Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
Min flickvän är 18, har inte fullständiga gymnasiebetyg och går därför folkhögskola.
Nackdelen med detta är att folkhögskolan här är ren lekisverksamhet och förvaring av ungdomar som kommunen inte vill ha någon annanstans.
Har själv gått där också men slutade av olika skäl, bl.a. för att jag efter några veckor insåg att jag hellre ville ha riktiga betyg som går tenta av i snabbare takt än att i princip sitta av ett år för ett kvoterande omdöme som ingen högskola egentligen vill ha.
Ska själv börja komvux snart och lät henne kolla i kurskatalogen för distansutbildningarna (Hermods) om det var något hon skulle vilja plugga om hon hade möjlighet och vård & omsorg verkar vara hennes grej.
Hon kan inte plugga på komvux här i stan då man måste fylla 20 året för studiestarten eller ha slutbetyg från gymnasiet, så min fundering var om det finns någon distansutbildare som accepterar studenter under 20.
Är det kommunen som betalar för distansutbildningar eller hur står det till?
Hitta en annan folkhögskola, vilken stad är det vi pratar om?, den jag gick på så var det matte 2 ggr om dagen och man skulle välja två tillfällen i veckan men om man ville så kunde man gå på varje lektion.
Tycker också att det är lite av en hönsgård men ändå att utbildningen är bra för att det är många lektionstimmar och nivån på det man läser i svenskan är i många delar samma nivå som det jag läst på högskola och då läste jag "bara SvB på folkhögskola".
En fördel med folkhögskola är att du kan ta och såsa dig genom utbildningen och bara klara av det så att du får en trea eller fyra; och sen när du känner att du är mogen så kan du läsa om kurserna på komvux, förutsatt att du inte förbrukat alla dina studieveckor och är beroende utav bidrag.
En fördel med gymnasiet är att att man får skolmat och att det inte krävs mycket för att få ett A; så säg till henne att hoppa på gymnasiet om hon inte vill gå folkhögskola.
Tänk dig om du har läst matematik 4 eller 5, och sen kandidat i det och sen går ner på komvux och läser matematik 1 till 5 och sedan naturkurserna så har du 1600 där med förmodligen A i allt utan att anstänga dig.