2020-09-22, 22:30
Medlem
Hadyoursixs avatar
Kan du göra prövningar istället? Om du bara vill få kursen gjord är det ett alternativ.
Citera
2020-09-27, 21:11
Medlem
Hur lång är komvux utbildningen som ska motsvara en hel gymnasial utbildning?

Hej,

Om man inte har gått ut gymnasium och vill gå på en komvux utbildning som motsvarar en hel gymnasial utbildning, på heltid då... hur många år kan man tänka sig behöva plugga?

Tack snälla!
Citera
2020-09-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Hej,

Om man inte har gått ut gymnasium och vill gå på en komvux utbildning som motsvarar en hel gymnasial utbildning, på heltid då... hur många år kan man tänka sig behöva plugga?

Tack snälla!
Det beror på dig. Jag läste alla kurser från natur-, teknik och vissa delar från ekonomiprogrammet på 7 månader. Men normala brukar väl vara 1,5 år har jag för mig.
Citera
2020-09-27, 21:17
Medlem
Beror mycket på dig själv, men du skulle säkert kunna tenta av någon kurs var och varannan vecka ungefär. Lite beroende på din läsförmåga och hur mycket du läst innan, ren repetition går väldigt fort.
Citera
2020-09-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det beror på dig. Jag läste alla kurser från natur-, teknik och vissa delar från ekonomiprogrammet på 7 månader. Men normala brukar väl vara 1,5 år har jag för mig.
Menar du att jag kan täcka en hel gymnasial utbildning på bara 1,5 år??????? kan du bevisa det?

låter föööör bra för att vara sant... en gymnasial utbildning är väl 3 år ungefär?

jag förstår inte?? kan man till och med täcka utbildningen på 7 månader???????!!!!!

Citera
Medlem
På komvux finns flera möjligheter till att tenta av ämnen. Så om du vill snabba på processen så är det mycket möjligt.

När man läser på komvux så är 200 poäng på 10 veckor heltid. Ett gymnasieprogram är ca 2500 poäng om jag inte minns helt fel.

Är dock osäker på om du får helt skola om dig via komvux. Det kostar kommunerna pengar att läsa där och därför så är det inte säkert att de låter dig läsa om du redan har en färdig gymnasieutbildning. Tror folk som inte har en utbildning eller färdig examen prioriteras.
Citera
Medlem
Citat:
Menar du att jag kan täcka en hel gymnasial utbildning på bara 1,5 år??????? kan du bevisa det?

låter föööör bra för att vara sant... en gymnasial utbildning är väl 3 år ungefär?

jag förstår inte?? kan man till och med täcka utbildningen på 7 månader???????!!!!!

Hur mycket dötid var det inte på gymnasiet? Och alla repetitiva mängdövningar eller nonsensföredrag?
Hur snabbt läser du en bok på några hundra sidor? Mycket har du förmodligen redan läst. Det går fort!
Citera
2020-09-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oedmjuk
På komvux finns flera möjligheter till att tenta av ämnen. Så om du vill snabba på processen så är det mycket möjligt.

När man läser på komvux så är 200 poäng på 10 veckor heltid. Ett gymnasieprogram är ca 2500 poäng om jag inte minns helt fel.

Är dock osäker på om du får helt skola om dig via komvux. Det kostar kommunerna pengar att läsa där och därför så är det inte säkert att de låter dig läsa om du redan har en färdig gymnasieutbildning. Tror folk som inte har en utbildning prioriteras, dvs nyanlända
om man inte har gått ur gymnasiet...
Citera
2020-09-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heltjavlarandom
Beror mycket på dig själv, men du skulle säkert kunna tenta av någon kurs var och varannan vecka ungefär. Lite beroende på din läsförmåga och hur mycket du läst innan, ren repetition går väldigt fort.
beror på mig själv? vad är snabbast möjliga? om man är einstein.... hur fort?
Citera
2020-09-27, 21:25
Medlem
Citat:

Ja! Det ironiska är att datumet för betyget i matematik B är senare än D, E och F. Men det snabba tempot kostade. Mitt betyg i Kemi är inte så mycket att skryta med. Men VG och MVG i nästan alla ämnen. Men detta var på 90-talet, så jag vågar inte uttala mig om hur det är idag.
Citera
2020-09-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ja! Det ironiska är att datumet för betyget i matematik B är senare än D, E och F. Men det snabba tempot kostade. Mitt betyg i Kemi är inte så mycket att skryta med. Men VG och MVG i nästan alla ämnen. Men detta var på 90-talet, så jag vågar inte uttala mig om hur det är idag.
Men kan jag vara helt säker på att kunna räkna med 1,5 år?
Citera
2020-09-27, 21:29
Medlem
Citat:
Men kan jag vara helt säker på att kunna räkna med 1,5 år?
Kontakta komvux och se över alternativen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in