2016-07-08, 17:10
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Liksom Savoy skriver du om dina fantasier kring saken. Inga fakta, inga hänvisningar till undersökningar, ingenting, bara babblar.

De som röstade på Brexit ångrar ingenting. De är nöjda med resultaten och de visste om möjliga konsekvenser av deras val, skrämselpropagandan aka doomsday brexit pågick 24/7. Trots det så gjorde de sitt val och de är mer än bara redo att leva med det.

Jag föreslår att du och din kompis Savoy biter ihop och accepterar verkligheten. Britterna gjorde sitt val och kommer aldrig tillbaks.

Saknar fortfarande din egen sakliga analys av situationen. Men jag är inte heller det minsta förvånad över att du inte klarar av att leverera någon.
Citera
2016-07-08, 17:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hon är ju en Bremainer, om än inte frontfigur. Jag tror hon kommer försöka hitta ett sätt att undvika Brexit.

Ett effektivt sätt att ge UKIP express tillväxthormon. Varför tror du att Cameron lovade att GB skulle lämna EU om folkomröstningen visade att folk vill det. För att desarmera UKIP som största hotet mot Tories.
Citera
2016-07-08, 17:31
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Saknar fortfarande din egen sakliga analys av situationen. Men jag är inte heller det minsta förvånad över att du inte klarar av att leverera någon.

Som jag skrev I min tråd om Brexit så kopplar jag britternas val med kaoset I migrationspolitiken. Min analys är att EU kommer att kollapsa pga Berlin inte kan ändra den katastrofiska politiska kursen de valde. Jag ser Inga tecken på någon radikal förändring I migrationspolitiken. Därför drar jag slutsatsen att det blir fler XXXexits I den kommande framtiden.
Citera
2016-07-08, 20:42
Medlem
Citat:
Nej, mycket tyder ju nu på att det inte blir någon Brexit i slutändan. Det finns ju ingen som helst politisk vilja eller ens marginellt intresse från de s.k "vinnarna" att slutföra processen, snarare tvärtom.

Och när väl Cameron väl är ute ur bilden så går det ju i klassisk Brittisk stil att skylla på honom och hans personliga felbedömningar innan man anordnar en andra folkomröstning, alternativt helt enkelt får lite smågodis från EU, framhåller det som en seger och låter frågan helt enkelt rinna ut i sanden.

Det kommer visst att bli en brexit tror jag. Att de skulle ångra sej eller att utträdet inte innebär någon förändring alls har jag svårt att tro.

Beslutet innebär troligen att britterna går i en annan politisk och ekonomisk riktning än övriga europa. Bl.a. så sägs det att britterna nu ska sänka bolagsskatten, det är en indikation på vad som komma skall. Då smittar brexit och britternas ekonomiska politik av sej under de kommande åren, eftersom det blir en ny konkurrenssituation i europa. Många länder i europa kommer tvingas att följa efter och gå mer mot höger/liberal politik för att inte tappa i konkurrenskraft.

Bnp/capita har också stått still i europa sedan den förra finanskrisen (2009). EU går troligen åt skogen och bli ett nytt sovjet om inget görs. På några andra håll i världen så pågår industri- och infrastruktursatsningar och de ekonomiska kurvorna har pekat uppåt efter finanskrisen. Så brexit blir ett steg i rätt riktning, förhoppningsvis kommer europas samhällsbygge igång om några år och länderna kan kanske även i framtiden vara industriländer med hög levnadsstandard om brexit-mönstret sprider sej till övriga EU.

Delar av europasamarbetet blir naturligtvis kvar dock. Avsikten med utträde är förhoppningsvis att bli av med det som inte alls fungerar idag och gå mot mer självstyre.
Citera
2016-07-08, 21:07
Bannlyst
Citat:
Man kan tänka sig att efter det politiska kapital som skapas efter en folkomröstning av den här magnituden så borde väl någon Brexit-förespråkare vilja och kunna utnyttja detta för att styra processen mot ett snabbt utträde - om det nu är det man vill.

Att de ledande företrädarna, galjonsfigurerna för Brexit i stället antingen har hoppat av eller (som med den sista tunga återstående Brexit-företrädaren Michael Gove) blivit offentligt desavouerade lämnar ju hela processen och initiativet i händerna på de politiker som förespråkade Bremain från första början.

Man kan med gott fog hävda att det inte finns någon Brexit-sida kvar 2 veckor efter att den "vann".
Brexit verkar upplöst i sina beståndsdelar. Ingen vill ta ansvar för "vinsten".

Ok. Jag förstår dock inte din besatthet av, att GB måste få en Brexit-ledare som PM, även om det vore önskvärt. Typ om Sverige hade en folkomröstning om invandring år 2013, borde det enda alternativet varit, att Åkesson skulle ha blivit statsminister?
Jag tycker, att May en bra kompromisskandidat
Citat:
Vilka ska då klandra dem (dvs den parlamentariska makten i Westminster) och på vilka grunder, om de väljer att ta folkomröstningen för vad den är, dvs rådgivande, och i stället när saker lugnat ner sig en aning går på sin egen, väl kända linje som trots allt har stöd av drygt 48% av de som röstade, för att inte tala om 70% av sittande parlament?
Folket? Det är fortfarande majoritet/pluralitet/stor andel som vill ut ur EU.
Citat:
Hon är ju en Bremainer, om än inte frontfigur. Jag tror hon kommer försöka hitta ett sätt att undvika Brexit.
Ok. Men det är inget som hon sagt/gjort senaste dagar som fick det att tycka det?

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Valet mellan May och Leadsom kommer bli upprepad folkomröstning - en sk "slow Brexit" under May bedöms kunna pågå i 10 år* och om det är förhandsprognosen påstår jag att det i verkligheten snarare kommer närma sig Turkiets inträdesdatum, dvs aldrig.
Bedöms av vem?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-07-08 kl. 21:15.
Citera
2016-07-08, 21:27
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Bedöms av vem?

Jag själv läste bedömningen i en BBC-artikel igår, hittar inte länken till den men här är några andra:

https://www.rt.com/uk/346505-brexit-how-long-leave/ (WTO

https://constitution-unit.com/2016/06/20/the-road-to-brexit-16-things-you-need-to-know-about-what-will-happen-if-we-vote-to-leave-the-eu/ (pga den omtalade bristen på förhandlare)

http://www.thetimes.co.uk/tto/news/politics/article4702676.ece (Cameron)

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/03/30/eu-referendum-brexit-could-take-up-to-10-years-to-happen-warns-f/

https://next.ft.com/content/b8441622-1a6a-11e5-8201-cbdb03d71480

Det finns fler.

De flesta tar främst upp bristen på förhandlare som UK måste rekrytera från konsultföretag.
Citera
2016-07-08, 22:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Ok. Men det är inget som hon sagt/gjort senaste dagar som fick det att tycka det?
Jag förstår nog inte helt din fråga. Men för att fylla i lite angående min egen linje så ser jag detta så här. Brexitfrågan klyver Tories. Den nya partiledaren ska dels hålla ihop partiet och dels respektera folkomröstningen. En splittring av partiet skulle vara totalt förödande med tanke på hur valsystemet ser ut i UK. Därmed tror jag den framtida partiledaren för Tories kommer se det som viktigare att hålla ihop partiet än att respektera folkomröstningen. Men denna vill förstås förefalla som om hon respekterar folkomröstningen. Detta tror jag alltså även gäller Leadsom ifall hon mot förmodan skulle bli partiledare och premiärminister. Det ligger dock aningen närmare till hands att tro att Leadsom, jämfört med May, kommer driva igenom en Brexit eftersom hon var frontfigur i Brexitkampanjen.

Overall tror jag att folkomröstningen - hur den kom till och hur kampanjerna drevs - i mycket handlade om brittisk inrikespolitik. Den blev ett slagträ i kampen om brittiskt ledarskap. Och nu när det blev ja till Brexit så blev det inte vad många hade föreställt sig. Nu har man hamnat i ett läge som man var dåligt förberedd på. Detta gäller såväl tories som labour. Det gäller även UKIP - Farage hoppade ju av som partiledare trots att Brexit är långt från i hamn.
Senast redigerad av Madagascar 2016-07-08 kl. 22:46.
Citera
2016-07-08, 23:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ett effektivt sätt att ge UKIP express tillväxthormon. Varför tror du att Cameron lovade att GB skulle lämna EU om folkomröstningen visade att folk vill det. För att desarmera UKIP som största hotet mot Tories.
Men vem ska leda det partiet? Farage har hoppat av.
Citera
2016-07-08, 23:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag förstår nog inte helt din fråga. Men för att fylla i lite angående min egen linje så ser jag detta så här. Brexitfrågan klyver Tories. Den nya partiledaren ska dels hålla ihop partiet och dels respektera folkomröstningen. En splittring av partiet skulle vara totalt förödande med tanke på hur valsystemet ser ut i UK. Därmed tror jag den framtida partiledaren för Tories kommer se det som viktigare att hålla ihop partiet än att respektera folkomröstningen. Men denna vill förstås förefalla som om hon respekterar folkomröstningen. Detta tror jag alltså även gäller Leadsom ifall hon mot förmodan skulle bli partiledare och premiärminister. Det ligger dock aningen närmare till hands att tro att Leadsom, jämfört med May, kommer driva igenom en Brexit eftersom hon var frontfigur i Brexitkampanjen.

May kommer inte att stoppa Brexit (om hon blir vald).

Hon har verkligen surrat sig vid masten genom sina uttalanden. Brexit ska genomföras. Ingen ny folkomröstning. Inget omförhandlat medlemskap.

Citat:
Overall tror jag att folkomröstningen - hur den kom till och hur kampanjerna drevs - i mycket handlade om brittisk inrikespolitik. Den blev ett slagträ i kampen om brittiskt ledarskap. Och nu när det blev ja till Brexit så blev det inte vad många hade föreställt sig. Nu har man hamnat i ett läge som man var dåligt förberedd på. Detta gäller såväl tories som labour. Det gäller även UKIP - Farage hoppade ju av som partiledare trots att Brexit är långt från i hamn.

Jag håller inte med om det. Folkomröstningen handlade till syvende och sist om nationell suveränitet. Rätten för britterna att själva få bestämma över sin framtid.
Citera
2016-07-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Det kommer visst att bli en brexit tror jag. Att de skulle ångra sej eller att utträdet inte innebär någon förändring alls har jag svårt att tro.

Beslutet innebär troligen att britterna går i en annan politisk och ekonomisk riktning än övriga europa. Bl.a. så sägs det att britterna nu ska sänka bolagsskatten, det är en indikation på vad som komma skall. Då smittar brexit och britternas ekonomiska politik av sej under de kommande åren, eftersom det blir en ny konkurrenssituation i europa. Många länder i europa kommer tvingas att följa efter och gå mer mot höger/liberal politik för att inte tappa i konkurrenskraft.

Bnp/capita har också stått still i europa sedan den förra finanskrisen (2009). EU går troligen åt skogen och bli ett nytt sovjet om inget görs. På några andra håll i världen så pågår industri- och infrastruktursatsningar och de ekonomiska kurvorna har pekat uppåt efter finanskrisen. Så brexit blir ett steg i rätt riktning, förhoppningsvis kommer europas samhällsbygge igång om några år och länderna kan kanske även i framtiden vara industriländer med hög levnadsstandard om brexit-mönstret sprider sej till övriga EU.

Delar av europasamarbetet blir naturligtvis kvar dock. Avsikten med utträde är förhoppningsvis att bli av med det som inte alls fungerar idag och gå mot mer självstyre.

1. Det finns ju massvis med möjligheter att undvika brexit, den minst rekommendabla är väl att strunta i folkomröstningen.

2. Britterna kan konsolidera det mest signifikanta klagomålen genom att signera bilaterala eller samlade avtal med EU-länderna avseende medborgarnas och företagens rättigheter så att Britterna så att säga fortfarande är "med" rättighetsmässigt&skyldighetsmässigt, åtminstone avseende det nuvarande paketet samtidigt som de så att säga kan välja och vraka bland icke EU medborgare eller ickeavtalade sådana avseende saker som väljarna retar sig på just nu.

3. Man ska inte måla fan på vägen, däremot kan det vara som så att Euron och oförmågan att anpassa sig till Euron skadat ickeanpassade ekonomier och därigenom EU. EU kommer nog att sakna britterna ifall det går så långt. Enligt min uppfattning drar britterna runt 40% av det kvalitativa arbetet bland tjänstemännen i EU.

4. När man frågar folket så brukar det alltid vara siffror som 51-61 för, resten emot. Sett till medierapporteringen verkar okontrollerad invandring varit vad som tippat vågen just nu. Britterna behöver en paus för sådant helt enkelt.

5. Sedan kan de ju alltid gå med igen så att säga, med nya krav.
Citera
2016-07-09, 16:49
Medlem
DaEzzs avatar
Stödet för att kvarstå i EU har ökat kraftigt rakt över Europa två veckor efter Brexit-omröstningen.

Ska vi gissa på att det politiska kaoset i GB, det efterföljande valutaraset och "vinnarnas" oförmåga/ovilja att ta ansvar för "segern" har spelat in?

https://www.theguardian.com/world/2016/jul/08/brexit-causes-resurgence-in-pro-eu-leanings-across-continent

http://www.theweek.co.uk/brexit/65461/eu-referendum-result-how-did-the-polls-get-it-so-wrong

Vi kan utläsa att i (exempelvis) Danmark och Finland så är stödet för att stanna i EU gediget:

"In Denmark, support for EU membership has risen to 69%, up from 59.8% in a poll held before the British referendum, while support for a membership vote has fallen from 40.7 to 32%"

"An Iltalehti survey carried out on 28-29 June registered a pro-European shift, with 59% of Finns saying they did not want an in-out referendum and 68% saying they would vote to stay".

Stödet för Angela Merkel har ökat kraftigt och är i stort uppe på samma nivåer som innan flyktingkrisen:

"In Germany, the Brexit aftermath has seen Angela Merkel’s popularity ratings surge to a 10-month high, almost returning to the level the chancellor enjoyed before the height of the refugee crisis last September".

Resten kan ni ju läsa själva, men det verkar onekligen som att Brexit-debaclet visserligen har skapat en bred politisk förflyttning i Europa - fast åt helt fel håll för EU-motståndarna....
Senast redigerad av DaEzz 2016-07-09 kl. 17:10.
Citera
2016-07-09, 17:03
Medlem
Citat:
Stödet för att kvarstå i EU har ökat kraftigt rakt över Europa två veckor efter Brexit-omröstningen.

Ska vi gissa på att det politiska kaoset i GB, det efterföljande valutaraset och "vinnarnas" oförmåga/ovilja att ta ansvar för "segern" har spelat in?

https://www.theguardian.com/world/2016/jul/08/brexit-causes-resurgence-in-pro-eu-leanings-across-continent

http://www.theweek.co.uk/brexit/65461/eu-referendum-result-how-did-the-polls-get-it-so-wrong

Vi kan utläsa att i (exempelvis) Danmark och Finland så är stödet för att stanna i EU gediget:

"In Denmark, support for EU membership has risen to 69%, up from 59.8% in a poll held before the British referendum, while support for a membership vote has fallen from 40.7 to 32%"

"An Iltalehti survey carried out on 28-29 June registered a pro-European shift, with 59% of Finns saying they did not want an in-out referendum and 68% saying they would vote to stay".

Stödet för Angela Merkel har ökat kraftigt och är i stort uppe på samma nivåer som innan flyktingkrisen:

"In Germany, the Brexit aftermath has seen Angela Merkel’s popularity ratings surge to a 10-month high, almost returning to the level the chancellor enjoyed before the height of the refugee crisis last September".

Resten kan ni ju läsa själva, men det verkar onekligen som att Brexit-debaclet visserligen har skapat en bred politisk förflyttning i Europa - åt helt fel håll för EU-motståndarna....

Och sen när har pollsen rätt? Merkel är knappast uppskattad i Tyskland. I Danmark och Finland har stödet för EU alltid varit ganska högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in