Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Intressant, blir lättare att bojkotta dem när man får dem så här fint upplistade. Jag noterar ett ganska stort antal B-figurer. Som vanligt är det mer intressant vilka som inte finns med än vilka som finns med.
Liksom Tennant känner jag inte igen ens hälften av namnen. Och du har alldeles rätt i att det är intressant vilka namn som inte finns med. Sedan länge upplever jag att de äldre intellektuella är förskräckande tysta. Undantaget är gråtmilda gubbar som på ålderns höst kommer ut som allt-till-alla-figurer där pengar minsann inte har någon betydelse (gärna efter ett eget liv i sus och dus).
Det är en märklig situation när Robert Gustavsson och Christer Sandelin av alla människor, är två av få celebriteter som var och en på sitt personliga sätt ifrågasätter den politiskt korrekta normen.
Har någon av den svenska akademins ledamöter tagit bladet från munnen? Ordföranden med sin underrättelsebakgrund och historiska författargärning vore väl skickad kan man tycka.
Har någon i den Kungliga vetenskapsakademin gjort samma sak?
Finns det någon motpol till Malena Ernman inom den klassiska teatern eller operan?
Sverige har fått sitt alldeles egna gräddskum inom kulturen. Både inom populärkulturen, likaväl som finkulturen. I annan tid och i ett annat land, så bar de tjockbågade glasögon och mörka polotröjor. Producerade kultur med statens godkännande och gillande. Vilket är ett tillstånd som många länder befunnit sig i i historien. Återkommande i flera fall. Kultureliten gör gemensam sak med statsmakterna och äger tolkningsföreträde inom en rad politiska frågor gentemot allmogen. Sådana tillstånd brukar upphöra mer eller mindre abrupt. Fredligt eller våldsamt.
Jag har nog varit inne på det tidigare: Unga och begåvade svenska individer inom konst och litteratur som känner, likt många unga och begåvade, en dragning åt att stå ensam vid sidan av - vad är deras naturliga val idag egentligen? Det är inte att jamsa med ett vänsterliberalt kulturetablissemang, det är säkert. Inte heller att väcka kommunistiska missfosteridéer från förr. Observera - viktigt! - att ordet
begåvade är ett nyckelord här.
Med detta vill jag ha sagt att dagens tonåringar och unga vuxna, mycket väl kan dölja en grupp intellektuella som om 10 år eller så, blommar ut i en mer konservativ och nationalistisk riktning. En slags nymobergsk anda. Något som vi desperat behöver. Kritiken mot svensk invandrings- och integrationspolitik är alldeles för teknokratisk. Visst är det bra med Tino och ekonomiska argument. Men för att få till omfattande och hållbar förändring, åtminstone i den svenska gemenskapen, så måste känslor till.