2016-01-25, 17:14
Bannlyst
Hur kan Komvux vara barnlek på vissa ställen och Sjukt svårt på andra ställen?

Lånar en kompis konto här.

Det är så att jag läste på en Komvux skola förra året,de flesta av kurserna var sjukt lätta.Inga prov mest arbeten och lärarna var sjukt snälla och trevliga och det var så att ibland kunde jag få ett C eller B på ett arbete och fick göra en komplettering till ett högre betyg.Det fanns inte heller så många prov,mest arbeten,så alla fick sjukt bra betyg.Inte på alla kurser men de flesta kurserna fick typ alla A-B i betyg utan någon större ansträngning.

T.ex. på Svenska 2 och Engelska 6 så fick vi 4-5 uppgifter i varje kurs,vissa uppgifter kunde man göra på 1-2 timme.T.ex. Jag läste t.ex. Svenska 2 och Engelska 6 på 10 dagar.Alltså 200 poäng,jag la nån timme om dagen på de och fick A i båda kurserna.

Men sedan så stängdes skolan och var tvungen att byta.

Nu läser jag Svenska 3 och Engelska 7 på en annan skola.FYHELVETE ASSÅ! mycket svårare uppgifter och fler uppgifter och de är extremt hårda,de har sagt att ifall man ``råkar`` ta ett plagiat från en en text på nätet så kan man bli sparkad från skolan och man avskrivs och får inte gå där igen någonsin,de kan t.o.m polisanmäla ifall man gör det.

Nu undrar jag,vad i helvete är detta?!? hur fan kan olika Komvux variera så sjukt mycket,de ligger ju fortfarande i samma stad?

Om jag skulle ranka min gamla komvux jag fick på så får den svårigheten 1 eller 2 av 10.Det mesta var väldigt enkelt.

Medans det nya Komvuxskolan jag går på så vill jag nästan bara dö hur svårt det är,hur många prov de har på allt,hur många/svåra/stora arbeten de har!!!
Så undrar hur kan de variera så mycket?!?Jag och några kompisar blev väldigt överraskade!!!
Citera
2016-01-25, 17:21
Bannlyst
Glömde tillägga att det är prov på allt nästan!!! inga undantag!!! detta gör att man måste lägga ner extremt mycket tid på nästan alla kurser.
Citera
2016-01-25, 17:42
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSteal
Lånar en kompis konto här.

Det är så att jag läste på en Komvux skola förra året,de flesta av kurserna var sjukt lätta.Inga prov mest arbeten och lärarna var sjukt snälla och trevliga och det var så att ibland kunde jag få ett C eller B på ett arbete och fick göra en komplettering till ett högre betyg.Det fanns inte heller så många prov,mest arbeten,så alla fick sjukt bra betyg.Inte på alla kurser men de flesta kurserna fick typ alla A-B i betyg utan någon större ansträngning.

T.ex. på Svenska 2 och Engelska 6 så fick vi 4-5 uppgifter i varje kurs,vissa uppgifter kunde man göra på 1-2 timme.T.ex. Jag läste t.ex. Svenska 2 och Engelska 6 på 10 dagar.Alltså 200 poäng,jag la nån timme om dagen på de och fick A i båda kurserna.

Men sedan så stängdes skolan och var tvungen att byta.

Nu läser jag Svenska 3 och Engelska 7 på en annan skola.FYHELVETE ASSÅ! mycket svårare uppgifter och fler uppgifter och de är extremt hårda,de har sagt att ifall man ``råkar`` ta ett plagiat från en en text på nätet så kan man bli sparkad från skolan och man avskrivs och får inte gå där igen någonsin,de kan t.o.m polisanmäla ifall man gör det.

Nu undrar jag,vad i helvete är detta?!? hur fan kan olika Komvux variera så sjukt mycket,de ligger ju fortfarande i samma stad?

Om jag skulle ranka min gamla komvux jag fick på så får den svårigheten 1 eller 2 av 10.Det mesta var väldigt enkelt.

Medans det nya Komvuxskolan jag går på så vill jag nästan bara dö hur svårt det är,hur många prov de har på allt,hur många/svåra/stora arbeten de har!!!
Så undrar hur kan de variera så mycket?!?Jag och några kompisar blev väldigt överraskade!!!

Plagiera ar inget man "rakar" gora.

Men, visst ar det konstigt att det varierar sa mycket. Har ej pluggat KomVux, men vad jag minns av Gymnasiet var att det kunde varier kraftigt från skola till skola (nar man jamforde med kompisar etc.)
Citera
2016-01-25, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Plagiera ar inget man "rakar" gora.

Men, visst ar det konstigt att det varierar sa mycket. Har ej pluggat KomVux, men vad jag minns av Gymnasiet var att det kunde varier kraftigt från skola till skola (nar man jamforde med kompisar etc.)

Fast plagiat är inget jag bryr mig om.Det jag inte fattar är hur det är möjligt att det är minst 10 gånger svårare att plugga i denna komvux jag går i just nu.De har prov på allt,större och fler arbeten.

Min tidigare komvux jag gick på hade vi nästan inga prov alls,Man kunde bli klar med en 100 poängskurs på några dagar.Det fanns inga prov alls,bara några hemuppgifter/arbeten,som var oftast superenkla.

Men nu måste man plugga sönder sig för att det mesta finns det prov på istället för några enkla arbeten.
Citera
2016-01-25, 18:39
Medlem
kato85s avatar
Detta är ytterligare ett starkt bevis på Skolverkets totala misslyckande av kvalitetsarbetet (genom läroplaner och nationella prov) av skolorna i Sverige (och varför Sverige går så dåligt i PISA-resultaten)

INGEN skola kan vara 100% lik en annan skola då lärarna inte är stöpta efter samma form, lärarna påverkar mycket av kvaliteten på utbildningen, men skillnaden i den kultur som råder bland lärarna på skola X är alltför stor i jämförelse med kulturen på skola Y i Sverige.

Vad gäller de ugndomar som studerar komvux och pluggar upp gymnasiet för att direkt kunna komma in på arbetsmarknaden (jobb utan vidare utbildning), så anser jag att det är av mindre betydelse.

Problemet blir om man pluggar upp betygen för att komma in på högskole- och universitetsutbildningarna.

Det kan verka chill, men studentena gör sig själva en björntjänst då de kommer upptäcka att steget från enkelt komvux till svårt universitet blir så stort att det kan leda till avhopp.
Citera
2016-01-25, 20:21
Medlem
skitmackans avatar
Hur svårt kan det vara att få ett E i matte 3 egentligen? Förstår inte hur du får det till ett mission impossible. Du har minst 3 månader på dig att fixa ett godkänt i matte 3 kursen, varför oroar du dig ens redan nu? Gör såhär: Kolla igenom ett nationellt prov i matte 3c. Identifiera alla kapitel som tas upp, sen lär du dig kapitlen på grundnivå med hjälp av youtubevideor och http://www.matteboken.se/lektioner/matte-3. Öva tills du känner att du behärskar matten på E-nivå, sen kan du slappna av resten av kursen.
Citera
2016-01-25, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Yes, 3B räcker, men den "startade i höstas" så då får jag ej ta den kursen.

Hur lång tid har man på sig på Komvux, 1 år? Att fixa matten. Kanske man skulle kunna höja något annat ämne i samma veva om det nu blir komvux
5 veckor på heltid eller 10 veckor på halvtid. Vet inte hur vanligt det är med 25% studietakt, men det kanske finns att välja också...
Citera
2016-01-25, 21:47
Medlem
Hanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohansson
Du suger alltså på matte men vill bli civilekonom? Sett lite för mycket Wall Street eller?

Läses ingen avancerad matematik på civilekonom, så det passar väl perfekt?

OnT: Du kommer definitivt klara det om du bara lägger ner tillräckligt mycket tid, finns extremt bra hjälp på youtube om du fastnar på vissa delar, sen är det bara att nöta.

3c handlar ju i princip bara om att du ska kunna derivera, samt några få integraler och trigonometriska samband. Det fixar du!
Citera
2016-01-25, 21:53
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanlon
Läses ingen avancerad matematik på civilekonom, så det passar väl perfekt?

OnT: Du kommer definitivt klara det om du bara lägger ner tillräckligt mycket tid, finns extremt bra hjälp på youtube om du fastnar på vissa delar, sen är det bara att nöta.

3c handlar ju i princip bara om att du ska kunna derivera, samt några få integraler och trigonometriska samband. Det fixar du!

Tackar för den positiva knuffen! En härlig morot som ger motivation till att öppna boken

Får sätta mig en timme varje dag o försöka förstå något, till slut kanske det händer något?

Tack!
Citera
2016-01-25, 22:39
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Det blir ju svårt att klara det om du inte försöker. Khanacademy verkar en del också gilla.

Bestäm dig för att plugga minst 30 min varje dag denna vecka. Gör det med disciplin. Sen höjer du till nästa vecka. Börjar man med för höga krav med något man tycker är svårt så blir det snabbt tråkigt.

Lycka till
Citera
2016-01-25, 22:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Tackar för den positiva knuffen! En härlig morot som ger motivation till att öppna boken

Får sätta mig en timme varje dag o försöka förstå något, till slut kanske det händer något?

Tack!

Jag gör som vanligt och rekommenderar matteuppgiftstråden här på Flashback, där du kan ställa frågor om uppgifter du inte förstår. De allra flesta får svar på sina frågor snabbt.
Citera
2016-01-26, 16:39
Medlem
[quote=Foxies|56131484]Hej,

Hoppat på en Matte3C kurs sista terminen i 3an nu med anledning till att jag vill studera till civilekonom i höst. Har extrema bekymmer med matematiken och behöver extra hjälp vilket skolan säger nej till då jag valt kursen på eget intiativ.

Lärarna är katastrof, trodde jag kunde hitta privatlärare, men finns inga där jag bor. Så ligger redan efter med både prov och uppgifter. Har inte ens kommit igång...

Så blir alltså inget universitet utan istället komvux - hur illa är det?

Känns förbaskat dumt att bli kvar ett år till hemma hos föräldrarna för att studera komvux då jag varken har jobb eller någon annan sysselsättning - ja ett helt år av livet till spillo.

Sätt dig med matteboken och läs själv, skriv dina omprov, får du problem så ställer du frågorna på flashback, du får förmodligen bättre svar + att du får det snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in