2018-12-10, 16:47
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
May skjuter upp omröstningen, enligt Guardian, som normalt är pålitlig.

Stämmer;
Citat:
STOCKHOLM (Direkt) Storbritanniens premiärminister Theresa May har beslutat att skjuta upp tisdagens omröstning i parlamentet om brexitavtalet.

Det sade hon i parlamentets underhus på måndagen.

Beslutet fattades vid ett krismöte med seniora medarbetare på måndagsförmiddagen.

Premiärministern konstaterade att det inte finns något förslag som inte innehåller en reservlösning (backstop) för den irländska gränsen. Nordirland vill inte ha någon hård gräns och det brittiska parlamentet måste lyssna på dem.

Hon sade att frågan måste mötas med "verkliga lösningar".

May sade vidare att hon nu kommer att gå till sina motparter i andra EU-länder och hon söker sätt att ge parlamentet makt över reservlösningen.

Hon sade att regeringen nu kommer att trappa upp förberedelserna för ett avtalslöst utträde ur EU.

Pundet försvagades tidigare på eftermiddagen då uppgifterna började cirkulera.

EU har sagt att det är detta avtalet som gäller om det ska bli något, så det börjar se svettigt ut.
Citera
2018-12-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Stämmer;

EU har sagt att det är detta avtalet som gäller om det ska bli något, så det börjar se svettigt ut.

https://twitter.com/tconnellyRTE/status/1072039701337571330?s=09

UK kan när som helst dra tillbaka artikel 50 enligt ECJ. Var det inte EU som mobbade och tryckte ner UK?
Citera
2018-12-10, 16:58
Medlem
Det som bör nu ske är ett nytt parlamentsval i UK och de som vinner bestämmer hur gå vidare med Brexit.
Citera
2018-12-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Stämmer;

Precis, det är inte alls trovärdigt att (som vissa Brexiteers säger) anta att man skulle kunna få igenom några betydande förbättringar i uppgörelsen på bara en eller två månader. Britterna har överlag skött det här fruktansvärt illa, och tyvärr måste man nog säga att detta slarv och käftande har eldats på av en sentimentalt "storbrittisk" syn på världen, där man tagit för givet att omvärlden, dvs Europa, skulle visa sig veliga, okunniga, ekonomiskt och politiskt svaga och därmed kunna drivas dit man ville ha dem av någon ny Churchill. Tyvärr är det här en monumental felbedömning och dessutom finns det ingen dådkraftig Churchill inom synhåll, definitivt inte Boris Johnson.

Brexit-England måste för helvete inse att man idag är långt mer beroende av den icke-brittiska omvärlden än man var 1940, och att UK aldrig kommer att bli den starkare parten i förhållande till ett hyfsat fungerande EU.
Senast redigerad av HepCat-X 2018-12-10 kl. 17:07.
Citera
2018-12-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Det som bör nu ske är ett nytt parlamentsval i UK och de som vinner bestämmer hur gå vidare med Brexit.

En ny folkomröstning, säger jag, och den bör sluta med ett NEJ till Brexit.
Citera
2018-12-10, 17:11
Medlem
DaEzzs avatar
Parlamentet fullständigt desavouerar May. Nu ska hon åka till Bryssel och i sista minuten störa alla i deras julfirande i ett desperat försök att skaka fram avtalsvillkor från EU som parlamentet kan acceptera.

Glöm det. Jag tror May är inne på sina sista veckor som PM.

*Edit* Pundet sjunker som en sten i direktsändning.
Senast redigerad av DaEzz 2018-12-10 kl. 17:14.
Citera
2018-12-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Parlamentet fullständigt desavouerar May. Nu ska hon åka till Bryssel och i sista minuten störa alla i deras julfirande i ett desperat försök att skaka fram avtalsvillkor från EU som parlamentet kan acceptera.

Glöm det. Jag tror May är inne på sina sista veckor som PM.

*Edit* Pundet sjunker som en sten i direktsändning.

Vilka fubbickar dessa Brexiteers är! (inte bara May utan framför allt de som har förhindrat att den här frågan kunnat hanteras som något annat än ett nationalistiskt anstucket spex)
Citera
2018-12-10, 17:35
Medlem
Live från The House of Commons: https://www.youtube.com/watch?v=GtyGVj-h6rc

Riktig hönsstuga..
Citera
2018-12-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neukenindekeuken

Riktig hönsstuga..

Om någon virade in Boris eller Jacob Ress-Mogg i en brittisk flagga så skulle jag glatt spotta på den. Annars brukar jag aldrig vanära ett lands flagga.

Det är tragiskt hur Brexit-halvan av det engelska folket - och deras politiker - låter sig luras av en romantisk bild av det brittiska förflutna och tror att den bilden fortfarande är relevant i nuet.
Citera
2018-12-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neukenindekeuken

Riktig hönsstuga..

Chatten är ännu galnare. Har noterat att man inte kan skriva "hang /någon/" där, då blir det blockat, men om man skriver "Boris should be hung high" så går det igenom. Det är många som snackar om rep och att hänga politiker i den där chatten.
Citera
2018-12-10, 18:12
Medlem
Är det jag som missuppfattar något, eller är det inte jävligt rörigt i den engelska riksdagen (eller vad den nu kallas). Jag menar rent ordningsmässigt. Varje gång man ser bilder eller filmer därifrån så är det ett knökfullt rum, och den som pratar blir konstant avbruten av en massa primalskrik "hear yea" osv. Hur får de ens något gjort i en sån miljö?
Citera
2018-12-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Är det jag som missuppfattar något, eller är det inte jävligt rörigt i den engelska riksdagen (eller vad den nu kallas). Jag menar rent ordningsmässigt. Varje gång man ser bilder eller filmer därifrån så är det ett knökfullt rum, och den som pratar blir konstant avbruten av en massa primalskrik "hear yea" osv. Hur får de ens något gjort i en sån miljö?

Det är meningen att det ska vara fullt och en ska vi säga livlig, litet inrökt stämning. Deras politiska traditioner ger mycket mer utrymme för spontana känsloyttringar, för glansfulla tal, för snabba repliker osv. Den svenska riksdagen är spartansk och kylig vid en jämförelse. Men den engelska stilen har också en större förmåga att liksom låta deltagarna säga: "cut the crap, man!" och att fokusera diskussionen. Jämför med de ändlösa, grå, oengagerande debatter som alltför ofta förekommer i den svenska riksdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in