Citat:
Ursprungligen postat av
lugna ner dig
Började träna i december och nu i sömtten av januari tänkte jag börja träna efter ett schema. Kan inte mycket om detta mao. Kör ett enkelt schema som fått mycket bra kritik verkar det som. 3 dagar i veckan. Pass A innehåller squats, pass B innehåller deadlift. För benen är ju detta i princip samma övning? Bara att deadlift tar mer på rygg. Blir väldigt lite vila för samma muskler i så fall.
En till fråga, bättre att göra "bänkpress" i smith eller hantlar? Samma med overhead lift eller vad det heter? (Generellt hantlar vs smith?) Har bara en dålig smith, en sån där man drar handtaget neråt och en sån man kan dra båda upp och ner med kabel och hantlar.
Så många termer och ord jag inte har koll på märker jag.
Det är inga problem för dig som är nybörjare att köra knäböj pass 1 och marklyft pass 2. Du lyfter ännu inte så tungt utan klarar att återhämta dig på den tiden. Du skulle faktiskt kunna köra både böj och mark på samma pass, tre gånger i veckan.
Båda dessa övningar görs med skivstång. Många ogillar smittmaskiner då de låser utförandet i en viss bana och tar bort det balansmoment som en fri vikt ger. Hantlar är då ett bättre alternativ, men det är bättre att du jobbar med vanlig skivstång.