2016-03-31, 16:17
  #4501
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
För det första har man satt ett absolut sista datum för att ta ut ett slutbetyg. Därefter kan man bara ta ut gymnasieexamen. Vilket datum det är får du kolla upp själv.

Det är en SYV som utfärdar slutbetyg och gymnasieexamen. Du bokar tid hos en sådan i din kommun.

Slutbetyg och gymnasieexamen är väl samma sak?
Citera
2016-03-31, 16:19
  #4502
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSteal
Slutbetyg och gymnasieexamen är väl samma sak?
Det finns några formella skillnader, som säkert framgår om du ändå kollar upp datumet. Risken finns ju att du måste läsa om kurser från det gamla betygssystemet om du har flera sådana, och inte kan inkludera dem i en gymnasieexamen.
Citera
2016-03-31, 16:59
  #4503
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSteal
Fan va synd! men saken är att det var 8-9 år sen jag läste datakunskap A. Jag kommer bokstavligen inte ihåg något alls av den kursen.Hur kan jag göra en prövning på en kurs jag läst för längesen och som det inte går att läsa till hemma?Kommer inte ens ihåg vad som ingick i kursen,vad man skulle göra o.s.v...Så skulle jag göra en prövning på den kursen så kommer jag antagligen att få ett IG/F....

fan va klurigt detta är!de har ändrat betygsystemet/regler för prövningar/kursnamnen o.s.v tycker de borde även att ändra detta så man får ta bort en kurs i slutbetyget och ersätta den med en annan.

Ja, jag kan bara hålla med.
Datorkunskap A (eller 1) innehåller framför allt Officepaketet vad jag minns. Jag läste kursen för 3-4 år sedan. Mycket Excel. Denna bok eller liknande (som innehåller övningsuppgifter) skulle kunna vara till användning inför en prövning: https://www.adlibris.com/se/bok/datorkunskap-office-2007-fakta-och-ovningar---datoranvandning-9789147096299

Men inför en prövning, efter du anmält dig, får du också några slags mindre riktlinjer av läraren.
Citera
2016-04-01, 12:37
  #4504
Medlem
nvm, fel tråd.
__________________
Senast redigerad av Partlow 2016-04-01 kl. 13:18.
Citera
2016-04-04, 10:33
  #4505
Medlem
crapfaces avatar
Såg på hemsidan att det inte är möjligt att läsa upp ämnen efter 1 Januari 2017. Är det med andra ord omöjligt att läsa upp betyg öht efter den 1 januari eller ändras systemet på något vis?
Citera
2016-04-04, 13:43
  #4506
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crapface
Såg på hemsidan att det inte är möjligt att läsa upp ämnen efter 1 Januari 2017. Är det med andra ord omöjligt att läsa upp betyg öht efter den 1 januari eller ändras systemet på något vis?
I de flesta kommuner (eller t.o.m alla?) har man ju tagit bort möjligheten att läsa upp sina betyg för länge sedan. Det blir kostsamt för kommunen att betala för massa invånare som ska höja sina betyg genom att läsa kurser igen. Däremot kan man själv bekosta en prövning, vilket brukar vara 500:-.

Om du syftar på att läsa in kurser (eller har du IG i för många kurser?), och bara har ett samlat betygsdokument och behöver läsa mot ett slutbetyg så har man med det nya betygssystemet tagit fram regler som gäller för de med betyg i kurserna från gamla betygssystemet. Om du inte hinner fixa ett slutbetyg får du istället ta en gymnasieexamen. Det är andra formella krav för en gymnasieexamen, och kan innebära att man tvingas läsa om massa kurser.
Citera
2016-04-09, 18:59
  #4507
Medlem
Hamnat i samma situation som dig TS hur gick det?
Citera
2016-04-09, 19:20
  #4508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moveonlife
Hamnat i samma situation som dig TS hur gick det?

Du frågade inte mig men folk verkar inte känna till "en annan väg" som ger högskolebehörighet.
Detta innebär att tre års arbetslivserfarenhet på minst 50% efter att man fyllt 19 i kombination med kurserna:

Svenska A+B eller 1-3
Matematik A eller 1
Engelska A eller 5 och 6
Samhällskunskap A eller 1a

Ger högskolebehörighet.

Är dina betyg skit så borde du skriva högskoleprovet.
Citera
2016-04-09, 19:58
  #4509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du frågade inte mig men folk verkar inte känna till "en annan väg" som ger högskolebehörighet.
Detta innebär att tre års arbetslivserfarenhet på minst 50% efter att man fyllt 19 i kombination med kurserna:

Svenska A+B eller 1-3
Matematik A eller 1
Engelska A eller 5 och 6
Samhällskunskap A eller 1a

Ger högskolebehörighet.

Är dina betyg skit så borde du skriva högskoleprovet.

Jag har f i matte 1 o e skot på matte. Va händer om man misslyckas totalt på matten men gör bra ifrån sig på svenskan o engelskan på högskoleprovet?
Citera
2016-04-09, 20:14
  #4510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moveonlife
Jag har f i matte 1 o e skot på matte. Va händer om man misslyckas totalt på matten men gör bra ifrån sig på svenskan o engelskan på högskoleprovet?

Du kan ju söka ändå och ansöka om att dom gör ett undantag i princip, men köp/låna en mattebok, anmäl dig till prövning och pröva den.
https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/
Citera
2016-04-09, 20:20
  #4511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du kan ju söka ändå och ansöka om att dom gör ett undantag i princip, men köp/låna en mattebok, anmäl dig till prövning och pröva den.
https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

Jag har inga arbetslivserfarenhet. Kan jag söka till rell kompetens ändå?
Citera
2016-04-09, 20:21
  #4512
Medlem
Men snälla, de kommer inte göra något speciellt undantag för just dig. Samma antagningsregler gäller för dig som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in