2015-02-21, 19:56
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Kan inte gå dit själv för att konsultera administrationen då jag av smärre skäl har besöksförbud inom området.
Alltså vilka lirare ni verkar vara.

Jag förstår inte varför du inte kontaktar utbildningsinstitutionerna per email/telefon. Det kan du ju till och med göra trots eventuella besöksförbud här och där.
Citera
2015-02-22, 01:35
Medlem
Kan jag söka in på kurser som har samma datum för kursslut?
Både Fysik 1a och Matematik 2c slutar 2015-06-26. Kommer det bli några problem? Tex att slutprovet skrivs samma dag och tid.
Citera
2015-02-22, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLovi
Kan jag söka in på kurser som har samma datum för kursslut?
Både Fysik 1a och Matematik 2c slutar 2015-06-26. Kommer det bli några problem? Tex att slutprovet skrivs samma dag och tid.
Det kan bli problem ja. Min erfarenhet vid distansstudier är att man själv får ett antal tider och dagar att välja mellan när man bokar in proven. För klassrumskurser hålls provet oftast under schemalagt provtid, men det måste väl gå att snacka med läraren om det skulle krocka och istället komma på ett omprovstillfälle.

Problemet är väl bara om det är två klassrumskurser som riskerar att krocka (när skolan inte skriver vilka tider och dagar kursen hålls på sidan där man ansöker).

Skulle dock inte rekommendera att läsa just Fysik 1 förrän efter Matematik 2c.
Citera
2015-02-22, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeThat
Hur mycket poäng krävs för att få csn? Hittar verkligen inte
20 p/v
Citera
2015-02-22, 09:23
Medlem
Några tips för kurser som är relativt lätta för att höja meritpoängen? Jag tänker Naturvetenskap 1&2, sen kommer jag inte på något mer. Ska också läsa upp några gamla mattekurser och Biologi 1.
Citera
2015-02-23, 00:10
Medlem
Citat:
Gymnasiet vill inte längre ha henne.
Huruvida det var för att hon var för gammal (även om man i regel är/fyller nitton när man går ut) eller för att hon förbrukat sina chanser där minns jag inte.
Att folkhögskolan skulle ge en utbildning jämförbar med gymnasiebetyg är ren lögn, åtminstone om man ser på FHS här i stan. Det handlar primärt om att sitta av tiden, lyssna på utläggningar om allas lika värde (och ökad invandring, det är extremt politiskt inriktat) och lite smått om kärnämnena.
Ingen av de övriga ämnena (utom geografi/förtryckshistoria där man primärt får lära sig om afrika, västasien och amerika just för att dessa exploaterats av den onda vita européen, jag överdriver verkligen inte) som hör till grundläggande behörighet är tillgänliga och omdömet, d.v.s utbildningen du menar får in en på högskoleutbildningar, är enbart av kvoterande skäl.
Ingen vettig högskola vill ha en folkhögskoleelev helt enkelt, men de måste.
Vissa slipper, och där kommer man då inte in med folkhögskoleomdöme.
Många som går där är så socialt missanpassade (i vissa av fallen är det en väldigt fin benämning) att det inte skulle gå ha dem bland "vanliga" senpubertala gymnasieelever utan efterföljande mobbing och förstörda självförtroenden alternativt att de bara inte lyckades åkalla de stödresurser som ska finnas tillgänliga i gymnasiet/komvux och därför hamnade på FHS istället.

Matten, som är det hon behöver hjälp med, får hon knappt någon hjälp med.
En lektion per vecka och ibland skippas denna för att måla istället.
Hon har inte ens fått en bok att plugga i på fritiden.

Kan inte gå dit själv för att konsultera administrationen då jag av smärre skäl har besöksförbud inom området.

Det viktigaste är väl att hon får högskolebehörighet. Om en högskola tar in folk via folkhögskolekvoten eller inte bero på hur många sökande det är med folkhögskolebetyg. Är det för få så tas det inte in genom den kvoten. Dock så gör ju alla med normalt förstånd då också högskoleprovet eftersom det mer eller mindre är ett krav för att komma in även på den kvoten. Låt henne sitta av tiden så att hon får behörighet för högre studier. Det är ju inte något problem. Hon får väl köpa sig en egen mattebok och plugga hemma då? Det är ju inte svårt. Hon har alltså alla möjligheter att bli superbra på matten trots att skolan är sämst. På den nivån finns det hundratals föreläsningar på youtube också.

Istället för att gnälla om hur jävla kass skolan är(ja, jag tror dig) så får man ju göra det bästa av läget. Hon blir ju tillslut behörig vilket är det hon är ute efter?

Jag har själv endast läst naturvetenskapligt basår på en folkhögskola som av allt att döma var mycket bättre än den som du beskriver. Dock är det ju så att folkhögskola är lite flummigare än andra skolor. Det finns alltså inte någon anledning för din flickvän att byta. Köp en mattebok i present till henne istället.
Citera
2015-02-23, 04:51
Medlem
Citat:
Min flickvän är 18, har inte fullständiga gymnasiebetyg och går därför folkhögskola.
Nackdelen med detta är att folkhögskolan här är ren lekisverksamhet och förvaring av ungdomar som kommunen inte vill ha någon annanstans.
Har själv gått där också men slutade av olika skäl, bl.a. för att jag efter några veckor insåg att jag hellre ville ha riktiga betyg som går tenta av i snabbare takt än att i princip sitta av ett år för ett kvoterande omdöme som ingen högskola egentligen vill ha.
Ska själv börja komvux snart och lät henne kolla i kurskatalogen för distansutbildningarna (Hermods) om det var något hon skulle vilja plugga om hon hade möjlighet och vård & omsorg verkar vara hennes grej.

Hon kan inte plugga på komvux här i stan då man måste fylla 20 året för studiestarten eller ha slutbetyg från gymnasiet, så min fundering var om det finns någon distansutbildare som accepterar studenter under 20.
Är det kommunen som betalar för distansutbildningar eller hur står det till?

Hitta en annan folkhögskola, vilken stad är det vi pratar om?, den jag gick på så var det matte 2 ggr om dagen och man skulle välja två tillfällen i veckan men om man ville så kunde man gå på varje lektion.
Tycker också att det är lite av en hönsgård men ändå att utbildningen är bra för att det är många lektionstimmar och nivån på det man läser i svenskan är i många delar samma nivå som det jag läst på högskola och då läste jag "bara SvB på folkhögskola".

En fördel med folkhögskola är att du kan ta och såsa dig genom utbildningen och bara klara av det så att du får en trea eller fyra; och sen när du känner att du är mogen så kan du läsa om kurserna på komvux, förutsatt att du inte förbrukat alla dina studieveckor och är beroende utav bidrag.

En fördel med gymnasiet är att att man får skolmat och att det inte krävs mycket för att få ett A; så säg till henne att hoppa på gymnasiet om hon inte vill gå folkhögskola.

Tänk dig om du har läst matematik 4 eller 5, och sen kandidat i det och sen går ner på komvux och läser matematik 1 till 5 och sedan naturkurserna så har du 1600 där med förmodligen A i allt utan att anstänga dig.
Citera
2015-02-23, 06:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Nej.
Och ditt syfte var att vilseleda en person som undrar eller? Självklart är man berättigad CSN, för hel- eller halvtid, vid inläsning av 200 p - hur man än lägger upp det.
Citera
2015-02-24, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Och ditt syfte var att vilseleda en person som undrar eller? Självklart är man berättigad CSN, för hel- eller halvtid, vid inläsning av 200 p - hur man än lägger upp det.

Om hen läser 200 p under 10 veckor isåfall
Citera
2015-02-24, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Om hen läser 200 p under 10 veckor isåfall
Ja, och det är ju precis det som är det vanligaste upplägget. 2 kurser på 10 veckor, vilket ger 100% CSN. Scheisse.
Citera
2015-03-12, 02:45
Medlem
Hej! Har en fråga.
Hur mycket påverkar det mitt slutbetyg i kursen om jag missar muntlig del av nationella prov i matte?
Har klarat skriftlig del några dagar sedan och hoppas att få C eller högre, är muntlig del viktig för betyget?
Citera
2015-03-12, 02:52
Medlem
Skiljer sig komvux något ifrån tex Hermods- distansutbildning? Varför välja komuvx före Hermods liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in