Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-18, 14:16
  #33673
Medlem
skylten92s avatar
Mystic River (2003)

En av Clintans absolut bästa filmer om du frågar mig. Suveräna skådespelare och "storytelling".

8/10
Citera
2015-02-18, 14:20
  #33674
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Går däremot inte att undgå frågan hur många som egentligen röstar "rättvist" på sidan och inte enbart ger filmerna ettor eller tior i betyg, något som smittat av sig här på forumet också då folk slänger ur sig höga betyg hela tiden känns det som.

Men vad vet jag, jag är ju grymt kräsen och ger inte höga betyg hursomhelst, men det är inte lika extremt här som på Loading där ett par användare ger varje film som de ser fem av fem.

Självklart har dom flesta på IMDB extremt skeva betygsskalor men filmtipset som jag nu har varit reggad på ett tag är inte ett dugg bättre på den punkten utan nästan alla filmtipsgenomsnitt är snarlika imdb genomsnitten (gäller även RT och andra jämförbara sidor) så det är snarare ett allmänt problem än ett IMDB problem.
Jag är helt med på ditt resonemang och jag är helt med på sim-man92s resonemang att Birdman kanske är lite för hajpad för sitt eget bästa men jag känner inte att IMDB har någon särskild skuld i denna frågan utan det handlar snarare om allmänna tendenser.
Citera
2015-02-18, 14:31
  #33675
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skylten92
Mystic River (2003)

En av Clintans absolut bästa filmer om du frågar mig. Suveräna skådespelare och "storytelling".

8/10

Den tillsammans med The Changeling (filmen med Jolie) är två av hans magnum opus överlag som regissör och hans två bästa filmer under 00-talet. Romanen av Lehane som Mystic River bygger på hör även till en av de bästa deckarna som jag någonsin har läst, och då har jag läst många.
Citera
2015-02-18, 14:33
  #33676
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Mja, jag kanske överdriver men det finns de som sätter rätt höga betyg på nästan varje film som de ser, eller åtminstone recenserar här i tråden, jag ser inte samma problem i det som de på Loading som ger femmor till höger och vänster. Har inget emot att folk sätter högt betyg på filmer som de gillar, men jag lever lite efter tanken om "kill your darlings". Igår såg jag en dokumentär om Manic Street Preachers som har hört till ett av mina favoritband i snart tjugo år, men filmen var inte tillräckligt bra eller polerad för att få ett högre betyg än två (som jag missbrukar). Lever efter den tanken som sagt, oavsett vad man gillar skådespelarna, regissören, eller någon annan faktor så måste man fortfarande kunna att vara kritisk ut i fingerspetsarna i sin kritik, i alla fall jag. Sen stör jag mig inte lika mycket på andras betyg som är höga här än på andra forum.

Sen sänkte jag faktiskt betyget på Sharknado till en fyra efter ett tag, tydligt facit på att man blev tagen av stundens hetta och gav den ett betyg som den inte kan leva efter då man har sett om den ett par gånger. Jag önskar att jag kunde dela ut femmor som andra gör, men jag är ju högst kritisk och snål med mina betyg, sex filmer från 2014 delade jag ut fyror till, vilket får ses som ett så gott betyg som något.

Antar att jag ser mest film av alla på forumet dessutom och då blir det lätt att man överanvänder tvåorna i betyg, men kan i alla fall säga dig att de gånger jag ger fyror så blir jag överlycklig över att ÄNTLIGEN har fått se en riktigt bra film!

Okej, förstår vad du menar. Kände mig lite personligt attackerad då jag gett ut ett par femmor redan iår. Men känner mig ändå inte övergenerös, det har vart två helt fantastiska filmer och det är på g med en tredje femma som du säkert kan förstå. Men jag vill inte jämföras med en tjomme på imdb som lägger antingen 10 eller 1 vars enda kommentar till filmen är coolest Movie ever eller suxx!!!!!!!!?!?!

Tycker nog att detta forumet håller hög standard bland de frekventa användarna som kan argumentera för sin sak och har väldigt olika filmsmaker.

Haha, det med Sharknado är "me pulling your leg". Hoppas du inte tror att jag hoppar på dig. Men jag hade gått runt i två år å undrat när Rakii sätter sin nästa femma och det blir.....Sharknado, lite anti-klimax. Haha så hoppas det inte gör nåt att jag retas lite

Men som sagt, jag gillar de som ofta använder forumet (ni vet vilka ni är) här inklusive dig och tyckte det kändes lite orättvist att jämföra med den klassiska 1-10 imdb-användaren. Kände mig tvungen att kommentera det.
Citera
2015-02-18, 14:35
  #33677
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Självklart har dom flesta på IMDB extremt skeva betygsskalor men filmtipset som jag nu har varit reggad på ett tag är inte ett dugg bättre på den punkten utan nästan alla filmtipsgenomsnitt är snarlika imdb genomsnitten (gäller även RT och andra jämförbara sidor) så det är snarare ett allmänt problem än ett IMDB problem.
Jag är helt med på ditt resonemang och jag är helt med på sim-man92s resonemang att Birdman kanske är lite för hajpad för sitt eget bästa men jag känner inte att IMDB har någon särskild skuld i denna frågan utan det handlar snarare om allmänna tendenser.

Fast det som gör filmtipset överlägset är ju att det utgår efter din personliga smak, inte andras som på imdb. Den genomsnittsgrejen de har är ju mest bara en kul grej.
Citera
2015-02-18, 14:56
  #33678
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skylten92
Mystic River (2003)

En av Clintans absolut bästa filmer om du frågar mig. Suveräna skådespelare och "storytelling".

8/10


Det är hans klart bästa film på senare år enligt mig!
Citera
2015-02-18, 15:31
  #33679
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Imitation Game (2014).

Benedict Cumberbatch spelar Alan Turing, mannen som knäckte Enigma och därigenom gav Europa möjligheten att vinna kriget mot nazisterna - trots den historiska bedriften fick han aldrig något erkännande då allt gjordes i största hemlighet och istället för parader och adlande levde han ett tillbakadraget liv och dog tragiskt ensam och utskälld.

Det finns inte mycket att säga om den här filmen, den är underhållande och intressant hela vägen och man får en liten historielektion, skådespelet är stabilt med en välförtjänt Oscar-nominering till Benedict (däremot förtjänar inte Kiera Knightley en nominering för sin medelmjölkiga insats), regin är stabil och det är ju imponerande att norrmannen Morten Tyldum nomineras till bästa regi för sin första engelskspråkiga film, musiken är bra, tidskänslan är bra, etc etc.

Den följer mallen för såna här filmer och det är synd att den inte försöker sticka ut lite. Historien är bättre än filmen helt enkelt. 3/5
Citera
2015-02-18, 16:03
  #33680
Medlem
absinthiums avatar
Wolf of wallstreet

Hade inga förväntningar alls, trodde det var en dramafilm men det visade sig vara an komedi. Handlar om Jordan Belfort som försöker ta sig in i finansvärlden i Wallstreet. Dom har bara ett mål att tjäna så mycket pengar som möjligt och ha kul medans dom gör det.

Jag tyckte filmen var riktigt rolig!
Det är den typ av skämt jag gillar med roliga dialoger, droger och sex.

Gillar man sånt så kan jag verkligen rekommendera den! Di Caprio och Jonah hill är övergrymma


Betyg: 4 av 5
Citera
2015-02-18, 18:07
  #33681
Medlem
Pickmylussys avatar
Two men in town (2014) med Forest Whitaker och Harvey Keitel.

Whitaker har suttit inne i 18 år för att ha dödat en sheriff. När han kommer ut stannar han i samma stad (fattade jag det som, och tror han tvingades att stanna i delstaten iaf men vafan?). Keitel är en gammal räv och "the sheriff in town" som är pissed off över att Whitakers karaktär släpptes ut överhuvudtaget och han gör i princip allt för att hans vistelse i det fria inte ska fungera riktigt.

Whitaker är alltså muslim, har aggressionsproblem och blir snabbt kontaktad av hans tidigare "boss". Men han träffar en tjej och vill inte dras in i det kriminella igen! Bäddar för problem.

Tycker det var en skön story och Whitaker gör det bra. Slutet var väl inte helt tiptop men det får man väl låta gå...

En 7/10 får det bli. Alt en stark sexa för slutet var fan lite puckat ärligt talat om än dramatiskt.
Drama och livsstory i 2 timmar, kolla om ni är intresserade av det. Kan ha varit lite segt ibland men så är det ju.
Citera
2015-02-18, 19:05
  #33682
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Okej, förstår vad du menar. Kände mig lite personligt attackerad då jag gett ut ett par femmor redan iår. Men känner mig ändå inte övergenerös, det har vart två helt fantastiska filmer och det är på g med en tredje femma som du säkert kan förstå.

Självklart förstår jag det och har respekt för dig trots det, hehe, men ja, jag tycker att det är kul att du ser så pass mycket bra film som du gör nu.

Antar att mitt problem är att jag jämför med mig själv, och då blir det kanske inte alltid så bra om man nu gör det, men å andra sidan kan ju mina fyror som jag delar ut ofta ses lite som femmor i andras fall.
Citera
2015-02-18, 19:29
  #33683
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Självklart förstår jag det och har respekt för dig trots det, hehe, men ja, jag tycker att det är kul att du ser så pass mycket bra film som du gör nu.

Antar att mitt problem är att jag jämför med mig själv, och då blir det kanske inte alltid så bra om man nu gör det, men å andra sidan kan ju mina fyror som jag delar ut ofta ses lite som femmor i andras fall.

Ja, sedan så har ju jag ungefär 6000 filmer mindre i bagaget än dig, så att jag har mer femmor att dela ut än dig kan väl en apa räkna ut

Har själv funderat på att ändra min betygsättning och sluta med svaga, för att sålla ut lite filmer som kanske jag varit för snäll mot.

Alltså att om jag tänker; detta var en svag trea då förtjänar den inte tre, så tar jag ned den till två istället. Jag gör så redan med femmorna, så där 13-15 är olika nyanser av starka femmor istället för svag femma, medelfemma, stark femma.

Ett hårdare alternativ är att köra att allt måste vara starka för att få ett betyg, men då blir 1-15 skalan överflödig och jag trivs ganska bra med den. Men vet inte än.
Citera
2015-02-18, 19:50
  #33684
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Two men in town (2014) med Forest Whitaker och Harvey Keitel.

Whitaker har suttit inne i 18 år för att ha dödat en sheriff. När han kommer ut stannar han i samma stad (fattade jag det som, och tror han tvingades att stanna i delstaten iaf men vafan?). Keitel är en gammal räv och "the sheriff in town" som är pissed off över att Whitakers karaktär släpptes ut överhuvudtaget och han gör i princip allt för att hans vistelse i det fria inte ska fungera riktigt.

Whitaker är alltså muslim, har aggressionsproblem och blir snabbt kontaktad av hans tidigare "boss". Men han träffar en tjej och vill inte dras in i det kriminella igen! Bäddar för problem.

Tycker det var en skön story och Whitaker gör det bra. Slutet var väl inte helt tiptop men det får man väl låta gå...

En 7/10 får det bli. Alt en stark sexa för slutet var fan lite puckat ärligt talat om än dramatiskt.
Drama och livsstory i 2 timmar, kolla om ni är intresserade av det. Kan ha varit lite segt ibland men så är det ju.
Lite av den känslan jag fått av filmen som du förmedlar. Blev i alla fall inte mindre pepp på att se den, vilket får bli snart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback