Citat:
Jag har cylindern x^2+y^2=1 och planet z+x+y=0, skärningen är en ellips.
Jag är intresserad av ellipsens a och b värde. Hur får jag fram detta? Det är ju där ellipsen är som längst/kortast ut till randen, men figuren är ju typ sne i rummet så jag kommer inte på något sätt.
Jag är intresserad av ellipsens a och b värde. Hur får jag fram detta? Det är ju där ellipsen är som längst/kortast ut till randen, men figuren är ju typ sne i rummet så jag kommer inte på något sätt.
Den korta radien för ellipsen blir 1 eftersom det är cylinderns radie. Att planet skär cylindern kan ju inte minska tvärsnittets storlek till mindre än det cirkulära i någon ledd.
Det som återstår är därför att bestämma den långa radien, och då räcker det egentligen att använda Pythagoras sats. Du kan illustrera hur planet z+x+y=0 skär cylindern exempelvis för z = 0, där planet alltså motsvarar linjen x + y = 0 eller ekvivalent y = -x. Då är skärningspunkterna med cylinderns tvärsnitt (x,y) = (-1/√2,1/√2) samt (1/√2,-1/√2). Nu behöver man hitta de z-värden där planet skär det cirkulära tvärsnittet i punkterna mitt emellan dessa två skärningspunkter, eftersom detta är den högsta respektive lägsta skärningspunkten.
Dessa punkter är då (-1/√2,-1/√2) respektive (1/√2,1/√2) och motsvarar z-värdena √2 respektive -√2.
Eftersom det horisontella avståndet mellan dessa punkter är 2 (radien i cylindern*2) och det vertikala avståndet är 2√2 så ger Pythagoras sats att hypotenusans längd är √[2² + 2*2²] = √12. Då är alltså den långa radien i ellipsen √(12)/2 = √3.
Observera dock att dessa radier är ellipsens radier i planet som ges av z+x+y=0 och inte i xy-planet. I xy-planet kan du bara projicera skärningskurvan och då blir den med automatik cirkulär med radie 1.