2016-01-28, 18:16
Medlem
Hej. Jag söker efter övningar som man kan göra med hantlar eller stång för att träna vaderna. Jag hittade en övning och man kunde hålla hantlar i båda händerna och gå upp på en låda och sen ner, sen skulle man fortsätta så men tänkte tar inte knäböj på vaderna när man kör knäböj med stång?
Citera
2016-01-28, 21:39
Medlem
kaffekannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Hej. Jag söker efter övningar som man kan göra med hantlar eller stång för att träna vaderna. Jag hittade en övning och man kunde hålla hantlar i båda händerna och gå upp på en låda och sen ner, sen skulle man fortsätta så men tänkte tar inte knäböj på vaderna när man kör knäböj med stång?

Jag brukar köra vader i smith-maskinen med en stepup-bräda eller bara utan vikt med ett ben i taget. Balansen blir lite sådär när man kör med ett ben men man kan hålla emot med väggen eller något om man håller på att vingla.
Citera
2016-01-28, 21:51
Medlem
sparvsylts avatar
Hej, jag har vad man skulle kunna kalla en framskjuten lägre rygg. Tänk er ett S fast inte lika utsvängt. Detta gör att min rygg i profil ser pucklig ut vilket jag hatar. Finns det någon övning som "sträcker ut" ryggen eller får jag leva med det/uppsöka ryggdoktorn?

Mvh.
Senast redigerad av sparvsylt 2016-01-28 kl. 21:54. Anledning: Förtydligande av text.
Citera
2016-01-28, 22:29
Medlem
lugna ner digs avatar
Började träna i december och nu i sömtten av januari tänkte jag börja träna efter ett schema. Kan inte mycket om detta mao. Kör ett enkelt schema som fått mycket bra kritik verkar det som. 3 dagar i veckan. Pass A innehåller squats, pass B innehåller deadlift. För benen är ju detta i princip samma övning? Bara att deadlift tar mer på rygg. Blir väldigt lite vila för samma muskler i så fall.

En till fråga, bättre att göra "bänkpress" i smith eller hantlar? Samma med overhead lift eller vad det heter? (Generellt hantlar vs smith?) Har bara en dålig smith, en sån där man drar handtaget neråt och en sån man kan dra båda upp och ner med kabel och hantlar.

Så många termer och ord jag inte har koll på märker jag.
Citera
2016-01-28, 22:46
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Började träna i december och nu i sömtten av januari tänkte jag börja träna efter ett schema. Kan inte mycket om detta mao. Kör ett enkelt schema som fått mycket bra kritik verkar det som. 3 dagar i veckan. Pass A innehåller squats, pass B innehåller deadlift. För benen är ju detta i princip samma övning? Bara att deadlift tar mer på rygg. Blir väldigt lite vila för samma muskler i så fall.

En till fråga, bättre att göra "bänkpress" i smith eller hantlar? Samma med overhead lift eller vad det heter? (Generellt hantlar vs smith?) Har bara en dålig smith, en sån där man drar handtaget neråt och en sån man kan dra båda upp och ner med kabel och hantlar.

Så många termer och ord jag inte har koll på märker jag.
Det är inga problem för dig som är nybörjare att köra knäböj pass 1 och marklyft pass 2. Du lyfter ännu inte så tungt utan klarar att återhämta dig på den tiden. Du skulle faktiskt kunna köra både böj och mark på samma pass, tre gånger i veckan.

Båda dessa övningar görs med skivstång. Många ogillar smittmaskiner då de låser utförandet i en viss bana och tar bort det balansmoment som en fri vikt ger. Hantlar är då ett bättre alternativ, men det är bättre att du jobbar med vanlig skivstång.
Citera
2016-01-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Hej, jag har vad man skulle kunna kalla en framskjuten lägre rygg. Tänk er ett S fast inte lika utsvängt. Detta gör att min rygg i profil ser pucklig ut vilket jag hatar. Finns det någon övning som "sträcker ut" ryggen eller får jag leva med det/uppsöka ryggdoktorn?

Mvh.
Om det är anterior pelvic tilt (kan inte svenska benämningen) du menar så ska dessa stretch-övningar vara bra. 3 gånger om dagen, drygt men värt antar jag.

https://www.youtube.com/watch?v=WpO5pgQwc5c
Citera
2016-01-29, 06:43
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det är inga problem för dig som är nybörjare att köra knäböj pass 1 och marklyft pass 2. Du lyfter ännu inte så tungt utan klarar att återhämta dig på den tiden. Du skulle faktiskt kunna köra både böj och mark på samma pass, tre gånger i veckan.

Båda dessa övningar görs med skivstång. Många ogillar smittmaskiner då de låser utförandet i en viss bana och tar bort det balansmoment som en fri vikt ger. Hantlar är då ett bättre alternativ, men det är bättre att du jobbar med vanlig skivstång.
Tack hörru!
Citera
2016-01-29, 11:32
Medlem
Hjälp med träning

Hej är en kille på 18 år som ägnat mitt liv åt fotboll men har nu lagt av och gymmat det senaste halv året. Jag är ganska smal men har lite muskler och underhudsfett på magen och är 183 lång. Jag har börjat köra tre gympass nu på 1,5 timme i veckan plus jag simmar en dag och löper en dag. Kosten så äter jag normala måltider med extra protein och har slutat med läsk godis osv och när jag käkar mellanmål äter jag endast protein! Min fråga är vad borde jag förvänta mig för resultat av detta efter 6 månader som jag tänker kö detta? Seriösa svar uppskattas!
Citera
2016-01-29, 11:38
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Vad förväntar du dig för svar egentligen?

"Om jag äter mat och tränar i sex månader, vad kommer att hända?"
Citera
2016-01-29, 12:13
Medlem
Äta mat jag drar ju in på massa skit mat käkar bättre med mer protein o tränar 5 gånger i veckan och undrar vad som händer med kroppen och vad för slags resultat jag kommer få?
Citera
2016-01-29, 12:16
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskaren25
Äta mat jag drar ju in på massa skit mat käkar bättre med mer protein o tränar 5 gånger i veckan och undrar vad som händer med kroppen och vad för slags resultat jag kommer få?
Ptja, hur långt är ett snöre? Förstår du inte hur orimlig din fråga är?
Citera
2016-01-29, 12:45
Medlem
Varför är det orimlig när det ända jag undrar är om jag kommer få resultat? Varför hålla o jävlas istället för att hjälpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in