
Avstängd
Lille.Stockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag förstår nog inte helt din fråga.
Tycker du, att May:s uppförande efter folkomröstningen varit smart för hennes eventuella mål [enligt dig] att bli PM, hålla partiet ihop och på något sätt "kringgå" folkomröstningen?
Det tycker jag inte. Men du mer eller mindre svarat på min fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men vem ska leda det partiet? Farage har hoppat av.
Från hans statement.
Citat:
UKIP is in a good position and will continue, with my full support to attract a significant vote. Whilst we will now leave the European Union the terms of our withdrawal are unclear. If there is too much backsliding by the Government and with the Labour Party detached from many of its voters then UKIP's best days may be yet to come.
Jag tycker, att han/UKIP kunde vinna mycket på att återkomma, om etablissemanget "sviker folket"
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ja, med en marginal på strax över 2%. Det faktiska valresultatet (3,78% marginal) ligger i stort inom den statistiska felmarginalen.

Det är m a o inte sakligt att hävda att opinionsundersökningarna slog fel, och definitivt inte att hävda att man inte kan "lita på opinionsundersökningar".
Kod:
2016
Date(s) conducted	Remain	Leave	Undecided	Lead	Sample	Conducted by	Polling type	Notes
22 June			55%	45%	0%		10%	4,700	Populus	Online	
20–22 June		51%	49%	N/A		2%	3,766	YouGov	Online	Includes Northern Ireland (turnout weighted)
20–22 June		49%	46%	1%		3%	1,592	Ipsos MORI	Telephone	
20–22 June		44%	45%	9%		1%	3,011	Opinium	Online	
17–22 June		54%	46%	N/A		8%	1,032	ComRes	Telephone	Those expressing a voting intention (turnout weighted)
16–22 June		41%	43%	16%		2%	2,320	TNS	Online	
Jo, man kan absolut hävda att opinionsundersökningarna slog fel. Inte mycket, men ändå fel.

Man kan dock lita på undersökningar, om man känner till deras brister (underskattning av anti-etablissemanget).
Citera
2016-07-10, 00:51
  #1758
Medlem
London vet att den globala ekonomiska maktbalansen är på väg att förändras. Finansminister Osborne talar redan om att vända sig mer till Kina, som är på väg förbi USA, bara några dagar efter folkomröstningen. The City har gjort samma sak i ett eller flera år. Utomeuropeiska länder sänder förhandlare till London för att förbereda lukrativa handelsavtal. Några misstänker att den brittiska regeringen fick precis som den ville. Jag anser att det brittiska folket röstade rätt, det nya EU (inte det gamla) är en förfärlig skapelse, men det hindrar inte att regeringen i hemlighet gillar valresultatet. Bryssel försvagas och får problem och det gillar nog gamla Albion (England). Farage är finansman och säger att flera företag stödjer honom. Notera det. Mitt grundtips är att vi får en Brexit, men det kan ta många år.

Jag var tvungen att snoka reda på en fransk kvinnlig analytiker om Brexit. Hon tror att den brittiska ledningen fick precis som den ville. Hon framhåller att storkapitalet också lämnar USA till viss del och att dollarn kan få problem. Ryssland och Kina köper på sig mängder av guld, ett alternativ till dollarn, och även privatpersoner köper i denna osäkra tid. Kina och Ryssland kommer att handla i sina egna valutor (även kontrakt med Iran). SCO ger Indien och Pakistan medlemskap. Vi får se hur det går med BRICS. Britterna gick in i den kinesiska investeringsbanken för en tid sedan. Det är mindre känt att Ryssland och Kina sluter massor av avtal. Senast under ett möte i Vladivostok. Kina är den ekonomiska motorn i det nya samarbetet och Brexit gör det lättare för britterna att få in en fot i landet.

Det är typiskt för vår tid att jag ännu inte har sett den här typen av analys i Sverige och bara en på TV i UK. Posta gärna om ni hittar någonting intressant. Videon är tyvärr bara på franska, men alltid har någon glädje av den.

Le Brexit, et si la City était pour? (JM Vernochet, Valérie Bugault)

https://www.youtube.com/watch?v=zXh028aOE0k
Citera
2016-07-10, 08:43
  #1759
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Tyvärr maste man signa in eller betala, för att kunna läsa artikeln...

Konstigt, vem fan betalar för läsa artiklar ur Wall Street Journal?
Det blir likadant för mig när när jag klickar på länken. Kort beskrivet och av vad jag minns så var det en köpfest i London just nu som Wall Street liknande med den 2008 samt att stadens banker förväntas flytta till Frankfurt och/eller Paris.
Citera
2016-07-10, 09:38
  #1760
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
May kommer inte att stoppa Brexit (om hon blir vald).

Hon har verkligen surrat sig vid masten genom sina uttalanden. Brexit ska genomföras. Ingen ny folkomröstning. Inget omförhandlat medlemskap.



Jag håller inte med om det. Folkomröstningen handlade till syvende och sist om nationell suveränitet. Rätten för britterna att själva få bestämma över sin framtid.
1. May har sagt diverse saker. Tidigare har hon varit Remainer. Jag håller med om att hon de senaste dagarna uttryckt sig på ett sådant sätt så att man kan uppfatta det som definitivt att hon kommer driva igenom Brexit.

May verkar vara hungrig på makten. Då kan det ju ingå att profilera sig mot den andre kandidaten Leadsom som är mycket mer trovärdig som Brexiter. Annars tror jag hennes fokus nu är på att framstå som en kandidat som kan ena landet och partiet.

Tydligen har May sagt att hon ämnar skapa departement/portfölj/minister för att förhandla fram en Brexit med EU. Det kan ju vara ett sätt att distansera sig från frågan.

Här är en intressant analys av May : http://www.politics.co.uk/comment-an...to-theresa-may

Nej, jag tror fortfarande inte May kommer driva igenom en Brexit. Mycket kan hända som gör att hon kan undkomma frågan. T ex, som länken ovanpå föreslår, så kan hon se till så att det blir politisk långbänk av frågan tills folk ångrar att de röstade Brexit.

Och kommer hon ens ha tillräckligt stöd från sittande parlament och framtida regering att aktivera artikel 50?


2. Visst handlade folkomröstningen om självbestämmande. Mitt påstående handlade om debattföring och tillblivelse. Åtminstone Bojo, utan att vara övertygad Brexiter, verkar ha sett folkomröstningen som en möjlighet att ta makten. Tillblivelsen som jag uppfattat det var för att Cameron blev pressad av att Tories var splittrade i frågan och förlorade mark mot UKIP. Med tanke på hur valsystemet ser ut i UK så är det av yttersta vikt att hålla ihop partiet.

Kan man inte se resultatet av folkomröstningen också som missnöjesyttring mot hur det Brittiska valsystemet ser ut för övrigt? De är t ex missnöjda över att UKIP bara fick 1 av 650 ledamöter i underhuset trots att de fick 12% av rösterna i valet. Dvs om de hade haft proportionellla system, som normalt funtade västerländska länder har, så hade UKIP haft en signifikant representation i Underhuset och då kanske frågan hade stannat i parlamentet.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2016-07-10 kl. 10:28.
Citera
2016-07-10, 09:42
  #1761
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Förstod du inte vad jag skrev? Det blev inte Remain utan Brexit och då är hotet mot Tories desarmerat. Särskilt som den nye partiledaren lovat att administrera utträdet. Därför hoppade Farage av, UKIP har ingen framtid eller en mycket svag sådan.
Till skillnad från dig tror jag ingalunda att Brexit i en folkomröstning självklart betyder Brexit i praktiken. May, trolig framtida ledare för Tories, var tidigare Remainer. Henne hade jag inte litat på om jag vore UKIP-anhängare. Det är nu Farage hade behövt ligga på för att se till att Brexit blir av. Om jag röstat UKIP så hade jag varit förbannad på att Farage hoppade av.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2016-07-10 kl. 09:58.
Citera
2016-07-10, 09:48
  #1762
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Förstod du inte vad jag skrev? Det blev inte Remain utan Brexit och då är hotet mot Tories desarmerat. Särskilt som den nye partiledaren lovat att administrera utträdet. Därför hoppade Farage av, UKIP har ingen framtid eller en mycket svag sådan.

Jag tycker att Faranges avhopp är för drastiskt. Speciellt eftersom utträdelseprocessen inte har kommit igång ännu. Kanske är jag väl skeptisk men jag litar inte på att UK går ut ur EU fören de faktiskt har påbörjat den resan. Det finns fortfarande tid för politikerna att dra tillbaka sina löften, speciellt nu när de framträdande Brexit-anhängarna antingen hoppas av sin position (Farange) eller sagt nej till premiärministerposten (Johnson) samt att Camerson, som lovade att genomföra Brexit om resultatet blev så, nu kommer att avgå.
Citera
2016-07-10, 20:15
  #1763
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. May har sagt diverse saker. Tidigare har hon varit Remainer. Jag håller med om att hon de senaste dagarna uttryckt sig på ett sådant sätt så att man kan uppfatta det som definitivt att hon kommer driva igenom Brexit.

May verkar vara hungrig på makten. Då kan det ju ingå att profilera sig mot den andre kandidaten Leadsom som är mycket mer trovärdig som Brexiter. Annars tror jag hennes fokus nu är på att framstå som en kandidat som kan ena landet och partiet.

Tydligen har May sagt att hon ämnar skapa departement/portfölj/minister för att förhandla fram en Brexit med EU. Det kan ju vara ett sätt att distansera sig från frågan.

Här är en intressant analys av May : http://www.politics.co.uk/comment-an...to-theresa-may

Nej, jag tror fortfarande inte May kommer driva igenom en Brexit. Mycket kan hända som gör att hon kan undkomma frågan. T ex, som länken ovanpå föreslår, så kan hon se till så att det blir politisk långbänk av frågan tills folk ångrar att de röstade Brexit.

Och kommer hon ens ha tillräckligt stöd från sittande parlament och framtida regering att aktivera artikel 50?

Intressant artikel. Jag tror dock att det mest handlar om önsketänkande. Bremain-anhängarna befinner sig fortfarande i förnekelsefasen av sitt sorgearbete.

Att May skulle ändra på beslutet tror jag som sagt inte. Britterna fungerar inte så. Respekt för spelets regler är viktigt för britterna, mycket mer så än för de flesta andra folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
2. Visst handlade folkomröstningen om självbestämmande. Mitt påstående handlade om debattföring och tillblivelse. Åtminstone Bojo, utan att vara övertygad Brexiter, verkar ha sett folkomröstningen som en möjlighet att ta makten. Tillblivelsen som jag uppfattat det var för att Cameron blev pressad av att Tories var splittrade i frågan och förlorade mark mot UKIP. Med tanke på hur valsystemet ser ut i UK så är det av yttersta vikt att hålla ihop partiet.

Kan man inte se resultatet av folkomröstningen också som missnöjesyttring mot hur det Brittiska valsystemet ser ut för övrigt? De är t ex missnöjda över att UKIP bara fick 1 av 650 ledamöter i underhuset trots att de fick 12% av rösterna i valet. Dvs om de hade haft proportionellla system, som normalt funtade västerländska länder har, så hade UKIP haft en signifikant representation i Underhuset och då kanske frågan hade stannat i parlamentet.

SR:s korrespondent i Storbritannien intervjuade arbetare i Wales som röstade mot partilinjen i morse. Hon tolkade resultatet som en protest mot eliten. Det talas om alla fördelar som globalismen, TTIP och annat som man förknippar med EU ska ge, men de arbetslösa jobbarna i Wales ser bara att de rika blir rikare och de själva får det sämre.
Citera
2016-07-10, 20:24
  #1764
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Intressant artikel. Jag tror dock att det mest handlar om önsketänkande. Bremain-anhängarna befinner sig fortfarande i förnekelsefasen av sitt sorgearbete.

Att May skulle ändra på beslutet tror jag som sagt inte. Britterna fungerar inte så. Respekt för spelets regler är viktigt för britterna, mycket mer så än för de flesta andra folk.



SR:s korrespondent i Storbritannien intervjuade arbetare i Wales som röstade mot partilinjen i morse. Hon tolkade resultatet som en protest mot eliten. Det talas om alla fördelar som globalismen, TTIP och annat som man förknippar med EU ska ge, men de arbetslösa jobbarna i Wales ser bara att de rika blir rikare och de själva får det sämre.

Man ska inte glömma Skottlands ställning i frågan. London har inget val än att se till att Brexit referendum resultat star fast. En ny referendum kan innebära en djup politisk kris och ev kollaps av landet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback